ŠKOLNÍ PORADENSTVÍ C:\Users\Maleňáková\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\2B6Z1PQA\MCj04398530000[1].wmf n nPŘEDNÁŠKA Č.2 nMgr. Lenka Přikrylová TÉMATA PŘEDNÁŠKY ØŠKOLSKÁ REFORMA Ø ØPROGRAMY VZDĚLÁVÁNÍ Ø ØPORADENSKÉ SLUŽBY NA ŠKOLÁCH Ø ØSPOLUPRÁCE ŠKOLY A RODIČŮ j0439524 1. ŠKOLSKÁ REFORMA nProbíhající školská, nebo též kurikulární, reforma přináší především změny v obsahu a cílech vzdělávání. nKromě předávání znalostí kladou nyní školy ve své práci důraz na to, aby se žáci naučili s informacemi pracovat a osvojili si další celoživotní dovednosti, tzv. klíčové kompetence, které jim mají usnadnit plnohodnotný život ve 21. století. Klíčové kompetence n= souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, důležitých pro osobní rozvoj n a uplatnění každého člena společnosti nmají průřezový charakter a propojují vzdělávací záměry všech vzdělávacích oblastí nžák je prostřednictvím vzdělávacího obsahu veden k postupnému dosažení KK n6 konkrétních KK a jejich začlenění do vzdělávacích oblastí je součástí týmové práce všech učitelů nUčitelé musí dobře porozumět, co která klíčová kompetence v sobě skrývá, podle toho se budou rozhodovat, jakým způsobem budou s daným tématem pracovat nrozvíjení dovedností a budování postojů zabere víc času n nPochopení KK znamená znalost odpovědi na tyto otázky: 1.Jak uplatním klíčové kompetence ve svém předmětu? 2.Jak budu klíčové kompetence rozvíjet? 3.Jak zvládnou předání znalostí a současně rozvoj kompetencí? 4.Jak poznám, že jsem při rozvoji KK úspěšný? Přehled klíčových kompetencí nkompetence k učení nkompetence k řešení problémů nkompetence komunikativní nkompetence sociální a personální nkompetence občanské nkompetence pracovní (ZŠ, odborné SŠ), n kompetence k podnikavosti (G) KLÍČOVÉ KOMPETENCE nSmyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. n nOsvojování klíčových kompetencí je proces dlouhodobý a složitý, který má svůj počátek v předškolním vzdělávání, pokračuje v základním a středním vzdělávání a postupně se dotváří v dalším průběhu života. n nÚroveň klíčových kompetencí, které žáci dosáhnou na konci základního vzdělávání, nelze ještě považovat za ukončenou, ale získané klíčové kompetence tvoří neopomenutelný základ žáka pro celoživotní učení, vstup do života a do pracovního procesu. n Kompetence k učení nvybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, n nvyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě n nsamostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti n npoznává smysl a cíl učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit n Kompetence k řešení problémů nvnímá nejrůznější problémové situace, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností n nvyhledá informace vhodné k řešení problémů, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů, n nsamostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů, n nkriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí n Kompetence komunikativní nformuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu n nnaslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje n nvyužívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem n nvyužívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi n Kompetence sociální a personální núčinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu,podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, n nna základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá n noceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají n nvytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty n Kompetence občanská nrespektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí n nchápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu n nrozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka n naktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit n Kompetence pracovní npoužívá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky n npřistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí n nvyužívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost DESATERO ŠKOLSKÉ REFORMY 1.Žáci se budou ve škole cítit bezpečně, zažívat radost z učení 2.Žáci dostanou příležitost, ukázat co umí, v čem se zlepšují- to by se mělo odrazit v jejich hodnocení 3.Žáci získají nejen dobré znalosti,ale i chuť a dovednost učit se po celý život 4.