Školní poradenství - úvod Bohumíra Lazarová lazarova@phil.muni.cz Školní poradenství - literatura Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997, 2003. Drapela, J., Hrabal, V.: Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. Knotova, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002/2006 Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci krie a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2005. Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha/Písek: Renesance/Sociologické nakladatelství, 1996 – 2005. Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. Poradenství ve škole • od padesátých let 20. století - redukce na poradenství při volbě povolání, vliv politického systému do r. 1989 • 1958 - dětská psychologická poradna, později výchovné kliniky • od roku 1962 –, výchovný poradce, postgraduální studium • od roku 1964 periodikum Výchovný poradce - M. Klímová • Od r. 1967 síť krajských PPP, rozšíření do okresů • Pojem: pedagogicko-psychologické poradenství Školní poradenství dnes • Změny po r. 1989 • Vznik IPPP - 1994 • Současná koncepce od roku 2005 116/ 2011 Sb. (novela vyhlášky č. 72/ 2005 Sb.) • Podpora školní psychologie od 90. let • Školní poradenská pracoviště od r. 2005 • Věstník MŠMT, sešit 7/2005, Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole • Péče o žáky se SVP (vyhláška 73/147 z. r. 2005, 2011) Poradenské služby ve školách • Výchovný – kariérový poradce (profesní orientace, integrace) • Metodik prevence – prevence soc.- pat. jevů • Školní psycholog • Školní speciální pedagog – speciálně ped. poradenství • Konzultační tým: třídní učitelé, učitelé „volby“ … -------------------------- • Školní vzdělávací program – obsahuje zmínky o péči o žáky se SVP Vyhláška 72-116/2005 Obecné vymezení poradenských služeb ve školství Obsah poradenských služeb Školská poradenská zařízení – PPP, SPC Škola (úkoly) • Prevence školní neúspěšnosti • Primární prevence soc.-pat jevů • Kariérové poradenství (vzdělávací, informační a poradenská podpora) • Podpora při integraci a vzdělávání žáků se spec. potřebami (vč. soc. handicapu) • Péče o vzdělávání nadaných žáků • Péče o žáky s neprospěchem • Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a spec. pedagogických poznatků a dovedností… Věstník č. 7 – Koncepce ŠPP Ředitel VP MP ŠP…. Rodina Žák - klient Školská poradenská zařízení Třídní učitel Učitel Metodik péče o nadané Policie OSPOD UP Jiné… Školská poradenská zařízení • Standardní činnosti PPP stanovuje příloha 1 k vyhlášce č. 72/2005 Sb. (116) • Služby určeny dětem (od 3let), žákům a studentům až do ukončení SŠ • služby rodičům, pedagogům a školám • PPP mohou kontaktovat sami rodiče PPP Hlavní náplní činnosti PPP je - diagnostika, - poradenství (včetně kariérového), - intervence, - nápravná péče a prevence - prevence rizikového chování - některé PPP - reedukativní a volnočasové aktivity či intervenční programy pro školní třídy SPC • školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.), vyhláška č. 116/2011Sb., 147/2011 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP • Od 3 do devatenácti let Standardní činnosti SPC • depistáž • diagnostika • poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro žáky s handicapem • stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů, se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením • účast při přípravě a zpracovávání IVP… Střediska výchovné péče • Klienty jsou děti, žáci a studenti s rizikem vzniku a vývoje poruch chování, výchovných problémů a sociálně negativních jevů, u nichž není nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova. • SVP poskytují služby také rodičům a školám • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy …, školským zákonem (zákon č. 561/2004 Sb.), vyhláškou č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně-vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče, a příkazem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007, k činnosti středisek výchovné péče. Činnosti • poskytování okamžité pomoci, rad či systematické péče při zachycení prvních signálů výchovných problémů… • usilování o eliminaci nebo zmírňování již vzniklých poruch chování; • rozvíjení spolupráce s rodinami klientů • poskytování metodických a poradenských služeb pedagogickým a jiným odborným pracovníkům • po dobu práce s klienty úzká spolupráce s jejich kmenovými školami • vytváření a realizace programů pro školní třídy zaměřených na eliminaci a řešení šikany, agrese nebo negativních vztahů (tzv. intervenční programy pro školní třídy). Činnosti ŠPP • prevenci školní neúspěšnosti, • primární prevenci sociálně patologických jevů, • kariérové poradenství • podporu při integraci a vzdělávání žáků se SVP • péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků, • péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi • metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálněpedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy. ŠPP • Odpovědnost ředitel školy • Vedení VP, ŠP • Vytváří koncepce • Podmínky pro práci ŠPP Výchovný poardce • Učiteli-výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé vyučovací činnosti: • v základní škole s počtem žáků: • do 150 o 1 hodinu týdně, • do 250 o 2 hodiny týdně, • do 550 o 3 hodiny týdně, • do 800 o 4 hodiny týdně, • nad 800 o 5 hodin týdně, • Speciální vzdělání pro VP VP- činnosti • Poradenské činnosti • Metodické a informační činnosti • Vedení dokumentace • Kariérové poradenství • Péče o žáky se SVP, integrace, IVP • Péče o nadané žáky (někdy metodik pro nadané) • Práce se třídami Metodik prevence • Minimální preventivní program • zaměření na primární prevenci rizikového chování • Prevence a koordinace služeb souvisejících s řešením sociálně patologických jevů • Spolupráce s neziskovkami, OSPOD, policií • Kterýkoliv učitel – kurz (250 hodin) • Podpora metodikem v PPP (kraj) Rizikové chování žáků • agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie; • záškoláctví; • závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling; • rizikové sporty a rizikové chování v dopravě; • spektrum poruch příjmu potravy; • negativní působení sekt; • sexuální rizikové chování. Vymezení práce školního speciálního pedagoga • služby týkající se žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním, v některých případech také nadaných žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním, podle vyhlášky č. 147/2011 Sb. (novela vyhlášky č. 73/2005 Sb.) • Vzdělání SPP • depistáž, intervence, nápravy, IVP, integrace… Vymezení práce školního psychologa Přímá a nepřímá pedagogicko-psychologická činnost Vzdělání psychologické, možnost specializace v postgraduálním studiu Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogickopsychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů • Diagnostika, depistáž • Konzultační, poradenské a intervenční práce • Metodická práce a vzdělávací činnost Intervence (činnosti) psychologa Co dělá? • poradenství a konzultace • diagnostika, depistáž • terapie??? • práce se skupinou (dg, rozvoj skupiny...) • krizové intervence • mediace, řešení konfliktů • výzkum, dokumentace • supervize, hospitace – individuální podpora učitelům • vzdělávání učitelů • konzultace pro vedení, výběr pracovníků, Práce školního psychologa S kým pracuje? • individuální práce s žáky • se třídami • s rodiči • s učiteli jednotlivě i s týmy učitelů • s vedením školy (výchovné komise) • s dalšími vnějšími subjekty