Metodologie kvalitativního výzkumu (d011, 1. Seminář / blok). Kontrolní otázky. 1. Výhody kvalitativního výzkumu: a. výsledky výzkumu jsou široce zobecnitelné b. zkoumají se jevy, procesy v přirozeném prostředí c. sběr a analýza dat jsou časově nenáročné 2. Nevýhody kvalitativního výzkumu: a. výsledky výzkumu jsou často ovlivněné samotním výzkumníkem b. výsledky výzkumu jsou nezávislé na výzkumníkovi c. výzkum reaguje na lokální situaci a podmínky 3. Cílem kvalitativního výzkumu je: a. popis velkého množství případů s malým počtem dat b. popis zvláštností případů, generování hypotéz, tvorba nových teorií c. analýza velkého počtu dat u velkých souborů 4. Validitu výsledků kvalitativního výzkumu zajistíme: a. osobní přítomností výzkumníka při každém sběru dat b. vysokou kompatibilitou výzkumu, teorie, výzkumních otázek, metod, výběru strategií a postupů c. použitím jenom jedné, objektivně ověřené metody sběru dat 5. Návrh plánu kvalitativního výzkumu obsahuje tyto prvky: a. metody a strategií výběru dat, způsobu interpretace a zobrazení výsledků b. konceptuální rámec výzkumu, kde zohledňujeme vlastní zkušenosti, výsledky dosavadního výzkumu a někdy také již existující teorie c. účel výzkumu, teoretický a konceptuální rámec, výzkumní otázku, metody výzkumu a strategie výběru 6. Triangulace v kvalitativním výzkumu je: a. vzájemné porovnání výsledků výzkumu použitím více metod, různých výzkumníků, různých sledovaných osob, v různých místních a časových situacích a teoretických perspektiv zkoumaní b. paralelné ověřování výsledků výzkumu statistickými metodami c. postupné zkoumaní těch stých osob ve třech různých situacích 7. Základní metody získávání dat v kvalitativním výzkumu jsou: a. pozorování, testování, polostrukturovaný dotazník b. strukturovaný dotazník se zavřenými otázkami, analýza dokumentů c. pozorování, rozhovor, dotazník, analýza dokumentů 8. Univerzální metoda analýzy dat v kvalitativním výzkumu je: a. grafické a schematické znázornění dat b. otevřené kódování c. základní statistická charakteristika dat 9. Otevřené kódování je: a. postupný proces analýzy, konceptualizace a kategorizace výzkumních dat b. přidělení určitého kódu každé větě analyzovaného textu c. používaní doplňujících analytických otázek pro lepší pochopení textu 10. Proces otevřeného kódování je: a. lineární postup analýzy, prozkoumání, porovnání konceptualizace a kategorizace analyzovaných dat b. přidělení jistého kódu rovnaným významovým jednotkám analyzovaného textu, slučováním podobných kódů do pojmů a jejich seskupováním do vyššího řádu kategorií c. postupné porozumění analyzovaného textu a vytváření nové teorie