Příprava studenta na VJ TV se zaměřením na Úpoly – 2. stupeň Pomůcky: lapy (alternativa), rytmické nástroje Téma hodiny (obsah, učivo): Kopy a údery - capoeira Cíl hodiny: Žáci se učí a zdokonalují základní kopy a údery v capoeiře Délka: 60min ČÁST VJ/ doba trvání OBSAH VJ DÁVKY/ počet opakování PROSTOROVÁ ORGANIZACE, CO DĚLÁ UČITEL, CO ŽÁCI, ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI METODY A FORMY PRÁCE ORG. RUŠNÁ 6min PRŮPAV. 10 min HLAVNÍ 32 min ZÁVĚR. 2min Nástup. Ginga – základní pohyb v capoeiře Se všemi žáky se cvičí různé pohyby v základním pohybu ginga. Tzn. přechody do stran, naznačení a úkroky. Výpady apod. V podstatě je to základ pro oklamání soupeře/druhého hráče. Zapletená (můžeme také zařadit) Všichni žáci stojí v kruhu vedle sebe. Na povel se začnou chůzí proplétat mezi sebou v prostoru kruhu, ve kterém dřív stáli. Na další povel se chytí za nejbližší ruce. Úkolem je opět vytvořit kruh aniž by se pustili – čelem dovnitř kruhu. (prolézají přelézají si navzájem ruce). Dynamický strečink vycházející ze základního pohybu v capoeiře – ginga. Nejčastěji provádíme 3 změny pohybu (3 x ginga) a daný cvik. - Kroužení zápěstím (během ginga) - Mírný podřep, kroužení koleny - Výpad do podřepu únožného L/P, hluboký úklon, vzpažit dovnitř - Skrčit zánožmo L/P - Skrčit přednožmo L/P - Přednožit L/P, předpažit - Přednožit vzhůru L/P - Unožit povýš L/P 1. Nácvik úderu – Cotovelo (úder loktem) Žáci nacvičují úder loktu z pohybu ginga. Žáci hrají hru, během které procvičují cotovelo: Žáci sami zkusí přijít s možnostmi použití úderu loktem. Již z pokročilejších technik. Nejen při ginga, ale také např. použití podkopu – rasteira s použitím loktu mířeného na hlavu nebo krk nebo použití loktu při shozu – vingativa. 2. Nácvik kopu - martelo Žáci nacvičují kop martelo nejprve na místě a posléze, pokud kop zvládají z pohybu ginga. Žáci vytvoří dvojice a nacvičují – první ginga martelo druhý ginga úhyb – esquiva a rychlý přechod do podkopu rasteira. 3. Nácvik kopu – chapa Žáci nacvičují kop chapa z místa, poté z ginga a posléze ginga, esquiva, negativa, role - chapa. Žáci dvojice mění na povel. 4. Hra capoeiry Pokud je žáků dostatek rozdělíme je na dvě skupiny – Baterie (zpěv a nástroje) jogadors – hráči ve dvojicích cvičí získané dovednosti ( ne pouze dané sekvence, ale jogo – hru a v této hře zařazují MARTELO, CHAPA případně naznačují úder loktem. 5. Dynamické protažení a uvolnění V širokém stoji rozkročném – -Protažení třísel, zad, zadní strany stehen a lýtek Přechodem do stoje spatného – -pomalu do předklonu, kolena jsou v propnutí. 6. Zhodnocení průběhu hodiny, individuální připomínky (chyby – pozor! Předkládáme v pozitivním smyslu), pochvaly. 3min 3min 8xL/P 3xL/P 3xL/P 3xL/P 3xL/P 8xL/P 3xL/P 3xL/P 10min 20x L 20x P Na místě Následně 20x z ginga 15min 15min 20x L 20x P Na místě Následně z ginga 10min 5min Kontrola žáků – hodinky, řetízky, náušnice, atd. Zahajovací postavení pro pohyb ginga: Vingativa: Martelo: Chapa: Roda: