DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ DIDAKTICKÉ ZÁSADY §zásada uvědomělosti a aktivity (pochopení smyslu a podstaty prováděné činnosti) §zásada názornosti (žáci si vytvářejí představy na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů objektivní skutečnosti nebo jejich zobrazení) §zásada soustavnosti (osvojené vědomosti a dovednosti žáka tvoří ucelený systém) §zásada přiměřenosti (obsah, rozsah a obtížnost učiva odpovídá tělesnému a psychickému rozvoji žáka, jeho věku a individuálním zvláštnostem) §zásada trvalosti (žáci si vědomosti a dovednosti zapamatují tak, že si je dokáží kdykoliv vybavit a prakticky použít). § SPECIFICKÉ DIDAKTICKÉ ZÁSADY §od jednoduchého ke složitému §od známého k neznámému §od příčiny k účinku §od pohybového vnímání k pohybovému vědomí §od pochopení pohybu k jeho realizaci §od pohybového prožitku k pohybovému projevu POSTUPNÉ ZTĚŽOVÁNÍ PODMÍNEK §mírný svah è strmý svah §jednotlivý oblouk è navazované oblouky §smýkání è řezání §jízda bez holí è jízda s holemi §pomalá jízda è rychlá jízda §dlouhý oblouk è krátký oblouk §upravený svah è volný terén PODMÍNKY PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ nVnější §materiální (výzbroj, výstroj, didaktické pomůcky) §sociální (velikost družstva, vztahy v družstvu) §sněhové (kvalita sněhu) §meteorologické (vliv počasí na výuku) § nVnitřní §fyzický a psychický stav žáka ORGANIZACE VÝUKY §stanoviště učitele § §volba místa § §terén § §sněhové a povětrnostní podmínky FORMY VÝUKY §frontální – všichni cvičí současně stejné cvičení § §skupinová n - paralelní – stejné úkoly, různá obtížnost n - střídavá – různá cvičení pro různé skupiny § §individuální n - na stanovištích n - manéž FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ §učitel sjede jako první, žáci ho jeden po druhém následují n n + demonstrace, okamžitá oprava žáka, žáci se učí z chyb n ostatních n - dlouhé prostoje n n n §žáci sjedou stanovený úsek, každý předá předcházejícímu učitelův komentář n n + samostatná volba stopy, v případě pádu je učitel rychle n u žáka n - dlouhé prostoje FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ §jízda v hadu za učitelem n n + dobrá kontrola družstva (je nutné určit posledního), vhodné n při horší viditelnosti n - učitel nemůže opravovat chyby, žák imituje chyby jezdce n před sebou n §jízda v hadu za žákem, učitel jede poslední n n + učitel má přehled o celé skupině n - učitel nemůže ovlivnit rychlost a stopu jízdy n n n FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ §sjíždění v malých skupinkách n n + lepší pracovní podmínky n - nelze ovlivnit rychlost a stopu jízdy n n §učitel sjíždí s malou skupinkou, ostatní žáci sjíždí individuálně n n + individuální učení, vysoká intenzita a efektivita výuky n - žádná kontrola nad samostatně sjíždějícími žáky n n LYŽOVÁNÍ DĚTÍ §„výuku“ můžeme zahájit mezi 2. – 3. rokem – pouze seznamování s novým prostředím § §o výuce hovoříme mezi 3. – 5. rokem § §fyzické, psychické a mentální zvláštnosti => výuka má specifický charakter, není možné ji provádět jako obměnu výuky dospělých § nVÝCVIKOVÝ PROSTOR n §lyžařská hřiště (dětské školky) – velmi mírný sklon, dojezd do roviny nebo protisvahu § §vybavení: dětský vlek, umělé terénní tvary (příčné a podélné nerovnosti, tobogany), slalomové tyče, terče s obrázky, kužely, lana nVĚKOVÉ ČLENĚNÍ n n3 – 5 let (seznámení a navykání) §hlavním cílem je získání pocitů (lyží a skluzu) §výcvik probíhá formou hry §děti neopravujeme ve smyslu „dobře – špatně„ §učitel je převážně v roli pečovatele a ošetřovatele n6 – 10 let n §klíčové období pro rozvoj motoriky §děti mají velkou schopnost napodobování => usnadnění nácviku nových pohybových dovedností §bezchybná ukázka !!! §soutěže, hry n11 – 15 let n §pestrá výuka § §soutěže, hry