SPORTOVNÍ FYZIOTERAPIE Dagmar Králová 2013 Fyzioterapie, FSpS MU 1.BLOK •Senzomotorika (aference – motorika). •Fyziologická hybnost (význam LS, psychoterapie, imaginace). •Parametry fyziologie u jednotlivých segmentů. •Neuroplasticita – NGF – Motorické učení. •Kortikální fce a jejich význam. •Vyšetření dynamických stereotypů OKŘ,UKŘ. •Stylizace do stereotypů – variabilita při testování (vliv sociálního prostředí). •PRAXE: •Vyšetření dynamických stereotypů. •Vyšetření kortikálních funkcí. Definice SENZOMOTORIKY •„ Příjem informací významných pro hybnost, jejich zpracování a integrace v CNS až po výstup projevující se svalovou činností bývá souhrně nazýván senzomotorika.“ • Trojan, Druha, Pfeiffer, Votava • • Organizmus – vlivy prostředí – aferentace (SENZO) – analýza v CNS – hodnocení nutnosti reakce – eferentní dráhy – výkonné orgány (MOTORIKA). • • Posturální strategie lokomoce podle Čápové Fyziologická hybnost podle Čápové je •Účelová; •Normotonická (individuální); •Schopna stabilizace segmentu (schopnost svalových vláken zajistit určitou minimalizaci oscilací při DYNAMICKÉ stabilizaci jednotlivých segmentů); •Schopna centrace klíčových kloubů; • •Formativní vliv na strukturu. •Neplodí nocicepci. •Fyziologická dechová mechanika. •Je ekonomická. Fyziologické komponenty v opěrné fci •Není lokomoce bez opory!!! •Videa Fyziologie a Patfyz (V4+5 Test) • •Komponenty: •Osový orgán HLAVA – OBRATLE – KLÍČOVÉ KLOUBY (stabilizovaná, flexibilní 3D šroubovice, protažlivá, napřímená v horizontále – oploštění kyfolordóz, kyfolordózy ve vertikále) . •Klíčové klouby (ABD + ZR). •Střední klouby (ne hyperEX). •Akra (centr. pata, planta, dlaň). Neuroplasticita •„ Schopnost nervového systému zákonitě se vyvíjet (proliferace, migrace, diferenciace neuronů), reagovat na změny vnitřního i vnějšího prostředí, případně se jim přizpůsobit, je označována termínem neuroplasticita.“ • Ošlejšková • Přiznivé či nepříznivé změny za vývoje (p. evoluční), krátkodobé expozice (p. reaktivní), dlouhodobá a opak. zátěž (p. adaptační), při fční a morf. obnově pošk. neuronálních okruhů (p. reparační). • • Neuroplasticita •Adaptační plasticita – proces učení (dlouhodobá modulace přenosu na synapsích určitých neuronálních okruhů na základě informací ze zevního a vnitřního prostředí •Výzkumy, jak posílit regenerační schopnosti nervového systému. Obnova narušených okruhů neuronálních. NGF (Nerve Growth Factor) •Látka s trofickými účinky na nervové spoje stimulující růst axonů a diferenciaci nervové tkáně za vývoje i poškození. •Řídí aktivitu Na+/K+/ATPázové membránové pumpy. • •Řídí buněčné děje závisející na c Na+ a K+, včetně řízení růstu a procesů obnovy. • NGF •V závislosti na dostupnosti a množství trofických fa – zánik nadbytečných neuronů (za jak dlouho? 2-3 roky?) • •Smrt určité části neuronů • • Princip kompetitivní selekce. • X • Geneticky naprogramovaná apoptóza. • Motorické učení (1.kortikální, 2. kortikální, 3. subkortikální, 4., subkortikální + kortikální fce) Korové syndromy •Porucha fcí: •fatických; •gnostických – parietální lalok je integračním systémem kognitivních fcí (RF, LS, zrak.