SEMINÁŘ č.5 ØPREZENTACE NA ZADANÉ TÉMA : Ø ( psychomotorické hry – Martin Polách, Martina Lerchová, Ø hračka jako prostředek osobnostního rozvoje -Vít Koplík, Veronika Čuňočková) ØVEDENÍ HER : Ø ( hry pro posílení psychické odolnosti – Jiří Krchňák, Milan Jandek, Ø a didaktické hry- Roman Rudolecký, Andrea Rosenberková) Ø PSYCHOMOTORIKA Øje propracovaná vědní disciplína, spadající pod vědní obor kinantropologie. Øpojem vyjadřuje úzkou spojitost a vzájemný vliv psychiky a motoriky člověka ( jedná se o pohybovou aktivitu, která je zaměřena na prožitek z pohybu a která vede k poznávání vlastního těla, okolního světa i prožitku z pohybových aktivit). Øvyužívá pohybu jako výchovného prostředku, ke svému působení využívá jednoduché herní činnosti, činnosti s nářadím a náčiním, kontaktní prvky, prvky muzikoterapie i relaxační techniky ( nesoustřeďuje se jen na rozvoj pohybových schopností nebo tělesnou zdatnost, ale i na psychickou stránku osobnosti). Øpředevším v dětském věku rozvoj motoriky ovlivňuje rozvoj vnímání, představ, myšlení, poznání, tedy kognitivní oblasti. „Cílem psychomotoriky „ Øje prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení a vytvoření tzv. bio – psycho – socio – spirituální pohody člověka, Øje získat co nejvíce zkušeností vnímání a pohybu ze tří oblastí: 1.oblasti vlastního těla – poznat své tělo, vytvořit si mapu těla, poznat funkci jeho celku i jednotlivých částí, chápat nejen pohybové schopnosti, ale i prožívat různé pocity a city a vyjadřovat je pohybem. Naučit se přijímat tělo takové, jaké je. 2.oblasti materiální – seznámit se s prostředím, s předměty, s jejich vlastnostmi, možnostmi a jejich využitím. 3.oblasti společenské – poznat společenské prostředí, poznávat druhé, jejich city, pocity a přání (nejdříve navazovat kontakty, komunikovat, spolupracovat,v závěru pomáhat druhým i za cenu potlačení sebe sama). Psychomotorika jako výchova pohybem spolupracuje s : Øpedagogikou, Øpsychologií (kladně ovlivňuje emocionální stránku osobnosti), Øsociologií (zasahuje do interakce jedince s kolektivem, vede ke spolupráci, komunikaci, kontaktu), Øfyziologií (posiluje fyzickou zdatnosti), Øetikou (učí odpovědnosti za druhého, poctivosti při hře a pomoci), Øestetikou (napomáhá k vnímání krásy pohybu) . Ø Psychomotorická cvičení Øvyužívají se ve všech věkových kategoriích od předškolního věku až po osoby starší, Ømají velké uplatnění u cvičenců zdravých i u jedinců zdravotně oslabených a méně pohybově nadaných, Ønejčastěji používanou technikou psychomotoriky je hra (napomáhá k rozvoji dětské osobnosti přirozeně, nenásilně, podněcuje k seberealizaci, má silný emotivní účinek). Běžně využívané pomůcky při psychomotorických hrách: Øvozíky, Øšátky, švihadla, Øtyče, kelímky, Ømíče, nafukovací balónky, Øšlapadla, chůdy, Øvelká plachta a padák ØPET vršky, štěrchadla, Økoberečky, deky, noviny, Øcyber válec - novinkou mezi psychomotorickými pomůckami . Didaktické zásady psychomotoriky: Øvlastní začátek hodiny probíhá v kroužku kolem učitele, v sedu na lavičkách nebo na zemi. Øučitel nepřikazuje - stojí stranou nebo pomáhá a radí tam, kde je třeba (tento postup vyžaduje dobrou přípravu učitele). Ønepospíchá se - spěch nedovoluje prožitek a narušuje pohodu. Øhravost, zábavnost a pestrost charakterizují celý výchovný proces. Øprvní pomůcky by měly být dynamické a nenáročné na ovládání. Øučitel obměňuje co nejvíce situace se stále stejnou pomůckou a nabízí nové varianty. Øneúspěchy při zacházení s určitým náčiním jsou cenné - právě při pohybu s ním se po prvním negativním výsledku cvičenec naučí, že musí