Žáci se naučí poznávat svět v souvislostech a učivo maximálně využít ve svém budoucím životě 5.Žáci budou dobře jazykově připraveni na život a práci v současném propojeném světě n6. Žáci se naučí pracovat s různými zdroji informací n7. Žáci budou umět žít a jednat s ostatními lidmi 1. n8. Žáci se naučí jednat samostatně a rozhodovat se zodpovědně n9. Žáci budou pečovat o zdraví svoje i ostatních 1. n10. Žáci zvládnou aktivně vstupovat do výuky i dění ve škole ŠKOLSKÝ ZÁKON zákon č. 561/2004 Sb. ntento zákon upravuje předškolní, základní, střední, vyšší odborné a některé jiné vzdělávání ve školách a školských zařízeních, nstanovuje podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňuje, nvymezuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání, nstanovuje působnost orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství. n 1.vzdělávací programy 2.předškolní vzdělávání 3.povinnosti školní docházky(odklad, průběh, hodnocení žáků) 4.střední vzdělávání 5.vzdělávání na konzervatoři 6.vyšší odborné vzděl. 7.upravuje uznávání zahraničního vzdělávání 8.základní umělecké, jazykové vzdělávání 9.další vzdělávání na školách 10.školská zařízení a školské služby 11. n Úplné znění školského zákona 11hmotné zabezpečení, odměny 12vymezuje školskou právnickou osobu (zřizovatelé, sloučení,hospodaření) 13školský rejstřík 14financování škol 15ředitel školy, školská rada 16ministerstva a česká školní inspekce 17upravuje působnost územních samosprávných celků ve školství 18přestupky 19věnuje se společným, přechodným a závěrečným ustanovením 20pojednává o účinnosti Dnem 1. ledna 2012 nabyl účinnosti zákon č. 472/2011 Sb., kterým se mění školský zákon Øje zrušena povinnost základní školy vydat výstupní hodnocení Øsnížení počtu podávaných přihlášek na střední školu-dvě Øpotvrzení zájmu přijatého uchazeče o školu zápisovým lístkem po vyhlášení výsledků (10 dnů po zveřejnění výsledků) Ømění a sjednocuje se termín přijímacích zkoušek v prvním kole přijímacího řízení (posouvá se termín pro přijímací zkoušky v prvním kole přijímacího řízení na dřívější období, aby nebyl duplicitní s termíny zkoušek společné části maturitní zkoušky) Øzřizovatelé nejsou povinni vyhlašovat na místa všech ředitelů konkursy, ledaže vyhlášení konkursu navrhne ČŠI nebo školská rada(v případě, že zřizovatel nevyhlásí konkurs, pokračuje dosavadní ředitel ve funkci v šestiletém funkčním období ) INDIVIDUÁLNÍ VÝCHOVNÝ PLÁN (smlouva s rodiči) Ø35 pilotních škol, které testují tyto smlouvy Øsmlouva o chování žáků (nejčastěji se tímto způsobem řeší problémy s neplněním školních povinností, nenošením pomůcek, hrubým vyrušováním při vyučování, záškoláctvím nebo pozdními příchody) Ødokument stanoví, co se bude dít, pokud nezvladatelného žáka nedokáže zpacifikovat škola ani rodiče Øsmlouvy s rodiči ale nebudou pro rodiče povinné Øpokud by rodiče odmítali podílet se na řešení- v krajní situaci by se případ předal sociálnímu odboru, který by jim mohl třeba odebrat dávky 2. PROGRAMY VZDĚLÁVÁNÍ nDlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 nNárodní program rozvoje vzdělávání v ČR (koncepční dokument české vzdělávací politiky- tzv. Bílá kniha)- obsahuje záměry rozvoje vzdělávání žáků od 3 do 19 let nRámcové vzdělávací programy n (kurikulární dokumenty státní úrovně, které normativně stanovují obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělávání a jsou závazné pro tvorbu ŠVP) nŠkolní vzdělávací programy n (kurikulární dokumenty školní úrovně, tvoří konkrétní podobu RVP) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 nDZ stanovuje následujících šest strategických směrů: n 1.Rovnost příležitostí ke vzdělávání 2.Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí 3.Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií 4.Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení 5.Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků 6.Podpora dalšího vzdělávání. 7. n*http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr 1.Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha) nbyl schválen 7. února 2001 nje to závazný dokument, z něhož vychází konkrétní realizační plány pro vzdělávací politiku nje zde zpracována nová koncepce vzdělávání a rozvoje v ČR, která s sebou přináší řadu změn (v oblasti cílů, obsahu vzdělávání- zavedení systému více úrovní vzdělávacích programů) n n http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf 2. Rámcový vzdělávací program nZačal se uplatňovat od 1.9.2007 (v 1.a 6.ročníku ZŠ), ZUŠ od 2012, Gymnázia od 2009, ostatní SŠ – 4 etapy od 2009 do 2012 nKomplexně vymezuje koncepci, cíle, obsah a jiné složky vzdělávání v určitém stupni a druhu škol nJe schvalován a zaváděn ministerstvem školství nJe závazný pro fungování příslušné úrovně vzdělávacího systému (stanovuje „co je v základním vzdělávání podstatné a co mají školy při tvorbě ŠVP respektovat) nPodle něj školy vytvářejí své vlastní ŠVP (specifikuje závazné požadavky a formuluje pravidla pro tvorbu ŠVP, vymezuje rámec pro návrh učebních plánů) nDeterminuje tvorbu dalších kurikulárních dokumentů (učebnice) Principy RVP ZV nNavazuje na RVP PV a je východiskem pro RVP SV nVymezuje vše co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků nSpecifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci zákl. vzdělávání nVymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy nZařazuje jako závaznou součást průřezová témata nRVP ZV je otevřený dokument, který bude v určitých časových etapách inovován podle měnících se potřeb společnosti, zkušeností učitelů se ŠVP Výhody RVP ZV nZohledňuje nové pojetí kurikula, které již není založeno převážně na osvojování si velkého množství faktů nUsiluje o rozvoj klíčových kompetencí a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě nVzrůstá profesní zodpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání Cíle RVP ZV nUmožnit žákům osvojit si strategie učení nPodněcovat žáky k tvořivému myšlení a k řešení problémů nVést žáky k všestranné a otevřené komunikaci nRozvíjet u žáků schopnost spolupracovat nPřipravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné osoby, plnili své povinnosti nUčit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví nVést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jiným kulturám nPomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti Rozdělení RVP ZV nVzdělávací obsah v RVP je rozdělen do 9 vzdělávacích oblastí : 1.Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Anglický jazyk..) 2.Matematika a její aplikace 3.Informační a komunikační technologie 4.Člověk a jeho svět 5.Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) 6.Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) 7.Umění a kultura (Hv, Vv) 8.Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví a Tělesná výchova) 9.Člověk a svět práce n**http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy 3. Školní vzdělávací program nJe dokument, který zpracovala každá škola podle RVP ZV (reforma školství) nVychází z konkrétních vzdělávacích záměrů školy, zohledňuje potřeby a možnosti žáků, reálné podmínky a možnosti školy nZa zpracování odpovídá ředitel školy nŠVP je součástí povinné dokumentace školy nNaplnění ŠVP zjišťuje a hodnotí Česká školní inspekce Pravidla pro tvorbu ŠVP nZajišťuje rovnoprávný přístup k základnímu vzdělávání pro všechny žáky s povinností školní docházky nVytváří předpoklady pro realizaci vzdělávacího obsahu s ohledem na věkové zvláštnosti žáků, a tím pro postupné rozvíjení klíčových kompetencí nJe zpracován tak, aby umožňoval učitelům rozvíjet tvořivý styl práce nVede k naplňování cílů základního vzdělávání stanovením výchovných a vzdělávacích strategií na úrovni školy a na úrovni vyuč. předmětů Rizika spojená s tvorbou a uplatněním ŠVP nNa tvorbu ŠVP nabyly dostatečně a s časovým předstihem připravovány ani školy, ani učitelé n nDosud nejsou dostatečně vyvinuty evaluační procesy, které jsou nutné pro účinné užívání ŠVP nProblémy při přestupu dětí z jedné školy na druhou nUkázka ŠVP vybrané školy n Průřezová témata ØReprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa (tvoří povinnou součást základního vzdělávání). ØPomáhají rozvíjet osobnost žáka v oblasti postojů a hodnot. ØTematické okruhy procházejí napříč vzdělávacími oblastmi, mnohostranně propojují vzdělávací obsahy různých oborů a jsou zároveň součástí žákovy běžné životní zkušenosti, která vzniká při kontaktu s prostředím, jež žáka obklopuje (do vzdělávání musí být zařazena všechna témata) Průřezová témata ØRozšiřují dále poznání žáků, umožňují jim získat komplexní pohled na danou problematiku a současně u nich formují postoje a hodnotový systém. ØObohacují jejich osobnost a pozitivně tím ovlivňují atmosféru a sociální vztahy ve škole. ØPrůřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. Průřezová témata 1.Osobnostní a sociální výchova 2.Výchova demokratického občana 3.