Mgr. Michal Vičar ÒInteligence ÒKreativita ÒTělesně-pohybová inteligence ÒReakční čas Ò Òpojem amerického psychologa H.Gardnera pro schopnost a dovednost úspěšně řídit pohyby svého těla a zacházet manuálně zručně s předměty ÒPorozumění, jak se věci a lidé „hýbou“ ÒSchopnost vystihnout tyto pohyby ÒZahrnuje jemnou i hrubou motoriku, rovnováhu – jedná se o obratnost těla ÒPropojení vnímání a motoriky ÉNeustále probíhají zpětnovazebné signály ÒProgramování pohybu -cvik ÉNapříklad pianista učící se sekvenci pohybů, programování pohybů ÒSchopnost zapamatování si pohybů Ò Ò É ÒU primátů – může být dominantní ruka ÒVětšina lidí má dominantní levou hemisféru ÒProblémy s přeučováním ÒZkřížená lateralita ÉDominantní v motorice je jedna strana, ve vnímání druhá strana É„Clumsy child“, ale může být i výhodou ÒLeváctví? Òchorobná neschopnost účelných pohybů, porucha hybnosti, neobratnost, nemotornost ÒČasto spojená s afázii (porucha řeči), ale ne vždy ÒTypy: ÉKinetická apraxie rukou, ÐNeschopnost rukama provádět nějaký úkon ÉIdeomotorická apraxie ÐPoužívání části těla jako by byly vnější objekty ÉIdeativní apraxie ÐProblém ve správné posloupnosti ÒNápodoba ÉSchopnost napodobit, vystihnout pohyby ÉMimové, herci ÉMůže existovat jedinec, který je tělesně nadaný, přitom pozbývá ostatní typy inteligence? ÐIdiot savants ÐChlapec Joye ÒAnticipace ÉSchopnost předpokládat pohyby ÉVe sportu, v tanci É ÒJak rychle reagujeme na podnět ÒJednoduchý reakční čas ÒDisjunktivní reakční čas ÉVýběrový – volíme jednu z reakcí ÒPropojení s anticipaci Ò ÒJak je důležitá pro sport? ÒMotorické testy / např. Unifit test 6 – 60 (Měkota & Kovář, 1995) Eurofit (Eurofit Tests of Physical Fitness, 1993), AAHPER test (American Association for Health, Physical Education, and Recreation. Youth Fitness test, 1961) ÒStandardy pro motorické testy ÉCo měří testy? ÒNápodoba pohybů ÒRanná specializace x obecné pohybové dovednosti ÒAkcelerovaní jedinci ÒDatum narození Pohybové dovednosti Dovednosti kontrolovat objekt Pohyby rovnováhy Chození Odeslání Stabilizovaná pozice Běh Házení Rovnováha/Klid Skákání Kopání Zastavení Hopsání Přihrávání Přistání Vyskakování Kutálení míčem Klesnutí/Spadnutí Klouzání Trefovaní míčem Kymácení Zrychlení Přijímání Natažení /natočení Lezení Chycení Obrácení/Otočení Kývání Zpracování nohou Roztočení Přeskakování Zpracování (holí) Kotoul / kutálet se Pohybování se s objektem Uhýb Driblování (ruce) Driblování (nohy) Driblování (holí) Přijímání a odesílání Odbití Úder (pálka) Úder (hůl)