+sluch. analyzátor); •praktických: •ideatorní apraxie – chybí představa i plán pohybu; •motorická apraxie; •ideomotorická apraxie. • Vyšetření ideativních funkcí •gnostické (paměť); •senzorické (zrak – kýbl (vestibulum), zorné pole – osmička); •percepční (taktilní,vlastního těla..grafestezie, velikost šíře ramen); •somatognozie (kinestezie, propriocepce) – pozice jednotlivých segmentů za statické situace (+rozsah, směr, timing, síla bez zraku a sluchu), TEST PETRIE •stereognozie (taktilní čití s propriocepcí – prst v ABD bez zraku). Vyšetření motorických funkcí •Vyšetření selektivní hybnosti: •Izolované pohyby, •posturální selekce, •porucha relaxačních funkcí. •Nábor motorických jedotek. •Porucha rytmu. •Porucha plynulosti a rychlosti. •Porucha rovnovážných funkcí. •Porucha pohybového odhadu. Vyšetření dynamických stereotypů Vyšetření dynamických stereotypů Vyšetření dynamických stereotypů •Varianty kleku DNS C – video 1 •Flexe v kyčlích v lehu v2 •Nitrobřišní tlak – MTA v3 •Podřep v4 •Medvěd v5 •Opora v sedu v7 •Test extenze páteře v9 • Limbický systém •Motivace k pohybu x deprivace (náročnost) •Individuální úroveň dráždivosti na jednotlivé impulzy – odolnost na stres (zdravá hranice) •Stylizace dle soc. prostředí. 2.BLOK •Traumatologie na sportovišti. •Fáze hojení při traumatickém poranění MT. •Diferenciální dg míry traumatického poškození. •Fyzioterapeutický program a jeho specifika (po úrazu x prevence). •Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech (scapula – diaphragma pelvis – scapula – os hyoideum). •Možnosti vstupu (DNS, BPP, AVS, relaxační techniky, muzikoterapie, kinesiotejping, tejping). •PRAXE: •Atituda 3. – 5. měsíce (polohování, oboustr x jednostr navedení lopatek, fl. synergie (h.+d.trup),akra). •Opakování prvků fyziologie. •NESPĚCHAT!!!!!!!!!!FYZIOLOGIE MÁ SVŮJ ČAS!!!! • • Kolagen •Několik typů: •I – zatížení tahem (šlachy) •II – tlakem (menisky) •III – synoviální membrána • - v prolif. fázi (pak kolagen I) •IV - buněčné membrány,… •Syntéza v 3D šroubovici intracelulárně za přítomnosti Se, ZN, Fe, vit. C a enzymů – kvalitní strava – prokolagen – kolagen (kvalitní) •Strava s vysokým pH. Adekvátní zátěž důležitá pro srovnání kolagenních vláken paralelně. Pitný režim (beta oxidace). • • Fáze hojení a vhodná terapie v nich •Alarmová fáze – nepotlačovat ji prvních 24 h NSA • •Zánětlivá fáze • •Proliferační fáze • •Fáze přestavby • •PROLÍNAJÍ SE!!! Alarmová fáze •0 – 48 hodin; •zvýšené prokrvení – otok jako ochranná dlaha kloubu – makrofágy, leukocyty, kolagenáza ničí rozbitý kollagen; •mechanické odlehčení, externí komprese (80 mm Hg), elevace, intervalové chlazení; •NE dlhdbý chlad či sprej z blízkosti – špatná senzomotorika a propriocepce Zánětlivá fáze •2. – 5. den; •buněčná fáze – myofibroblasty z kolagenu III (tenký); •cílem co nejvíce kolagenu III – prokolagen pro def. kolagen I - stimulace aerobní zátěží (fibroblasty; nepoškozených částí), stravou, pH; •přetrvává-li rubor, calor, dolor, tumor – netlumit, ale nevyvolávat; •elevace, lymfodrenáž, komprese pod 80 mm Hg, bezbolestný P i A pohyb. Proliferační fáze •5. – 21. den; •fibroblasty – myofibroblasty – syntéza kolagenu I; •srovnání kolagenních fibril – předejít patologickým crosslinkám; •po 3 týdnech i běh, ALE!!!; •ztluštění kolagenních vláken, •synovie a kl. pouzdro regenerují déle 3 týdny (mechanizmus úrazu). Fáze přestavby •I. fáze – 21 – 60 dní •II. fáze – 60 dní a více •Do 120 dní syntéza kolagenu I, 85% k III do k I do 150 dní. Atituda 3. – 5. měsíce http://images.essentialbaby.com.au/2010/10/18/1992826/Baby_naming_420x294-420x0.jpg Atituda 3. – 5. měsíce Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech •Povrchové a hluboké diagonální. •Dechová mechanika. Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech http://www.baileybio.com/plogger/images/anatomy___physiology/05._powerpoint_-_muscular_system/muscl es_-_trunk_-_posterior.jpg Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech http://pfyziollfup.upol.cz/castwiki/wp-content/uploads/2012/11/Obr17.jpg http://oi56.tinypic.com/2vsjgqt.jpg Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech http://www.jezdinakole.cz/images/svaly.jpg http://medicina.ronnie.cz/img/data/clanky/normal/1435_1.jpg Rozbor svalových řetězců v lehu na zádech http://o.quizlet.com/i/9fWR9N88mJ5zNgj_DlBtjg_m.jpg http://o.quizlet.com/i/CUYnA2XxiHBAsTApq5m4GA_m.jpg 3.BLOK •Aplikace 1. bloku do tréninkového programu (terapie kompenzující náhradní pohybové stereotypy fyziologicky a nefyziologicky). •Specifika kondičního tréninku z pohledu fyzioterapeuta (i x s). •Zabezpečení týmu, sportovce. • •PRAXE: •Ukázková lekce kompenzačního cvičení. •Psychosomatika •http://www.youtube.com/watch?v=0Gy4frLKdwc Nefyziologická hybnost podle Čápové je •S abnormální tonem (individuální); •Neschopna stabilizace segmentu (svalové dysbalance); •Schopna decentrace klíčových kloubů; • •Deformativní vliv na strukturu. •Plodí nocicepci a mikrotraumata. •Nefyziologická dechová mechanika (vyšší únava ze zátěže). •Není ekonomická. •Predikční schopnost mozku. Posturální strategie lokomoce při náhradních pohybových mechanizmech •Postura: •Stav zevního prostředí a rce na ni; •Nocicepce a rce na ni; •Stav zevního a vnitřního prostředí; •Dřívější zkušenost; •LS (umístění paměťové stopy, iniciace pohybu jako chtěného či nikoliv, logistika). •Opěrné body •Atituda a reaktivní síla z opěrných bodů •Pohyb • Šp.af.set – náhr. pohyb. mechanizmus (zdravý mozek chce pohyb za každou cenu) –vliv na strukturu (viz Nefyz.hybnost) – nocicepce – životnost PA • Nevhodná volba kompenzačního cvičení??? Nevhodná volba kompenzačního cvičení??? •Koaktivace by měla všude vyvolat fyziologii, abychom v ní pokračovali! PSYCHOSOMATIKA • •„ Mnoho našich tělesných a psychických chorob vzniká, když se na delší dobu odmlčíme a nerealizujeme náš život v řeči a ve vztazích. O čem není možno mluvit, tím se musí onemocnět.“ • • G. Danzer LITERATURA KE STUDIU: •Véle, F. (2012). Vyšetření hybných funkcí z pohledu neurofyziologie: příručka pro terapeuty pracující v neurorehabilitaci. (Vyd. 1., 222 s.) Praha: Triton. •Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. (Vyd. 2., (V Tritonu 1.), 375 s.) Praha: Triton. •Kolář, P. (c2009). Rehabilitace v klinické praxi. (1. vyd., xxxi, 713 s.) Praha: Galén. •Trojan, S., & Druga, R. (1986). Centrální mechanismy řízení motoriky. (1. vyd., 130 s.) Praha: Avicenum. •Ošlejšková, H. (2011). Učebnice speciální dětské neurologie: pro studenty 4. a 5. ročníku LF MU s rozšířenou výukou pediatrie. (1. vyd., 123 s.) Brno: Masarykova univerzita. •Čápová, J. (2008). Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy". (Vyd. 1., 119 s.) Ostrava: Repronis. •Kase, K., Hashimoto, T., & Okane, T. (2003). Kinesio Taping Perfect Manual:Amazing Taping Therapy To Eliminate Pain AndMuscle Disorders. Kinesio USA. •Kase, K., Wallis, J., & Kase, T. (2003). Clinical Therapeutic Applications of the Kinesio Taping Method (2nd ed.). Kinesio Taping. •Flandera, S. (2006). Tejpování: prevence poruch pohybového aparátu : příručka pro maséry a fyzioterapeuty. (2. upr. vyd., 98 s.) Olomouc: Poznání. Vnímejte člověka jako celek – tělo i duši! •