TEST ÚROVNĚ ASPIRACE (Meili, 1965) Test úrovně aspirace podle Meiliho (1965) se skládá ze čtyř stejných tabulek - jednotlivých pokusů (příloha 2). V každé tabulce je devět sloupců po třech řádcích, vedle každé tabulky jsou dvě samostatná políčka označena O[1], V[1], u další tabulky pak O[2], V[2] atd. Úkolem TO je do políček tabulky zapisovat co nejrychleji po jednom křížku (r). Na každou tabulku je určen časový limit 10 s. s vyjímkou třetí tabulky. Zde je limit pouze 8 s. (o tom ovšem TO nevědí, těm řekneme, že je na každou tabulku 10 s.). Do horního políčka vedle první tabulky (označeného jako O[1]) TO zapíše svůj odhad, kolik křížků je schopna během 10 s. udělat. Potom proběhne první pokus, TO křížky spočítá a výsledek zapíše do spodního políčka vedle první tabulky (označeného jako V[1]). Na základě tohoto výsledku koriguje TO svůj druhý odhad (O[2]) a postup se opakuje. K vyhodnocení jsme použili tento vzorec: Textové pole: (O2-V1) + (O3-V2) + (O4-V3) Textové pole: 3 QÚA = kde QÚA kvocient úrovně aspirace, O[2] - O[4] odhad pro daný pokus, V[1] - V[3] Výsledek daného pokusu. K posouzení výsledků testu jsme použili normy aspirační úrovně pro mládež v České republice (Blahutková, 1998): Úroveň aspirace Mladší školní věk Starší školní věk Dospělí Chlapci Dívky Chlapci Dívky Velmi vysoká 3,2 a více 2,51 a více 2,11 a více 1,71 a více Více – hyperaspirativní 4 – 4,99 Vysoká 1,8 – 3,19 1,11 – 2,5 1,21 – 2,1 0,81 – 1,7 3 – 3,99 Normální 0 – 1,79 (-0,79) – 1,1 0,11 – 1,2 0 – 0,8 1 – 2,99 Nízká (-1,39) – (-0,1) (-2,59) – (-0,8) (-0,99) – 0,1 (-1,39) – (-0,1) (-1) – 0,99 Velmi nízká -1,4 a méně -2,6 a méně -1,0 a méně -1,4 a méně (-3) – (-0,99) Méně - hypoaspirativní Textové pole: Nauč se vyznačeným způsobem dělat těchto pět čárek: Textové pole: Kolik čárek uděláš za 10 sec.? O = odhad, V = výsledek TEST ASPIRAČNÍ ÚROVNĚ A MOTIVACE K VÝKONU (Hošek, 1979) Test zjišťuje úroveň aspirace, jeho hlavní význam však spočívá ve zjištění, jaký vliv má úspěch a neúspěch na motivaci k výkonu a úroveň aspirace testované osoby (dále jen TO). Test tvoří deset řádků, okraj každého řádku je graficky oddělen čarou (příloha 1). Úkolem TO je do každého řádku napsat v časovém limitu co nejvíce čárek předepsaným a předem naučeným způsobem. TO se nejprve naučí předepsaným způsobem psát pět čárek. K tomu slouží dva samostatné řádky (políčka) nad testem. Potom do levého okýnka prvního řádku (označeno písmenem O) zapíše svůj odhad, kolik čárek je schopna udělat během deseti sekund. Následuje první pokus. Po uplynutí časového limitu TO spočítá, kolik čárek skutečně udělala a výsledek zapíše do pravého políčka prvního řádku (označeno písmenem V). Na základě zjištěného výsledku TO koriguje svůj odhad pro druhý pokus, ten zapíše do levého políčka druhého řádku a celý postup se opakuje. Textové pole: 6. řádek 12 s. 7. řádek 13 s. 8. řádek 12 s 9. řádek 11 s. 10. řádek jen odhad, pokus neproběhne Časový limit je u jednotlivých řádků rozdílný, avšak TO řekneme, že na každý řádek je 10 s. 1. řádek 10 s. 2. řádek 8 s. 3. řádek 9 s. 4. řádek 10 s. 5. řádek 11 s. K vyhodnocení jsme použili grafy (v příloze) a vzorec pro výpočet úrovně aspirace: Textové pole: (O2-V1) + (O3-V2) + (O4-V3) + (O5-V4) + (O6-V5) + (O7-V6) + (O8-V7) + (O9-V8) + (O10-V9) Textové pole: 9 QÚA = kde QÚA kvocient úrovně aspirace, O[2 ]- O[10 ]odhad pro příslušný pokus, V[1] - V[9] výsledek příslušného pokusu. K posouzení výsledků testu jsme použili normy aspirační úrovně pro mládež v České republice (Blahutková, 1998): Úroveň aspirace Mladší školní věk Starší školní věk Dospělí Chlapci Dívky Chlapci Dívky Velmi vysoká 6,71 a více 7,61 a více 8,5 a více 4,41 a více Vysoká 3,31 – 6,7 2,61 – 7,6 3,31 – 8,49 1,51 – 4,4 Normální (-1,19) – 3,3 (-3,89) – 2,6 (-0,59) – 3,3 (-2,29) – 1,5 Nízká (-5,59) – (-1,2) (-10,39) – (-3,9) (-2,19) – (-0,6) (-3,89) – (-2,3) Velmi nízká -5,6 a méně -10,4 a méně -2,2 a méně -3,9 a méně