Digitální marketing – webové stránky Propagace a média (np2285) Michal Jilka Struktura seminářů Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 20.3.2019 2 Datum Téma 20.2. Představení a seznámení s obsahem předmětu 27.2. Specifika sportovního marketingu, marketingová komunikace a komunikační mix, Corporate Identity, Public relations a mediální plánování 6.3. Brand Awareness, digitální marketing – e-mailing a sociální sítě 13.3. Digitální marketing – SEO, PPC, analytika 20.3. Digitální marketing – webové stránky 27.3. Digitální marketing – webové stránky, PRE proces – audit, cíle, strategie a plány 3.4. Příprava projektů 10.4. Příprava projektů 17.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 14.4.) 24.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 21.4.) Webové stránky •Implicitní obsah (to co není na první pohled vidět) •Zdroj návštěvy webu •Klíčová slova •Title, description, tagy, metatagy atd. (SEO) • •Explicitní obsah (na první pohled vnímatelné) •Psaní textů (A – attention, I – interest, D – desire, A - action) •Nadpisy (H1 a H2) + text odpovídá klíčovým slovům •Design – vizuální podoba i zpracování •Audiovizuální obsah • •Pravidlo 3 kliknutí Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 20.3.2019 3 Tvorba webových stránek – jak na to? •Základní návrh aneb papír a tužka to jistí • •Příprava proklikového drátěného modelu = wireframe /mockup/ •Hrubá podoba – pouze popisky •Detailnější podoba – včetně konkrétních textů (copywriting) a náznaků obrázků • •Grafická podoba •Photoshop •Rapid prototyping • •Online podoba •CMS vs. kódování • 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 4 Tvorba webových stránek •Proč web děláme? Co chceme, aby nám web přinesl? Jaký je jeho účel? •Pro koho webové stránky děláme? Kdo jsou ti, kteří se na web budou dívat? •Co má přinést těm, kteří se na něj budou dívat? Co se tam mají lidé dozvědět nebo co tam mají najít? •Jak to dělají jiní? Aneb nevymýšlíme kolo! • •I jednostránkový web může splnit svůj účel • 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 5 První dnešní úkol – zodpovědět si otázky (10 min) 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 6 Druhý dnešní úkol – papír a tužka (15 min) 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 7 Třetí úkol na příště – vybrat si jeden prototypovací nástroj a promyslet kompletní podobu stránky •https://wireframe.cc (free bez registrace) •https://www.mockflow.com/ (základní verze free – po registraci) •https://proto.io/ (základní verze free – po registraci) • •https://balsamiq.com/ •https://www.invisionapp.com/ (Rapid prototyping) •https://www.axure.com/ •Adobe XD •…. 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 8 Jak na prototyp? •Mám představu, co chci mít na stránkách a co chci, aby tam uživatel našel nebo udělal •Mám připravenou AKW a vím, která slova a fráze chci využít •Mám představu o obrázcích/videu, které tam chci • •Je to jen nástřel – dávám popisky, aby to bylo jasně zřetelné •Nic není zalité do betonu, vše se dá různě měnit •Optimálně si vše otestuji s vytipovaným uživatelem (= uživatelské testování) 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 9 27.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 10 Mám-li wireframe, můžu tomu začít dávat reálnou podobu •JSEM NA TO CELÉ SÁM: •Grafika •Další uživatelské testování •Kódování nebo CMS 27.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 11 •MÁM K DISPOZICI CELÝ TÝM: •Grafika •Další uživatelské testování •Kódování nebo CMS https://www.solidpixels.net/cs/ https://www.webnode.cz/ https://wordpress.com/ https://www.drupal.cz/ Hurá na prototyp (30 min) 27.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 12 Ještě pár tipů ode mě: 27.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 13 Výzkum https://100metod.cz/ FB reklama krok za krokem v BM https://vceliste.cz/blog/naucte-se-tvorit-reklamu-na-facebooku-propagace-prispevku/ AKW https://www.marketingminer.com/cs/blog/analyza-klicovych-slov.html SEO friendly web https://blog.byznysweb.cz/2016/01/jak-vytvorit-seo-friendly-web-stranky-roce-2016-proc-se-nebat-jit -vlastni-cestou/ Analytics a reporty https://www.marketingppc.cz/google-analytics/6-google-analytics-reportu-ktere-musite-znat/ Technické SEO https://taste.cz/ebook-technicke-seo PPC https://www.zaklik.cz/ Jak na obsah https://www.obsahova-agentura.cz/ Marketing na sociálních sítích https://newsfeed.cz/ Copywriting https://ottobohus.cz/knihy Měření účinnosti public relations „Pokud nejste schopni měřit své výsledky, nemůžete ani nic zlepšovat.