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4.Multikulturní výchova 5.Environmentální výchova 6.Mediální výchova 7. ØUkázka průřezových témat na vybrané škole 1.Osobnostní a sociální výchova Øvede k porozumění sobě samému a druhým Ønapomáhá k zvládání vlastního chování Øpřispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni Ørozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti Øutváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci Øumožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů) Øformuje studijní dovednosti Øpodporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny Osobnostní a sociální výchova ØReflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti (jeho smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti). ØV oblasti Člověk a zdraví je vhodné zaměřit se na témata reflektující fyzickou stránku člověka, sociální vztahy, komunikaci a rozhodování v běžných i vypjatých situacích. Osobnostní a sociální výchova tak může napomoci k získání dovedností vztahujících se k zdravému duševnímu a sociálnímu životu ØTematické okruhy osobnostní a sociální výchovy jsou členěny do tří částí, které jsou zaměřeny na : Ø 1. osobnostní, Ø 2. sociální, Ø 3. mravní rozvoj. Osobnostní rozvoj ØRozvoj schopností poznávání – cvičení pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium ØSebepoznání a sebepojetí – já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); ØSeberegulace a sebeorganizace – cvičení sebekontroly, sebeovládání – regulace vlastního jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení ØPsychohygiena – dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací ØKreativita – cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích Sociální rozvoj ØPoznávání lidí – vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; ØMezilidské vztahy – péče o dobré vztahy; chování podporující dobré vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; ØKomunikace – řeč těla a slov,; cvičení pozorování a aktivního naslouchání; dovednosti pro sdělování verbální i neverbální (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování); specifické komunikační dovednosti (monologické formy - vstup do tématu „rétorika“); dialog (vedení dialogu, jeho pravidla a řízení, typy dialogů); komunikace v různých situacích (informování, odmítání, omluva, prosba, přesvědčování, řešení konfliktů, vyjednávání, vysvětlování, žádost apod.); ØKooperace a kompetice – rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); Morální rozvoj ØŘešení problémů a rozhodovací dovednosti – dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci Ø ØHodnoty, postoje, praktická etika – analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne 2.Výchova demokratického občana Ømá vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti (ta vyjadřuje způsobilost orientovat se ve složitostech, problémech a konfliktech otevřené, demokratické a pluralitní společnosti) Ø Øzaměřuje se na rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností (porozumění demokratickému uspořádání společnosti a demokratickým způsobům řešení konfliktů a problémů) Výchova demokratického občana Øvede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod Ø Øvede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti Ø Ørozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti Ø Øprohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování Ø Øvede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení Tematické okruhy ØObčanská společnost a škola – škola jako model otevřeného partnerství a demokratického společenství, demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole; způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v každodenním životě školy (význam aktivního zapojení žáků do žákovské samosprávy - žákovských rad či parlamentů); Ø ØObčan, občanská společnost a stát – občan jako odpovědný člen společnosti ( jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku); Listina základních práv a svobod, práva a povinnosti občana; (vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů) Ø ØFormy participace občanů v politickém životě – volební systémy a demokratické volby a politika (parlamentní, krajské a komunální volby); obec jako základní jednotka samosprávy státu; společenské organizace a hnutí Ø ØPrincipy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování – demokracie jako protiváha diktatury a anarchie; principy demokracie; základní kategorie fungování demokracie (spravedlnost, řád, norma, zákon, právo, morálka); význam Ústavy jako základního zákona země; demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů v osobním životě i ve společnosti 3.