AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ Výsledek obrázku pro aktivní naslouchání Zdroj:http://www.chovani.eu/aktivni-naslouchani/c939 Týmové dovednosti JARO 2020 PASIVNÍ NASLOUCHÁNÍ o znamená příjem informací o neposkytuje mluvčímu zpětnou vazbu o často nebývá spojeno s porozuměním o posluchač je pasivní, není zřejmé, zda rozumí a chápe to, co slyší o posluchač působí jako "vrba„ o umožňuje mluvčímu abreakci a uspořádání vlastních myšlenek AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ o naslouchání je naše každodenní „činnost“; něco, čemu se každý z nás věnuje nevědomky, a proto má většina z nás tendenci považovat naslouchání za samozřejmost (Palenčarova, Šebesta, 2006) o muži a ženy se vyznačují odlišnými způsoby naslouchání; ženy při zpětné vazbě používají více pozitivních signálů, např. přikyvování a úsměvy, citoslovce; muži nejsou zvyklí projevovat se výrazněji, naslouchají tiše (J. A. DeVito, 2000) o poslouchání se na procesu komunikace podílí ze 45 až 53%; pro úspěšnou komunikaci je nutné zvládnout aktivní naslouchání a kladení otázek; přestože je schopnost poslouchat považována za běžnou věc, kterou každý umí, odhaduje se, že až 80% lidí naslouchat neumí (Vymětal, 2008) Výsledek obrázku pro aktivní naslouchání Zdroj: www.braintools.cz AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ = takový způsob komunikace, který umožňuje: o partnerovi pohovořit o tom, co považuje za důležité; obě strany tak získávají více důležitých informací o porozumět signálům vysílaným neverbálně (pochopit skutečné pohnutky) a reagovat na ně o dávat do souvislostí to, co partner řekl, a tím, co si asi myslí o dát partnerovi najevo, že jej vnímáme a máme zájem o něj a jeho problémy o signalizovat, že jste připraveni nejen poslouchat, ale i pomáhat hledat řešení těchto problémů o vytvářet pozitivní „naslouchací“ atmosféru důvěry a otevření (bez rušivých vlivů, vhodné rozmístění, atd.) o zabránit nedorozuměním a špatným výkladům FÁZE AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ o POVZBUZOVÁNÍ o OBJASŇOVÁNÍ o PARAFRÁZE o REFLEXE A SHRNUTÍ o UZNÁNÍ Výsledek obrázku pro učitel a žák Zdroj: www.zena.cz FÁZE AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ Cíl Je třeba Příklady 1.Projevit zájem. 2.Povzbudit mluvčího k dalšímu hovoru. ∙Nevyslovovat souhlas či nesouhlas. ∙Neužívat neutrální slova. ∙Měnit tón hlasu. Můžeš mi o tom říct něco více? Co se vlastně stalo? Povzbuzování Objasňování Cíl Je třeba Příklady 1.Objasnit to, co vám druhý říká. 2.Získat více informací. 3.Pomoci mluvčímu, aby viděl i další hlediska problému. ∙Klást otázky. ∙Opravovat chybný výklad problému. ∙Podněcovat mluvčího, aby dále vysvětloval. Kdy se to stalo? Co si o tom myslíš? Jak to vidíš ty? FÁZE AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ Cíl Je třeba Příklady 1.Ukázat mluvčímu, že mu nasloucháme a že mu rozumíme. 2.Ověřit, zda jeho slova správně chápeme. ∙Novým způsobem přeložit myšlenky a fakta. ∙Shrnout sdělení. Takže ty bys rád, aby ti učitel více důvěřoval... Jestli tomu dobře rozumím, tak bys chtěl... Parafráze Reflexe - zrcadlení pocitu Cíl Je třeba Příklady 1.Projevit, že chápeme a rozumíme tomu, co mluvčí cítí. 2.Pomoci mu přehodnotit jeho pocity. ∙Vyjádřit základní pocity a emoce mluvčího. Vypadá to, že tě to pěkně štve... Cítím ve vašem hlase smutek... FÁZE AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ Shrnutí Cíl Je třeba Příklady 1.Zhodnotit dosažený pokrok. 2.Shrnout důležité myšlenky a fakta. 3.Položit základ další diskuzi. ∙Zopakovat hlavní vyřčené myšlenky a pocity. Takže to, co jsi mi řekl... Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže... Uznání Cíl Je třeba Příklady 1.Respektovat mluvčího. 2.Dát mu najevo, že mu věříme. ∙Uznat závažnost jeho pocitů. ∙Ocenit mluvčího. Věřím, že... Skutečně si cením tvé snahy o ... SCHOPNOSTI POTŘEBNÉ K METODĚ AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ o schopnost koncentrace během delšího časového období o schopnost a ochotu pochopit stanovisko druhého o schopnost rozumět neverbálním signálům komunikace o schopnost analyzovat situaci a komplexně posoudit situaci