Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle ? Prvky edukačního procesu pedagog vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace > Cíle a efekty edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro člověka i celou společnost) > Cíle edukace (výchovy) •určují zaměření edukační činnosti •= představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností, jež lze edukací získat •i negace cíle = cíl •historická kategorie: mění se s epochou, státem a národem, s filozofií i kulturou •dnešek? spoluobčan, autonomní a samostatně myslící člověk (méně manipulovatelný) přispívající k rozvoji pluralitního a demokratického světa > Aktuální zaměření: •udržitelný rozvoj (environmentální gramotnost) •multikulturnost (interkulturnost) •irenismus (Eiréné = bohyně míru, Řím = Pax) •řešení problémů (např. láska – sex – odpovědnost) •schopnost argumentovat – kritika, kooperace •rozvoj zájmů (obrana proti drogám ap.) •informační gramotnost •finanční gramotnost •pohybová gramotnost •... > Alternativy edukačních cílů •individuální a sociální (pro jedince – pro společnost) •obecné a specifické (společné veškeré výchově, tj. plný rozvoj jedince – dané oborem a profesí) •materiální a formální (informativní a formativní) – (osvojení konkrétní látky, vědomostí a dovedností – rozvoj schopností – komplex = rozvoj kompetencí) > Alternativy edukačních cílů •adaptační a anticipační (zaměřené k přítomnosti – k budoucnosti) •teoretické a praktické (těžiště ve vědomostech – v dovednostech – kompetence) •autonomní a heteronomní (stanoví si jedinec sám – určují je druzí: pedagog, skupina, společnost) > Alternativy edukačních cílů •cíle jednotlivých oblastí výchovy (jazykové, vědecké, mravní, estetické, tělesné, pracovní, dopravní, ...) •… • • •mnohostranný rozvoj, zdravá osobnost, ... > Vzdělávací cíle •nejčastěji ve formě cílů výuky •vymezují: záměr i výsledek výuky •současné vymezení – dosahované kompetence = způsobilosti = komplex vědomostí, dovedností a schopností •typy vzdělávacích cílů: předmětové, ročníkové, pro témata, pro výukové situace, ... > Edukace jako příprava k sociálním rolím Sociální role •sociální role = očekávaný způsob chování, které se váže k určitému sociálnímu statusu •sociální status = pozice v sociální struktuře •každý zastává ve svém životě řadu sociálních rolí •typy rolí – nadřízené (pedagog), podřízené (žák), souřadné (kolega), ... > Pohled do historie •Platón – společná role občan, oddělené filozofové + strážci + výrobci •středověk – společná role křesťan, oddělené rytíř, kněz – vzdělanec, poddaný, měšťan •Rousseau – Člověk + profese > Pohled do historie •rozvoj liberální společnosti 19. století •Herbert Spencer (1820–1903) britský sociolog, filozof a pedagog •cíl výchovy = příprava k životu •život = životní funkce (role): přímá sebezáchova („přežití“) nepřímá sebezáchova (profesní činnosti) rodičovská role sociální (občanská) role volný čas (koníčky a záliby – umění) • > Edukace a sociální role •edukace jedince rozvíjí pro ty sociální role, které má ve společnosti zastávat •selhání jedince stále více postihuje celou společnost (dopravní katastrofy, ekologické katastrofy – Černobyl, vadné potraviny, ...) •problém dlouhodobý, celoživotní, permanentní – děti bezděčně cítí potřebu připravovat se pro život – spontánní dětské hry > Současnost •příprava jedince jako občana (např. analýza nástupu fašismu = selhání demokratických občanských mechanismů) •role kvalifikovaného a úspěšného pracovníka > Současnost •ochránce a tvůrce životního prostředí (udržitelný rozvoj, upřednostnění duchovních hodnot před konzumním stylem života, dobrovolná skromnost, …) •odpovědné partnerství – vyžaduje toleranci, pochopení, podporu •role rodičovská – výchovná péče rodiny vzrůstá > Současnost •úloha jedince jako účastníka kulturního života •člověk jako uživatel hodnot – výchova jedince jako rozvážného uživatele materiálních i kulturních hodnot > Současnost •účastník dopravy – jako chodec, pasažér, řidič, strojvůdce, pilot, ... •jedinec jako uživatel volného času – jeho zájmová orientace, kulturní či sportovní potřeby, záliby a koníčky = obrana proti drogám, gamblerství, manipulaci (reklama, sekty, sociální sítě, …) = primární prevence • obecný edukační cíl – plný rozvoj osobnosti >