Kriminalita mládeže Úvod §negativní sociální jev charakterizovaný porušováním právního řádu, jehož subjekty jsou mladí lidé. § §Jeden z nejzávažnějších problémů boje s kriminalitou. § §Základem boje s trestnou činností mládeže je výchova v rodině. Odtud pramení a utvářejí se názory a morální kvality každého jedince. § § § Rozdělení dle kategorií mládeže §a) předškolní věk § §b) mladší školní věk § §c) starší školní věk § §Tyto věkové kategorie ve svém věku mohou spáchat pouze tzv. ,,čin jinak trestný´´ neboli čin, jenž není trestným činem (případně proviněním) z důvodu nízkého věku pachatele. § Faktory a podmínky kriminality mládeže §spjaté se subjektivním projevem dítěte, mladistvého: §charakter práce a zaměstnání § §volný čas a forma jeho trávení § §charakter činnosti neformálního kolektivu dítěte, mladistvého § §vliv dospělé generace na společenskou aktivitu dítěte, mladistvého § § §Faktory a podmínky institucionálního charakteru: § §Rodina § §škola, učiliště § §Pracoviště § §bydliště nebo hromadné ubytování (internát, kolej) § Další faktory ovlivňující kriminalitu §Alkoholismus §v důsledku používání alkoholu je pácháno mnoho závažných trestných činů. § §je nutno využívat celé škály opatření, počínaje rozjasňovací činností, protialkoholní propagandou až po využití tvrdých opatření státního donucení používaných v boji proti alkoholismu, včetně nucené ústavní protialkoholní léčby. § §Toxikománie §představuje závažný celospolečenský problém. §Od roku 1970 do současné doby byla přijata řada opatření směřujících k prohloubení prevence kriminality mládeže. §Stále častěji se projevuje vliv nealkoholové toxikomanie na páchání trestné činnosti mládeže. § §Vandalismus §úmyslné poškozování cizího majetku. § §většinou lidé podprůměrné inteligence nebo pod vlivem alkoholu. § §Počítače a kriminalita § §Podle objektu zájmu pachatelů se projevují dvě formy této činnosti: První je přímá krádež peněz. Druhá, snad ještě závažnější, zcizování informací, přičemž může jít o formu průmyslové špionáže (vědecké, technické a ekonomické informace) nebo o její modifikovanou formu – zcizování počítačových programů. § §Problematika osob romského původu §Jejich trestná činnost je závažným celospolečenským problémem. § §Trestnou činnost páchají Romové organizovaně ve skupinách, což klade zvýšené nároky na usvědčování pachatelů a dokázání trestné činnosti. § §Šikana § §Zaměřuje se na různé druhy psychického či fyzického týrání či ubližování jiným lidem. §se nejčastěji vyskytuje na místech, kde se sdružuje velké množství mladých jedinců, jako jsou například internáty, koleje, školy atd. §členství v extremistickém hnutí § §Jedincům se převážně libí image ostatních členů a až na druhém místě bývá stejný názor, jako mají starší jedinci. Mladí jedinci jsou velice snadno zmanipulovatelní. § §anonymní telefonáty, požáry a výbuchy Typické rysy a projevy trestné činnosti mládeže §a) nedostatečná plánovitost přípravy trestného činu: páchání skutků většinou bez promyšlení, používání nevhodných pomůcek, volba špatného času pro provedení trestného činu, nedokonalé skrývání stop, chlubení se. § §b) neadekvátnost jednání: dosažení svých cílů společensky nepřijatelnými prostředky, nedostatek zkušeností. § §c) neschopnost odložit uspokojení svých potřeb na později: snaha rychle uspokojit své potřeby. § §d) použití násilí: jak proti osobě tak věci, škoda na věci v mnoha případech větší než odcizená věc, chce získat uznání, pro vlastní uspokojení-lup až na druhém místě. § Kontrola kriminality mládeže §Pracovníci vykonávající kontrolu §a) pracovníci sociálně-právní ochrany dětí: tito pracovníci uskutečňují péči o ohrožené děti a mladistvé, zabývají se rodinami, ve kterých neplní rodiče své řádné povinnosti, nechtějí, neumějí nebo se nemohou o své děti dostatečně postarat. § §b) sociální asistenti: tito pracovníci se starají o děti ,,na ulici´´, doslova si je musí sami vyhledat a jejich hlavním úkolem je vytvořit si pozitivní vztah k tomuto pracovníkovi. § §c) specializované poradenské služby: pedagogicko-psychologické poradny, středisko výchovné péče, speciálně pedagogická centra. § Děkujeme za pozornost §