SKUPINOVÉ HRY Název : Plakát Čas na hru : asi 20 minut Cíl : identifikace s pracovní skupinou, společné řešení problému Pomůcky : pro každou skupinu čtvrtka formátu A3, barevné fixy Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : neomezený, skupiny po 3-4 Popis : Každá skupina pracuje odděleně. Úkolem každé skupiny je vytvořit skupinový plakát. Přidělený papír je třeba rozdělit na tolik dílů, kolik je členů ve skupině, plus jedno pole navíc-uprostřed. Do prostředního pole zapíšou členové týmu společné vlastnosti a zájmy. Není nutné jen psát, rovněž je možné vizuální zobrazení (tedy malé a jednoduché kresby). Toto pole říká, co členy spojuje. Pole seskupená kolem prostředního dílu charakterizují jednotlivce.Každý účastník sem může zapsat své výjimečné vlastnosti. Až budou mít plakát hotový všechny skupiny, bude ho vždy jeden z týmu prezentovat.Nabízí se také alternativa, že nejprve se navzájem představí všichni členové jedné skupiny a poté se na závěr prezentují jako tým. Reflexe hry : Členové každé skupiny se dobře poznají a zároveň se také dozvědí, jak mohou společně pracovat a jak dospět ke společným závěrům. Díky plakátu, na kterém si každý může svou část vytvořit sám,avšak současně musí spolupracovat s ostatními, dochází k silné identifikaci se skupinou a tím se stimuluje pozitivní motivace k další společné práci. Vizualizace si navíc žádá kreativitu. Mimo to je zde zastoupen také přínosný vedlejší efekt: účastníci, kteří plakát prezentují, si mohou zároveň procvičit vystupování před větší skupinou a mohou získat od posluchačů zpětnou vazbu (vzhled plakátu, způsob projevu, hlas, oční kontakt atd.) Zdroj : HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY, Susanne Beermann, Monika Schubach 2009 Název : Fantazie písmen Čas na hru : asi 20 minut Cíl : posílit soudržnost malých skupin díky vyřešení společného úkolu Pomůcky : pro každou skupinu čtvrtka formátu A3 nebo A4, tužka Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : neomezený, skupiny po třech Popis : Každá skupina pracuje odděleně. Každý člen skupiny napíše na připravený papír pod sebe písmena, ze kterých se skládá jeho křestní jméno. Všechna písmena z každého jména budou představovat začátek slov, která mají utvářet smysluplnou větu. Tyto tři věty vymýšlejí členové skupiny společně. PŘÍKLAD: M = Můj O = otec N = není I = introvert, K = konstatoval A = Adam. Vyšší obtížnost: všechna 3 jména se napíšou pod sebe a musejí být základem jedné smysluplné věty. Na konci hry mohou vytvořené věty posoudit všichni účastníci a skupina, která sestavila nejhezčí větu, dostane od vedoucího malou odměnu. Reflexe hry : Členové skupinek se tímto učí spolupracovat a snaží se společně dospět k dobrému výsledku. Hra tedy podporuje soudržnost a projeví se při ní také kreativita jednotlivých členů. Zdroj : HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY, Susanne Beermann, Monika Schubach 2009