Inteligence •určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. • •schopnost efektivně zpracovávat informace, úspěšně se adaptovat v životě • •vrozená vlastnost (70:30) • •můžeme rozvíjet získáváním zkušeností • a prováděním modelových situací • • Inteligenční testy •soubor úloh, které byly pečlivě vybrány a vyzkoušeny a jejichž výsledky byly statisticky zpracovány • •individuálně odlišná struktura inteligence je důvodem, proč každý člověk vyniká v něčem jiném • •inteligence se dělí na dvě části – verbální a neverbální Binetovy testy mentálních schopností dětí •1904 zakázka pro francouzské MŠ •Úkol: z velkého počtu dětí vytřídit ty s nejnižšími intelektovými schopnostmi •Alfred Binet (1857–1911) ve spolupráci s T. Simonem vytvořil v roce 1905 první test inteligence – každé věkové kategorii dětí přiřazeny odpovídající úkoly a zadání •Test se osvědčil a vznikl široce užívaný test inteligence Postupem času prodělával řadu úprav a jako tzv. Stanford-Binetův inteligenční test je hojně používán dodnes Alfa a Beta Testy 1. světové války •První testy mentálních schopností navržené pro velký počet testovaných (skupinový test) byly navrženy americkými psychology pro americkou armádu v období 1917-1918. •Vycházely z individuálních testů. Důležitým předpokladem psychologů bylo, že člověk může být vcelku inteligentní i přes fakt, že není gramotný (resp. nepříliš zdatný v mateřském jazyce). •Na tomto základě vznikly dva druhy testů: Army Alpha pro gramotné skupiny a Army Beta pro negramotné, či málo gramotné nebo nemluvící anglicky (Yerkes, 1921). •Oba testy vycházely z teorie, že inteligence je zděděná vlastnost – tyto testy tedy měří vrozenou inteligenci. Měření inteligence •Individuální testy inteligence •Stanford-Binetův •Wechslerovy škály (WISC, WAISC) • •(administrace individuálně, pomůcky - kostky, lístky, předměty) • •Skupinové testy inteligence •Amthauerův IST •Ravenovy progresivní matice(culture fair test) • •(skupinové , tužka-papír) Ravenův test Wilhelm Stern, autor IQ • •• Intelligenční kvocient (IQ): •Numerická hodnota přiřazená inteligenci, která je určena skórem v inteligenčním testu. Výpočet IQ • • • • •10letý dosáhne výsledku desetiletého dítěte: • I.Q. = 10 /10 X 100 = 100 • •10letý hoch dosáhne výsledku jako dvanáctiletý, jaký bude jeho výsledný IQ? • I.Q. = ? Popisná označení inteligence •Normální rozložení inteligence v populaci: •Skór IQ popisný název •130 a více vysoce vynikající (2,5% populace) •120-129 vynikající •110-119 lepší průměr •90 – 109 průměr (50% populace) •80-89 horší průměr •70 – 79 hraniční (MR) •55 – 69 lehce zaostávající •40 – 54 středně zaostávající •25 – 39 těžce zaostávající •0 – 24 hluboce zaostávající Struktura inteligence • Obecná inteligence (Spearman) • • Současné přístupy • Sedm individuálních inteligencí (Gardner) • Triarchický přístup (Sternberg) • Emocionální inteligence (Goleman) Spearmanova dvoufaktorová teorie •Charles Spearman (1863-1945) • • „g“ (obecná inteligence): •obsažena ve všech úkolech vyžadujících kognitivní aktivitu. • • „s“ (specifická inteligence): •Specifické znalosti a schopnosti, které •jsou využívány jen v konkrétních •operacích. Model inteligence R. B. Cattela •R. Cattel: •Fluidní - vrozená inteligence: •vliv biologických činitelů na rozumový vývoj • •Krystalická - socio-kulturně ovlivněná: výsledek působení prostředím poskytované zkušenosti. • •Fluidní inteligence po dosažení 15 let už • příliš nevzrůstá, úroveň krystalické i. se • může rozvíjet po celý život. • •Úroveň fluidní inteligence ve stáří klesá. Sternbergova triarchická teorie inteligence Analytická inteligence Mentální kroky či složky používané k řešení problémů Tvořivá inteligence Využití zkušeností způsobem , který podporuje získání vhledu Praktická inteligence Schopnost poznávat každodenní souvislosti a přizpůsobovat se jim Gardnerova teorie mnohočetné inteligence