JÓGA Harmonizační cvičení ¢Jóga – věda o životě?! ¢ ¢Jóga bývá nazývána vědou, životním stylem, uměním, pohledem na svět, filozofií, náboženstvím, fanatismem… ¢Jóga – v původním konkrétním významu znamená jho, (nejbližší český překlad spojení) znamená obnovení spojení individuálního Já (átman) s universálním Bytím (paramátman). Sanskrtský výraz jóga, odvozený od slovního kořenu judž, má mnoho různých významů, z nichž nejužívanější jsou: připoutat, spojit, sjednotit nebo ovládnout ¢ ¢Spojení (sjednocení) a současně spoutání a sjednocení i ukáznění (jho) je jedinou možností, jak realizovat poznání a dojít k osvobození. Má-li lidská duše ( vnitřní JÁ, puruša-átman) zažít trvalé spojení s univerzem (vesmírem, bohem), musí se vymanit z pout stále se opakujících znovuzrození. ¢ ¢ ¢Jóga v západním pojetí – hledání efektivních pozic pro tělo, kompenzační cvičení, prevence event. terapie bolestí zad, zbavení se stresu, napětí a únavy. ¢Jóga – způsob, jak se naučit komunikovat sám se sebou a jak zvládnout sebe v současné době. ¢Jedinou možností jak poznat sám sebe (vnitřní JÁ) je naučit zastavit stále roztěkanou a pulzující mysl. ¢Cestou sebepoznání lze dojít k cíli – ke štěstí s klidu. ¢Cestou jógy je možné překonat nepravé ego (ahankára). Toto falešné ego zastírá pohled na pravou podstatu bytí a činí nás nešťastnými, neboť se upínáme na dočasnou hmotnou existenci v podobě našeho hmotného těla a hmotného světa, které jsou zdroji utrpení (duhkha). Podle filosofie jógy je pravou podstatou života věčné bytí (sat), vědomí (čit) a blaho (ánanda). S touto podstatou se jogín na konci své cesty trvale ztotožní, což se nazývá osvícení nebo osvobození (mókša). ¢Vzhledem k tomu, jak jsme každý jiný, existuje i celá řada cest jógy, které se od sebe více či méně liší, všechny ale vedou ke společnému cíli - poznání pravého Já. Některé cesty využívají více fyzické cvičení, jiné meditaci, mantry a další techniky. ¢ images.jpg joga 3.jpg HISTORIE ¢Védy – soubor spisů, první dochovaný materiál starého indického písemnictví. Vše mělo základ v mytologii. Mezi základní bohy Indie patří Višua, Šiva, bohyně Déví, bůh ohně Ágní aj. Nejcennější knihou – Upanišády (tajné nauky). ¢Upanišády se zabývají popisem stěhování duší a vysbozováním. ¢ 565f34cf4e_32980054_o2.jpg Bůh Šiva – ničitel, divoký tanečník. Rukama metá blesky a nohama drtí lebky. Jeho kosmický tanec rozbíjí strachy, při cvičení jógy v sobě strach objevujeme, pohyb nás strachu zbavuje. Šiva pomáhá rozloučit se s minulosti, ukončit vše, co tíží, trápí a brání novému štěstí, novým lepším vztahům a nekonečným možnostem. Šiva pomáhá zbavit se negativních stránek osobnosti, trápení a utrpení. ¢Bhagavadgíta - "Píseň Vznešeného", je jednou z nejvýznamnějších posvátných knih hinduismu. Je součástí rozsáhlého staroindického eposu Mahábhárata. Mahábhárata vznikala postupným přidáváním a rozšiřováním v letech 800 až 400 př. n. l. a Bhagavadgíta byla pravděpodobně dokončena v období kolem roku 200 př. n. ¢Shrnuje 4 základní cesty jógy: Bhaktijóga, Džňánajóga, Karmajóga, Radžajóga. ¢Bhaktijóga – je cestou lásky. Vše, co je řečeno, se řeší s láskou k lidem, přírodě, zvířatům. ¢Džňánajóga – je cesta rozumového poznání, cesta filosofická. Studium, cvičení