Ročník 2005 SBÍRKA ZÁKONŮ ČESKÁ REPUBLIKA Částka 111 Rozeslána dne 8. srpna 2005 Cena Kč 23,50 OBSAH: 317. Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků 318. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně a dodatků ke kolektivním smlouvám vyššího stupně Strana 5654 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 317 VYHLÁŠKA ze dne 27. července 2005 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo") stanoví podle § 24 odst. 6, § 28 odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů: ČÁST PRVNÍ DRUHY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ §1 Druhy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Druhy dalšího vzdělávání jsou: a) studium ke splnění kvalifikačních předpokladů, b) studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů, c) studium k prohlubování odborné kvalifikace. Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů §2 Studium v oblasti pedagogických věd (1) Studiem získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti pedagogických, speciálně pedagogických nebo psychologických věd, které jsou součástí jeho odborné kvalifikace. (2) Studium se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 250 vyučovacích hodin. (3) Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. §3 Studium pedagogiky (1) Studiem pedagogiky1) získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti pedagogických věd, které jsou součástí jeho odborné kvalifikace. (2) Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. §4 Studium pro asistenty pedagoga (1) Studiem pro asistenty pedagoga2) získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti pedagogických věd, které jsou součástí jeho odborné kvalifikace. (2) Studium se uskutečňuje v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v délce trvání nejméně 120 vyučovacích hodin. (3) Studium se ukončuje závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. §5 Studium pro ředitele škol a školských zařízení (1) Studiem pro ředitele škol a školských zařízení3) získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti řízení škol a školských zařízení a v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů, včetně ochrany zdraví, které jsou kvalifikačním předpokladem pro výkon funkce ředitele školy nebo školského zařízení. (2) Studium v délce trvání nejméně 100 vyučovacích hodin se ukončuje závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. (3) Za studium pro ředitele škol a školských zařízení se považuje též studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 7. §6 Studium k rozšíření odborné kvalifikace (1) Studiem k rozšíření odborné kvalifikace získává jeho absolvent 1) § 9 a 10, § 12, § 16 a 17, § 20 a 22 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. 2) § 20 písm. e) zákona č. 563/2004 Sb. 3) § 5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb. Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5655 a) způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném druhu školy nebo na jiném stupni školy, nebo b) způsobilost vyučovat další předměty. (2) Studium podle odstavce 1 písm. a) se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 200 vyučovacích hodin. (3) Studium podle odstavce 1 písm. b) se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 250 vyučovacích hodin. (4) Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky (1) Studiem pro vedoucí pedagogické pracovníky získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti řízení právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména znalosti teorie a praxe školského managementu, práva, ekonomiky, pedagogiky, psychologie, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a informačních technologií. (2) Studium se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 350 vyučovacích hodin. (3) Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. §8 Studium pro výchovné poradce (1) Studiem pro výchovné poradce získává jeho absolvent specializaci v základním oboru4) zaměřenou na oblast pedagogiky, speciální pedagogiky a psychologie. Tato specializace je předpokladem pro výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce. (2) Studium se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání nejméně 250 vyučovacích hodin. (3) Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. Studium k výkonu specializovaných činností (1) Studiem získává jeho absolvent další kvalifikační předpoklady pro výkon specializovaných činností, kterými jsou: a) koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií, b) tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol, c) prevence sociálně patologických jevů, d) specializovaná činnost v oblasti environmentálni výchovy, e) specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených. (2) Studium v délce trvání nejméně 250 vyučovacích hodin se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení. Studium k prohlubování odborné kvalifikace § 10 Průběžné vzdělávání (1) Průběžné vzdělávání je zaměřeno na aktuální teoretické a praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy. (2) Obsahem průběžného vzdělávání jsou zejména nové poznatky z obecné pedagogiky, pedagogické a školní psychologie, teorie výchovy, obecné didaktiky, vědních, technických a uměleckých oborů a jejich oborových didaktik, prevence sociálně patologických jevů a bezpečnosti a ochrany zdraví. Průběžné vzdělávání může zahrnovat i jazykové vzdělávání pedagogických pracovníků. (3) Formy průběžného vzdělávání jsou zejména účast na kurzu a semináři. Délka trvání vzdělávacího programu průběžného vzdělávání činí nejméně 4 vyučovací hodiny. (4) Dokladem o absolvování průběžného vzdělávání je osvědčení. 