Inovace studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu (CZ.107/2.2.00/15.0209) 1 Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková Prostředky regenerace  Pedagogické  Psychologické  Biologické : - výživa - pitný režim - pohybové prostředky - fyzikální prostředky  Farmakologické Pedagogické prostředky regenerace Plně v kompetenci trenéra ! Navazují na psychologické prostředky Výběr a dávkování vhodných cvičení  Metodika tréninku  Individualizace tréninku  Variability zatížení  Různorodost podmínek a tréninkového prostředí  Tréninkový plán  Interpersonální vztahy  Správná vazba tréninkových cyklů na biorytmy  Výchova sportovce k dennímu režimu Metodika tréninku  Stanovení přesných cílů  Model dlouhodobé přípravy ( znalosti + zkušenosti trenéra ) z hlediska regenerace počítat se stupněm nadání, odpovědí organismu na zátěž – odhadnutí regenerační péče Individualizace tréninku  Pozorovací typ - Ideomotoricky přejímá - Regenerace pohybem, masáže, hydroterapie  Uvažující typ - Slovní výklad transportuje do pohybové činnosti  Nedůvěřivý, zkoušející typ - zpětnovazebné učení, zrakové i slovní  Citový typ - Zkušenosti z oblasti smyslových pocitů - Regeneruje snadno ( psychologické prostředky) Variabilita zatížení  Jednostranné zatížení má zpočátku velký výsledný efekt, ale daleko rychleji se uplatňují negativní adaptační vlivy Různorodost podmínek a tréninkového prostředí  Soustředění souvisí s otázkou adaptace  Stálé, stereotypně se opakující prostředí – jednotvárnost-rušivý element, chybí nové vjemy – únava Vytvoření přesného tréninkového plánu Interpersonální vztahy Správná vazba tréninkových cyklů na biorytmy Biorytmy = rytmicita všech funkcí a životních dějů - Geneticky ? - Zakódovány až s opakovaným kontaktem s vnějším prostředím ? (Př.: teplota těla ve 4 hod v 16 hod ) Režim dne : časové uspořádání všech jednotlivých činností, regenerace a pasivního odpočinku během dne Příčina periodicity : A, vnitřní původ B, zevní příčina Vnitřní korelátoři  Nervová úroveň- CNS hypothalamus limbický systém  Hormonální ACTH-kortizol Katecholaminy oxytoxin  Buněčná Rychlost obnovy DNA Vnější kolerátoři  Přírodní vlivy světelné ( den, noc) kosmické ( měsíční fáze )  Společenské, sociální vlivy práce na noční směny ponocování cestování Centrum 24 hodinového rytmu Hypothalamus ( suprachiasmatické jádro) Druhy biorytmů : 1.krátkodobé: mikrosekundy ( změny CNS, myokardu) 2.střednědobé: s ( vegetativní rytmy, TF,TK) 3. dlouhodobé : 24 h- otáčení země kolem osy 7dní – otáčení Slunce kolem osy Genetická podmíněnost biorytmů - buněčný biorytmus je vrozený ( izolace ho neovlivní) - synchronizace vrozeného biorytmu s prostředím trvá různě dlouhou dobu: Př. Spánkový do 7.-15.měsíce (novorozenci spí až 22h nevnímají světlo, tmu) Ovlivnění biorytmů  Věkem ( spánková deprivace)  Izolace ( u speleologů spánkový biorytmus 33 h)  Slepota  Přesvětlení Biorytmy a výkonnost Tréninkem ( opakováním) se endogenní biochemický rytmus moduluje v biologický – synchronizace biorytmů Náhlá změna vede k desynchronizaci 1.Práce v noci ( zvýšení počtu chyb, nepřesnosti z únavy, pokles produktivity práce ) 20-50% osob pracujících v noci má poruchy spánku 2. Transkontinentální přesuny - pokles fyzické výkonnosti ( pokles nervosvalové koordinace, pokles síly, rychlejší nástup únavy ) - pokles psychické výkonnosti ( snižuje se koncentrace, poruchy paměti) Úplná resynchronizace nastává po 8 – 9 dnech ( někdy dříve ) Problémy s desynchronizací u sportovců  Cesty na východ ( den se zkracuje) Špatně se snáší trénink dopoledne  Cesty na západ ( den se prodlužuje) Špatně se snáší trénink odpoledne  Cesty na sever( z hlediska trvání dne) - Poruchy usínání – skandinávské země Výkonnost  Cyklická zákonitost Denní výkonnostní rytmus ( průměr ) 6 vstup do denní aktivity 9-11 vzestup výkonnosti 11-12 1.vrchol výkonnosti 12-15 pokles výkonnosti 15 nejnižší bod 15 -17 vzestup výkonnosti 16 -17 2.vrchol výkonnosti 17 -19 pokles výkonnosti 19 nejnižší bod 19 – 21 3. nejmenší vzestup výkonnosti po 21 trvalý pokles výkonnosti Výkonnost Týdenní výkonnostní rytmus vrchol – úterý, středa maximální pokles – pátek Roční výkonnostní rytmus Únor – březen - nárůst tonu sympatiku Červen - vrchol Srpen – září - nárůst tonu parasympatiku Prosinec – leden - vrchol  Na uvedených rytmech jsou závislé nejrůznější změny ve všech funkcích organismu  Zasahují i oblast psychosenzorickou  Při vysoké aktivitě ( trénink) v pravidelných výkonnostních poklesech daných biorytmy narůstá větším tempem únava,je snížena imunita, větší výskyt vzniku mikro a makrotraumat  Základní rytmy lze plánovitě přebudovat ( rychlé změny ale pokles výkonnosti)  Správné časové zařazení tréninku vzhledem k biorytmům Denní program mládeže 5 hod vyučování 3 hod tréninku 1 hod individ. Přípravy do školy 9 hod spánku Celkem 18 hod povinností denně ? hod jídlo ? hod hygiena ? hod přesuny ? hod regenerace promyšlená