a rozumové zkušenosti vedou k sebepoznání a rozlišování mezi skutečností a klamem. ¢Karmajóga – se zabývá činy,jejich příčinami a následky. ¢Radžajóga – královská cesta, 8 stupňová cesta jógy – etické a morální zásady, pozice, řízení dechu. ¢ ¢Rádžajóga bývá označována ze královskou cestu. U jejího vzniku stál mudrc Pataňdžali, který ve 3. století př. n. l. ¢ ¢Pataňdžali je autorem osmistupňové cesty jógy. ¢ ¢„Pokud ovládnete tělo a zastavíte změny v mysli, dosáhnete osvícení a věčného klidu“ ¢ 1.Jama - zákazy 2.Nijama - příkazy 3.Ásana - pozice 4.Pránájáma – ovládání dechu 5.Pratjáhára - ovládnutí smyslů 6.Dháraná - koncetrace 7.Dhjána - meditace 8.Samádhi- dokonalé poznání ¢ óm.jpg ¢1. Jama ¢ Zahrnuje pět činností, kterých bychom se měli vyvarovat. N U všech pěti činností platí, že bychom je neměli dělat jak ve vztahu k druhým lidem, tak i k sobě. ¢Ahinsa – neubližování. Je zaměřeno nejen vůči druhým, ale také vůči sobě, a to jak konáním, tak myslí. ¢Satja – nelhaní. Nelhaní nejen ostatním, ale hlavně také sobě. ¢Astéja – nepřivlastňování, nekradení. Opět se obrací jak vůči okolí, tak vůči sobě. Lze chápat jak na materiální úrovni, tak i na mentální (citové vydírání). ¢Aparigraha – nepřipoutanost, neulpívání, nehrabivost. Staví se proti současnému konzumnímu životu. Ulpívat lze nejen na majetku a věcech, ale také např. na postavení, vzhledu, blízkých apod. Odvádí nás to od "tady a teď". Člověk by měl dělat správné věci a bez ohledu na výsledek, tzn. například přijímat nebo dávat dary bez očekávání. ¢Brahmačarja – zdrženlivost. Jedná se o čistotu mysli a jednání. Na západě bývá často vztahováno pouze k sexuální oblasti. Jedná se ale obecně o střídmost. ¢ ¢2. Nijama ¢ ¢ Pět činností, které bychom měli dělat. ¢Sauča – čistota těla i duše. Je třeba se zbavit negativních myšlenek, emocí a předsudků. ¢Santóša – spokojenost. Pokud je člověk spokojený, je vyrovnaný a bez negativních myšlenek, proto je třeba na vnitřní harmonii aktivně pracovat. ¢Tapas – sebekázeň. Tapas nabádá k vyvarování se lenosti a pohodlnosti. Je třeba se naučit přijímat skutečnosti a být pánem sám nad sebou. ¢Svadhjája – sebepoznání. Člověk by měl věnovat všemu pozornost a studiem a životními situacemi poznávat sám sebe. ¢Íšvarapranidhána – uctívání nejvyššího principu. Jedná se o určitou pokoru, o uctívání svého vlastního boha, respektování toho, co nás převyšuje. ¢ ¢ 3. Ásany ¢Jógové tělesné pozice. Většinou bývají statické. Cvičení ásan neboli jógových pozic patří dnes v naší k nejrozšířenější praxi jógy. Každá z ásan má hluboký význam. Působí na různé orgány v těle, pracuje s určitou skupinou svalů, ale také pracuje s energií a čakrami. Cvičit bychom měli vždy v souladu s dechem a s plnou koncentrací. ¢Sanskrtský název ásana znamená "pohodlná pozice". Přestože některé z pozic jsou zpočátku nepříjemné nebo přímo nemožné, postupným nácvikem se můžeme dobrat k tomu, že se v každé pozici dokážeme uvolnit. ¢!!! Nejčastější chyby při cvičení: rychlost, urputnost, překonávání, velké úsilí, soutěžení, zadržování dechu ¢ ÁSANY – ZÁSADY PROVÁDĚNÍ ¢Vždy provádíme v souladu s dechem – při rozpínání hrudníku a dutiny břišní nádech, při jejich stlačení výdech ¢Nejprve bez větší výdrže – sladit s dechem, poté delší výdrž s koncentrací na tělo a dech ¢Poté provést vždy protipozici ¢ ¢Účinky dle Mahéšvaránanndy: •Zvyšuje pružnost páteře •Zlepšuje pohyblivost kloubů •Napomáhá uvolnění, posílení a prokrvení svalů •Povzbuzuje a harmonizuje činnost orgánů a žláz •Podporuje látkovou výměnu a funkci lymfatického systému •Posiluje imunitní systém •Normalizuje krevní oběh a krevní tlak •Zklidňuje a posiluje nervy •Pročišťuje a osvěžuje pokožku ¢ ¢4. Pránájáma - práce s pránou (životní energií). obecně pránájáma - jako dechová cvičení ¢ ¢5. Prátjáhára - stažení pozornosti od smyslových vjemů a její obrácení dovnitř. ¢ ¢6. Dhárana – vnitřní koncentrace. ¢ ¢7. Dhjána – meditace. Na rozdíl od dhárany si představujeme vnější věci a přemýšlíme o nich. ¢ ¢8. Samádhi - stažení pozornosti od smyslových vjemů a její obrácení dovnitř. Koncentrace na nejvyšší princip. ¢ ¢Vedle těchto cest existuje celá řada dalších, které z nich vychází (Hathajóga, Kundaliní jóga, Tantrajóga, Iyengar Yoga, Mantrajóga). ¢ ¢V dnešní době se lze potkat také s řadou názvů, které nepatří mezi klasické cesty jógy, ale jedná se více o fyzické cvičení, které z jógy vychází, je sestaveno různými učitelé. Často se jedná o styly, které jsou přizpůsobeny západní společnosti ( Aštangajóga, Powerjóga, Vinyasa flow jóga, Gravidjóga, Dancejóga, Bikramjóga) ¢ ¢ ¢ ¢ FILOSOFIE JOGY ¢Karma (karmán) je to, co vzniká z naší činnosti. Vztahuje se jak na vlastní činnost, tak i na mluvu a myšlenky. Karmánový zákon je zákon příčiny a následku. ¢ ¢To, co uděláme, se nám po čase vrátí. Ať dobré nebo špatné. Měli bychom tedy dělat vše, co nejlépe, v nejlepším případě přijmout naši dharmu. Zároveň je třeba přijmout i následky našich předchozích činů, tzn. pokud se nám děje něco špatného, nehledat viníka někde jinde, ale vnímat to jako následek našich činů. V žádném případě ale nejde o pasivitu, o to, že bychom měli odevzdaně všechno přijmout a nesnažit se s věcmi něco dělat. Vždy je třeba se chovat co nejlépe, podle naší dharmy. Proto je důležité čistit a zklidňovat svoji mysl i tělo pomocí praktik jógy, protože jenom tak poznáme, jak máme konat. ¢ ¢ ¢ Existují tři typy karmy: ¢prarábdha karma - karma, která se nashromáždila v minulosti a právě teď ji realizujeme, ¢saňčita karma - karma, která se v minulosti nashromáždila, ale realizovat se teprve bude, ¢agámí karma - karma, kterou svojí činností právě vytváříme a projevovat se bude v budoucnu. ¢ ¢Dharma je jeden z cílů života. Je to zákon, který říká, že máme přijmout to, co je nám určeno, svůj úkol. Každý máme ve svém životě nějakou funkci, kterou bychom měli plnit co nejlépe. ¢Dharma je v podstatě nejvyšší vesmírný řád, který drží společnost pohromadě. Všechny problémy, které máme, vyplývají z toho, že většina lidí neplní svoji dharmu. Tak dochází k disharmonii. ¢Problémem ovšem je, že ne každý svoji dharmu zná, což je první předpoklad k tomu, abychom ji mohli začít plnit. Často se stavíme do rolí, které nám nepřísluší. Nejsme pak spokojení ani my, ani naše okolí. Základním problémem v této věci jsou různé společenské normy, zvyky, ale také reklamy. ¢Přijetím dharmy dosáhneme svobody a klidu, vyčerpáme karmu a můžeme se vysvobodit z koloběhu životů. ¢