4) Bod 2.16.2. přílohy nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů. Strana 5656 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 ČÁST DRUHÁ AKREDITAČNÍ KOMISE § 11 Složení akreditační komise (1) Akreditační komise5) (dále jen „komise") má 25 členů, skládá se z předsedy, 3 místopředsedů a dalších členů. Komise se člení na pracovní sekce, které vedou její místopředsedové. Předsedu a místopředsedy volí komise ze svých členů. (2) Funkční období člena komise je pětileté. Funkci člena komise je možno vykonávat nejdéle ve 2 po sobě následujících funkčních obdobích. (3) Jednání komise organizačně a administrativně zabezpečuje tajemník komise, který není jejím členem. (4) Účast členů v komisi je jiným úkonem v obecném zájmu6), při němž členům komise může být ministerstvem poskytnuta odměna. Členům této komise dále náleží náhrada jízdních výdajů v prokázané výši, náhrada prokázaných výdajů za ubytování a stravné; poskytovatelem těchto náhrad je ministerstvo. Stravné se poskytuje ve výši a za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem ). § 12 Činnost komise (1) Komise zasedá podle potřeby na základě písemných žádostí o vydání akreditace vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu. (2) Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů, a usnáší se nadpoloviční většinou přítomných členů. (3) Komise posuzuje žádosti o akreditaci vzdělávacích programů a vzdělávacích institucí na základě stanoviska pracovních sekcí. (4) Stanovisko komise má charakter doporučení, o kterém tajemník komise vyhotoví protokol. Protokol obsahuje vždy a) číslo jednací, b) název vzdělávací instituce a její adresu, c) název vzdělávacího programu, d) stanovisko komise a jeho zdůvodnění, e) místo, datum a podpisy předsedy a jednoho místopředsedy. ČÁST TŘETÍ KARIÉRNÍ SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ § 13 Podmínky zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů (1) Kariérní systém jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků je stanoven v přílohách č. 1 až 9 k této vyhlášce. (2) Pedagogičtí pracovníci se zařazují do kariérních stupňů podle a) složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané činnosti, b) vykonávané specializované činnosti a c) plnění odborné kvalifikace a dalších kvalifikačních předpokladů. ČÁST ČTVRTÁ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ § 14 Společné ustanovení Vyučovací hodina trvá 45 minut. Za vyučovací hodinu se pro účely této vyhlášky považuje též hodina odborné stáže. § 15 Přechodná ustanovení (1) Studium k získání dalších kvalifikačních předpokladů podle dosavadních právních předpisů zahájené před účinností této vyhlášky se dokončí podle dosavadních právních předpisů. (2) Absolventi specializačního studia pro výchovné poradce podle § 6 vyhlášky č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, a absolventi kvalifikačního studia podle přílohy k vyhlášce č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců, se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 8. (3) Absolventi bakalářského studijního programu Specializace v pedagogice ve studijním oboru Školský management a bakalářského studijního programu Pedagogika ve studijním oboru Pedagogické poradenství 5) § 28 zákona č. 563/2004 Sb. 6) § 124 zákoníku práce. 7) Zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů. Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5657 a školský management se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 7. (4) Absolventi programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou zaměřeného na organizaci a řízení školství nebo studenti, kteří toto studium zahájili přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a toto studium úspěšně ukončí, se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 7. (5) Absolventi funkčního studia podle § 7 vyhlášky č. 61/1985 Sb. se považují pro účely této vyhlášky za absolventy studia podle § 5. § 16 Zrušovací ustanovení Zrušuje se vyhláška č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků. § 17 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2005. Ministryně: JUDr. Buzková v. r. Strana 5658 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 Příloha č. 1 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. UČÍ TEL M A TEŘSKÉ ŠKOL Y Kuriérni stupeň základní činnost speciál izo vaná činnost nebo specializace v základním oboru odborná kvalifikace další kvalifikační předpoklady 1. Výchovně vzdělávací činnost směřující k získávání vědomostí, dovednosti a návyků dětí v mateřských školách podle vzdělávacího programu. (8. platová třída) ne 5 6 z. ne 2. Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace výchovných metod včetně individuální práce s dětmi se speciálním vzdělávací mi potřebami. (9. platová třída) ne § 6 z. 1 rok praxe 3. Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace výchovných metod včetně individuální práce s dětmi se speciálním vzdělávacími potřebami. (9. platová třída) ano §6 z. §9 v. 1 rok praxe 4. Tvorba vzdělávacího programu mateřské školy a tvorba speciálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích programů v rámci mateřské školy. {10. platová třída) ano g 6 z. § 9 v. 3 roky praxe 5. Stanovování koncepce rozvoje vzdělávacích programů mateřských škol včetně jejich koordinace v regionu. (11. platová třída) ano §6 z. § 7 a S 9 v. 4 roky praxe Vysvětlivky: z... zákona 563/2004 Sb, v ... vyhláška č. 317 2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5659 Příloha č. 2 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. UČITEL ZAKLA DNI SKOL Y, ZA KLA DNI UMELECKÉ SKOL Y, STREDNÍ SKOL Y, KONZER V A TORE, YŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY, JAZYKOVÉ ŠKOLY S PRÁVEM STÁTNÍ JAZYKOVÉ ZKOUŠKY A ZAŘÍZENÍ PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ (S VÝJIMKOU UČITELE PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ A ODBORNÉHO VÝCVIKU) Kuriérni Sfupeft základní činnost specializoval iá činnost nebo specializace v základním oboru odborná kvalifikace další kvalifikační předpoklad}' 1. Výchovně vzdělávací činnost zaměřená na získávání vědomosti a dovedností a rozvíjení talentu žáků ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech podle učebních dokumentů a dalších metodických doporučeních z oblasti pedagogiky a psychologie. (11. platová třída) ne § 7 a 8. g 9 odst.1,2,6, § 10. § 11 odst. 1.4. § 12, § 13 a 14 z. ne 2. Komplexní výchovně vzdělávací činnost a tvorba vlastních učebních dokumentů v rámci schválených učebních dokumentů ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech a individuální přístup k žákům spojený s aplikací nových netradičních a speciálně pedagogických metod výuky. (12. platová třída) ne §7a8, § 9 odst.1,2,6, S 10. 5 11 odst. 1.4. § 12, § 13 a 14 z. 1 rok praxe 3. Komplexní výchovné vzdělávací Činnost a tvorba vlastních učebních dokumentů v rámci schválených učebních dokumentů ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech a individuální přistup k žákům spojený s aplikací nových netradičních a speciálně pedagogických metod výuky. Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům a tvorba preventivních programů. (12. platová třída) ano §7a8.§9odst. 1,2.6, § 10, § 11 odst. 1,4. § 12, § 13a I4z. §9 v. 3 roky praxe 4. Stanovování koncepce rozvoje studijního oboru nebo výchovně vzdělávacího programu a tvorba zásadních učebních dokumentů včetně jejich obsahového zaměření nebo specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejím už výkonu je nezbytné ano § 7a 8. §9 odst.1,2,6, § 10. § 11 odst. 1,4, § 12, § 13 a 14 z. § 7 nebo g 8 nebo § 9 v. a 4 roky praxe Strana 5660 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 získání specializace v základním oboru. (13. platová třída) 5. Tvorba koncepcí celostátních nebo mezinárodních programů vzdělávání. (14.platová třída) ano §7a8,§9odst. 1,2,6, § 10, § 11 odst. 1,4, § 12, § 13 a 14 z. §9 v. 5 roků praxe Vysvětlivky: z ... zákona 563/2004Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5661 Příloha č. 3 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. UČITEL PRAKTICKÉHO VYUČOVANIA ODBORNÉHO VÝCVIKU Kuriemi základni činnost speciál izovaná odborná kvalifikace další s l itpeň činnost nebo specializace v základním oboru kvalifikační předpoklady I. Výchovne vzdělávací činnost v odborném výcviku při přípravě na povolání zakončené závěrečnou zkouškou. Výchovně vzdělávací Činnost v předmětech, jejichž obsahovou náplní je řízení silničních motorových vozidel, zaměřená na přípravu žáků k získání řidičského oprávnění k řízeni motorových vozidel. (9. platová třída) ne §9 odst. 3.4 a 5. g II odst. 2 a 3 z. ne 2. Výchovně vzdělávací činnost při praktickém vyučování studijních oborů nebo odborném výcviku náročných učebních oborů. (10. platová třída) ne §9odst. 3,4a5,§ 11 odst. 2 a 3 z. ne Výchovně vzdělávací Činnost při ano § 9 odst. 3. 4 a 5. § 11 §9 v. praktickém vyučování studijních oborů nebo odborném výcviku odst. 2 a 3 z. 2 roky praxe náročných učebních oborů. (10. platová třída) 3. Výchovně vzdělávací činnost při praktickém vyučování náročných studijních oborů. (11. platová třída) ne § 9 odst. 3. 