Metodologie Kinantropologie Mgr. Martin Sebera, Ph.D. Fakulta sportovních studií MU 2012 Sbírka studijních materiálů > Tuto šablonu lze použít jako počáteční soubor pro aktualizace projektu. projektu. Oddíly Po kliknutí na snímek pravým tlačítkem myši lze přidat oddíly. Oddíly mohou pomoci uspořádat snímky nebo usnadnit spolupráci mezi více autory. Poznámky Oddíl Poznámky použijte k zadání poznámek k doručení nebo dalších podrobností pro posluchače. Tyto poznámky lze zobrazit během prezentace. Vezměte v úvahu velikost písma (důležité pro usnadnění, viditelnost, pořízení videozáznamu a online provoz). Sladěné barvy Věnujte zvláštní pozornost grafům a textovým polím. Zvažte, zda účastníci budou tisknout černobíle nebo ve stupních šedé. Provedením zkušebního tisku ověřte, zda barvy fungují správně při vytištění černobíle i ve stupních šedé. Obrázky, tabulky a grafy Vsaďte na jednoduchost: pokud je to možné, použijte konzistentní a nerušivé styly a barvy. Označte popisky všechny grafy a tabulky. Doporučená literatura a zdroje •Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. •Eco, U. Jak napsat diplomovou práci. •Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy •Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu •Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. •Hendl, Jan. Varianty výzkumu. Dostupné na http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/typy_vyzkumu.htm •Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování •Mauch, J. E., Birch, J. W. Guide to the successful thesis and disertation. •Ochrana, František. Metodologie vědy: úvod do problému. •Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. •Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Čeho se projekt týká? Definujte cíl tohoto projektu. Podobá se projektům v minulosti, nebo se jedná o novou záležitost? Definujte rozsah tohoto projektu. Jedná se o nezávislý projekt, nebo souvisí s jinými projekty? * Všimněte si, že tento snímek není nutný pro týdenní schůzky shrnující stav projektu. Vymezení pojmů •"metodologie vědy", "metoda vědy" a "metodika vědecké práce" oMetodologie: naukou o metodách oMetoda: nástroj ke zkoumání daného výzkumného předmětu. oMetodika: postup realizace výzkumné procedury * V případě, že kterékoli z těchto problémů způsobí zpoždění plánu nebo vyžadují hlubší diskusi, uveďte podrobnosti na dalším snímku. Cíle vědy rozpoznat a popsat různé struktury a vztahy našeho světa a racionálně je vysvětlit. Následující snímky zobrazit několik příkladů časové osy pomocí obrázků SmartArt. Můžete zahrnout časovou osu projektu s jasným označením milníků a důležitých dat a označit, kde se projekt nachází nyní. Charakteristika výzkumu Model výzkumu Základní etapy tvorby závěrečné práce (ZP) Jaké jsou závislosti, které mají vliv na časovou osu, náklady a výstup tohoto projektu? KINANTROPOLOGIE •JAKO VĚDA O POHYBU ČLOVĚKA •kinésis (pohybovat se) •anthrópos (člověk) •logos (slovo) > Připravte snímky pro dodatek pro případ, že budou nutné další podrobnosti nebo doplňkové snímky. Dodatek je užitečný také tehdy, pokud je prezentace později distribuována. Kinantropologie •metodologie výzkumu •předmět výzkumu •vědecký jazyk •teorie Předmět Kinantropologie •zkoumání pohybujícího se člověka •výzkum lidského pohybu •výzkum motoriky člověka (motorické činnosti) •výzkum tělesné (motorické) aktivity člověka •výzkum lidské kinetiky Metody v kinantropologii •Kvantitativní - dedukce (teorie - formulace hypotéz – pozorování - testování hypotéz - interpretace a zobecnění) •experiment, (kvaziexperiment) •korelační šetření •specializovanější olongitudinální studie, analýza časových řad, oQ-metodologie, oshluková analýza, škálování •Kvalitativní - indukce (pozorování - zjištění pravidelností - závěry - teorie) opřípadové studie, oetnografie (zahrnující pozorování a participantní pozorování) ozakotvená teorie, oanalýza dokumentů a textů …pokračování …pokračování Závěrečná práce •Bakalářská, •Magisterská odiplomové jsou obě dvě J o •3 otázky ostanovení problému (proč?) ořešení problému (jak?) opřínos výsledků pro teorii a praxi (pro koho?) • Výběr tématu 1.Téma by mělo odpovídat zájmům posluchače a navazovat na jeho dosavadní studium 2.Prameny nutné pro zpracování práce musí být pro kandidáta fyzicky dostupné 3.Zpracovatelnost veškerých podkladů by měla odpovídat kulturní úrovni kandidáta 4.Metodologické předpoklady pro daný výzkum musí být na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a dosavadní průpravě kandidáta. Eco (1977) Struktura závěrečné práce •empirická •teoretická •empiricko-teoretická •alternativní Varianty výzkumu 1. typ: Metodologická studie 2. typ: Případová studie 3. typ: Komparace 4. typ: Korelačně-prediktivní studie 5. typ: Experiment 6. typ: Evaluace 7. typ: Vývojové studie 8. typ: Analýza trendů 9. typ: Dotazování na postoje 10. typ: Stav (status) 11. typ: Explorace 12. typ: Historická studie 13. typ: Modelování 14. typ: Návrh a demonstrace 15. typ: Meta-analýza 16. typ: Review a syntéza 17. typ: Teoretické studie 18. typ: Analytická práce 19. typ: Kvalitativní studie 20. typ: Kvasiexperiment DRUHY VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU •Deskriptivní •Relační •Kauzální • Výzkumný problém - deskriptivní •otázka typu „Jaké to je?