Psychologie zdraví Emocionalita a lidské zdraví Emocionalita a lidské zdraví 1.Frustrace 2.Konflikt 3.Trauma 4.Krize 5.Deprivace 6.Neurózy a fobie Frustrace —„Frustrace je situace, kdy je člověku znemožněno dosáhnout uspokojení nějaké subjektivně důležité potřeby, ačkoli byl přesvědčen, že tomu tak bude“ (Vágnerová, 2004, s. 48). — Příčiny frustrace —vnější, fyzická nebo jednání jiného jedince, anebo —vnitřní, jako je plachost či pocity viny OBRANNÉ FRUSTRAČNÍ MECHANISMY —Agrese —Projekce —Racionalizace —Sublimace —Somatizace —Popření —Represe (potlačení) —Únik do fantazie —Kompenzace —Identifikace —Substituce —Regrese —Rezignace —Stereotypizace —Vytváření reakcí — — — Prevence frustrace —rozvaha při stanovování cílů – každý si, při snaze dosáhnout nějakého cíle, musí uvědomit své přednosti, ale i své nedostatky; stanoví-li si člověk nereálný cíl, kterého vzhledem ke svým schopnostem a dovednostem není schopný dosáhnout, bude trpět pocitem frustrace; —umění odpočinku a relaxace – při plánování pracovních činností nesmíme zapomenout zařadit pravidelné přestávky; —pozitivní pohled na svět; —zdravé sebevědomí, sebehodnocení a sebeúcta. — Konflikt —„Konflikt je rozpor, spor, současné střetávání protichůdných tendencí“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 261). — Druhy konfliktů —Podle počtu zúčastněných osob: Øintrapersonální konflikty – vnitřní, osobní konflikty, které jedinec prožívá sám v sobě, jedná se o vnitřní souboj; Øinterpersonální konflikty – konflikty, které se odehrávají mezi dvěma lidmi; Øskupinové konflikty – konflikty uvnitř skupiny lidí; Ømeziskupinové konflikty – konflikty mezi dvěma skupinami lidí. — Řešení konfliktů —asertivní chování; —rekapitulace vzniklé konfliktní situace (snaha najít společné řešení); —umění přiznat si vlastní chyby a nedostatky; —nevnášet do probíhajícího konfliktu dávno vyřešené konfliktní situace. — Druhy konfliktů —Podle psychologické charakteristiky: Økonflikty představ; Økonflikty názorů; Økonflikty postojů; Økonflikty zájmů. — Příčiny konfliktů —špatná organizace práce; —nespravedlivé a neprofesionální vedení firmy či organizace; —neochota přijímat pracovní morálku, povrchní vztah k práci; —nesprávné sebehodnocení při předávání výsledků práce; —neadekvátní kritika na pracovišti; —vlastnosti osobnosti jako jsou negativismus, náladovost, nezodpovědnost, emoční labilita; —absence ohodnocení za práci (pochvala, finanční odměna); —nejasná pravidla kariérového růstu; —nedostatečně materiálně vybavené pracoviště (absence pomůcek a přístrojů); —nepodnětné pracovní prostředí. — Trauma —Trauma může jednice postihnout v různých životních situacích. Trauma psychické —Duševní úraz, nerovový šok, duševní otřes. —Život ohrožující událost, kterou člověk zažil přímo nebo jako svědek a která vyvolala strach, hrůzu, pocity beznaděje a zoufalství, nejistotu, ztrátu pocitu bezpečí a přizpůsobivosti. —Má za následek funkční poruchy, někdy i organické změny. — —Trauma jednorázové, jako je smrt blízké osoby či znásilnění, Trauma opakující se, jako jsou rodinné hádky či arogantní nadřízený. — —Události jako je znásilnění mají horší psychologický dopad než ty, které byly způsobeny přírodními silami či tělesným poškozením. —Pokud je psychické trauma prožito v dětství a trvá dlouho a má velké důsledky. — —Trauma sexuální: otřes způsobený znásilněním, sexuálním zneužíváním, selháním při koitu aj., který se stává psychogenním zdrojem sexuality. —Trauma zrození: má duševní stav těhotné ženy silný vliv na vývoj plodu v průběhu jeho nitroděložního života. Může být posíleno zážitkem porodu a psychickými a sociálními okolnostmi matčina života v nejranějším vývoji dítěte. —Trauma porodní: termín pro okamžik strádání právě narozeného dítěte. Je označováno za vyvržení z pohodlí dělohy, kde byly zajištěny všechny potřeby, do smyslově studeného nepřátelského světa. Metaforicky je porod přirovnáván k vyhnání z ráje do nepříznivého světa. Předpoklad, že