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Øpodstatou je výchova budoucích evropských občanů jako zodpovědných a tvořivých osobností Øotevírá žákům širší horizonty poznání a perspektivy života v evropském a mezinárodním prostoru a seznamuje je s možnostmi, které jim tento prostor poskytuje Øv oboru tělesná výchova využívá průřezové téma zájmu žáků o sport k hlubšímu pochopení souvislostí evropských kořenů olympijských idejí a významu sportu pro vzájemné porozumění a přátelství mezi lidmi různých národů a národností Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Ørozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy Øprohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech Ørozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech Tematické okruhy ØEvropa a svět nás zajímá – rodinné příběhy, zážitky a zkušenosti z Evropy a světa; naši sousedé v Evropě; život dětí v jiných zemích; zvyky a tradice národů Evropy ØObjevujeme Evropu a svět – naše vlast a Evropa; evropské krajiny; Evropa a svět; mezinárodní setkávání; státní a evropské symboly; Den Evropy; život Evropanů a styl života v evropských rodinách; ØJsme Evropané – kořeny a zdroje evropské civilizace; klíčové mezníky evropské historie; instituce Evropské unie a jejich fungování; co Evropu spojuje a co ji rozděluje; mezinárodní organizace a jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže 4.Multikulturní výchova Øumožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Na pozadí této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty. ØRozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci, vede k chápání a respektování neustále se zvyšující sociokulturní rozmanitosti. Multikulturní výchova Øposkytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti Øučí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých Øučí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné Tematické okruhy ØKulturní diference – jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; respektování zvláštností různých etnik (zejména cizinců nebo příslušníků etnik žijících v místě školy); ØLidské vztahy – právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci; udržovat tolerantní vztahy a rozvíjet spolupráci s jinými lidmi, bez ohledu na jejich kulturní, sociální, náboženské, zájmové nebo generační příslušnost; význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti; tolerance, empatie, umět se vžít do role druhého; lidská solidarita, ØEtnický původ – rovnocennost všech etnických skupin a kultur; ØMultikulturalita –specifické rysy jazyků a jejich rovnocennost; naslouchání druhým, komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění a celoživotního vzdělávání ØPrincip sociálního smíru a solidarity – odpovědnost a přispění každého jedince za odstranění diskriminace a předsudků vůči etnickým skupinám; otázka lidských práv, základní dokumenty 5.Environmentální výchova Øvede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, Ø ØUmožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových Ø ØVe vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se téma dotýká problematiky vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí, v souvislosti s problémy současného světa vede k poznání důležitosti péče o přírodu při organizaci masových sportovních akcí Ø Environmentální výchova Ørozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí Øpřispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa Øučí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů Øučí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska Tematické okruhy ØEkosystémy ØZákladní podmínky života ØLidské aktivity a problémy životního prostředí –zemědělství, doprava, průmysl a životní prostředí, (ekologická zátěž, doprava a globalizace) ØVztah člověka k prostředí - naše obec ,náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální , ekologické problémy 6. Mediální výchova Ømá vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti- zahrnuje jednak