Mgr. Michal Vičar ¡Zrání (biologický vývoj) versus učení ¡Aktivita versus pasivita ¡Vědomý versus nevědomý vývoj ¡Nature vs. Nurture ¡ ¡Diferenciace – od difúzních ke specifickým projevům ¡Fixace – vývoj jako relativně ireversibilní změny organizmu ¡Asimilace x akomodace, integrace ¡od jednoduchého ke komplexnímu ¡Individuálnost vývoje ¡Linearita, kontinuita, diskontinuita ¡Vědomý versus nevědomý vývoj ¡ ¡Emocionální ¡Sociální ¡Kognitivní ¡Motorický ¡ ¡Deprivace či vrozené vady ¡ - mentální retardace, ADHD, Autismus,… ¡ C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Freud 2.jpg ¡Psychická energie, libido, pud ¡Id, Ego, Superego ¡Pojem nevědomí ¡Psychosociální konflikt Stadium Věk Popis (místo stimulace, ústřední témata) Orální 0-1 Ústa. Kojení a odstavení Anální 1-3 Anus. Vyměšování a nácvik toalety, nezávislost a sebekontrola Falické 3-6 Genitálie. Elektřin a Oidipův komplex, sex. role, morální vývoj. Latence 6-12 Energie se přesouvá do fyzických a psych. aktivit. Potlačení sexuální aktivity jako důsledek Oidipova (Elektřina) komplexu. Genitální 12 - Genitálie. Sexuální zralost, rozvoj vztahů. C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\piaget_2.jpg ¡Schémata ¡ekvilibrium, asimilace, akomodace ¡konstruktivismus ¡Vývoj myšlení Etapa Věk Senzorimotorická inteligence kordinace senzorických a motorických aktivit, dosažení vědomí zachování předmětu Nar. – 1,5 - 2 Symbolické a předpojmové myšlení egocentrický pohled na svět 1,5-2 – 4 Názorné myšlení intuitivní, používání pojmů, usuzování vázáno na vnímané nebo představované 4 – 7-8 Konkrétní operace logické operace 7-8 – 11-12 Formální operace – užití abstraktních symbolů 11-12 - C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Skinner.jpg ¡operantní podmiňování, pozitivní posilování, negativní posilování, tresty ¡S-R model ¡Učení a zkušenosti plynoucí z něj jsou zdroje vývojových změn ¡A. Bandura – sociální učení ¡ http://courses.washington.edu/lilchild/discon.jpg ¡Vývoj nejen výkonnosti ¡ D:\Michal\Doktorat\MonografieSportovniTalent\Obrazky\Obrázek6,Trendy.bmp ¡Novorozenec (do 2 měs.) a kojenec (do 1 roku) ¡Batole (do 3 let) ¡Předškolní věk (do 6 let) ¡Dětství a prepuberta (do 11 let) ¡Puberta (do 15 let) ¡Adolescence (do 22 let)4 ¡Dospělost ¡Stáří D:\Michal\vÝVOJ\pLOD.jpeg D:\Michal\vÝVOJ\NOVOROZENEYC.jpg D:\Michal\vÝVOJ\thinkstockphotos-173444008-thumb.jpg D:\Michal\vÝVOJ\kid1.jpg D:\Michal\vÝVOJ\eaef7ca3-85c8-4c0f-99f4-65b8a66e2198_full.jpg D:\Michal\vÝVOJ\423806-top_foto1-qv9b5.jpg D:\Michal\vÝVOJ\teenagers.jpg ¡ D:\Michal\vÝVOJ\stari.jpg