Požadavky na ukončení předmětu bp1076 Základy pedagogiky a didaktiky , Jaro 2012 Požadavky pro úspěšné splnění předmětu bp1067 v semestru Jaro 2012: 1. aktivní účast ve výuce, zejména na seminářích, 2. příprava, zpracování, zaslání ke kontrole a přednesení prezentace na vybrané pedagogické nebo didaktické téma, 3. úspěšné absolvování závěrečného písemného testu a ústní zkoušky. Postup přípravy prezentace • na začátku semestru si skupina studentů (4-5 ) zvolí, případně vybere téma prezentace (seznam nabízených okruhů témat viz níže) • pokud si studenti chtějí vybrat téma vlastní, konzultují jej nejprve s vyučujícím (téma musí být zaměřeno na pedagogiku a didaktiku) • postup práce: o studenti prostudují relevantní odbornou literaturu (min. 6 uvedených a v prezentaci citovaných informačních zdrojů, min. 3 tištěné zdroje) o u výzkumného šetření si studenti nejprve navrhnou výzkumný design (cíle, hypotézy, výzkumné otázky, metody, výstupy, zpracování výsledků, …) o obsah svého tématu (zvláště u výzkumného šetření) konzultují na semináři o získané výsledky zpracují formou prezentace (na cca 20-30 min.), kterou zašlou min. jeden týden před vlastním vystoupením na adresu romanf@email.cz o vystoupení na semináři Příprava prezentace, její realizace, zaslání a vlastní vystoupení na semináři je podmínkou pro připuštění ke zkoušce Okruhy témat pro prezentaci 1. Analýza vybrané české vzdělávací instituce (v rámci formálního nebo neformálního vzdělávání) – edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky. 2. Analýza vybrané zahraniční vzdělávací instituce (v rámci formálního nebo neformálního vzdělávání) – edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky. 3. Analýza stanovených cílů vybrané vyučovací jednotky (kurzu, ...) z hlediska jejich konkretizace, konzistence, formulace, rozvíjené oblasti (kognitivní, afektivní, psychomotorická). 4. Volba obsahu, výukových metod, organizačních forem, didaktických prostředků vzhledem ke stanoveným cílům vybrané vyučovací jednotky (kurzu, ...). 5. Výukové metody využité ve vybrané vyučovací jednotce (kurzu, ...). 6. Organizační formy využité ve vybrané vyučovací jednotce (kurzu, ...). 7. Metody diagnostiky a formy hodnocení účastníků vybrané vyučovací jednotky (kurzu, ...). 8. Kroky pedagoga při projektování vybrané vyučovací jednotky (kurzu, ...). 9. Poměr jednotlivých způsobů komunikace (pedagog – student – studenti – jednosměrná, obousměrná, mezi sebou) ve vybrané vyučovací jednotce. 10. Aplikace didaktických principů ve vybrané vyučovací jednotce.