SEZNAMOVACÍ HRY 2. Název : ČILÁ STATISTIKA Čas na hru : 10 minut Cíl : uvolnění, vzájemné poznání, pohotová reakce Pomůcky : -------( seznam otázek pro účastníky- vedoucí ) Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více Popis : Vedoucí hry si připraví otázky směřující k tomu, co by se hráči mohli zajímavého o sobě dozvědět. Hráči pak podle ohlášeného klíče vždy přeběhnou a vytvoří dva zástupy, jeden napravo a druhý nalevo. Tedy : nalevo jde napravo jde kdo rád zpívá kdo nerad zpívá kdo na něco hraje kdo na nic nehraje kdo umí plavat kdo neumí plavat kdo byl v zahraničí na studijním pobytu kdo nebyl v zahraničí na s. pobytu kdo se rád učí kdo se nerad učí kdo má doma počítač kdo nemá doma počítač kdo sleduje v TV zimní olympiádu kdo nesleduje zimní olympiádu kdo rád jí vegetariánskou stravu kdo nerad jí vegetariánskou stravu kdo rád fotografuje kdo nerad fotografuje kdo má doma nějaké zvíře kdo nemá doma žádné zvíře Reflexe hry : Hra musí mít spád, aby nebyl čas na řeči. V debatě po hře si povídáme o tom, co kdo zjistil nového, co koho překvapilo nebo zaujalo na někom jiném. Zdroj : HRY NA PRO ZVLÁDÁNÍ AGRESIVITY A NEKLIDU, Zdeněk Šimanovský, 2002 Název : MÍSTO PO MÉ PRAVICI JE VOLNÉ Čas na hru : 10-15 minut Cíl : seznámení se, komunikace (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : ------- Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 8-20 členů Popis : Všichni sedí v kruhu. Jedno místo zůstává volné. Hráč sedící nalevo od prázdného místa začíná slovy : „Místo po mé pravici je volné, chci, aby tam seděl(a)……., protože …..“(uvede důvod volby). Reflexe hry : Usnadňuje zapamatování si jmen. Zlepšuje komunikaci. Je důležité, aby se všichni hry zúčastnili (je proto dobré, aby se hry účastnil i vedoucí- může průběh hry do jisté míry regulovat). Zdroj : HRY PRO DOSPĚLÉ, Soňa Hermochová, 2004 Název : KROKY VPŘED Čas na hru : 10-20 minut Cíl : seznámení, (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : seznam otázek Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 5 a více Popis : Hráči stojí v půlkruhu a na otázky vedoucího vždy vystoupí ti, jichž se otázka týká. Zůstane zde stát, dokud vedoucí nedá pokyn k návratu. Než se hráči vrátí na svá místa, může vedoucí komentovat například počet hráčů, kteří vystoupili, může požádat o bližší konkretizaci některého z hráčů. SOUBOR OTÁZEK : Kdo rád sportuje? (Jaký sport provozujete?) Kdo má doma psa? (Jaká je to rasa?) Kdo hraje na nějaký hudební nástroj? (Na jaký? Máte i nějaká veřejná vystoupení?) Kdo dobře hovoří nějakou cizí řečí? ( Kde jste se ji naučil(a)?) Kdo byl někdy v Americe? (Kde a na jak dlouho?Jací jsou tam lidé?Jaký byl váš nejsilnější zážitek?) Kdo rád tančí? (Jak často se vám to podaří?) Kdo už někdy učil nebo trénoval děti nebo mládež? (S jakou skupinou dětí jste pracoval(a)?) Kdo má rád moderní umění?(Který směr vás oslovil,který umělec? Kdo se raději napije vína než piva? (U koho je to naopak?) Kdo má nějakou zkušenost s homeopatií? (Kdo má dobrou zkušenost-ještě jeden krok vpřed!) Kdo by chtěl znát-kdyby to bylo možné- datum svého úmrtí? (Jste si jist/a, že klady by převážily zápory?) Kdo měl nějaký vskutku neobvyklý zážitek? (Jsme zvědavi, co se vám přihodilo, ale je na vás, kolik nám toho řeknete?) Kdo někdy přemýšlelo tom, jak zlepšit svět? (Opíráte se o nějaké studie, nebo máte vlastní představy?) Kdo nikdy nebyl členem politické strany? (Litujete?) Kdo vystoupil z řady nejčastěji? (Kdo nevystoupil vůbec?) Komu hra KROKY VPŘED pomohla poznat ostatní? (Kdo ji někdy taky zkusí jako vedoucí, další krok vpřed.) Reflexe hry : Hráči vidí, kdo má jaké zájmy, zkušenosti apod. Zdroj : PŘEDPOSLEDNÍ PSYCHOHRY, Eduard Bakalář, 2000 Název : KŘÍŽOVKA Z KŘESTNÍCH JMEN Čas na hru : asi 20 minut (podle počtu účastníků) Cíl : seznámení, (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : papír, tužka Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 10-20 členů Popis : Každý účastník dostane arch papíru a napíše na něj své jméno nebo přezdívku velkými tiskacími písmeny. Každý pak musí zjistit, zda mezi ostatními účastníky jsou lidé, jejichž jméno nebo přezdívka začíná některým z písmen, která jsou v jeho jméně. Tato jména napíše na svůj papír tak, jako je to v křížovce. Když jsou hráči hotovi, dostanou postupně pořadová čísla. Každý se pokusí jména ve své křížovce doplnit ještě i odpovídajícím číslem, které dostal hráč se jménem v jeho křížovce. Nakonec se každý ještě jednou skupině představí jménem a číslem. Reflexe hry : Jak kdo navazuje kontakt, když hledá křestní jména do křížovky? Zdroj : HRY PRO DOSPĚLÉ, Soňa Hermochová, 2004 Název : SEDÍM NA ZAHRADĚ Čas na hru : asi 10 minut Cíl : seznámení, koncentrace (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : - Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6-18 členů Popis : Skupina sedí v kruhu, židle na levo od vedoucího je volná. Vedoucí si přesedne na prázdnou židli a řekne: „Sedím….“. Hráč, který původně seděl na pravo od vedoucího , se také o jedno místo posune a řekne např.“ na zahradě….“. Třetí hráč postoupí dál a doplní větu,např.:…a čekám na Gábinu“(jméno někoho ze skupiny). Dotyčná se zvedne a posadí se na uvolněnou židli Tím, že se vyzvaný účastník zvedne, uvolní se opět nové místo. Sousedé nalevo i napravo od toho místa se ho snaží co nejrychleji obsadit. Kdo vyhraje a přesedne si jako první , začíná opět s větou: „ Sedím…“.K němu se pak přisunou dva jeho sousedé a hra začíná znovu od začátku. Místo i osoby se samozřejmě obměňují( „Sedím…na náměstí… a čekám na Jirku“). Reflexe hry : Usnadňuje zapamatování si jmen. Zlepšuje komunikaci. Zdroj : HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY, Susanne Beermann, Monika Schubach 2009