SEZNAMOVACÍ HRY 1. Název : PAVUČINA Čas na hru : 15 – 20 minut Cíl : seznámení, zlepšení komunikace, spolupráce Pomůcky : klubko příze Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 4 a více Popis : Účastníci si stoupnou do kruhu. Za 1 minutu si každý promyslí, co by o sobě chtěl říct ostatním. Následně jeden z účastníků začíná hru (buď učitel sám nebo dá do ruky jednomu z účastníků klubko příze a ten začne) tím, že se představí a řekne krátce něco o sobě. Potom předá klubko někomu dalšímu (nejlépe hodí na protější stranu).Po krátké diskusi se pavučina zase rozplete : Dítě, které drží klubko, ho odkutálí(hodí) tomu, kdo mu ho poslal, a opakuje přitom jeho jméno a i to, co o sobě dotyčný řekl. Reflexe hry : chybí někomu pavučina? (vyhodnocení) jak se teď cítíš ? bylo těžké zapamatovat si jména? které vyprávění tě zvlášť zajímalo? Zdroj : SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, Klaus W. Vopel, 2007 Název : SEZNAMOVÁNÍ Čas na hru : 15 – 20 minut Cíl : seznámení, zlepšení komunikace (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : tužka, papír Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více (nejlépe sudý počet) Popis : Je to partnerská hra, při které každý člen skupiny představuje někoho jiného. Účastníky hry rozdělíme do dvojic (buď je rozdělí učitel nebo to udělají žáci sami). Jeden z dvojice se ptá toho druhého (asi 5 minut) na důležité informace, aby z nich mohl sestavit krátkou zprávu. Následně se vymění. Po 10 minutách si sedneme všichni do kruhu a každý představí partnera, se kterým vedl rozhovor. Postaví se za něj a všem řekne, co si o něm zapamatoval ( na konci představování se zeptejte, zda byla informace správná, nebo jestli představovaný nechce něco dodat). Reflexe hry : Tato hra zdůrazňuje individualitu hráčů. Nikdo nezůstane stranou a každý má příjemný pocit, že ho představuje někdo jiný. Jak se ti líbily otázky partnera? Co pro tebe bylo příjemnější- ptát se, nebo odpovídat? Co ses dozvěděl zajímavého o jiných kamarádech? Zdroj : SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, Klaus W. Vopel, 2007 Název : STATISTIKA I. Čas na hru : 15 minut Cíl : seznámení se, zběhlost v komunikaci, soudržnost (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : ------- Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více Popis : Podle počtu zúčastněných se všichni postaví buď do 1 řady nebo 2 řad vedle sebe (mohou soupeřit o to, která řada bude dříve seřazena). Učitel stanoví kritéria, podle kterých se účastníci seřadí. Mohou se seřadit sestupně nebo vzestupně např. : · podle abecedy (křestní jména) · podle počtu písmen v křestním jméně (příjmení) · podle velikosti · podle délky vlasů · podle měsíců nebo dní, kdy se narodili · podle počtu sourozenců · podle barvy oblečení trička (od nejsvětlejšího po nejtmavší) · podle počtu knoflíků, které má každý na šatech Na závěr každého seřazení je nutná kontrola (hodnocení správnosti)- každý se představí….. Reflexe hry : Usnadňuje zapamatování si jmen. Nutí hráče, aby se rychle dohadovali a dohodli. Zdroj : HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY, Susanne Beermann, Monika Schubach, 2009 Název : PAMĚŤ NA JMÉNA Čas na hru : asi 10 minut Cíl : seznámení, vzájemné poznání, pohotová reakce Pomůcky : ------- Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více Popis : Účastníci sedí v kruhu. Jeden řekne své jméno-jeho soused po levici pokračuje tím, že zopakuje první jméno a přidá své. Další zopakuje první, druhé a přidá své atd. Hraje se tak dlouho, až všichni účastníci zopakují celý kruh. Reflexe hry : Jde především o paměť-lze připustit pomoc ostatních(někdy stačí zopakovat jen 4 poslední jména). Zdroj : HRY PRO DOSPĚLÉ, Soňa Hermochová, 2004