TÝMOVÉ DOVEDNOSTI bp2088 / bk2088 Jaro 2020 SOCIÁLNÍ PERCEPCE PRVNÍ DOJEM PSYCHOSOCIÁLNÍ UČENÍ http://www.freewebs.com/southprim7/illusion.jpeg SOCIÁLNÍ PERCEPCE o sociální vnímání člověka člověkem o vnímání lidí a mezilidských vztahů o nejen vnímání sociálního dění (co vidím - vzhled, fyzické akty chování), ale také interpretace vnímané skutečnosti (co si o tom myslím) o závisí na: životní zkušenosti, současné míře informovanosti, aktuální motivaci o zahrnuje způsoby, jak lidé vnímají sami sebe a druhé lidi v sociálních situacích o jaké si utváří úsudky a dojmy o charakteristikách a rysech jiných lidí o percepční zpracování je ovlivněno „subjektivním filtrem“ předchozích zkušeností, motivací, postojem, aktuálním stavem o percepce je individuální a subjektivní SOCIÁLNÍ PERCEPCE o sociální vnímání je proces proměnlivý - je závislý na životní zkušenosti, současné míře informovanosti a aktuální motivaci (hladový člověk má blíže k zaznamenání různých informací o jídle než sytý, jsme vždy vnímavější k podnětům, které jsou spjaty s našimi současnými potřebami) o významnou roli zde hraje naše očekávání - jsme ovlivněni tím, jak by měly informace vypadat o často zažíváme obdobné situace, které zpracováváme v podobě schematizovaných systémů- tato schémata nám umožňují uspořádat a zpracovávat s velkou účinností velké množství informací SOCIÁLNÍ PERCEPCE - SELEKTIVNOST VJEMŮ o vjemy i míra pozornosti při vnímání určitých informací závisí na hodnocení vnímajícího - čím kladnější je přístup k informaci, tím lépe je vnímána a také déle uchovávána v paměti Proces vnímání a zapamatování má 3 fáze: 1.Očekávání, vytváření hypotéz - smyslové orgány i celá psychika se určitým způsobem připravují. Síla a směr očekávání jsou určovány: - dosavadními zkušenostmi, tím, jak často se očekávání naplnilo za stejných podmínek - počtem alternativ (čím méně je alternativ, tím větší míra pravděpodobnosti připadá na každou alternativu a tím silnější očekávání je) - poznaným kategorizováním, zařazením (např.výkřik v kině je něco jiného než výkřik na ulici) - motivačním zařazením (např.očekávání dcery, která se večer nevrací, vyvolává obavy, očekávání manžela, který se večer nevrací, vyvolává vztek) - sociálním zařazením (pozice ve společnosti určuje, jakým způsobem se člověk chová, jak mluví, ale také jak vnímá) 2.Bezprostřední kontakt s informacemi, s událostmi 3.Porovnávání očekávání se skutečným průběhem - pokud nesouhlasí očekávání se skutečnými událostmi, dochází k přehodnocení, k re-interpretaci o u neočekávaných událostí trvá déle jejich poznávání a interpretování než u událostí očekávaných -hraje tady významnou roli moment překvapení a nepřipravenost subjektu, který se snaží udržet své vnitřní konstrukty a nové informace nějakým způsobem utřídit (Věra Strnadová, 2006) SOCIÁLNÍ PERCEPCE o sociální percepce → sociální komunikace → sociální interakce o v průběhu sociální interakce dochází k vytváření mezilidských vztahů a ke vzájemnému působení a ovlivňování jedinců prostřednictvím jejich aktivit, činností a chování o proces vnímání osob probíhá v určité schematizované formě - každý má svou úroveň hodnotící stupnice o naše představa o druhých lidech vytvořená na základě: ❖vnímání ❖pozorování ❖uvažování ❖fantazie → jednoznačně určuje naše chování ve vztahu k nim http://i.huffpost.com/gen/1821978/thumbs/o-PERCEPTION-facebook.jpg http://www.huffingtonpost.com/2014/05/31/brain-illusions_n_5405537.html SOCIÁLNÍ PERCEPCE - faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací o vztah mezi vnímajícím a vnímaným (to, jak danou osobu vnímáme, je