Psychosociální učení ve skupině Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií > Je součástí sociálního učení a socializace člověka •Kontakt mezi lidmi • • • Psychosociální učení • • • Získávání sociálních dovedností > Psychosociální učení - vývoj •Rodina • Škola • Parta • Volnočasové aktivity (sport) • Zaměstnání • Přátelé • > Prostředkem je komunikace •Verbální •Neverbální •Péče o mladší sourozence •Chování k vrstevníkům •Chování k pohlaví •Ve škole (autorita x konflikt x šikana x agresivita x hostilita) •Dětství Stáří > Psychosociální učení probíhá po celý život •Současně bývá člověk členem nejméně 6 skupin •Kvalita života – rovnováha člověka – důraz na sociální složku •Většinou do skupin přicházíme (málokdy jsme účastníky jejich vzniku, např. studijní skupina) > Psychosociální učení ve skupině •Při vstupu do skupiny: 4 stupňový proces: • a)orientace: máme sklon: cítit se nejistě, být kritický, chovat se agresivně, zjišťovat jaká pravidla zde platí, jaký je slovník, oblékání, přemýšlet jak nás vidí druzí, hledat charakteristiky druhých, uvažování o významu a smyslu členství ve skupině, hledat spojence, identifikovat potenciální nepřátele b) •b) konfrontace, konflikt: spory kdo z koho, hledání spojenců a vznik podskupin • •c) konsenzus, kooperace a kompromis •Pochopení, že soupeření poškozuje všechny – uvolnění a plné soustředění se na úkol. Začíná převládat rutina a sterilita • •d) integrace osobních potřeb a nároků vyplývajících z úkolu • > Předpoklady: •Pochopení vlastního já •Identita druhých •Akceptace sebe i okolí •Vnímání vnitřních motivů •Napodobování „modelů“ •Přenos sociálních rolí do různých skupin > Vývoj skupiny: 1.Ve směru plnění cílů 2.V procesu plnění úkolů j0233018 > Skupiny: 1.Technokratická: automatizace úkolů, nevyvíjí se. 2. 2. 2.Vyvíjející se: dobré fungování vzájemných vztahů (týmy) – trvale zde probíhá psychosociální učení > Týmy •Vysoce skórují i v zahraničí nad individualitami. K tomu, aby byly úspěšné musí splňovat: 1.Jasně formulované cíle 2.Přiměřená vnitřní struktura 3.Členové připraveni k útoku 4.Klima podporující spolupráci 5.Podpora a uznání „zvenčí“ 6.Kompetentní vedení > Klima podporující důvěru • důvěra • • • • • • • • • ovlivnění důvěry zklamáním čas > Očekávání týmu ve vztahu k vedení: -Nepodřizovat politickým tlakům -Osobně se zasazovat za dosažení úkolů -Nedrobit cíle na mnoho priorit -Být férový -Řešit problémy v týmu (i jednotlivců) -Být otevřený myšlenkám • •Vždy je důležité vytvořit dobré klima a tvořivou atmosféru ! • > Vnitřní struktura týmu: 1.Jasně definované role jednotlivců 2.Efektivní komunikační struktura 3.Metody sledování individuálních výkonů a poskytování zpětných vazeb 4.Důraz na subjektivní hodnocení založené na faktech > Potřeby týmu: •Potřeby: I.Úrovně: potrava, oděv, ubytování … II.Úrovně: jistota III. •Podle Maslowa: • seberealizace • potřeba hodnocení • sociální potřeby • jistota • fyziologické potřeby • > 05_maslowova_pyramida_potreb Potřeby týmu: •Každý člověk usiluje o uskutečňování svých potřeb, tím i snížení napětí •K uspokojení potřeb jsou nutné prostředky: jídlo, peníze, zdraví, znalosti… •Většinu svých potřeb můžeme uspokojit prostřednictvím druhých lidí •Do vztahů s lidmi vstupujeme tehdy, když očekáváme uspokojení svých potřeb •Pokud nám skupina neumožňuje potřeby uspokojit, odcházíme z ní •Vedoucí je akceptován tehdy, mají-li členové jistotu uspokojování svých potřeb • > Krize a jejich předcházení 1.Využívání zpětných vazeb: -Hodnotící feedback (nedáváš pozor, jsi pohodlný) – vždy vyvolává odpor -Expresívní feedback – vlastní pocity (..štve mě, když děláš… asertivita) -Konstruktivní feedback – …vůbec ti nerozumím, mluv, prosím, hlasitě… • > Způsoby řešení: •Dotyky •Vidění •Naslouchání •Řeč •Hlas •Řeč těla • > •Hra na řeč těla >