2. Závěrečná (BP, Dp) práce vedoucí BP odborník na problematiku jak psát BP Závěrečná práce – bakalářská (BP), magisterská (diplomová - DP) je vyvrcholením příslušné formy studia na vysoké škole. Je syntézou předchozího studia, má zúročit (dokládat) znalosti ve studovaném oboru. Bakalářská práce Student má prokázat, že dokáže prostudovat příslušnou literaturu a kriticky ji zhodnotit, realizovat projekt závěrečné práce na odpovídající metodologické úrovni a sepsat o tom zprávu. Může být založena na orientačních výzkumech, různých výzkumných šetřeních nebo může jen uceleně zpracovat, utřídit a kriticky analyzovat přehled poznatků o závažném odborném problému. Po formální stránce se však nijak neliší od práce diplomové. Diplomová práce Na magisterskou práci jsou kladeny podstatně vyšší cíle a vědecké nároky – řešení samostatného vědeckého úkolu a další atributy, jako je práce s literaturou, zpracování dat na počítači, psaní odborného textu, náročnější obhajoba apod. DP ukazuje, že autor je schopen používat vhodné výzkumné procedury, organizovat informace do smysluplných celků a prezentovat výsledky přijatelným stylem. Jedním z nejdůležitějších přínosů pro zdárný průběh realizace závěrečné práce je dostatečná znalost dosavadních poznatků o zvolené problematice. Shrnutí V otázce, jak úspěšně splnit stanovené cíle projektu závěrečné práce, je třeba důsledně sledovat a naplňovat tato tři kritéria: * stanovení problému (proč?) * řešení problému (jak?) * přínos výsledků pro teorii a praxi (pro koho?) Volba tématu V otázce volby tématu je na FSpS možné postupovat 2 směry. Student volí téma z nabídky 5 kateder fakulty (web nebo IS), ke kterému se přihlásí. Téma je uvedeno se jménem vedoucího práce. Ve druhém případě, kdy student nenalezne oblast svého zájmu v IS, požádá na příslušné katedře o přijetí jím navrhovaného tématu a přidělení vedoucího práce v souladu s odbornou profilací navrhovaného projektu. Autor závěrečné práce by měl sebekriticky zvážit své možnosti a schopnosti. Pro vedoucí závěrečných prací, kteří témata navrhují, by mělo platit, že v zadání se musí konkrétně odrážet stanovený problém. Dobrá znalost literárního přehledu je pro oba (studenta i vedoucího práce) výchozím bodem pro další možnosti bádání. Bez uvedení projektu do kontextu současného stavu problematiky je nebezpečí objevování něčeho, co už bylo objeveno (mnohdy postupujeme opačně – realizujeme výzkumné měření a rozbor literatury doděláváme nakonec) Naopak analýza stávající literatury umožní získat podklady pro nové nápady a směr výzkumu. Závěrem této činnosti vypracuje student projekt v rozsahu (podle typu – Bp, DP) 3 – 5 stran textu, který obsahuje * popis problému * cíl práce * seznam literatury * použité metody řešení i zpracování problému * časový plán atd viz Pokyny k vypracování na webu Strukturu závěrečné práce je třeba přizpůsobit charakteru výzkumu. Největší rozdíly jsou v pracích, založených na rozdílných metodologických přístupech – kvantitativních, kvalitativních nebo jejich kombinacích. Obecná struktura závěrečné práce · empirická · teoretická · empiricko-teoretická · alternativní · management sportu (Kudová)