Mgr. Michal Vičar ¡Výkonová motivace §Hnací motor lidské činnosti §Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu §Směr úsilí: vyhledáváme, jsme přitahováni určitou aktivitou §Intenzita úsilí: jak mnoho úsilí do určité aktivity vkládáme §Tendence se vyhnout neúspěchu a zažívat úspěch (Atkinson, 1966) ¡Bloom (1985) a největší výzkum nadaných §10 procent výjimečný talent v pubertě §Rozhodující drobné na sebe navazující úspěchy ¡Motivační teorie §Tradiční – pudy, potřeby §Moderní – self–efficacy, implicitní teorie, teorie hodnoty ¡ ¡Vnější motivace ¡ •dělám to kvůli vnějším podnětům… • •spojována s: ▪zvýšenou úzkostí ▪zvýšenou pravděpodobností ukončení kariéry ¡ -odměny, ceny, pochvala ¡Vnitřní motivace ¡ •radost a uspokojení z vykonávání aktivity • •charakteristická pro vrcholové sportovce • •vnější odměny mohou narušit vnitřní motivaci... • • •spojována s: ▪menším subjektivně vnímaným tlakem ▪zábavou ▪identifikací s rolí sportovce ▪sníženou pravděpodobností ukončení kariéry § -Pokud sportovec dělá aktivitu „pro ni samotnou a pro radost a uspokojení z jejího vykonávání.“ -…lidé milují běh, protože jim dává pocit radosti a svobody, zlepšuje jejich subjektivní pocit kvality života -…vždy závodím sám se sebou, chci zlepšit vlastní výkon, baví mě překonávat své osobní rekordy, sport jsem milovala už jako dítě a miluji ho stále… ¡Zaměření cílů §na proces (na úkol) ▪učení se dovednostem ▪zvládnutí výzvy ▪zlepšování vlastních schopností a dovedností ▪úspěch je přisuzován úsilí §na výsledek (na vlastní ego) ▪porazit druhé ▪úspěch je přisuzován talentu (schopnostem) ▪získání ocenění §! není statické (trénink, zápas) Ve sportu se cítím úspěšný, když: ¡AP: ¡ 4, 11, 16, 20, 28,31, 36, 38, 40, 43 ¡AB: §2, 6,9, 14, 18, 21, 23, 25, 26, 29, 32, 34, 41, 44, 47, 50, 51, ¡MV: §3, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 24, 27, 30,33, 35, 37, 39, 42, 45, 46, 48, 49, 52 Dotazník DMV, aspirace – cvičení ¡Místo kontroly, ¡Vnitřní x vnější ¡Přesvědčení o zodpovědnosti a původci dění kolem sebe, za úspěch x neúspěch ¡Úroveň výkonu, kterou jedinec očekává, že dosáhne po předchozí známé zkušenosti ¡Velmi proměnlivá, je ovlivňována mnohými činiteli. ¡Mladší hráči mají zpravidla vyšší aspirační úroveň. Muži mají relativně vyšší aspirační úroveň než ženy. ¡Ovlivňují ji předcházející zkušenosti hráče, jeho schopnost predikce, osobnost a psychologické zázemí (trenér, spoluhráči, rodina,…). ¡U zdravých osob vede opakovaný úspěch zpravidla ke zvýšení a. ú., neúspěch ke snížení) ¡Dosažení výkonu na úrovni nebo nad úrovní aspirace se stává pro hráče dále potřebou a bezprostředním dalším cílem. Dosažení tohoto výkonu prožívá jako úspěch. Je-li výkon nižší než předcházející aspirační úroveň, je to pro hráče neúspěch. ¡Odráží sportovcovu kompetenci a motivovanost v daném sportu. ¡ Prakticky před každým turnajem, utkáním týmu se na základě všech těchto složitých vlivů vytváří určitá aspirační úroveň, hráč si stanovuje výsledky, kterých chce dosáhnout. potřeba vyhnout se neúspěchu potřeba dosáhnout úspěchu úkoly střední obtížnosti úkoly velmi snadné úkoly extrémní náročnosti úspěch neúspěch radost, smích, euforie, výrazná gestikulace... zvýšení ÚA, motivace pláč, vztek, strach, nemluvnost... snížení ÚA, motivac ¡Vrcholový výkon stojí obrovské oběti, otázkou je tedy, jestli to stojí zato ¡Zvažování dvou aspektů – šance úspěchu, subjektivní hodnota cíle ¡4 skupiny subjektivních hodnot §Hodnota spojená se sebepojetím a identitou §Hodnota ve smyslu