Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková Prostředky regenerace nPedagogické nPsychologické nBiologické : n - výživa n - pitný režim n - pohybové prostředky n - fyzikální prostředky nFarmakologické n n Pedagogické prostředky regenerace nPlně v kompetenci trenéra ! nNavazují na psychologické prostředky nVýběr a dávkování vhodných cvičení n žMetodika tréninku žIndividualizace tréninku žVariability zatížení žRůznorodost podmínek a tréninkového prostředí žTréninkový plán žInterpersonální vztahy žSprávná vazba tréninkových cyklů na biorytmy žVýchova sportovce k dennímu režimu Metodika tréninku nStanovení přesných cílů nModel dlouhodobé přípravy ( znalosti + zkušenosti trenéra ) n nz hlediska regenerace počítat se stupněm nadání, odpovědí organismu na zátěž – odhadnutí regenerační péče n Individualizace tréninku žPozorovací typ -Ideomotoricky přejímá -Regenerace pohybem, masáže, hydroterapie žUvažující typ n- Slovní výklad transportuje do pohybové činnosti žNedůvěřivý, zkoušející typ n- zpětnovazebné učení, zrakové i slovní žCitový typ -Zkušenosti z oblasti smyslových pocitů -Regeneruje snadno ( psychologické prostředky) Variabilita zatížení nJednostranné zatížení má zpočátku velký výsledný efekt, ale daleko rychleji se uplatňují negativní adaptační vlivy Různorodost podmínek a tréninkového prostředí nSoustředění souvisí s otázkou adaptace nStálé, stereotypně se opakující prostředí – jednotvárnost-rušivý element, chybí nové vjemy – únava n telocvicna.jpg Vytvoření přesného tréninkového plánu n Interpersonální vztahy láska.gif Správná vazba tréninkových cyklů na biorytmy nBiorytmy = rytmicita všech funkcí a životních dějů n n n n n n -Geneticky ? -Zakódovány až s opakovaným kontaktem s vnějším prostředím ? - n(Př.: teplota těla ve 4 hod v 16 hod ) - nRežim dne : časové uspořádání všech jednotlivých činností, regenerace a pasivního odpočinku během dne biorytmy.png Výkonnost žCyklická zákonitost n nDenní výkonnostní rytmus ( průměr ) n6 vstup do denní aktivity n9-11 vzestup výkonnosti n11-12 1.vrchol výkonnosti n12-15 pokles výkonnosti n15 nejnižší bod n15 -17 vzestup výkonnosti n16 -17 2.vrchol výkonnosti n17 -19 pokles výkonnosti n19 nejnižší bod n19 – 21 3. nejmenší vzestup výkonnosti npo 21 trvalý pokles výkonnosti 15 Výkonnost nTýdenní výkonnostní rytmus n vrchol – úterý, středa n maximální pokles – pátek n nRoční výkonnostní rytmus nÚnor – březen - nárůst tonu sympatiku nČerven - vrchol nSrpen – září - nárůst tonu parasympatiku nProsinec – leden - vrchol žNa uvedených rytmech jsou závislé nejrůznější změny ve všech funkcích organismu žZasahují i oblast psychosenzorickou žPři vysoké aktivitě v pravidelných výkonnostních poklesech daných biorytmy narůstá větším tempem únava,je snížena imunita, větší výskyt vzniku mikro a makrotraumat žZákladní rytmy lze plánovitě přebudovat ( rychlé změny ale pokles výkonnosti) žSprávné časové zařazení tréninku vzhledem k biorytmům Denní program mládeže n5 hod vyučování n3 hod tréninku n1 hod individ. Přípravy do školy n9 hod spánku n nCelkem 18 hod povinností denně n? hod jídlo n? hod hygiena n? hod přesuny n? hod regenerace promyšlená