ovlivněno naším vztahem k ní) o optimista vnímá především kladné vlastnosti, pesimista si všímá hlavně záporných o často připisujeme vnímaným osobám své vlastní vlastnosti – projekce o snažíme se jedinci připsat ty vlastnosti, které jsou typické pro skupinu, ke které patříme, jsme ovlivněni předsudky o čím více informací, tím více je naše představa o druhém člověku přesnější o naše vnímání může zkreslit přetvářka vnímaného o vnímání ovlivňuje také popularita osoby, kterou vnímáme SOCIÁLNÍ PERCEPCE - faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací Na straně posuzované osoby hrají roli následující determinanty: o efekt primárnosti - rysy zaznamenávané jako první mají větší vliv na formování dojmu; první dojem se utvoří se za prvních 30 sekund až 4 minuty a je zpravidla silnější než dojem poslední o efekt novosti - na formování dojmu mají větší vliv později získané informace (méně časté, opak efektu primárnosti) o efekt rozptýlení - vliv určitého chování je slabší v případě, že je informace podávána v kontextu dalších s ní nesouvisejících informací onápadnost chování a fyzická nápadnost - extrémní chování upoutává větší pozornost a má silnější vliv na proces formování dojmu (problém zdánlivé korelace - tlustý velký muž, s hlubokým hlasem je automaticky hodnocen jako dominantní) http://www.mociarane.com/images/maori-tribal-tattoo-face.jpg http://vesperblack.com/site/wp-content/uploads/2011/10/slim-fitting-grey-suit-802x1024.jpg http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1734523064_1/New-2014-spring-autumn-girl-dress-sweet-cute-prince ss-long-sleeve-big-kids-baby-child-children.jpg SOCIÁLNÍ PERCEPCE - faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací o haló efekt ❖efekt prvního dojmu, dle kterého posuzujeme další projevy ❖pojem odvozen z angl. „halo“ (svatozář) ❖ rysy, které nás nejvíce ovlivňují v posuzování: vzhled (55%), hlas (38%), obsah řečeného (7%) ❖ dobře vypadající osoby jsou považovány za inteligentní, společenské nebo dominantní ❖ osobě s nepříjemným hlasem máme tendenci přisuzovat záporné povahové vlastnosti http://www.metro.us/news/alexis-shapiro-hundreds-donate-for-morbidly-obese-girl-s-surgery/tmWmlD--- d3zYy4P1wIVQ/Alexis_Shapiro.jpg http://www.wellcultured.com/wp-content/gallery/20_horrible_styles/uglysuit.jpg SOCIÁLNÍ PERCEPCE - faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací o logická chyba - na základě zkušeností se domníváme, že některé vlastnosti spolu „logicky“ souvisejí o efekt mírnosti - posuzujeme někoho v jeho projevech mírněji jen proto, že je nám sympatický a milý o chyba centrální tendence – vyhýbáme se hodnocení extrémů o efekt sociálního postavení –známe-li sociální postavení osoby (učitel, lékař..) zjišťujeme u něj neprávem ty vlastnosti, které jsou obvykle přisuzovány dané profesi o projekce - máme tendenci očekávat, že druhý člověk má podobné motivy, zájmy, postoje a názory jako my, promítáme je do druhého o předsudky a stereotypy - stereotypní hodnocení představuje zpravidla zjednodušení, zkreslení, bez ohledu na individualitu jsme příslušníkovi jedné skupiny přisoudili její časté rysy (např. „Němci jsou pořádní. Hans je Němec a proto je pořádný.“), předsudek je intenzivním stereotypem v sociální interakci SOCIÁLNÍ PERCEPCE – jak předcházet stereotypům o shromažďovat více informací o chování lidí a podporovat tak vlastní, fakty podložené vnímání o umět rozlišovat mezi fakty a domněnkami při vnímání o prověřovat své závěry, svá vyhodnocení, opírat se o fakta a doklady, důkazy, logiku a racionalitu o nepodléhat tlaku skupinového myšlení