osvojení si některých základních poznatků o fungování a společenské roli současných médií (především se jedná o schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost ) Ø Øpro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa, což vyžaduje stále větší schopnost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty přicházející z médií Ø Mediální výchova Øpřispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace Øučí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času Øvede k osvojení si základních principů vzniku významných mediálních obsahů (zvl. zpravodajských) Øvytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě) Ørozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu Øpřispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci i v redakčním kolektivu Øpřispívá ke schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu Tematické okruhy Økritické čtení a vnímání mediálních sdělení-chápání podstaty mediálního sdělení Øinterpretace vztahu mediálních sdělení a reality- různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce Østavba mediálních sdělení- principy sestavování zpravodajství Øvnímání autora mediálních sdělení Øfungování a vliv médií ve společnosti-organizace a postavení médií ve společnosti Øtvorba mediálního sdělení-tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas Øpráce v realizačním týmu – redakce školního časopisu, rozhlasu, faktory ovlivňující práci v týmu; Praktické odkazy Øaktuální obecné informace k průřezovým tématům Ø (k čemu to je, co do toho spadá, jaké jsou očekávané výstupy, i něco málo o aktuálních problémech a situaci v několika jiných zemích) http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3951 Øpříklady dobré praxe, volně ke stažení metodiky, přípravy apod., pro nás k nejpotřebnějšímu průřezovému tématu- osobnostně sociální výchově Ø http://www.odyssea.cz/ Ø 3. Poradenské služby ve školách nVýchovný – kariérový poradce (profesní orientace, integrace) nMetodik prevence – prevence soc.- pat. jevů nŠkolní psycholog nebo školní speciální pedagog (u škol nad 500 žáků) nKonzultační tým: třídní učitelé, … nŠkolní program – strategie pedagogicko-psychologického poradenství nSpolupráce poradců a rodičů Legislativa nVyhláška č.72/2005 Sb. (62/2007), O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních n nVěstník , sešit 7/2005, Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole n Vyhláška 72/2005 Obecné vymezení poradenských služeb ve školství Obsah poradenských služeb Školská poradenská zařízení – PPP, SPC nŠkola (úkoly) zajišťuje poradenské služby zaměřené na: nPrevenci školní neúspěšnosti nPrimární prevenci sociálně - patologických jevů nKariérové poradenství (vzdělávací, informační a poradenská podpora) nPodpora při integraci a vzdělávání žáků se spec. vzdělávacími potřebami (vč. soc. znevýhodnění) nPéče o vzdělávání nadaných žáků nPéče o žáky s neprospěchem nMetodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a spec. pedagogických poznatků a dovedností… n n**http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1 nukázka vyhlášky o poskytování poradenských služeb SPOLUPRÁCE ŠKOLY A RODIČŮ • •ŠKOLSKÁ RADA • •KLUB, SDRUŽENÍ nebo RADA RODIČŮ • •SPOLUPRÁCE RODIČ-TŘÍDNÍ UČITEL • •SPOLUPRÁCE RODIČ-VÝCHOVNÝ PORADCE • •SPOLUPRÁCE s VNĚJŠÍMI SUBJEKTY ŠKOLSKÁ RADA •školská rada se zřizuje základních, středních a vyšších odborných školách • •je to orgán školy umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy • •Pokud je součástí právnické osoby více těchto škol, je možné zřídit jednu školskou radu. Složení školské rady •Školskou radu zřizuje zřizovatel, který zároveň stanoví počet jejích členů a vydá její volební řád. • •1/3 členů školské rady jmenuje zřizovatel, • 1/3 volí zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí studenti a 1/3 volí pedagogičtí pracovníci dané školy (členem školské rady nemůže být ředitel školy). • •Ve školách, které nejsou zřízeny státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, plní úkoly zřizovatele ředitel školy. Volby do školské rady •řádné uskutečnění voleb do školské rady zajistí ředitel školy v souladu s volebním řádem •nezvolí-li zákonní zástupci nezletilých žáků nebo zletilí žáci a studenti stanovený počet členů školské rady ani na základě opakované výzvy, jmenuje zbývající členy školské rady ředitel školy •funkční období členů školské rady je tři roky. Zasedání školské rady •školská rada zasedá nejméně dvakrát ročně; •zasedání školské rady svolává její předseda, první zasedání školské rady svolává ředitel školy •ředitel školy nebo jím pověřený zástupce je povinen zúčastnit se zasedání školské rady na vyzvání jejího předsedy •školská rada na svém prvním zasedání stanoví svůj jednací řád a zvolí svého předsedu (k přijetí jednacího řádu se vyžaduje schválení nadpoloviční většinou všech členů školské rady) funkce školské rady 1.vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování, 2. 