1. Kinantropologie jako věda o pohybu člověka jako každá věda má: * metodologii výzkumu * předmět výzkumu * vědecký jazyk * teorii ad 1 Metodologie je specifickou metod.,teorií a vědou o principech, strategiích, procedurách, nástrojích, způsobech, a postupech bádání jak proniknout do daného problému s cílem: * předložit vědecká fakta o motorice člověka a jeho pohybové aktivitě * odhalit pravidla a zákonitosti jejího fungování * vytvořit ucelený vědecký systém o motorice člověka jako jevu a procesu - normální populace - zdravotně oslabených - sportovců výkonnostního a vrcholového sportu ad 2 Předmětem kin. je zkoumání * podstaty jevové stránky motoriky člověka – o jejím vnitřním fungování a vnějších formách projevu * procesuální stránky pohybové činnosti člověka, výchovy a vzdělávání o působení na tělesný, funkční , motorický, psychický a sociální rozvoj člověka prostřednictvím pohybových aktivit * individuálních a společenských jevů motorické činnosti člověka, v sociálně – kulturním interakčním prostředí, jejich historicko – genetické, reálné a prognostické dimenzi ad 3 Vědecký jazyk je systém pojmů a kategorií přesně definovaných, které umožňují dorozumění, kterými se vyjadřují poznatky, formulují teorie a zákonitosti ad 4 Teorie je systém vědeckých a empirických poznatků o * faktech jevů a procesů předmětu kinan. * pravidlech a zákonitostech (principech) * hypotézách * formováni vědeckého jazyka Metody studia dokumentů * Tréninkové deníky * Protokoly o soutěži (utkání) * Různé písemné zprávy: publikační, novinové zákony, směrnice zápisy sportovní ročenky jiné zprávy Metody měření Klasifikace metod: standardizované nestandardizované somatometrické funkční diagnostiky psychomotorické biomechanické antropomotorické Povaha měřených proměnných: manifestační latentní Metody chronometráže (objekt pozorovaný v časovém snímku) V tréninkovém procesu: sportovec (zatížení, činnosti, stavy) trenér (řídící činnosti) V pedagogickém procesu: žák (efektivita hodiny) učitel (řídící, organizační činnosti) V soutěži: sportovec (činnosti jednotlivce, kolektivu, ve vztahu k soupeři…) Trenér (řízení sportovce, družstva…) Metody výzkumu Základní dělení vědecké práce: teoretické empirické Základní postupy: deskriptivní – historie, komparace experimentální – quasi, klasický Základní metody: poznávací (teorie, pojmy) prognostické (predikce) empirické (zprac. dat) Teoretické postupy: indukce (z konkrétního zobecnění) dedukce (z obecného konkrétní) analýza syntéza a další - verifikace, explanace (vysvětlení), komparace (srovnání), generalizace (zobecnění), modelování (teoretické modely a systémy),……. Empirické postupy: deskriptivní – záznam a vyhodnocení záměrně vybraných jevů kauzální – vztahy a příčinné souvislosti vybraných jevů experimentální – pomocí změn ( záměrných i nezáměrných) podmínek (nezávisle proměnné) zkoumá, jaké změny nastaly u jedné nebo více skupin jedinců (závisle proměnná) dělí se na : jednoduchý komparativní (s kontrolní skupinou)