Psychologie zdraví Programy pro zdraví Programy pro zdraví 1.Vymezení pojmu podpora zdraví 2.Politické dokumenty podpory zdraví 3.Třídění preventivních programů pro zdraví 4.Představení konkrétních programů — — Podpora zdraví —Zdraví je mnohem horší než by mohlo být… — —proces, který umožňuje lidem zvýšit kontrolu nad svým zdravím a zlepšovat úroveň svého zdraví —prevence —pomoci lidem zvolit si vlastní zdravý životní styl a pečovat o své zdraví — Politické dokumenty —Ottawská charta podpory zdraví (1986) —Zdraví pro všechny v 21. století - Zdraví 21 (1999) —Zdravotní politika EU —Akční plán zdraví a životního prostředí České republiky Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví —Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR - Zdraví pro všechny v 21. století (2002) „Zdraví 21“ —iniciativa Světové zdravotnické organizace —výzva ke společné cestě ke zdraví, sdílené odpovědnosti a tvůrčímu partnerství — —Hlavním cílem je dosáhnout plného zdravotního potenciálu pro všechny: —- posilování a ochrana zdraví lidí během jejich celého života, —- snižování výskytu hlavních nemocí a omezení strádání, které lidem přinášejí. ◦ — Aplikace „Zdraví 21“ v ČR —zlepšení ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva, především snížení úmrtnosti na nemoci oběhové soustavy, nádory, úrazy — —snížit výskyt závažných onemocnění a faktorů, které je ovlivňují – především závažná rizika životního stylu — —zavedení účinné prevence nemocí, jejich včasnou a racionální léčbu — Třídění preventivních programů (Kučera in Hláva, 2002) —Třídění dle definice cílové skupiny —Třídění dle věcného obsahu —Třídění dle použitých metodologií — Programy zaměřené na prevenci rizikových faktorů pro děti a mládež —prevence kardiovaskulárních onemocnění a rakovinného bujení —prevence úrazů —prevence kouření —dentální prevence —prevence sexuálně přenosných nemocí a AIDS Komunitní programy —Těžiště podpory zdraví člověka v 21. století spočívá v komunitách, ve kterých lidé přirozeně žijí a pracují. — —Úkoly komunitních programů: —vytvářet podmínky pro zdravé fungování komunity (např. podmínky pro výuku ve škole, pro pracovní proces v podniku atd.), —učit zdravému způsobu života a dovednostem zdraví podporujícího chování. — —Příkladem jsou: Zdravá škola, Zdravé město, Zdravý region, Zdravý podnik — Programy a projekty ochrany a podpory zdraví •týkají se všech věkových kategorií… •problematika ve vztahu k jednotlivým složkám životního stylu (prevence sociálně-patologických jevů, zdravá strava, pohyb, prevence stresu…) — •Programy péče o zdraví ve vztahu ke sportovně pohybovým aktivitám vznikají pro: — - školy, — - mimoškolní zařízení (DDM, Orel, Sokol, Sportíkova akademie apod.), — - jednotlivce s různými přístupy. — — Programy pro zdraví ve škole •Problematika sportovně pohybových aktivit vedoucích ke zdraví doposud není v České republice sjednocena. •Různé přístupy - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT ČR) a Ministerstvo zdravotnictví (MZ ČR) — •MŠMT ČR — - Tělesná výchova a zdraví (Mužík, Krejčí, 1997; Svatoň, Tupý, 1997) — - Týdny zdraví ve škole (Krejčí, Bäumeltová, 2001) — - Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání (VUP, 2005) — •MZ ČR — - Projekt Škola podporující zdraví - Zdravá škola (Havlínová, 1998) — - Herní specialista (Valenta, 2001) Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání —Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílá kniha) a Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (tzv. Školský zákon) → RVP. — —Na státní úrovni vzniká Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy. —Školní úroveň tvoří školní vzdělávací programy, které si připravuje každá škola sama. — —vzdělávací oblast Člověk a zdraví, dva obory Výchova ke zdraví a Tělesná výchova, do níž je začleněna i zdravotní tělesná