2.schvaluje výroční zprávu o činnosti školy, 3. 3.schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád, a navrhuje jejich změny, 4. 4.schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách, •5. podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy, •6. projednává návrh rozpočtu právnické osoby na další rok, vyjadřuje se k rozboru hospodaření a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření, 6. •7. projednává inspekční zprávy České školní inspekce, 7. •8. podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy. Schválení dokumentů RŠ •Ředitel školy je povinen umožnit školské radě přístup k informacím o škole, zejména k dokumentaci školy (informace chráněné podle zvláštních právních předpisů poskytne ředitel školy školské radě pouze za podmínek stanovených těmito zvláštními právními předpisy). • •O schválení dokumentů rozhodne školská rada do 1 měsíce od jejich předložení ředitelem školy (pokud školská rada tento dokument neschválí, ředitel školy předloží dokument k novému projednání do 1 měsíce, opakovaného projednání se účastní zřizovatel-není-li dokument schválen ani při opakovaném projednání nebo pokud školská rada neprojedná dokumenty do 1 měsíce od jejich předložení ředitelem školy, rozhodne o dalším postupu bez zbytečného odkladu zřizovatel). KLUB , RADA nebo SDRUŽENÍ RODIČŮ •sdružuje vždy jednoho zástupce rodičů za třídu, je partnerem vedení školy •zástupci rodičů se scházejí se zástupci pedagogů a vedení školy pravidelně (většinou čtyřikrát ročně) •vybírá dobrovolné příspěvky od zákonných zástupců žáků a financují různé aktivity (příspěvky na švp pro děti z dětských domovů nebo sociálně slabší rodiny) SPOLUPRÁCE RODIČ-VÝCHOVNÝ PORADCE •a) při výchovných a vzdělávacích problémech žáka •Za vzájemné spolupráce výchovného poradce, TU a rodiče dochází k hledání řešení problému a snahy o jeho odstranění (při přetrvávání problematického stavu se škola společně s rodiči obrací na odbornou pomoc PPP). •Když rodiče nespolupracují- výchovná komise, (ředitel školy nebo jeho zástupce, výchovný poradce a školním metodikem prevence, třídní učitel)-vyhledávají řešení, jak rodiče a žáka přimět ke spolupráci. • •b) při volbě povolání •Rodiče mají kdykoliv možnost informovat se u výchovného poradce o otázkách volby povolání a dalšího vzdělávání svého dítěte. •Výchovný poradce v I. čtvrtletí posledního ročníku na tř. schůzkách rodiče seznamuje s podmínkami přijímacího řízení a nabídkami jednotlivých studijních i učebních oborů, od výchovného poradce dostanou instrukce k postupu podávání přihlášek do přijímacího řízení a možnosti zjišťování dalších informací (školy spolupracují s Úřady práce). •c) při řešení neomluvené přítomnosti nezletilého žáka •do 10 hod. - pohovor zákonného zástupce +TU+vých.poradce (provede se zápis a způsob nápravy) •nad 10 hod. – výchovná komise (zákonný zástupce +TU+vých.poradce+ředitel školy+zástupce orgánu sociálně-právní ochrany dětí, školní metodik prevence)- zápis a způsob nápravy •nad 25 hod.- ředitel školy zašle oznámení o záškoláctví příslušnému orgánu sociálně-právní ochrany dětí (zanedbání školní docházky se hlásí na Policii ČR, druhé oznámení se řeší jako trestní oznámení pro spáchání trestného činu ohrožení mravní výchovy mládeže) SPOLUPRÁCE RODIČ-TŘÍDNÍ UČITEL •Třídní schůzky + hovorové hodiny • •Žákovská knížka • •Akce školy • •Sponzorství Spolupráce s VNĚJŠÍMI SUBJEKTY •PPP ( pedagogicko-psychologická poradna) •SPC ( speciálně-pedagogické centrum ) •OSPOD ( Odbor sociálně-právní ochrany dětí)-odbor péče o dítě příslušného krajského úřadu •STŘEDISKA VÝCHOVNÉ PÉČE (krátkodobé nebo dlouhodobé vedení klienta), •DĚTSKÉ DOMOVY, DIAGNOSTICKÉ ÚSTAVY (ústavní výchova, ochranná výchova- dítě spáchá trestný čin) •POLICIE České republiky • • •http://www.msmt.cz/socialni-programy/metodicke-pokyny