zde vězí příčina většiny pozdějších neuróz. Za podobné trauma je považováno i pozdější odstavení od matčina prsu. — Krize —„Extrémní psychická zátěž, nebezpečný stav schopný vyvolat selhání dosavadních regulativních mechanismů, nefunkčnost v oblasti biologické, psychické“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 272). — Deprivace —„Deprivace je strádání, ztráta něčeho, co organismus potřebuje. Nedostatečné uspokojování základních potřeb“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 94). — Maslowova pyramida potřeb — Jehlanový diagram Potřeba uznání Potřeba lásky a sounáležitosti Potřeba bezpečí Biologické (fyziologické) potřeby Seberealizace Druhy deprivací —biologická – potřeba dýchání, potravy, tepla, spánku, odpočinku, vyměšování, sexuální potřeba aj. —motorická – potřeba pohybu (nedostatek pohybu u dětí v batolecím věku má negativní vliv i na jejich intelektové schopnosti). —senzorická (smyslová) – smyslové podněty (zrakové, sluchové, čichové, chuťové a hmatové). —sociální – potřeba sociálních kontaktů, touha po společnosti, potřeba s někým komunikovat, svěřit se a být někomu nablízku. —citová – potřeba lásky, afiliace (citové strádání zejména u dětí má fatální důsledky na jejich psychický vývoj). — Druhy deprivací podle Vágnerové —deprivace v oblasti biologických potřeb; —podnětová deprivace; —kognitivní deprivace; —citová deprivace; —sociální deprivace. — Neurózy a fobie —Neuróza je duševní porucha vyvolaná psychogenně, související se situací, kterou člověk prožívá jako stresující. —Společným jmenovatelem neuróz je vysoká míra úzkosti a pacientův zachovaný náhled. —Jde o funkční nervové onemocnění bez organického nálezu – funkční proto, že nejde o organické poškození centrálního nervového systému ani o změny v metabolismu, a pokud se taková odchylka najde, je výsledkem např. stresu, nikoli příčinou neurózy. Dělení duševních poruch a poruch chování podle MKN-10 —F40–F49: Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy: —F40 : Fobické úzkostné poruchy. —F41: Jiné úzkostné poruchy. —F42: Obsedantně kompulzivní porucha. —F43: Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení. —F44: Disociativní (konverzní) poruchy. —F45: Somatoformní poruchy. —F48: Jiné neurotické poruchy. — Neuróza fobická —Intenzivní strach z určitého předmětu nebo situace. —Nelze jej odstranit rozumovými argumenty, přesvědčováním ani náhledem postiženého, který si uvědomuje, že jde o strach nevhodný, nesmyslný či směšný. —Projevuje se ochablou aktivitou, únavností, pocením, pocity na zvracení, třesem, očekáváním vlastního selhání. — —arachnofobie – strach z pavouků; —akrofobie – strach z výšek, —agyrofobie – strach z přecházení silnice; —agorafobie – strach z pobytu na otevřených veřejných místech (plné náměstí, hromadná doprava aj); —sociální fobie – obava z posuzování ostatními aj. — Neuróza úzkostná —Hlavním projevem je vystupňovaný, dlouhodobý pocit úzkosti, který neodpovídá životní situaci nemocného. —Projevuje se nepokojem, neklidem, sníženou výkonností i pozorností, zhoršeným zapamatováním, neschopností uvolnit se a dalšími vegetativními projevy. — Neuróza sociální —Neuróza vznikající v důsledku sociálního vzestupu či sociálního sestupu, provázená úzkostí ze selhání, pocity viny, špatným svědomím. — Literatura —DANZER, G. (2001). Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla a duše. Praha : Portál. —KŘIVOHLAVÝ, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. —KŘIVOHLAVÝ, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. —MAREŠ, J. (2003). Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus. —PAYNE, J. Kvalita života a zdraví. Praha : Triton, 2005. 629 s. ISBN 80-7254-657-0. —PRAŠKO, J. (2005). Úzkostné poruchy:klasifikace, diagnostika a léčba. Praha : Portál. —SCHREIBER, D. S. (2005). Uzdravení bez léků: cesta ze stresu, úzkosti a deprese. Praha: Portál. —STUCHLÍKOVÁ, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál. —