TEMPO - „rychlost“, s jakou je skladba hraná, je to vlastnost počítacích dob Volba tempa – volíme (pro cvičení) takové členění počítacích dob, které umožňuje ekonomicky realizovat pohybový úkol Střední (normální) tempo - lidská chůze (72 počítacích dob / min.) - asi jako tepová frekvence Označení: - 60-120 MM (dob / min.) - andante, moderato, allegretto Pomalé tempo - pohyby většího rozsahu (klony trupu, vedené pohyby pažemi) Označení: - 40-60 MM - largo, adagio, lento Rychlé tempo - běh, hmity, pohyby krátkého rozsahu Označení: - 120 - 200 MM - allegro, vivace, presto Změny tempa a) náhlé (např. 8 dob střední tempo = 8 kroků chůze, nebo 8 dob rychlé tempo = 16 kroků běh) b) postupné: RITARDANDO = zpomalovat ACCELERANDO = zrychlovat AGOGIKA – pojednává o proměnách tempa POČÍTACÍ DOBA Z praktických důvodů volíme v RG pro označení počítací doby čtvrťovou notu (V notovém zápisu skladby taková praxe ovšem neplatí – čtvrtka zde má délku podle hudebného smyslu.) Základ v RG tvoří čtvrťová nota Počítáme: raz dva Její délka trvání – rychlost je jako krok při středně rychlé chůzi. Jiný příklad: raz dva tři čtyři - základní počítání při rozcvičení(švihové pohyby). Osminová nota: Počítáme: Prv - ní V RG reprezentuje běh (klus). V hudebně pohybové teorii jsou základní časové jednotky Půlová nota: raz – dva V RG reprezentuje vedený pohyb pažemi, klony trupu… (I půlová nota může být znakem počítací doby - např. v pochodových skladbách.) STRUKTURA NOT 1 celá (4 doby) 2 půlové 4 čtvrťové 8 osmin Příklad: Počítáme do čtyř Tečka u noty – prodlužuje její délku o polovinu 1 – 3 Tečkovaný rytmus V RG reprezentuje poskočný krok, cval. TAKT Taktové označení Takt = seskupení různých rytmických hodnot do metricky uspoř. celku 2 - počet not (raz, dva = 2 ) 4 Př. 2 4 1 2 1-2 1 2 1 a 2 první dru – há TAKTOVÁNÍ (dirigent) (Taktování X Dirigování) Dvojdobé 1 2 - chůze Třídobé 1 3 1 „těžká doba“ 2 Čtyřdobé 1 4 3 - rozcvičení na místě 2 Je-li taktování (např. lidových písní, jednoduché skladby) snadno z tohoto označení vyčteme i metrickou organizaci takové skladby. METRUM – seskupování počítacích dob Základ tvoří dvoudobé metrum (nebo dvojnásobek, čtyřdobé (např. při boleru, u tanga), méně tradiční – třídobé (valčík) METRICKÝ IMPULS - těžká doba (přízvučná), zpravidla na první dobu taktu V pohybu znázorníme: tlesknutím, výkrokem, přidupnutím, výrazným pohybem, zahajujeme cvičení RYTMUS - rytmické dodržování tempa - funkční rozvržení skladby, kterému by měla odpovídat pohybová náplň - základnu tvoří řada počítacích dob - v širším významu je to časově dynamické členění skladby - př. zákonité uspořádání momentů napětí a uvolnění - každý pohyb má svůj rytmus, ať už stálý nebo proměnlivý. Vztahuje se ke všem sportovním činnostem i když v různé míře a kvalitě (Metrum X Takt Dvoudobé metrum – údaj, že pohybová skladba je založena na pravidelném pulsu dvou poč.dob, její metrický průběh udávají skupiny poč.dob o dvou členech bez ohledu na to, jaký takt zvolil skladatel pro její zápis. ) DYNAMIKA - „síla hudby“ Základní pojmy a) dynamické krajnosti f forte………mf……..…..piano p (silně) (středně silně) (slabě) b) změny – crescendo - zesilování znak: - decrescendo - zeslabování Vyjádření dynamiky pohybem znamená pochopení základů výrazového tance (zapojení fantazie). Př. Forte – chůze vpřed (po velkém kruhu) Piano – chůze vzad (nebo po obvodu malého kroužku) Crescendo – postupné zvětšování pohybu (např. ) Zapojení fantazie – ideomotorické představy Př. Piano – padající listí, sněží, smutek Forte – vichřice, rozjezd lokomotivy (cresc.) Pozor: neplést si rychlost hudby (tempo) a sílu hudby (dynamika)!!!!!! DYNAMICKÝ OBLOUK - periodický (opakující se) princip – zákonitá členitost hudební formy DVOJTAKTÍ, ČTYŘTAKTÍ……..hudební motiv (věta) – 8 taktů, 16, … Dvojtaktí: I. takt (2, 3, 4 dobý) – nabírání sil (příprava) – např. rozběh, výpon, taneční krok I. II. II. takt - vrchol - např. skok, obrat, rovnováha I. II. I. II. Např. cval + nůžky, valčík + obrat Čtyřtaktí: I. a II. takt – psychické soustředění, příprava, nabírání sil III. takt – dynamický vrchol, moment maximálního úsilí IV. takt – zklidnění, dokončení pohybu, příprava na další cyklus Cresc. Decrese. I. II. III. IV. Př. 1 2 3 1 2 3 1 – 2 3 1 – 3 3 4 crescendo decrescendo Kroky rozběh skok výkrokem stoj Rozběh předskok obrat výskokem podřepem stoj Poskok cval dálkový skok výpon Rozběh přemetový poskok přemet stranou stoj (Hudební motiv I. 1. – 3. cval P II. 1. – 3. skok se zanožením L III. 1. – 3. cval L IV. 1. – 3. skok se zanožením P V. 1. – 3. předskok VI. 1. – 3. skok s půlobratem VII.–VIII. 1. – 6. předpažením upažit I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.)