Vztah mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu K. Vlčková, Základy pedagogické metodologie, JS 2004/05 kvantitativní výzkum kvalitativní výzkum filozofický zdroj pozitivizmus fenomenologie, antropologie, hermeneutika cíl získání objektivního důkazu, ověření teorie/ hypotéz porozumění chování lidí v přirozeném prostředí charakter objektivní subjektivní vztah k teorii potvrzení či vyvrácení teorie tvorba teorie myšlenkový postup dedukce indukce východisko/ začátek výzkumu vychází z teorie a hypotéz začíná vstupem do terénu plánování výzkumu pečlivě se připravuje na začátku, písemný projekt podle dané struktury plán vzniká v průběhu práce, mohou se měnit zkoumané otázky, a metody => je pružnější průběh výzkumu plánovitě ověřuje hypotézy, zjišťuje kauzální vztahy shromažďuje obrovské množství údajů o konkrétním chování lidí a o jeho kontextu, zaznamenává se a interpretuje, v průběhu výzkumu se vynořují hypotézy počet zkoumaných osob reprezentativní vzorek, velké množství (většinou) žák, třída, škola techniky, metody experiment (manipulace s proměnnými), dotazník, testy, standardizované pozorování aj. dlouhodobý terénní výzkum, pozorování s různou mírou zúčastněnosti, spolupráce výzkumníka s informanty při sběru údajů, bez zasahování do dějů zpracování dat kvantitativní, počítačové, statistické, interpretace dat kvalitativní kódování, analýza, interpretace spolehlivosti výsledků zajišťuje se standardními postupy, zjišťuje se statisticky (validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat problematická - výsledky jsou subjektivní; zajištění pomocí triangualce dat, metod, výzkumníků, teorie (interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky) výsledky podoba závěrečné zprávy zobecnění výsledků na populaci, zjištění zákonitostí; stručná, výstižná výzkumná zpráva, dle zažité struktury: 1/ výzkumný problém, 2/ metodologie, 3/ analýza dat, 4/ diskuse výsledků vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zpráva, hluboké vyprávění platnost výsledků snaha o platnost pro celou populaci platnost pro danou třídu, žáka, školu význam predikce, zákonitosti, deskripce, porozumění, smysl Více, včetně příkladů viz: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. (s. 31 – 45)