“ Barry Leggether Asociace pro měření a evaluaci komunikace Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 29.3.2018 15 Měření PR •Hlavní kritéria v minulosti (PRAM Consulting, 2008) •množství výstupů a pokrytí v tištěných médiích •typ a tón zmínky (pozitivní X neutrální X negativní) •důvěryhodnost a popularita zdroje •srovnání s konkurencí •Další kritéria dnes: •znalost a povědomí o značce (NPS & Brand Equity Score) •reakce konkurence na vaši značku • 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 16 AVE (Advertising Value Equivalency) •Nejčastější metrika, sporná vypovídající hodnota pro PR •Přepočet redakčního prostoru na inzertní hodnotu (ekvivalentní hodnota inzerce/ekvivalent reklamní plochy) •Množství zmínek o produktu či značce (= získaný prostor) se porovnává s cenami inzerátů u daného média •Hlavní otázka: vedla PR kampaň v daném médiu k většímu povědomí o značce/brandu? • 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 17 Východiska pro měření PR •Barcelonské principy (2010) 1.Stanovení cílů měření 2.Vhodnější je měřit spíše výsledky, než výstupy 3.Vliv na obchodní výsledky by měl být měřen, kdykoli je to možné 4.Měření médií musí být kvalitativní i kvantitativní 5.AVE nevyjadřuje hodnotu PR 6.Sociální média lze měřit a měla by se měřit 7.Pro seriózní měření je nutná transparentnost a opakovatelnost 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 18 Východiska pro měření PR •Lisabonská konference (2011) •Měření a vyhodnocování je nedílná součást PR •Měření PR aktivit pomocí návratnosti investic (ROI) •Vytvořit a osvojit si standardy pro měření sociálních sítí 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 19 Některé metriky •PR zmínky •Počítání publikací a médií •Posouzení kvality •Virální dopad • •Metriky pro sociální sítě •Engagement (rekace – „lajky“, sdílení, komentování) vs. pokrytí – kvalita vs. kvantita •Rozvoj komunity, zaujetí publika • •Výsledky PR •Vliv na chování u zákazníků – koupě, doporučení, reakce, návštěvnost… •Růst – prodeje, služeb, návštěvnosti, odběratelů… 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 20 PII model (Cutlip, Center & Boom, 1993) 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Výřez obrazovky 21 Pyramidový model (Macnamara, 2002) 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) Výřez obrazovky 22 Inputs – strategické a materiální komponenty komunikačních programů + volba komunikačních programů, obsahu, formátu… Outputs – fyzické materiály a produkční aktivity (publicita, události, publikace, intranety) a s tím spojené procesy (psaní, design …) Outcomes – vliv a efekt komunikace – chování i postojů PRE proces (Macnamara, 2011) Výřez obrazovky 29.3.2018 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 23 Odevzdání a termíny prezentací 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 24 •Zapsat se zde: http://bit.ly/2GTNm2C •Všechny materiály nahrát do odevzdávárny 17.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 14.4.) 24.4. Prezentace projektů (nejpozdější odevzdání 21.4.) Projekt 20.3.2019 Michal Jilka - Propagace a média (np2285) 25 •Analýza současného stavu organizace z pohledu corporate identity •Vyhodnocení Brand Awareness •Stanovení strategických cílů a stanovení cílů pro komunikaci •Vymyslet formu propagace •1x návrh min. 1 webové stránky, tzv. landing page •Copywriting •Grafika •nakreslený ručně / vytvořený mockup / vytvořený v nějakém CMS / nakódovaný •nebude-li nakódovaný nebo v CMS, nutný popis jednotlivých prvků •Technické prvky – SEO /klíčová slova, title, description, nadpisy/ •2x příspěvek na Facebooku – včetně copy, grafiky, analytiky aj. •2x příspěvek na Instagramu – včetně copy, grafiky, hashtagů aj. •1x e-mail – včetně copy, grafiky /ručně, mockup, Mailchimp…/, CTA… •1x tisková zpráva •