výchova. — Škola podporující zdraví – „Zdravá škola“ —vychází z evropského projektu škol podporujících zdraví, jehož tvůrci jsou WHO, Rada Evropy a EU, —národní sít projektu Škola podporující zdraví v ČR (tzv. Zdravé školy) —program vychází nejen z poznatků lékařských oborů, ale také z oborů psychologických, sociologických a pedagogických, —zásady programu (tzv. 3 pilíře): pohoda prostředí, zdravé učení, otevřené partnerství. Týdny zdraví ve škole •vychází z německého projektu „Gesundheitswochen in der Grundschule“ (Ilg, Knappe), •zaměřeno na 1. stupeň ZŠ, •důležitost vztahu zdraví a pohybového režimu dítěte, •tzv. Týden zdraví na určité téma (dvakrát do roka), •spolupráce s rodiči, •zdravé činnosti prolínají celým vyučovacím procesem. Tělesná výchova a zdraví —zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň základní školy, —projekt vychází z poznatků Německa, Rakouska a Švýcarska, kde je do škol zaváděn projekt „Bewegte Schule“ (Škola v pohybu), —cílem školní tělesné výchovy je vytvořit kladný vztah žáků k péči o své zdraví a celoživotní pohybové aktivitě, —do popředí se dostává prožitek. Zdravé město, Zdravý region •1988 WHO iniciovala mezinárodní projekt Zdravé město (vychází ze strategie WHO a z dokumentu Zdraví 21) •Po roce 1989 myšlenky projektu i v ČR •V roce 1994 vznikla asociace Národní síť Zdravých měst ČR (11 zapojených měst - Brno přijato 1996). •2003 – zapojování všech forem municipalit (městská samospráva - obce, města, regiony, mikroregiony aj.) •Cíl projektu: postupné ozdravování života městského společenství jako celku, zlepšování kvality životních podmínek a zdraví obyvatel měst, regionů. •Lidé budou svou komunitu i krajinu považovat za svůj domov •Pořádání různých akcí pro zdraví (Brněnské dny pro zdraví, Den země) •Zdravá města v JMK kraji: Brno, Blansko, Adamov, Hodonín, Letovice aj. • Zdravý podnik —Evropská síť pro podporu zdraví na pracovišti —Zdravý podnik věnuje přiměřenou pozornost zdraví svých zaměstnanců. Chápe zdraví jako prostředek ke zvyšování výkonnosti jednotlivých pracovníků a podniku jako celku. Tato přiměřená péče o zdraví pracovníků může být rozhodující pro dlouhodobou úspěšnost podniku. —Podpora zdraví na pracovišti = souhrn organizačních, vzdělávacích, motivačních, odborných, poradenských aktivit a preventivních programů realizovaných zaměstnavatelem za účelem podpory prevence zdraví a zdravého životního stylu u zaměstnanců. —Zdravé podniky v ČR: Metal Aliance, Škoda Auto, Penam aj. Zdravá nemocnice •1997 - projekt Světové zdravotnické organizace (WHO). •Světová Síť nemocnic podporujících zdraví funguje již několik let •ČR zapojena v roce 2003. •Cíl projektu: především změna kultury nemocniční péče, zavedení a hodnocení aktivit pro podporu zdraví a začlenění standardů podpory zdraví do existujících systémů řízení kvality péče v nemocnici. •zdraví uvnitř komunity – péče o pacienty, zaměstnance aj. •nemocnice zapojené do tohoto projektu u nás patří například Fakultní nemocnice v Motole, Masarykův onkologický ústav v Brně, Nemocnice Šumperk a další. • • Literatura —HAVLÍNOVÁ, M. et al. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál. —HAVLÍNOVÁ, M. (1995). Zdravá mateřská škola: modelový projekt pro podporu zdraví v mateřských školách ČR. Praha: Portál. —KREJČÍ, M.; BÄUMELTOVÁ, M. (2001). Týdny zdraví ve škole. České Budějovice: JČU. —KUČERA, Z. (2002). Teoretické studie preventivních programů a jejich užitku. In: Hláva, P. Akční plán rozvoje Jihočeského kraje: Analýza zdravotního stavu obyvatelstva Jihočeského kraje a jeho vývoje v členění podle okresů v porovnání s ČR a EU. Kostelec nad Černými lesy: IZPE. —MUŽÍK, V.; KREJČÍ, M. (1997). Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy. Olomouc: nakl. Hanex. —SVATOŇ, V.; TUPÝ, J. (1997). Program zdravotně orientované zdatnosti. Praha: NS Svoboda. —