Informace k přípravě prezentace do předmětu Základy pedagogiky a didaktiky – jaro 2016 (bp2076, bk2076) Postup přípravy prezentace:  na začátku semestru si student zvolí, případně sám vybere téma prezentace (viz bod A)  pokud si student chce vybrat téma vlastní, konzultuje jeho zaměření nejprve s vyučujícím na semináři (téma se musí týkat pedagogiky a didaktiky)  postup práce: - studium relevantní odborné literatury k vybranému tématu (minimálně 8 uvedených a dále v prezentaci citovaných informačních zdrojů, z toho minimálně 3 v tištěné podobě, např. Pedagogický slovník, Pedagogická encyklopedie, statě v pedagogických časopisech, pedagogické monografie apod.) - v případě výzkumného šetření student nejprve navrhne výzkumný design (cíle, výzkumné otázky, hypotézy, metody, výstupy, zpracování výsledků, …) - zpracování získaných výsledků formou prezentace (např. v PowerPointu) - zaslání prezentace do odevzdávárny IS v termínu: prezenční studenti – min. týden před datem vystoupení, kombinovaní studenti – min. do úterý před pátečním vystoupením - vystoupení na semináři – délka výstupu max. 15 min.  další podrobnosti přípravy a realizace prezentací budou se studenty probrány na prvním semináři  příprava prezentace, její zpracování, zaslání ke kontrole a vystoupení s prezentací (nutné je dodržení domluveného termínu) je podmínkou pro připuštění ke zkoušce A. Témata prezentace  Analýza vybrané české vzdělávací instituce v rámci formálního vzdělávání – edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace.  Analýza vybrané české vzdělávací instituce v rámci neformálního vzdělávání – edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace.  Analýza vybrané zahraniční vzdělávací instituce v rámci formálního vzdělávání – edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace.  Analýza vybrané zahraniční vzdělávací instituce v rámci neformálního vzdělávání – edukační cíle, personální zabezpečení, prostředky a podmínky edukace.  Výzkumné šetření využitých didaktických metod ve vybrané vyučovací jednotce (kurzu, ...).  Výzkumné šetření využitých didaktických prostředků ve vybrané vyučovací jednotce.  Charakteristika (historie, vymezení, rysy, ...) vybrané didaktické metody s krátkou ukázkou jejího praktického využití. Při vlastním výběru tématu prezentace je podstatné, aby byla obsahově zaměřena pedagogicky nebo didakticky (tzn., musí se týkat výchovy, vzdělávání, vzdělávacích institucí, vzdělávání dětí, mládeže, dospělých i seniorů, výchovy ve volném čase, v rodině apod.). B. Metodologické aspekty prezentace  Východisko = studium relevantní odborné literatury  Dodržování etických aspektů vědecké práce (objektivita, uvádění pramenů, anonymita, ...)  Jasné vymezení výzkumné otázky (i v „teoretické“ práci)  Přesné stanovení cíle výzkumu (i v „teoretické“ práci)  Konkrétní vymezení postupu výzkumu – výzkumného designu (i v „teoretické“ práci)  Dodržení logické struktury prezentace včetně stručného úvodu (vymezení cíle prezentace) a závěru (stručné shrnutí) C. Formální aspekty prezentace  Dodržet vyvážený poměr teoretické a praktické části  Uvádět odkazy na odbornou literaturu v teoretické části prezentace  Doporučený počet textových snímků prezentace je cca 15  V jednotlivých snímcích používat stručný text (nejsou vhodné celé věty, ale body a odrážky)  Zajistit jazykovou a stylistickou kvalitu textu  Použít vhodnou velikost (min. 16 bodů) a barvu písma vzhledem k čitelnosti prezentace