Potenciál skupiny Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií Představa: •„Řeknete nám, jak máme spolupracovat a my to tak uděláme“ • •„Když to šéf tak chce, tak to uděláme“ • •„Jdeme všichni do toho stejně“ • •„Jsme na stejné lodi“ • •„Máme stejný problém“ Realita: •V každém kolektivu je každý osobnost •Není dvou stejných lidí •Každá osobnost je unikátní a jedinečná (neopakovatelná) •Vždy musíme respektovat individualitu •Není dvou stejných týmů •Vše závisí na spolupráci a na vnějších podmínkách Proč nevyužíváme potenciál? •Nemáme odvahu k rozletu •Nechceme změnu (R – K) •Nejsme ochotni přiznat, že něco můžeme dělat lépe než teď •Očekáváme impulz zvenčí •Nemáme podmínky •Nikdo nás nepodporuje a nestará se o náš rozvoj •Tady nelze již dál růst •To není naše zodpovědnost • Slovo challenge - výzva •Co se vám vybaví ? •Příklad: •Zbystříš pozornost ? •Zrychlí se ti tep ? •No potěš.. •O. K. práce jako práce •No, jo, už zase… •Co je to za blbost ? •Jsem zvědav co to bude… •Děkuji, nechci, je to velké riziko Vždy musíme začít u sebe •Učit se, znamená růst: 1.Vidina dokonalosti (strach o svoji pozici) -osobní rozvoj – zpětná vazba – asertivita •2. Tvorba negativní zkušenosti – nevěříme v úspěch •- např. opakovaný neúspěch, neúspěch skupiny, pokud sám žiji v pocitu neúspěchu, většinou se dostaví 3. Špatná definice výzvy -situace, které jsou nad naše síly - - • zóna učení komfortní zóna • • zóna paniky Svou výzvu si určujete sami: •Když je úkol pro někoho příliš velký, může se stát, že to nepřizná •Když člověk narazí na své obavy, strachy, paniku: • - Inhibice – znehybní jako „mrtvý brouk“ • - Agrese – bránění nepřiměřeným způsobem • - Rezignace – úkol začne vykonávat, i když ví, že se • nepodaří • 4. Stereotypy myšlení •Opakuji něco, co udělal někdo přede mnou, i když vlastně nevím proč (svíčková od babičky – ukrojené konce) •Vztah jedince ke změně (i staré může být dobré x průkopník nemusí mít patřičnou podporu) •Nechci se měnit, ale je to vyžadováno (pozor na konkurenci) •Inovátor x Konzervativec • 5. Chci se učit jako všichni ostatní •Názorný typ (vše potřebuje osahat – zážitkové učení, aktivity, modely, prototypy) •Obrazový typ (potřebuje obrázky, barvy, grafy) •Rétorický typ (potřebuje slyšet, mluvit, telefonovat) •Textový typ (potřebuje si vše přečíst, napsat) Jak vytěžit potenciál různosti ? •Odpovědnost v respektování stylu učení •Co pomáhá pochopit situaci – odpovědnost •Jak si pomoci a přitom zůstat efektivní při poradě •Komunikujte váš styl s ostatními společně s návrhem na řešení •Vyzkoušejte v týmu efektivitu řešení •Potvrďte úspěšnost nebo hledejte jiná řešení – odpovědnost všech členů týmu •Individuální a týmová zodpovědnost Komunikace •Patří k základním projevům dobré spolupráce v týmu •Součástí komunikace je rozhodování •Typologie MBTI (Myers-Briggs Type Identificator) – typologie osobnosti zaměřená na manažery a na pracovní prostředí: •1. Vždy komunikujte s konkrétním člověkem 2.Rozlišujte vždy zaměření na jednotlivce a na celek • • • Osobní komunikační styl •Víte co preferujete ? •Co je vaše silná stránka v komunikaci ? •Co je vaše slabá stránka v komunikaci ? •V jakém prostředí se pohybujete – ve smyslovém nebo intuitivním ? •S kým máte největší problémy v •komunikaci ? Týmový komunikační styl •Kolik času trávíte ujasňováním cíle, vize a prací na celku ? •Máte plán a sledujete konkrétní kroky svého projektu ? •Věnujete se detailům ? •Věnujete se časovému harmonogramu ? Genderové problémy •Feminita x maskulinita •Český x cizí příslušník Komunikační pyramida • CHCI – Osobní zodpovědnost • • JAK – Komunikační procesy • • CO – Komunikační vazby • • PROČ – Cíl komunikace Asertivita •Způsob mezilidské komunikace •Viz přednáška z psychologie sportu