4 a 5, § 11 odst. 2 a 3 z. ne Komplexní koordinace výuky v praktickém vyučování nebo v odborném výcviku ve škole se ne § 9 odst. 3.4 a 5. í; 11 odst. 2 a 3 z. 3 roky praxe znalostmi a dovednostmi z jiných studijních nebo učebních oborů a s teoretickým vyučováním. (II. platová třída) 4. Výchovně vzdělávací Činnost při ano § 9 odst. 3, 4 a 5, § 11 §9 v. praktickém vyučování náročných studijních oborů. odst. 2 a 3 z. 2 roky praxe (11. platová třída) Komplexní koordinace výuky ano § 9 odst. 3.4 a 5. § 11 §9 v. v praktickém vyučování nebo v odborném výcviku ve Škole se odst. 2 a 3 z. 3 roky praxe znalostmi a dovednostmi z jiných studijních nebo učebních oborů a s teoretickým vyučováním. (II. platová třída) 5. Tvorba koncepcí rozvoje učebního ano §9 odst. 3.4 a 5, § II § 7 nebo § 9 v. oboru nebo praktického vyučování studijního oboru nebo skupiny příbuzných oborů. Metodická a specializovaná odst. 2 a 3 z. 3 roky praxe Strana 5662 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 poradenská činnost poskytovaná pedagogům a tvorba preventivních programů. (12. platová třída) Vysvětlivky: z ... zákona 563/2004Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Částka 11 1 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5663 Příloha č. 4 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. VYCHOVATEL Kuriérni \ t iipefi základní činnost speciálii ováná činnost nebo specializace v základním oboru odborná kvalifikace další h^alifikačni predpoklady 1. Vychovatelská činnost zamořená na rozvoj osobnosti dítěte nebo žáka. jeho zájmů, znalostí a tvořivých schopnosti probíhající podle vzdělávacího programu. Výchovne vzdělávací činnost zaměřená na vytváření a rozšiřován i vědomostí, dovedností a návyků klientů zařízení sociální péče nebo v záchytných zařízeních včetně rozvíjení jejich zájmové činnosti s využitím pedagogických metod. (8. platová třída) ne 5 16 z. ne 2. Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí a mládeže nebo speciťícky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka včetně usměrňování variantních výchovných metod a hodnocení jejich účinnosti. Odborné usměrňování zájmových aktivit specializovanými metodami výchovné práce, například vůči problémovým dětem. Komplexní výchovně vzdělávací činnosti ve školách nebo v zařízeních pro výkon ústavni výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovné péče zaměřená na specifické potřeby žáků. (9. platová třída) ne § 16 z. ne Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí a mládeže nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka včetně usměrňování variantních výchovných metod a hodnocení jejich účinnosti. Odborné usměrňování zájmových aktivit specializovanými metodami výchovné práce, např. vůči problémovýmdětem. Komplexní výchovně vzdělávací Činnosti ve školách nebo v zařízeních pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovné péče zaměřená na specifické potřeby žáků. (9. platová třída) ano § 16 z. í;9v. 2 roky praxe 3. Komplexní výchovná, vzdělávací, diagnostická a preventivní činnost ne § 16 z. ne Strana 5664 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 11 1 zaměřená na celkový rozvoj osobnosti a na socializaci, resocializaci a reedukaci včetně navrhování cílených opatření k optimalizaci výchovně vzdělávacího procesu v rámci školy nebo školského zařízení. Koordinace protidrogové prevence v rámci příslušného zařízení. Koordinace činnosti vychovatelů ve výchovných skupinách ve školách a školských zařízeních. (10. platová třída) Komplexní výchovná, vzdělávací, diagnostická a preventivní činnost zaměřená na celkový rozvoj osobnosti a na socializaci, resocializaci a reedukaci včetně navrhování cílených opatření k optimalizaci výchovně vzdělávacího procesu v rámci školy nebo školského zařízení. Koordinace protidrogové prevence v rámci příslušného zařízení. Koordinace činnosti vychovatelů ve výchovných skupinách ve školách a školských zařízeních. (10. platová třída) ano § 16 z. §9 v. 2 roky praxe 4. Samostatné zajišťování výchovně vzdělávací činnosti při uplatnění speciálně pedagogických postupů. Samostatné provádění specifických pedagogických vyšetření a dalších vysoce náročných pedagogických činností. Vytváření programů integrace a inkluze dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v daném zařízení, poskytování pedagogických konzultačních činností. (11. platová třída) ne § 16 z. ne Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná vychovatelům, tvorba výchovně vzdělávacích dokumentů, evaluačních nástrojů a preventivních programů. Preventivní, primárně diagnostická a konzultační činnost, koordinace aplikace speciálně pedagogických postupů, nových výchovných metod a metod z jiných odvětví. Samostatné zajišťování výchovně vzdělávací činnosti při uplatnění speciálně pedagogických postupů. Samostatné provádění specifických pedagogických vyšetření a dalších vysoce náročných pedagogických činností. Vytváření programů integrace a ano § 16 z. § 9 v. 2 roky praxe Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5665 inkluze dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v daném zařízení, poskytování pedagogických konzultačních činností. (11. platová třída) 5. Stanovování a aplikace účinných diagnostických a výchovných metod a postupů v diagnostických ústavech a v diagnostických odděleních ústavů sociální péče ve spolupráci s pediatry, neurology, psychiatry a psychology. Stanovování diagnostických a výchovných postupů při výkonu náhradní výchovné péče a asistenční vzdělávání a výchovné práce s adolescenty, spojené s řešením problémů osob v krizových a mezních životních situací ve spolupráci s odborníky z jiných odvětví. (12. platová třída) ne § 16 z. 2 roky praxe Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům a tvorba preventivních programů. Stanovování a aplikace účinných diagnostických a výchovných metod a postupů v diagnostických ústavech a v