některé své pohyby usměrnit. Øposuzování pohybových pokroků by se mělo odehrávat jen na úrovni každého cvičence, ne v porovnání s ostatními. Øzávěr hodiny se opět odehrává ve společném seskupení – vzájemné povídání o prožitých aktivitách Skladba cvičební jednotky: Øpřivítání v kruhu kolem učitele Ørušná, zahřívací část (honičky aj.) Øprůpravná část – cvičení s náčiním nebo nářadím, první pomůcky by měly být nenáročné na ovládání, postupně náročnost zvyšujeme Ørelaxace – jednotlivci nebo ve dvojicích, za doprovodu slova učitele, hudby, bez pomůcek nebo s pomůckami Ørozhovor o prožitcích v kruhu kolem učitele Ø„Psychomotorické hry se od běžných her odlišují zejména použitím netradičních pomůcek, ale i tím, že zde není vítězů ani poražených. Vítězové jsou všichni, kteří se těchto her zúčastňují“. Ø„Je vhodné kombinovat psychomotorické činnosti tak, aby některé obsahovaly nácvik s novým nářadím nebo náčiním, jiné kruhový provoz nebo překážkové dráhy, a vše aby prolínaly soutěže a hry.“ ØPsychomotorických her lze s úspěchem využívat v kterékoli části hodiny TV ( tedy v rušné, průpravné i závěrečné části hodiny). Hra a hračka jako prostředek osobnostního rozvoje Øhra je význačným rysem dětského duševního života, při ní se vytváří a projevuje osobnost dítěte, Øútlé dětství je věkem hry v pravém slova smyslu (hra malých dětí rozvíjí poznání zevního světa, vztahy k věcem a lidem a později tvůrčí fantazii), ve školním věku žije dítě střídavě v oblasti práce a hry (větší dítě se ve hře učí vyvíjet fyzické a duševní úsilí a ukázňuje se přijímáním pravidel dětského kolektivu, v němž má možnost rozvíjet svou iniciativu, odpovědnost a organizační schopnosti), a v dospělosti je hra zatlačena do pozadí prací, Dětská hra má několik vývojových období ØV prvních dvou letech si dítě hraje samo (pozorování, manipulace s hračkami) a nevšímá si okolí. ØV třetím roce si již hraje raději mezi ostatními dětmi, je jejich činností stimulováno, i když si hraje i nadále samo. ØVe čtvrtém roce silně vzrůstá zájem o ostatní děti. Dítě napodobuje ve hře jiné děti a účastní se společně s nimi určité činnosti, aniž dochází ke skutečné spolupráci. ØOd pátého roku nastává období skupinových her, kde mladší děti mívají ve hře zatím stejné úkoly, u starších se však již objevuje dělba úloh a úkolů. ØOd desátého roku nabývá hra mnohem přísnějších kolektivních forem a postupně se stává hrou sportovní, tj. spojuje se s určitými tělovýchovnými cíli, pravidly. Dělení her ØI. Hry individuální: Øhry manipulační (kostky, kbelíček), Øhry destruktivní (rozebírání věcí), Øhry konstruktivní (vystřihování, modelování), Øhry úlohové (na maminku, na doktory). ØII. Hry skupinové: Øbez skutečné spolupráce (na honěnou), Øse stejnými úlohami (na schovávanou), Øs různými úlohami (na vojáky). Hlavní zásady her : Øsprávná organizace hry (někteří rodiče chybují tím, že se o hru svých dětí vůbec nestarají-jestliže si děti hrají, jak chtějí a kdy chtějí, trpí jejich hra jednotvárností nebo končí na překážkách, které děti nemohou samy odstranit, jiní rodiče naopak věnují hře nadměrnou pozornost- ustavičně se dětem do hry vměšují a nakonec je odsuzují do role pasivních diváků, skutečně hrát si může s dítětem zase jen dítě, třetí druh rodičů zahrnuje děti množstvím hraček- děti přebíhají bez zájmu od jedné hračky k druhé, u žádné nevydrží a nakonec se nudí nebo své hračky kazí a rozbíjejí ), Ømusíme dbát na to, aby dítě nepřebíhalo od jedné činnosti k druhé, ale aby se dovedlo s jednou hračkou zaměstnávat stále déle a déle. Ønejcennější jsou hry tvořivé, které mají s prací společné