“, zjišťuje a popisuje situaci, stav, výskyt jevu... •Metody: dotazník, pozorování, interview, škálování… • •Př. Jaká je proporce jednotlivých vyučovacích činností učitelů vlastivědy? •=> frekvence, délka činností, jejich poměr (pozorování) •Př. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli a vedení školy? •=>škála (hodnocení různých stránek učitelovy odbornosti (kvalifikace, styl vyučování, hodnocení) • • •diagnosticko-vyhodnocovací deskriptivní problém (pro praxi, neslouží rozvoji teorie) •Př. Jaké učební výsledky dosáhli žáci alternativních škol? •=> didaktické testy •Př. Jaké procento dětí z menšinových skupin navštěvuje školy tohoto okresu? • Výzkumný problém - relační •Dává do vztahu jevy, činitele, a to dva i více. Existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný? •Statistika: korelace, faktorová analýza,... • •Př. Jaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ? •Př. Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a výsledkem studia na VŠ? •Př. Jaký je vztah mezi užíváním drog dítětem a socioekonomickým statusem rodiny? Výzkumný problém - kauzální •Zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťujeme kauzální, příčinné vztahy. •Provádíme experiment se dvěma skupinami osob. •Statistika - zjištění významnosti rozdílů: Studentův t-test, chí-kvadrát,.. • •Př. Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než nedirektivní? •Př. Jaký je vliv změny režimu přestávek v ZŠ na práceschopnost žáků? • NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY PŘI FORMULACI VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU •a) autor stanovil téma (oblast), nikoli výzkumný problém •Problém je vymezen příliš široce, je stanovena jen oblast, nikoliv to, co bychom chtěli zkoumat a k čemu bychom chtěli dospět. •Chybný příklad: „Problémové vyučování přírodopisu.“ • •b) výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný •Jeho zkoumání neprohlubuje poznání problematiky a nic nového nepřinese. •Chybný příklad: Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka? • •c) výzkumný problém je triviální, jednoduchý •Odpověď na něj zní „ano“ nebo „ne“. Je třeba rozložit jej do několika podotázek - problémy většinou nelze zodpovědět jednoduše „ano“, „ne“. •Chybný příklad: Jsou učitelé na ZŠ tvořiví? Proměnné •jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme, např. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování. •Proměnné je třeba je operacionalizovat - operačně definovat, tak aby byly měřitelné, zjistitelné, pozorovatelné •Kategoriální proměnné nelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií. Mohou být dichotomické (pohlaví: žena – muž, výsledek zkoušky: složil – nesložil) či nikoli (rodinný stav, ročník: 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů). •Nezávisle proměnná - je to příčina změny v druhé proměnné. •Závisle proměnná je ta, co se mění vlivem jiné proměnné. Je závislá na té, co na ni působí (nezávislé), př. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu). • Hypotézy •Vědecký předpoklad, je vyvozena z teorie •Empiricky ověřují části teorie. •Hypotéza řídí výzkum, nelze tudíž začít sběrem dat a během něj či dokonce po něm pak vymýšlet hypotézy! • Chyby při formulaci hypotéz •Formulace je příliš složitá a dlouhá. •Hypotézy s příliš mnoha proměnnými, s nejasnými vztahy. •Nepotvrzení hypotézy dané špatným výběrem hypotézy. –teorie platí jen pro určité podmínky (věk, velikost obce, kvalita učitele) •Chybný příklad: •Hudební aktivita žáků 2.-7. ročníku ZŠ se zvyšuje, když se v plné míře využívá soustava hudebních činností zakotvených v současné koncepci vyučování, kterými učitelé tvořivě aktivizují žáky, využívají metody, formy, prostředky přiměřené věku přispívající k efektivnímu rozvoji hudebnosti a žákovy osobnosti vůbec. Hypotézy – chybné příklady •Český denní tisk věnuje málo pozornosti problematice školy. •Dobří učitelé využívají ve třídě humor. •Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů. •Předpokládáme, že se ne vždy používají adekvátní formy spolupráce školy s rodinou. •