diagnostických odděleních ústavů sociální péče ve spolupráci s pediatry, neurology, psychiatry a psychology. Stanovování diagnostických a výchovných postupů při výkonu náhradní výchovné péče a asistenční vzdělávání a výchovné práce s adolescenty, spojené s řešením problémů osob v krizových a mezních životních situacích ve spolupráci s odborníky z jiných odvětví. (12. platová třída) ano § 16 z. §9 v. 2 roky praxe 6. Stanovování koncepce rozvoje studijního oboru nebo výchovně vzdělávacího programu a tvorba zásadních učebních dokumentů včetně jejich obsahového zaměření nebo specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace v základním oboru. (13. platová třída) ano § 16 odst. 1 písm. a) a b) z. § 7 nebo § 9 v. a 4 roky praxe Vysvětlivky: z ... zákon č. 563/2004 Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Strana 5666 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 Příloha č. 5 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. PEDAGOG VOLNÉIIOČASU Kariérní stupeň základní činnost spec kil i ~o\'tmá činnost nebo specializace v základním oboru odborná kvalifikace další kvalifikační předpoklady 1. Výchovně vzdělávací činnost dětí a mládeže nebo dospělých v oblasti volného času se všeobecným zaměřením na rozvoj jejich zájmů, znalostí, tvořivých schopností, probíhající podle výchovně vzdělávacího programu. (8. platová třída) ne § 17 z. ne 2. Výchovně vzdělávací Činnost dětí a mládeže nebo dospělých v oblasti volného času s odborným zamířením na jejich celkový i specifický rozvoj. Provádění informační a konzultační činnosti a odborné pomoci v oblasti volného času pro předškolní zařízení, školy, školská zařízení, občanská sdružení a další zájemce. Organizace soutěží, přehlídek, soustředění, pobytu a táborové činnosti pro děti, mládež a dospělé. (9, platová třída) ne S 17 z. ne Výchovně vzdělávací Činnost dětí a mládeže nebo dospělých v oblasti volného času s odborným zaměřením na jejich celkový i specifický rozvoj. Provádění informační a konzultační činnosti a odborné pomoci v oblasti volného času pro předškolní zařízení, školy. Školská zařízení, občanská sdružení a další zájemce. Organizace soutěží, přehlídek, soustředění, pobytů a táborové činnosti pro děti, mládež a dospělé. (9. platová třída) ano § 17 z. §9 v. 2 roky praxe i. Komplexní pedagogická, primárně diagnostická a preventivní Činnost v oblasti volného času včetně prevence sociálně patologických jevů a prevence bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a mládeže. Tvorba programů, poskytování metodické a konzultační činnosti a specializované odborné pomoci subjektům působícím v oblasti zájmového vzdělávání a volného času. Zajišťování péče o talenty. (10. platová třída) ne § 17 z. ne Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5667 Komplexní pedagogická, primárně diagnostická a preventivní činnost v oblasti volného času včetně prevence sociálně patologických jevů a prevence bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a mládeže. Tvorba programů, poskytování metodické a konzultační činnosti a specializované odborné pomoci subjektům působícím v oblasti zájmového vzdělávání a volného času. Zajišťování péče o talenty. (10. platová třída) ano § 17 z. §9 v. 2 roky praxe ' 4. Tvorba obecných celostátních forem a metod ve výchově a vzdělávání v oblasti volného času dětí a mládeže. Komplexní metodická a koordinační činnost v oblasti výchovy a vzdělávání a dalšího vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží. (II. platová třída) ne § 17 z. ne Tvorba obecných celostátních forem a metod ve výchově a vzdělávání v oblasti volného času dětí a mládeže. Komplexní metodická a koordinační činnost v oblasti výchovy a vzdělávání a dalšího vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží. (II. platová třída) ano § 17 z. §9 v. 2 roky praxe 5. Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům a tvorba preventivních programů. Tvorba celostátní koncepce rozvoje jednotlivých oblastí volného času dětí a mládeže - oblast spontánních aktivit a prevence sociálně patologických jevů, oblasti zájmových aktivit a pobytových akcí a environmentálního vzdělávání. (12. platová třída) ano § 17 z. §9 v. 3 roky praxe 6. Tvorba komplexní koncepce rozvoje oblasti volného času. (13. platová třída) ano § 17 z. §9 v. 5 roků praxe Vysvětlivky: z ... zákoně. 563/2004 Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Strana 5668 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 Příloha č. 6 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. speciální pedagog Kariér ní stupeň základní Činnost specializovaná činnost nebo specializace V základním oboru odborná kvalifikace další kvalifikační předpoklady 1. Kontaktní činnosti zaměřené na jedince, skupiny dětí a mládeže se zdravotním postižením, se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji. Provádění speciálně pedagogických nápravných, edukačních, reedukačnich a kompenzačních činností s jedinci i skupinami dětí a mládeže. Speciálně pedagogická poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačnich a kompenzácii ícli postupů, prevence poruch chování, negativních jevů v sociálním vývoji a v oblasti vzdelávací dráhy