TÝMOVÉ DOVEDNOSTI bp2088 / bk2088 Jaro 2019 VEDOUCÍ TÝMU VEDENÍ A ŘÍZENÍ http://myeslfriends.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/08/lead-04.jpg KDO JE VEDOUCÍ TÝMU ? o úspěch / neúspěch pracovního týmu závisí do velké míry na jeho vedoucím o jeho úkolem je především odpovědnost za plnění vize týmu o vedoucí je součástí týmu a zároveň vyslancem týmu pro jednání s firmou a jejím vedením o usnadňuje práci tymu tím, že zajišťuje přístup ke zdrojům a vytváří a vyjednává cíle týmu v rámci firmy o vedoucí také sleduje úspěchy i neúspěchy týmu a sděluje je ostatním členům týmu i firmě o úlohou vedoucího je také zajištění těch nejlepších podmínek pro fungování týmu a náležitá prezentace výsledků jeho práce o podporuje soudržnost týmu a buduje podmínky pro pozitivní sociální identifikaci jednotlivých členů týmu o neobviňuje osobně členy týmu z neúspěchu, ale vnímá chybovou situaci jako šanci, z níž se lze poučit o schopnost delegovat úkoly - zplnomocnění vyžaduje stanovení jasných a jednoznačných hranic odpovědnosti týmu a zajištění přísunu informací, potřebných pro rozhodování KDO JE VEDOUCÍ TÝMU ? o leader (lídr, vůdce) je člověk, který je nadprůměrný svými výsledky, má zájem o lidi, ochotu jim pomáhat a starat se o ně; takto získává přirozenou autoritu a vůdcovské postavení o formální autorita – autorita poziční, manažer byl do své funkce ustaven, instalován o neformální autorita – je tvořena vlastnostmi, schopnostmi a dovednostmi, pro které se stává vedoucí pracovník neformální autoritou v očích svých podřízených o odborná kompetence - odborné znalosti související s předmětem podnikání, odborné schopnosti řídícího charakteru, odborné znalosti příbuzné problematiky o morální část autority – schopnost jasně stanovovat „pravidla hry“, přesně je respektovat, neměnit je zištně dle potřeby vedoucího, schopnost držet slovo o charisma vedoucího – sem patří především schopnost verbální a neverbální komunikace, image osobnosti, vyváženost zaměření na vztahy a výkon v týmu o VEDOUCÍ TÝMU kompetence o odborná zdatnost – odborné znalosti, široké vědomosti i obecného rázu - zahrnuje: vědomosti o objektu řízení , vědomosti o funkcích řízení, vědomosti o informacích pro řízení, vědomosti o systému řízení o praktická dovednost – praktické schopnosti jednat, realizovat znalosti - zahrnuje: schopnost komunikovat , schopnost motivovat , schopnost týmové práce a vedení týmu , schopnost sebeřízení a řízení času (time management) o sociální zralost – osobní vlastnosti - zahrnuje: charakterové vlastnosti , schopnost vnímání , tvořivost , temperament , psychické vlastnosti VEDOUCÍ TÝMU charakteristika Za nejdůležitější osobní vlastnosti vedoucího týmu / manažera lze považovat: o vůdcovství – schopnost vést na jakékoliv úrovni řízení, oslovit a přesvědčit, získat lidi a uplatnit sebe i své myšlenky; úvádí se, že úspěch je podmíněn jen z 15 % odbornými znalostmi a z 85 % osobností a vůdcovskou schopností o rozhodnost – umění zvolit východiska i z krizové situace při nedostatku času, informací i prostředků s potřebnou odvahou o samostatnost – spoléhání na vlastní síly a schopnosti, a to i u svých podřízených o iniciativa – předvídat a tím i ovlivňovat žádoucí vývoj v okruhu své působnosti, být v čele dění a také naopak předjímat možné nežádoucí jevy a vhodně jim předcházet o spolehlivost – stabilita chování a jednání, soulad slov a činů, vyrovnanost a odolnost VEDOUCÍ TÝMU požadavky a schopnosti o koordinovat tým (vyhlašovat a vyjasňovat cíle týmu, dodržení harmonogramu práce..) o moderovat tým (pečovat o vzájemnou komunikaci, aby byli všichni „ve hře“, vyvažovat argumentaci při jednáních, odhalovat a odstraňovat problémy v komunikaci, zajistit dokumentaci konečného výsledku) o radit členům týmu (vyslechnout, odborné otázky, otázky pracovních postupů, vztahové problémy v týmu..) o regulovat konflikty (v závislosti na fázi vývoje týmu – formování X orientace..atd.) o prezentovat výsledky (přesvědčivý výklad, schopnost diplomaticky vyjednávat, vyjádřit abstraktní nebo komplexní souvislosti) o reprezentovat tým navenek (věcně a sebevědomě zastupovat zájmy svého týmu) o jednat za tým (diplomatické chování, bojovat za tým, produktivní zvládání konfliktů se zadavatelem, partnery, atd.) (Kruger, 2004) VEDOUCÍ TÝMU x MANAŽER o tyto dva typy vedoucích jsou rozdílní především v zaměření a způsobu, jakým dosahují cílů Vedoucí / vůdce / lídr vdaleko více se zaměřuje na lidi v ví, že splnění úkolu dosáhne podporou ostatních v má za úkol pomoci ostatním jít v jeho stopách a tak společně dojít k cíli v úspěšný především v období změn, vůdce je iniciátorem změn v vidí smysl vlastní práce v dává smysl práci druhých v jeho zásady, myšlenky a činy pronikají do celé společnosti v jeho práce je uspokojivější, ale obtížnější než práce manažera Manažer vse zabývá především úkoly a naplněním cílů vzaměstnance a lidské zdroje vidí jako prostředky ke splnění úkolu vnezabývá se tolik jejich potřebami a růstem vjeho úkol – zajistit prostředky pro dosažení cíle vmá své místo především v období stability firmy / společnosti ◦ VEDOUCÍ TÝMU x MANAŽER (podle Warda, Bowmana a Kakabadse, 2007) VEDOUCÍ TÝMU vlastnosti o strategické myšlení a schopnost nadhledu o být úspěšný – dosahovat výsledků, za které nese odpovědnost o umět se rozhodnout (také schopnost dělat nepopulární rozhodnutí) o neodkládat věci na později o zápal pro organizaci a její zaměstnance / tým a jeho členy o smysl pro spravedlnost o dodržovat sliby o poskytnout zpětnou vazbu o komunikovat, informovat a naslouchat o VEDOUCÍ TÝMU vlastnosti o být týmovým hráčem, zapojovat ostatní, dávat jim příležitosti o využívat příležitostí, používat nové přístupy a myšlenky o zajímat se o zaměstnance / členy týmu a aktivně je motivovat o důvěřovat zaměstnancům / členům týmu a usilovat o jejich rozvoj o umožnit úspěch o přiznat vlastní slabosti a chyby VEDOUCÍ TÝMU kritické vlastnosti o arogance (já jediný mám pravdu a ostatní se mýlí) o teatrálnost (musím být středem pozornosti) o náladovost (má momentální nálada silně ovlivňuje můj výkon) o přílišná opatrnost (bojím se rozhodnout) o vrozená nedůvěra k lidem (vidím na druhých jen negativní stránky) o rezervovanost (nekomunikuji s podřízenými, držím se stranou) o rebelantství (nedodržuji pravidla, ani ty, jež jsem určil pro jiné) o výstřednost (musím se odlišovat od ostatních, je to zábavné) o pasivní odpor (nic neříkám, ale na má slova dojde) o perfekcionismus (zabývám se maličkostmi do detailu, důležité neřeším) o snaha se všem zalíbit (nejdůležitější je být oblíbený, aby mne měli lidé rádi) (Dotlich,Cairo 2006) VEDOUCÍ TÝMU funkce o rozhoduje o plánuje o kontroluje (pozor na extrémní situace absence kontroly X přemíra) o organizuje (nasměrování všech aktivit směrem k dosažení cíle) o implementuje (novinky, změny, přenos nového chování do všedního života, musí dát podnět k implementaci nové metody, techniky,atd. X pohodlná rutina v týmu) o dotahuje a usnadňuje komunikaci (ověření správného toku informací, porozumění informacím..) o motivuje (dodává týmu energii, spirit, elán) o umožňuje členům týmu sebeprosazení – integraci (extrémní stavy – přemíra sebeprosazení= rozklad týmu, přemíra integrace = omezení, sevření členů týmu) STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ o řízení = druzí plní naše úkoly o vedení = dáváme druhým prostor k vyjádření a rozhodujeme společně o vedení zahrnuje také úkoly jako: definovat cíle, organizovat, pečovat, plánovat, delegovat, atd. o styl vedení je třeba měnit a přizpůsobit jej dané konkrétní situaci; je určován na základě osobních vlastností, postojem podřízených, závažností rozhodnutí a charakterem dané situace o kritéria stylu vedení z pohledu vedoucí osoby : Chci vtahovat do hry i další zúčastněné osoby? Chci jim dát více prostoru pro sdělení jejich názorů? Chci do všeho zasahovat a mít na vše vliv? Chci být ve svém působení aktivní? o podle Kottera: tradiční řízení = plánování, organizování, výběru pracovníků a kontrole a dále na sledování dosažených výsledků, kdy smyslem řídících aktivit je vytvořit určitý řád v průběhu činností organizace s cílem dosáhnout požadovaných, zpravidla krátkodobých výsledků přístupy vedení = založeny na stanovení záměru, vize budoucnosti, zapojení lidí, k čemuž má sloužit komunikace se všemi zúčastněnými, jejich motivování a inspirování s cílem získat lidi pro změny a dlouhodobé potřeby organizace o podle typologie Managerial Grid se vedení rozděluje podle: 1. zaměření na úkol, výkon (výrobní aspekt) - úsilí splnit uložené úkoly a dosáhnout co nejvyššího pracovního výkonu 2. zaměření na lidi (sociální aspekt) - snaha o uspokojení všech potřeb pracovníků STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ 1. Direktivní styl vedení - vysoce aktivní vedoucí •manažer je velice aktivní ve své činnosti, soustřeďuje se především na svůj názor a pojetí •často zasahuje do rozhodování, vydává příkazy a rozkazy •často hovoří v první osobě jednotného čísla (já chci) •do všeho zasahuje a rozhoduje a druzí zúčastnění nemají takřka žádné slovo a postavení •vhodné tehdy, pokud hrozí krize 2. Demokratický styl - prostor i pro druhé •vedoucí osoba je ve svém snažení velice aktivní, ale ráda si nechává sdělit názor druhých •nechává jim prostor k vyjádření svých představ, ale při závěrečném rozhodování má hlavní slovo vedoucí •v tomto stylu používáme otevřené otázky (Jaký na to máte názor?), a 2. osobu množného čísla STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ 3. Liberální styl - nepřijímat odpovědnost • vedoucí osoba nemusí být aktivní a může se zříci své zodpovědnosti • často přenechává zodpovědnost na ostatních (rozhodněte se dle sebe) • využíváme v případě, kdy požadovaná věc nesouvisí s prací manažera 4. Participativní styl - rozvoj týmové práce • vedoucí osoba se drží v pozadí a nemusí se aktivně projevovat • může dávat prostor všem zúčastněným k projevení názorů a připomínek; snaží se docílit toho, aby je neustále vedl k osobnímu rozvoji; do práce jim příliš nezasahuje • po odvedené práci zhodnotí vedoucí pracovník s týmem výsledky; sděluje jim, co udělali dobře a čemu se naopak příště vyvarovat • při konverzaci dává prostor ostatním, svůj názor sděluje jako poslední STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ o zralost pro plnění úkolů (Hersey a Blanchard) – vedoucí týmu / manažer volí přiměřený styl řízení v závislosti na pracovní a psychické zralosti pracovníka o pracovní zralost = dovednosti, technické znalosti, vzdělání, připravenost přijmout odpovědnost o styl řízení je možno měnit v rozsahu podpůrné chování → direktivní chování •přikazování – vhodné pro pracovně i psychicky nezralé pracovníky ( zapracovávají se ) - chování manažera je velmi direktivní, přesně určuje, co a jak se bude dělat, minimálně projevuje zájem o vztahy na pracovišti •koučování – vhodné pro pracovně zralé a současně psychicky nezralé pracovníky - vedoucí se chová velmi direktivně, ale zároveň velmi podporujícím způsobem, zaměřuje se více na vztahy a řešení sporů •podporování – vhodné pro pracovníky již částečně pracovně i psychicky zralé ( pracovní dovednosti zaměstnanců jsou již dostatečné a postupně se učí zvládat interpersonální problémy) - vedoucí opouští od direktivnosti a postupně snižuje podporu •delegování – vhodné pro pracovníky dostatečně zralé pracovně i psychicky - vedoucí deleguje rutinní úkoly a sobě ponechává úkoly strategické STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ aktuální trendy o společným rysem je posílení prvků demokratizace, úsilí o větší samostatnost a angažovanost pracovníků, o posun rozhodovacích pravomocí blíže k výkonným složkám, atd. o s tím související terminologie: - vedoucí pracovník = manažer a dobrý vůdce, leader - vedení nejen prostřednictvím příkazů a kontroly, ale posiluje se vedení prostřednictvím sdílené vize o KOUČOVÁNÍ, ZMOCŇOVÁNÍ (empowerment), TÝMOVÁ PRÁCE o koučování (coaching) - styl vedení lidi převzatý z oblasti sportu - vedoucí pracovník omezuje přímé příkazy, projevy formální moci a posilování kázně a nahrazuje je posilováním takových přístupů, které se opírají o prezentování cílů útvaru, o projevování důvěry v pracovní tým, v příslib pomoci, spolupráce či rádcovství při řešení problémů - manažer jako kouč je „rádce“, který pomáhá s řešením problémů, zabezpečením nezbytných podmínek pro dosažení požadovaných výsledků -koučování představuje vedení lidí pomocí jasně a logicky formulovaných otázek, na které si odpovídá sám koučovaný o STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ aktuální trendy onejčastější metodou, které se při koučování využívá je metoda GROW G – goals (cíle) R – reality (hodnocení stávajícího stavu) O – options (možnosti řešení) W – who, when, where, what (KDO, KDY, KDE, …) o základními podmínkami pro možné vedení pracovníků metodou koučování je správná kompetence kouče a ochota být koučován ze strany koučovaného o zmocňování (empowerment) - představuje směr vedení lidí, který spočívá v poskytnutí pracovníkům jisté míry volnosti, samostatnosti v jednání a při výkonu jim svěřené práce - při výkonu práce existují činnosti, které by měly být provedeny přesně a podle jasných pokynů a které budou doprovázeny příslušnou kontrolou - vedle toho je možné poskytnout prostor pro volnou angažovanost pracovníků - zmocňování spočívá v uvolnění prostoru při vlastním rozhodování a převzetí příslušné odpovědnosti pracovníka za vlastní pracovní výkon a dosažené výsledky - se zmocňováním úzce souvisí pojem delegování, a to ve smyslu pověření výkonem nebo přenesení vymezeného rozsahu pravomocí a odpovědnost na jinou (zpravidla podřízenou osobu) STYLY VEDENÍ A ŘÍZENÍ aktuální trendy o tým, týmová práce (teamwork) - dva základní pohledy na týmy a týmovou práci: - chápání týmu jako uskupení lidí, kteří jsou sdruženi za účelem plnění určitých, často i zcela pravidelných pracovních úkolů (zde tým splývá s organizačním vymezením pracovní skupiny), kdy charakteristickým rysem týmové práce je zdůrazňování vzájemné závislosti mezi výsledky a prací dané pracovní skupiny jako celku; - chápání týmu jako „ad hoc“ (= k tomuto konkrétnímu účelu) pracovní skupiny, sestavené k tvůrčímu řešení, popř. i realizaci specifického úkolu, obvykle nad rámec běžných pracovních úkolů