zábavnosti činnosti §Hodnota ve smyslu užitečnosti dané činnosti §Vnímané náklady dané činnosti ¡Autor C. Dweck ¡Kvantita x kvalita ¡Přesvědčení ¡Teorie o Stabilní inteligenci a měnitelné inteligenci §Je možná úroveň schopností u člověka pevně daná ¡Rozdílná reakce na úspěch x neúspěch a jejich interpretace ¡Potřeba sebeprezentace ¡Cílové orientace ¡ ¡POVZBUZENÍ ¡Kladné povzbuzení nám zabere několik sekund, ale účinek nevymizí z vědomí sportovce po několik hodin. ¡ ¡Jakmile vidíme, že chování doznalo žádané změny, nesmíme to přejít bez povšimnutí. Své uznání vyslovíme vícekrát, aby se jeho účinnost zakořenila. ¡ ¡Nejlepší způsob, jak sportovce motivovat a změnit jeho chování je důkaz, že již něčeho dosáhl, že nám to neuniklo a že si jeho výkon uvědomujeme. ¡ ¡Pomozte zažít úspěch ¡Rozeberte neúspěch, pomožte zpracovat ¡Nechte zodpovědnost na sportovci ¡Každý výkon má svou odměnu ¡Chvalte ¡Pestrý trénink, změny ¡Zapojte sportovce do rozhodování ¡Plánujte cíle ¡ ¡ ¡ Svou odměnu... Pak má především informační hodnotu, je za to, že něco děláte dobře... Rozhodování... Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, herní strategie... Zlepšuje to pocit kompetence Pochvala: zasloužená, upřímná, je jí možné dosáhnout, je možné atribuovat kontrolovatelným faktorům ¡POVZBUZENÍ ¡Kladné povzbuzení nám zabere několik sekund, ale účinek nevymizí z vědomí sportovce po několik hodin. ¡ ¡Jakmile vidíme, že chování doznalo žádané změny, nesmíme to přejít bez povšimnutí. Své uznání vyslovíme vícekrát, aby se jeho účinnost zakořenila. ¡ ¡Nejlepší způsob, jak sportovce motivovat a změnit jeho chování je důkaz, že již něčeho dosáhl, že nám to neuniklo a že si jeho výkon uvědomujeme. ¡ ¡Vysoká motivace dosáhnout úspěchu ¡ ¡Nízká motivace vyhýbat se zklamání ¡ ¡Zaměření na uspokojení z vítězství ¡ ¡Připisuje výhru stabilním faktorům a vnitřním faktorům, které kontroluje ¡ ¡Zaměření na výkon (výkonové cíle) ¡ ¡Vyhledává rovné soupeře ¡ ¡Podává dobrý výkon v podmínkách hodnocení Motivace dosáhnout úspěchu: schopnost prožívat uspokojení a hrdost, když něčeho dosáhneme, těšíme se na úspěch Motivace vyhýbat se zklamání: tendence stydět se za selhání a cítit se pokořeni prohrou, bojíme se neúspěchu ¡ C:\Users\Adnan\Downloads\Flow.png ¡Intenzivní a soustředěná koncentrace na přítomný okamžik. ¡Sloučení akce a povědomí. ¡Pocit sebeovládání a nadhledu nad situací či akcí. ¡Ztráta pojmu o čase a subjektivní vnímání času. ¡Jasné cíle. Jejich úroveň přitom musí představovat pro člověka výzvu, jejíž dosažení klade nároky na jeho dovednosti, ale obtížnost úkolu musí být přiměřená a šance úspěšně ho dokončit dostatečně vysoká. ¡Jednoznačná, okamžitá zpětná vazba. ¡Pocit hlubokého zaujetí úkolem, aniž cítíme zvláštní námahu. Splynutí činnosti a vědomí, z mysli jsou vypuzeny běžné myšlenky. ¡Mizí starost o vlastní já. Člověk si neuvědomuje tělesné potřeby jako hlad nebo únavu ¡ ¡ ¡Povědomí o tom, co dělat ¡Povědomí jak to dělat ¡Povědomí o tom, jak mi to jde ¡Vědomí cíle ¡Vnímaná náročnost cíle ¡Vnímané vysoké nároky na dovednosti ¡Zamezení vlivu rozptylujících myšlenek. ¡Trenér by se měl ptát: •mají členové týmu skutečně zájem na jeho existenci •cítí se jednotlivci v týmu dobře •považují úspěchy i neúspěchy skupiny za své •očekávají jednotlivci podporu skupiny § ¡Tým je motivován, když: •skupina má snahu a vůli po vyšších výkonech •dosahuje vysoké integrace všech členů •podporuje rozvíjení pozitivních skupinových norem a dobrého spolupracujícího klimatu ¡