a vedení programů prevence sociálně patologických jevů. Příprava a odborné vedeni speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a dalších programů osobnostního rozvoje. Elopoedieké. logopedické, somatopedické.psychopedické, tyflopedické a další specializované vyšetření dětí a mládeže se zdravotním postižením a provádění nápravy nebo psychoterapeutických činností zaměřených na odstraňováni nebo zmírněni poruch učení a chováni. Zpracováváni programů integrace a inkluze dětí a mládeže se Speciálními vzdělávacími potřebami. (11. platová třída) ne § 18 z. ne 2. Provádění komplexní speciálně pedagogické diagnostiky, náročných nápravných, reedukačnich a kompenzačních činností s dětmi a mládeží se zdravotním postižením a náročného speciálně pedagogického poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětí a mládeže se zdravotním postižením ve škole a v rodině. Metodická a koordinační činnost v oblasti speciálně pedagogických ne § 18 z. 1 rok praxe Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5669 preventivních a poradenských služeb ve školství. Samostatná aplikace logopedických, etopedických, somatopedických, psychopedických, tyflopedických a dalších diagnostických postupů a metodik stimulace, edukace, reedukace, kompenzace a poskytování specializované péče osobám se zdravotním postižením a znevýhodněním rehabilitačními metodami a ve spolupráci a v návaznosti na jiná odvětví. (12. platová třída) 3. Provádění komplexní speciálně pedagogické diagnostiky, náročných nápravných, reedukačnfch a kompenzačních činností s dětmi a mládeží se zdravotním postižením a náročného speciálně pedagogického poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětí a mládeže se zdravotním postižením ve škole a v rodině. Metodické a koordinační činnosti v oblasti speciálně pedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství. Samostatná aplikace logopedických, etopedických, somatopedických, psychopedických, tyflopedických a dalších diagnostických postupů a metodik stimulace, edukace, reedukace, kompenzace a poskytování specializované péče osobám se zdravotním postižením a znevýhodněním rehabilitačními metodami a ve spolupráci a v návaznosti na jiná odvětví. (12. platová třída) ano § 18 z. §9v. 2 roky praxe 4. Tvorba zásadních koncepcí systému speciálně pedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství a sestavování prognóz včetně případného poskytování nejnáročnějších speciálně pedagogických služeb -speciálně pedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálně pedagogických metod. (13. platová třída) ne §18 z. 3 roky praxe 5. Tvorba zásadních koncepcí systému speciálně pedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství a sestavování ano § 18 z. § 7 nebo § 9 v. 5 roků praxe Strana 5670 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 prognóz včetně případného poskytování nejnáročnějšfch speciálně pedagogických služeb -speciálně pedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálně pedagogických metod. (13. platová třída) Vysvetlivky'-' z ... zákon č. 563/2004 Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5671 Příloha č. 7 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. PSYCHOLOG Kuriemi stupeň základní činnost specializovaná činnost odborná kvalifikace další kvalifikační předpoklady 1. Kontaktní činnosti zamířené na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem školní neúspešnosti nebo vzniku problémů nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji. Provádění individuálních a skupinových psychologických vyšetření dětí a mládeže podle stanovených postupů. Vedení výcvikových a dalších programů osobnostního rozvoje a prevence sociální patologických jevů u dětí a mládeže. Psychologické poradenství související se vzdělávací dráhou děti a mládeže. (11. platová třída) ne ne 2. Poskytování krizové intervence v obzvláště náročných životních situacích. Samostatné provádění náročných kontaktních činností zaměřených na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji. Samostatné provádění individuálních a skupinových psychologických vyšetření dětí a mládeže. Tvorba metodických a koncepčních materiálů z oblasti psychologického poradenství a prevence ve školství. Provádění komplexní psychologické diagnostiky a náročného psychologického poradenství při řešeni problémů ve vývoji a vzděláváni děti a mládeže ve škole a v rodině. (12. platová třída) ne § 19 z. 1 tok praxe 3. Poskytování krizové intervence v obzvláště náročných životních situacích. Samostatné provádění náročných kontaktních činností zaměřených na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem Školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji. Samostatné provádění individuálních a skupinových psychologických vyšetření dětí a mládeže. Tvorba metodických a koncepčních materiálů z oblasti psychologického poradenství a prevence ve školství. Provádění komplexní psychologické diagnostiky a náročného psychologického poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzděláváni děti a mládeže ve škole a v rodině. (12. platová třída) ano § 19 z. §9 v. 2 roky praxe 4. Poskytování nej náročnějších psychoterapeutických služeb včetně psychologického poradenství, například řešeni obzvláště složitých případu rodin ne § 19 z. 3 roky praxe Strana 5672 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 ohrožených sociální patologií, rodin zasažených nezaměstnaností, domácím násilím, rodin pečujících o těžce zdravotně postižené děti i rodin ohrožených syndromem týraného, zneužívaného či zanedbávaného dítěte. Tvorba, koordinace a hodnocení nej složitějších projektů z oblasti vzdělávání a pedagogicko-psychologické péče o psychický a sociální vývoj, vzdělávání a volbu životní dráhy jednotlivců a skupin dětí a mládeže. Tvorba zásadních koncepcí systému preventivních a poradenských služeb ve školství. (13. platová třída) 5. Poskytování nejnáročnějších psychoterapeutických služeb včetně psychologického poradenství, například řešení obzvláště složitých případů rodin ohrožených sociální patologií, rodin zasažených nezaměstnaností, domácím násilím, rodin pečujících o těžce zdravotně postižené děti i rodin ohrožených syndromem týraného, zneužívaného či zanedbávaného dítěte. Tvorba, koordinace a hodnocení nej složitějších projektů z oblasti vzdělávání a pedagogicko-psychologické péče o psychický a sociální vývoj, vzdělávání a volbu životní dráhy jednotlivců a skupin dětí a mládeže. Tvorba zásadních koncepcí systému preventivních a poradenských služeb ve školství. (13. platová třída) ano § 19 z. § 7 nebo § 9 v. 5 roků praxe Vysvětlivky: z ... zákon č. 563/2004 Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe .... výkon přímé pedagogické činnosti Částka 111 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Strana 5673 Příloha č. 8 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. ASISTENT PEDA GOGA Kariér/li .stupeň základní činnost specialize* 'aná činnost nebo specializace v základním oboru odborná fawlifikace další kvalifikační předpoklady 1. Pomocné výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků. Pomocné výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků. (4. platová třída) ne § 20 písm. e) z. ne 2. Výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků. Výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků. (6. platová třída) ne § 20 písm. a) až d) z. ne 3. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s dětmi podle stanovených osnov a pokynů. (7. platová třída) ne § 20 písm. a) až d) z. ne 4. Výchovně vzdělávací činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na specifické potřeby dítěte nebo žáka nebo skupiny dětí nebo žáků ve třídě nebo výchovné skupině. (8. platová třída) ne § 20 písm. a) až d) z. ne 5. Výchovně vzdělávací činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na specifické potřeby dítěte nebo žáka nebo skupiny dětí nebo žáků ve třídě nebo výchovné skupině. (8. platová třída) ano § 20 písm. a) až d) z.. §9 v. 2 roky praxe Vysvětlivky: z ... zákon č. 563/2004 Sb. v... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe.... výkon přímé pedagogické činnosti Strana 5674 Sbírka zákonů č. 317 / 2005 Částka 111 Příloha č. 9 k vyhlášce č. 317/2005 Sb. TRENÉR Kariér n i stupeň základní činnost specializovaná činnost nebo specializace v základním oboru odborná kvalifikace další kvalifikační předpoklad}' 1. Zajišťování odborné trenérsko metodické činnosti a usmerňovaní sportovní přípravy instruktorů sportu. (10. platová třída) ne §21 z. ne 2. Odborná t re n é rs k o metodická činnost při řízení sportovní přípravy instruktoři! sportu. (11. platová třída) ne §21 z. n e 3. Komplexní řízení trenérsko metodického procesu instruktorů sportu včetně světové a evropské úrovně. (12. platová třída) ne §21 z. ne 4. Komplexní řízení trenérsko metodického procesu instruktorů sportu včetně světové a evropské úrovně, (12. platová třída) ano §21 z. §9 v. 5. Komplexní tvorba, koordinace a usměrňováni trenérsko metodických koncepcí a procesu instruktorů sportu nejvyšší světové a evropské úrovně -vedoucí trenér. (13. platová třída) ano §21 z. §7 v. 2 roky praxe Vysvětlivky: z ... zákoně. 563/2004Sb. v ... vyhláška č. 317/2005 Sb. praxe.... výkon přímé pedagogické činnosti Částka 111 Sbírka zákonů č. 318 / 2005 Strana 5675 318 SDĚLENÍ Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne 28. července 2005 o uložení kolektivních smluv vyššího stupně a dodatků ke kolektivním smlouvám vyššího stupně Ministerstvo práce a sociálních věcí sděluje, že v souladu s § 9 odst. 1 zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, v platném znění, byly u něj uloženy v období od 1. 5. 2005 do 29. 7. 2005 tyto kolektivní smlouvy vyššího stupně a tyto dodatky ke kolektivním smlouvám vyššího stupně: 1. Dodatek č. 1 (ze dne 31. března 2005) ke kolektivní smlouvě vyššího stupně uzavřený mezi Odborovým svazem pracovníků dřevozpracujících odvětví, lesního a vodního hospodářství v České republice a„ Českou asociací zaměstnavatelů v lesním hospodářství. 