to, že mají určitý cíl a vedou k trvalému výsledku činnosti (kreslení, modelování). Definice hračky ØPředmět ke hře dětí i dospělých Ø ØSlouží k: lUpoutání pozornosti lZabavení lRozvíjení motorických schopností lRozvíjení psychických schopností Ø Ø Obrázek1 Typy hraček ØOsvojení sociálních návyků lPlyšové hračky lPanenky lDomácí mazlíčci ØVzdělávací hračky lStavebnice z písmen lObrázkové knížky lLeporelo Ø ØHračky rozvíjející pohybové schopnosti lŠvihadlo lRůzné typy míčů lŽonglovací pomůcky Ø ØHračky na rozvoj myšlení lHlavolamy lStolní hry – šachy, dáma l ØHračky na rozvoj fantazie a kreativity lStavebnice lPastelky + papír Ø ØHračky pro rozvoj trpělivosti lPuzzle lHudební nástroj Ø Obrázek5 Obrázek4 Hračka Øod druhého měsíce věšíme nad postýlku různé barevné a lesklé předměty, Øod čtvrtého měsíce je snižujeme tak, aby je dítě mohlo uchopit- a brzy mu je pak vkládáme do rukou, Øjakmile se dítě dovede převrátit na bok, klademe hračky před ně a vedle něho- tím stimulujeme rozvoj jeho pohyblivosti, Økolem šestého měsíce dovede dítě uchopit prsty malé předměty (kostka, kulička)- musíme děti stále hlídat, aby si je nestrkalo do úst, Ø až do devátého měsíce se dítě dovede zaměstnávat v téže době jen jednou hračkou a teprve v posledním čtvrtletí si dovede hrát s dvěma, později i s více hračkami současně (klepe jedním předmětem o druhý, staví dvě kostky na sebe, vkládá kuličku do misky). Hračky po 1.roce života (období hraček ) Ønejvhodnější hračkou druhého roku jsou kostky- na nich dítě cvičí pohyby rukou a prstů, používá jich ke konstruktivním hrám (věž, most, vláček), a skládá je podle předlohy, Ønejcennější hračkou je hmota (plastelina, písek, papír), Øna druhém místě jsou hračky polohotové (stavebnice, omalovánky, vystřihovánky) , Øa na posledním místě teprve hračky hotové (panenky, vozíčky, autíčka, knížky s obrázky (leporela), cenné pro rozvíjení řeči a poznávání zevního světa atd.) , Ødůležité je, aby si s hračkami dítě skutečně hrálo- aby vymýšlelo, stavělo, kombinovalo a nepřebíhalo od hračky k hračce, od jednoho nedokončeného úkolu k druhému. Ø Jaká má hračka být? ØMěla by podněcovat pohybový, smyslový, rozumový a citový vývoj dítěte. ØMěla by žádoucím směrem rozvíjet jeho společenské postoje a napomáhat k vytváření dobrých návyků. ØMěla by podněcovat a vhodně usměrňovat jeho fantazii. ØMěla by být hygienicky nezávadná a pokud možno bezpečná. ØMěla by být i vkusná, pěkná, vzhledná. A ovšem měla by i něco vydržet, neboť cílem podivuhodné dětské zvídavosti je "podívat se dovnitř" a "dostat se věcem na kloub", přičemž dětské ruce jsou mimořádně nenechavé. Co má hračka rozvíjet? Ømotoriku – hračka má dítě lákat k pohybu, k jeho jistotě a eleganci. Øsmyslové vnímání – hračka stimuluje rozvoj sluchu, zraku a hmatu, podporuje soustředění, cit pro barvu a tvar. Øpoznání – hračka simuluje nedostupnou skutečnost. Ømyšlení a řeč – hračka vybízí ke komunikaci, rozvíjí fantazii i myšlení. Øcity – hračka má vyvolávat libost barvou, zvukem, tvarem, materiálem, variabilností. Øvůli – dítě si svou hračku vyžaduje a brání. Øsociální vztahy – hračka motivuje a vybízí ke spolupráci. Øpovahové rysy – hračka podporuje soustředění, stanovuje určitý řád či pravidla. Úkol na seminář č. 6 ( 9.5. a 16.5. 2011 ) ØPříprava prezentace na zadané téma Ø ( pohybové hry jako zábavný prostředek rozvoje dovedností – Roman Rudolecký, Andrea Rosenberková, Ø fyziologický účinek pohybové hry– Tereza Slaníková, Jiří Krchňák ØPříprava her Ø ( hry pro rozvoj zdravé osobnosti- Marek Lipnický, Jiří Střípek Ø a kreativně-kooperační pohybové hry- Jan Šubrt )