Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Free Powerpoint Templates 1 Základy sociální psychologie Mgr. Veronika Kavková, Ph.D. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Úvod aneb proč se „učit“ sociální psychologii üPochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie. üMůžeme do jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. ü üMůžeme tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Co je sociální psychologie ? Věda o chování a prožívání člověka za určitých sociálních podmínek. - zabývá se člověkem jako sociální bytostí - věda o determinujícím vlivu sociálního prostředí na psychiku a vědomí člověka Pokouší se za pomoci vědeckých metod porozumět a zároveň vysvětlit, jak je myšlení, cítění a chování jedinců ovlivňováno skutečnou, představovanou či předpokládanou přítomností druhých. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Trocha historie Sociální psychologie spoléhá na empirické výzkumné metody, zejména na experiment. Za první sociálně-psychologický výzkum je označována studie Normana Tripletta z roku 1898 zabývající se jevem sociální facilitace: rychlost cyklisty o 20% větší, pokud měl možnost sledovat údaje ostatních. Max Ringelman (1883-7) Výkon při tažení lana: s rostoucím počtem osob výkon klesá Ringelmanův jev: sociální zahálka (social loafing). Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Socializace •(lat. socialis = společný) • •= proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti • •socializace nebývá nikdy ukončena • •jedná se o vývoj lidské osobnosti • •lidský jedinec se stává člověkem až v procesu socializace Pro úspěch ve společnosti je potřebné osvojit si takové vlastnosti a dovednosti, které preferuje daná společnost. Proces osvojování si způsobů chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, přizpůsobení se společenskému životu. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Socializace •Každá společnost má představy o sociálních rolích. • •Tyto představy jsou zahrnuty do soustavy norem. • •Mechanizmy socializace: I.Procesy učení II.Činitelé socializace Sr – dané pohlavím, věkem, postavením, profesí.. N – regulují chování a prožívání jedinců ve společnosti Ms – procesy učení, sociální řízení (působí regulačními zásahy na procesy učení) Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Dělení socializace •Primární socializace •probíhá v rodině a končí s uzavřenou individualizací jednotlivce. Normy, které se během této socializace vstřebají, platí jako stabilní, ale mohou se během života ještě změnit. Primární socializace trvá do třetího roku života. • •Sekundární socializace •připravuje individuum na jeho roli ve společnosti a probíhá zejména v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Probíhá zhruba od třetího roku života. • •Terciární socializace •se uskutečňuje v dospělosti a označuje přejímání, které individuum neustále uskutečňuje v interakci se svým sociálním okolím. • Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Činitelé socializace •rodina •škola •vrstevnické skupiny •práce •masmédia Funkci činitelů soc. mohou plnit nejrůznější soc. skupiny, do kterých je jedinec začleněn a nejrůznější osoby, se kterými vstupuje do různých vztahů Cvičení – co důležitého jste se naučili pro život od: rodičů, vrstevníků (kamarádů), učitelů. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Skupina •Poměrně malý soubor jedinců, kteří mají společnou identitu, strukturu a komunikační síť a sdílí společné zájmy nebo cíle. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Vnitroskupinové chování •Sociální facilitace • •Sociální zahálka (social loafing) • •Konformita • •Skupinové myšlení (podobnost myšlenkových pochodů a názorů) • •Brainstorming („víc hlav víc ví“) • •Skupinová polarizace (skupinové diskuze vedou k extrémnějším řešením než individuální rozhodování) Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Dav •Davy jsou velké, často krátkodobé skupiny lidí s méně zřetelnou organizací a komunikací mezi členy. • •Le Bon (1985) Psychologie davu: jedinci v davu ztrácejí svou vědomou individuální osobnost na úkor primitivního, živočišného ducha davu. Jedinci v davu sestupují o několik příček na žebříčku civilizace, projevují impulzivní, vzrušivé, vysoce sugestibilní a nadmíru emocionální chování a neschopnost uvažovat. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Davové chování •Anonymita (ztráta odpovědnosti) •Nakažlivost (mimovolné podlehnutí chování davu) •Sugestibilita (nekritické přijímání názorů) •Homogenizace skupiny (všichni se chovají stejně) •Retardace intelektu (dav stojí duševně níž než lidé, kteří ho tvoří) •Násilné činy (ztráta zábran) •Přehnaná emotivnost (vysoká vzrušivost a impulzivita) • Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Konformita •Vyhovění skupinovému vlivu (někteří autoři používají termín skupinovému tlaku), kdy toto vyhovění není druhými explicitně požadováno. • •http://www.youtube.com/watch?v=uuvGh_n3I_M • • Jedná se tedy o subjektivně percipovanou diskrepanci mezi vlastním míněním a míněním druhých, což může navodit potřebu vyhověním tomuto sociálnímu vlivu uvedenou dikrepanci eliminovat. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Jací lidé jsou konformní? •Crutchield (1955) • •Menší intelektové schopnosti • •Nižší sílu ega (nižší důvěra ve vlastní názor) • •Horší vůdcovské schopnosti (hůře prosazovaly vlastní názor) • •Silná potřeba sociálního přijetí • •Vysoká nejistota (raději se ztotožní se skupinou) Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Výzkumy konformity • •Solomon Asch (1951, 1956, 1958) • •http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA • •Milgram (1963) – studie poslušnosti • •Víte, čeho jste schopni? - Milgramův experiment (české titulky) • • autokinetický efekt spočívající v tom, že pokud se ve zcela tmavé místnosti díváme déle na stacionární světelný bod, tak se nám po určité době zdá, že se světelný bod pohybuje (naše oči nemají žádný jiný referenční bod s nímž by mohly stacionárnost x pohyb konfrontovat). Sherif zjistil, že pokud testoval osoby individuálně, potom jejich odhad „pohybu“ světelného bodu vykazoval vysokou variabilitu. Při skupinovém testování se odpovědi jednotlivých účastníků začaly vzájemně přibližovat až k dosažení „skupinové normy“. Touto normou se pak účastníci „řidili“ i v situaci, kdy opět odpovídali o samotě. SA - Na rozdíl od Sherifa (autokinetický efekt je iluze, takže pro zkoumané osoby neexistovala žádná správná odpověď) zvolil postup, kdy existovala správná odpověď. Předložil probandům kartu se vzorovou délkou úsečky a následně jim předložil kartu se třemi úsečkami, z nichž jedna byla délkově shodná s předlohou. Trik experimentu spočíval v tom, že jediný skutečný proband odpovídal jako poslední poté, co své posudky o odpovídající úsečce vyjádřili pomocnici experimentátora, kteří „samozřejmě“ udávali nesprávné řešení. Ve třetině odpovědí (pravých) probandů došlo k příklonu k nesprávné odpovědi. Jen 24% probandů ani jedenkrát nepodlehlo skupinovému názoru (vlivu). Jak dodatečný indoviduální test ukázal, prakticky všichni dokázali přesně rozpoznat správnou odpověď. Zajímavé je i to, že (výzkum z r. 1956) předloha s čarou o délce 8 coulů byla asi 40 coulů (tedy něco více než 1 metr) od karty s čarami o délkách 6 a ¼ coulu, 8 coulů a 6 a ¾ coulu. Uvedená vzdálenost od předlohy i odlišnosti dvou nestejných čar by měla umožnit jesné rozhodnutí, přesto v jedné podmínce se probandi konformně přizpůsobili „názoru“, že stejná s předlohou je úsečka o délce „jen“ 6 a ¼ coulu. Po každém sezení se s probandy uskutečnil interview (individuálně)- ani jedna pokusná osoba neudávala, že by si nevšimla úsudku většiny – většina probandů udávala, že „toužili“ být ve shodě s ostatními. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Co je to postoj? •= tendence reagovat ustáleným způsobem (pozitivně/negativně) na určité lidi, situace nebo objekty. • •úzce souvisí s naší hodnotovou orientací • •každý objekt našeho postoje má pro nás určitou hodnotu (vyjadřuje hodnotící vztah) • •jsou relativně stabilní Těžce se mění Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Složky postoje 1.Kognitivní = co o objektu vím, jakou má pro mne cenu, co si o něm myslím 2. 2.Afektivní = co k objektu cítím, jak prožívám vztah mezi sebou a objektem 3. 3.Konativní = tendence k akci, připravenost jednat, reagovat v důsledku vztahu Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Experiment •LaPier 1934 • •Výzkumník a čínský manželský pár • • •Rozdílnost mezi kognitivní a vyjadřovanou (konativní) složkou postoje Vztah mezi xenofobními postoji a chováním (výzkumný experiment) • LaPiere cestoval n ěkolik m ěsíc ů po Spojených státech s čínským párem a nechával se s nimi ubytovávat v hotelech • Z 250 hotel ů, které navštívili je jen 1 odmítl ubytovat • O 6 m ěsíc ů pozd ěji zaslal LaPiere do t ěchto hotel ů dopis v n ěmž se ptal, jestli by v t ěchto hotelech ubytovali čínský pár • Z 127 hotel ů, které mu odepsali mu pouze 1 hotel odpov ě d ěl, že ano • LaPiere se snažil na základ ě těchto výsledk ů ukázat, že neexistuje vztah mezi verbáln ě vyjád řenými postoji a skute čným chováním Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Získávání postojů •Většinu postojů získáváme během života prostřednictvím osobní zkušenosti nebo sociálním učením (rodina, vrstevníci, reklama) • •Poznáním postoje můžeme vysvětlit příčiny chování jednotlivců i soc. skupin • Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› K čemu nám slouží postoje? •Funkce • •Poznávací = postoje organizují naše zkušenosti • • •Výraz hodnot = postoje jsou nástroji, kterými člověk vyjadřuje, že je nositelem jistých hodnot • •Sociální adjustace = zprostředkovávají vztahy člověka k jiným lidem • •Sebeobranná = udržují stabilitu sebeobrazu člověka, umožňují snadněji zvládat konflikty a náročné situace Umožňují člověku adaptovat se na prostředí. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Druhy postojů •mínění, názor, smýšlení - slovy nebo mimikou vyjádřený postoj, který je kognitivně akcentovaný • •víra - iracionálně, dogmaticky a emocionálně koncipovaný postoj, apriorně vyjadřující závislost • •předsudek - iracionálně a emocionálně koncipovaný postoj s negativním akcentem Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Předsudky •= úsudek či názor, který nevychází ze spolehlivého poznání, ale z pouhého předpokladu • • •obvykle vychází ze zobecnění nebo jiného zjednodušení zkušenosti. • •Jde o šablonovitý způsob vnímání, posuzování a hodnocení toho, k čemu se vztahuje. • • •Není výsledkem přímé zkušenosti, je přebírán a udržuje se tradicí. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Předsudky x stereotypy •Někteří autoři chápou předsudek a stereotyp jako synonyma, jiní definují předsudek jako negativní stereotyp. • •Zatímco stereotyp může mít i pozitivní náplň (např. Němci jsou důmyslní organizátoři a nositelé technického pokroku), předsudek obsahuje záporné hodnocení, odsouzení – je projevem negativního vztahu (Němci jsou výbojní, agresivní, mají sklon k autoritářství a totalitarismu). Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Sociální percepce •= vnímání lidí a mezilidských vztahů. • • •Je závislé na : •životní zkušenosti •současné míře informovanosti •aktuální motivaci • •Naučené, kultura, sociální prostředí. • Na základě sociální percepce si tvoříme úsudky o psychických stavech (postoje, motivy, emoce) a vlastnostech druhých lidí na základě toho jak se chovají. Je předpokladem pro navázání interpersonálních vztahů. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Jak vnímáme druhé? •Jsme připraveni vnímat určitým způsobem. • • • •Proces vnímání osob probíhá v určité schematizované formě. Každý máme svou úroveň hodnotící stupnice. X Někteří posuzovatelé mají tendenci zařazovat druhé osoby jen do jednoduchých (často simplifikujících a redukujících) kategorií, např. na dobré a zlé, jiní mají mnohem detailnější a širokou škálu svého posuzování a hodnocení. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Proces vnímání osob •3 fáze • • • • • VZHLED CHARAKTERISTIKY CHOVÁNÍ CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI, OSOBNÍ PŘEDPOKLADY A SCHOPNOSTI 1. 2. 3. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Jakých chyb a nepřesností se můžeme při hodnocení lidí dopustit? • •Haló-efekt • •Chyba pramenící z kontextu, prostředí nebo situace • •Efekt časové posloupnosti • •Stereotypizace • V sociální percepci se uplatňuje celá řada omylů, předsudků, zjednodušování, které nepodají vždy zcela spolehlivý obraz druhé osoby. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Haló-efekt •= chyba hodnocení, při které jediný rys osobnosti působí tak dominantně, že ostatní rysy jsou v pozadí • •Člověk má tendenci zevšeobecňovat, dělat pod vlivem určitých rysů závěry také o ostatních rysech. • Sebevědomí, vysoká inteligence, atraktivita, postižení, barva pleti, výška postavy… Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› • Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Zajímavosti o haló efektu •Pojem odvozen z angl. „halo“ (svatozář) • •Rysy, které nás nejvíce ovlivňují v posuzování: • •vzhled (55%), hlas (38%), obsah řečeného (7%) • •Dobře vypadající osoby jsou považovány za inteligentní, společenské nebo dominantní. • •Osobě s nepříjemným hlasem máme tendenci přisuzovat záporné povahové vlastnosti. Stává se, že o komplexní pohled člověka ani nemá kvůli různým motivům zájem. Chce si udržet pohodlný bezproblémový anebo idealizovaný pohled. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Chyba pramenící z kontextu, prostředí nebo situace • •Lze podřadit pod haló-efekt, ale • •záleží zde v jaké souvislosti je člověk posuzován a pozorován. • Pracovní, maraton Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Zajímavosti o posuzování v kontextu •V kolektivu často posuzujeme druhé lidi podle lidí, se kterými se setkávají. • •Máme sklon hodnotit méně příznivě lidi, kteří se setkávají s našimi nepřáteli, a příznivěji ty, kteří se stýkají s našimi přáteli. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Efekt časové posloupnosti •„Která informace je důležitější: první nebo poslední?“ • •První dojem •Efekt setrvačnosti •Poslední dojem Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› První dojem •Utvoří se za prvních 30 sekund až 4 minuty. • •Je zpravidla silnější než dojem poslední. • •Důležitý zvláště v případech, kdy se napřed nenavazují žádné užší kontakty. • •Na jeho základě hodnotíme člověka i v dalších obdobích a situacích. Využívá se v krátkodobé komunikaci (soudy, média) hůř se mění, zvláště když je negativní Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Efekt setrvačnosti •= chyba hodnocení, která vyplývá z minulých zkušeností. • •Člověk má tendenci zachovat si stejný postoj, který si v minulosti vytvořil. Ztracená důvěra se těžko znovu získává. Př. student a index (šprt). Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Poslední dojem •Vztahuje se k události, která překryje všechny předchozí dojmy. • •Objeví-li se určitá chyba těsně před hodnocením, je tendence hodnotit člověka celkově záporně. • •Krátkodobý: př. schůzka •Dlouhodobý: př. manželský konflikt • Není důležité jak dlouho dojem trval. Př. manželský konflikt. Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Stereotypizace •= klasifikace lidí podle předem daných kritérií na základě povrchních charakteristik (barva pleti, sexuální orientace… • •Není totožná s implicitní teorií osobnosti. Stereotypy jsou jakousi zkratkou v našem myšlení vyvinutou během tisíce let vývoje naší mysli, aby nám usnadnila dekódovat a rychle zařadit nějakou informaci. I.t. je pouhým nástrojem, který nám pomáhá dotvořit si obraz o osobnosti na zákl. informací, které víme. K vlastnostem, které známe si doplňujeme vlastnosti, které se obvykle vyskytují pospolu. Při stereotypech nebereme v potaz to, jaký člověk je, ale rovnou ho zařadíme do „šuplíčků“. Jaké znáte stereotypy? Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Výzkum 1969 (Karlins, Coffman, Walters) •Navázali na výzkum z 30. let, kdy respondenti popsali: • •černochy jako pověrčivé (84%) → (13%) • •Němce jako chladné (32%) → (9%) • •Italy jako muzikální (32%) → (9%) • •+ výzkum „hezkých dětí“ a „feministek“ Panuje všeobecné přesvědčení, že hezké děti nezlobí. + výzkum zlobení hezkých dětí ve školce (pozorovatelé studenti psychologie měli zhodnotit dětskou hru a pak ukázat děti, které zlobili více a méně + porovnáno se záznamem). (in Škobrtal) Goldber, Gotestieger, Abramsom (1975) výzkum feministek, vyfotografovány dívky různých typů, studenti určovali, která je feministka (tvrdé rysy, brýle, drdol) spojování feminismu a agresivní vzhledem. Následně dotazování dívek. Shoda mezi vzhledem a feminismem byla velmi malá. P=0.2 Free Powerpoint Templates 2 Page ‹#› Jiné chyby při hodnocení lidí •Golemovský a pygmalionský efekt • •Iluze jistoty vlastního hodnocení • •Centrální tendence • •Logická chyba • •Chyba ze submisivity • •Atribuce, Atribuční zkreslení, Atribuce ve výkonových situacích. centrální tendence nazývaná též sériový efekt. Tato chyba spočívá v tom, že při větším množství hledisek hodnocení nebo při větším množství hodnocených osob navíc posuzovaných v krátkém časovém rozmezí se u některých posuzovatelů snižuje rozlišovací schopnost, což vede k nadměrnému používání středních, průměrných hodnot při hodnocení, vyhýbání se krajním hodnotám jak kladným, tak záporným. Zvláštní skupinu chyb tvoří tzv. logická chyba. Jde o tendenci spojovat různá kritéria podle vlastní laické logiky či "soukromé teorie": z úrovně jedné vlastnosti se laicky usuzuje na úroveň druhé vlastnosti, ačkoliv pro to nejsou objektivní důvody. Např. velcí a statní mužové jsou považováni za odvážné, nebojácné, rozhodné a energické. Obézní lidé bývají považováni za málo motoricky obratné. Častá je chyba ze submisivity (podřídivosti). Člověk submisivní snadněji sugestibilně podléhá cizím, zejména autoritativně vysloveným názorům, požadavkům a rozhodnutím, a to bez autonomní vnitřní cenzury či oponentury. Naproti tomu lidé dominantní tak sugestibilní většinou nejsou. Atribuce slouží k vysvětlení příčin chování. Př. jde po ulici otec se synem a otec synovi jednu vlepí (atribuce-je to hulvá nebo syn je spratek). Zkreslení sloužící sobě neboli self-serving bias je tendence vidět a hodnotit sám sebe a své chování v příznivém světle. V pozadí konceptu stojí myšlenka, že vlastní chování posuzujeme shovívavěji než chování druhých, a to hlavně díky základní atribuční chybě. Experimentátoři zjistili, že lidé své úspěchy a neúspěchy vysvětlují různým způsobem. Úspěchy připisují svým schopnostem, dovednostem a snaze, zatímco neúspěchy jsou připisovány vnějším faktorům (například počasí, přílišná náročnost úkolu apod.), tedy faktorům, které člověk nemůže nijak ovlivnit nebo kontrolovat. Relativně běžně si připisujeme zásluhy za úspěch, ale odmítáme osobní zodpovědnost při selhání. Při srovnávání sebe sama s ostatními má většina lidí tendenci hodnotit se lépe než průměr. Příklady: Většina podnikatelů si myslí, že je etičtější než „průměrný podnikatel“. 90% podnikatelů si myslí, že jsou lepší než „průměrný manažer“. Většina lidí si myslí, že je chytřejší než „normální člověk“. Většina řidičů si myslí, že je schopnější a jezdí bezpečněji než „průměrný řidič“. •dispoziční atribuce - za příčinu určitého chování jsou považovány osobnostní vlastnosti (dispozice), nikoliv okolnosti. •situační atribuce - činy nebo chování jsou zdůvodněny situací nebo okolnostmi, ve kterých se nacházel člověk, který čin vykonal. •Výkonové situace – vnitřní příčiny, vnější příčiny