2. Dodatek č. 3 (ze dne 26. května 2005) ke kolektivní smlouvě vyššího stupně uzavřený mezi Odborovým svazem zaměstnanců sklářského, keramického, bižuterního průmyslu a porcelánu a Asociací sklářského a keramického průmyslu ČR. 3. Kolektivní smlouva vyššího stupně Hlava II. (ze dne 31. května 2005 na období od 1. června 2005 do 31. prosince 2005) uzavřená mezi Odborovým svazem pracovníků dřevozpracujících odvětví, lesního a vodního hospodářství a Svazem zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu. Ministr: Ing. Skromach v. r. Strana 5676 Sbírka zákonů 2005 Částka 111 8ll591449lll 1 101011 05 ISSN 1211-1244 Vydává a tiskne: Tiskárna Ministerstva vnitra, p. o., Bartůňkova 4, pošt. schr. 10, 149 01 Praha 415, telefon: 272 927 011, fax: 974 887 395 - Redakce: Ministerstvo vnitra, Nad Štolou 3, pošt. schr. 21/SB, 170 34 Praha 7-Holešovice, telefon: 974 832 341 a 974 833 502, fax: 974 833 502 - Administrace: písemné objednávky předplatného, změny adres a počtu odebíraných výtisků - MORAVIAPRESS, a. s., U Pony 3061, 690 02 Břeclav, telefon: 519 305 161, fax: 519 321 417, e-mail: sbirky@moraviapress.cz. Objednávky ve Slovenské republice přijímá a titul distribuuje Magnet-Press Slovakia, s. r. o., Teslova 12, 821 02 Bratislava, tel.: 00421 2 44 45 46 28, fax: 00421 2 44 45 46 27. Roční předplatné se stanovuje za dodávku kompletního ročníku včetně rejstříku a je od předplatitelů vybíráno formou záloh ve výši oznámené ve Sbírce zákonů. Závěrečné vyúčtování se provádí po dodání kompletního ročníku na základě počtu skutečně vydaných částek (první záloha na rok 2005 činí 3000,- Kč, druhá záloha na rok 2005 činí 3000,- Kč) - Vychází podle potřeby - Distribuce: MORAVIAPRESS, a. s., U Pony 3061, 690 02 Břeclav, celoroční předplatné - 516 205 176, 519 305 176, 516 205 207, 519 205 207, objednávky jednotlivých částek (dobírky) - 516 205 174, 519 305 174, objednávky-knihkupci - 516 205 161, 519 305 161, faxové objednávky - 519 321 417, e-mail - sbirky@moraviapress.cz, zelená linka - 800 100 314. Internetová prodejna: www.sbirkyzakonu.cz - Drobný prodej - Benešov: Oldřich HAAGER, Masarykovo nám. 231; Brno: Ing. Jiří Hrazdil, Vranovská 16, SEVT, a. s., Česká 14, Knihkupectví JUDr. Oktavián Kocián, Příkop 6, tel.: 545 175 080; Břeclav: Prodejna tiskovin, 17. listopadu 410, tel.: 519 322 132, fax: 519 370 036; České Budějovice: SEVT, a. s., Česká 3, tel.: 387 432 244; Hradec Králové: TECHNOR,^ Wonkova 432; Cheb: EFREX, s. r. o., Karlova 31; Chomutov: DDD Knihkupectví - Antikvariát, Ruská 85; Kadaň: Knihařství - Přibíková, J. Svermy 14; Kladno: eL VaN, Ke Stadionu 1953; Klatovy: Krameriovo knihkupectví, nám. Míru 169; Liberec: Podještědské knihkupectví, Moskevská 28; Litoměřice: Jaroslav Tvrdík, Lidická 69, tel.: 416 732 135, fax: 416 734 875; Most: Knihkupectví „U Knihomila", Ing. Romana Kopková, Moskevská 1999; Olomouc: ANAG, spol. s r. o., Denisova č. 2, Zdeněk Chumchal - Knihkupectví Tycho, Ostružnická 3, Knihkupectví SEVT, a. s., Ostružnická 10; Ostrava: LIBREX, Nádražní 14, Profesio, Hollarova 14, SEVT, a. s., Nádražní 29; Otrokovice: Ing. Kučeřík, Jungmannova 1165; Pardubice: LEJHANEC, s. r. o., třída Míru 65; Plzeň: TYPOS, a. s. Uslavská 2, EDICUM, Vojanova 45, Technické normy, Lábkova pav. č. 5, Vydavatelství a naklad. Aleš Čeněk, nám. Českých bratří 8; Praha 1: Dům učebnic a knih Černá Labuť, Na Poříčí 25, FIŠER-KLEMENTINUM, Karlova 1, LINDE Praha, a. s., Opletalova 35, NEOLUXOR s. r. o., Václavské nám. 41; Praha 2: ANAG, spol. s r. o., nám. Míru 9 (Národní dům), SEVT a. s., Slezská 126/6; Praha 4: SEVT, a. s., Jihlavská 405; Praha 5: SEVT, a. s., E. Peškové 14; Praha 6: PPP - Staňková Isabela, Puškinovo nám. 17; Praha 7: Donáška tisku, V Hájích 6; Praha 8: JASIPA, Zenklova 60, Specializovaná prodejna Sbírky zákonů, Sokolovská 35, tel.: 224 813 548; Praha 9: Abonentní tiskový servis-Ing. Urban, Jablonecká 362, po-pá 7-12 hod., tel.: 286 888 382, e-mail: tiskovy.servis@abonent.cz; Praha 10: BMSS START, s.r.o., Vinohradská 190; Přerov: Knihkupectví EM-ZET, Bartošova 9, Jana Honková - YAHO - i - centrum, Komenského 38; Sokolov: KAMA, Kalousek Milan, K. H. Borovského 22, tel.: 352 303 402; Šumperk: Knihkupectví D & G, Hlavní tř. 23; Tábor: Milada Simonová - EMU, Budějovická 928; Teplice: Knihkupectví L & N, Masarykova 15; Trutnov: Galerie ALFA, Bulharská 58; Ustí nad Labem: Severočeská distribuční, s. r. o., Havířská 327, tel.: 475 259 032, fax: 475 259 029, Kartoon, s. r. o., Solvayova 1597/3, Vazby a doplňování Sbírek zákonů včetně dopravy zdarma, tel.+fax: 475 501 773, www.kartoon.cz, email: kartoon@kartoon.cz; Zábřeh: Mgr. Ivana Patková, Žižkova 45; Žatec: Prodejna U Pivovaru, Žižkovo nám. 76, Jindřich Procházka, Bezděkov 89 - Vazby Sbírek, tel.: 415 712 904. Distribuční podmínky předplatného: jednotlivé částky jsou expedovány neprodleně po dodání z tiskárny. Objednávky nového předplatného jsou vyřizovány do 15 dnů a pravidelné dodávky jsou zahajovány od nejbližší částky po ověření úhrady předplatného nebo jeho zálohy. Částky vyšlé v době od zaevidovaní předplatného do jeho úhrady jsou doposílány jednorázově. Změny adres a počtu odebíraných výtisků jsou prováděny do 15 dnů. Reklamace: informace na tel. číslech 516 205 207, 519 305 207. V písemném styku vždy uvádějte IČO (právnická osoba), rodné číslo (fyzická osoba). Podávání novinových zásilek povoleno Českou poštou, s. p., Odštěpný závod Jižní Morava Ředitelství v Brně č. j. P/2-4463/95 ze dne 8. 11. 1995. 859144911101005