Simona Kolaříková BOBATH KONCEPT Z POHLEDU ERGOTERAPEUTA NDT- Neuro-Developmental Therapy ▪ manželé Berta a Karel Bobathovi ▪ v r. 1951 založeno v Londýně Bobath centrum (terapie CNS poruch, kurzy) ▪ neustále se rozvíjející koncept ▪ klade větší důraz na aktivitu pacienta Definice Bobath konceptu ▪ NDT Bobath koncept nabízí perspektivní, interdisciplinární, problémy řešící přístup k hodnocení, léčbě a vedení jakéhokoliv individuálního pacienta s omezenou schopností plně participovat na každodenním životě díky poruše motorických, senzorických, kognitivních a percepčních funkcí, vyplývající z poruchy CNS. EBTA pracovní skupiny 2000-2004 Neuro-Developmental Therapy ▪ využívá motorické učení a neuromuskulární plasticitu ▪ analýza funkční úrovně pacienta ▪ individuální 24 hodinový plán terapie ▪ stanovení reálných cílů ▪ hlavní důraz kladen na FUNKCI Neuro-Developmental Therapy ▪ neexistují tzv. Bobathovské cviky, ale bobathovské techniky Techniky: ▪ weithbearing= přenos váhy, stimulačním prvkem je gravitace ▪ tapping= sweep- rychlé ,,smetání” , aktivace hlav. svalu ve skupině = tlakový- ⇧posturálního tonu k udržení polohy proti gravitaci ▪ holding= držení části těla v určité poloze ▪ Placing= umístění části těla do určité polohy ▪ Klíčové body kontroly= distální a proximální ▪ Hands on, hands off Týmová spolupráce • dít ě • rodiče • terapeu t • učitel • Lékař, psychol og Týmová spolupráce ▪ Fyzioterapeut ▪ Ergoterapeut - sleduje jemnou motoriku ruky - koordinaci oko-ruka - pracuje na zkvalitnění hry, sebeobslužnosti - hodnotí percepci a její poruchy (uvědomění si co cítíme)- souvislost s vývojem kontroly hlavy, trupu Týmová spolupráce • Logoped - sleduje vývoj orálních pohybových vzorů - krmení - vývoj řeči - kvalitu kontroly hlavy a trupu ▪ Rodina, přátelé, psycholog, speciální pedagog… SMART CÍL • S- specifický-( specific) - jasně definován, tak, aby mu rozuměl jiný terapeut - např: zlepšit příjem stravy prostřednictvím zlepšení retního uzávěru ▪ M- měřitelný (measursable)- např. vzdálenost chůze ▪ A- akceptovatelný (acceptable)- zda odpovídá možnostem pacienta ▪ R- reálný (realistic)- vztažen k možnostem pacienta a jeho prostředí ▪ T- časově ohraničený ( time bound)-zda je realistické očekávat, že dítě dosáhne cíle v daném časovém úseku HANDLING ▪ z angl. slova handle= zacházet, manipulovat s něčím ▪ je součástí terapie, jedná se o 24hodinový přístup k dítěti ▪ způsob, jak se dotýkat a manipulovat s dítětem během každodenních činností ▪ lze jej používat i u zdravých dětí, protože podporuje zdravý vývoj ▪ odehrává se v rámci každodenních aktivit života, např. krmení, hra, způsob nošení a manipulace s dítětem, umývání, oblékání… Cíle handlingu • Senzomotorická zkušenost- nabídnout dítěti co možná nejkvalitnější pohyb a prožitek • Aktivita dítěte- umožnit dítěti, aby přebralo co možná největší aktivitu v rámci pohybu • Ovlivnění svalového tonu- optimalizace svalového napětí v rámci pohybové aktivity Handling je Léčení- Léčení je Handling. Berta Bobath Ergoterapie ,,Ergoterapie je profese, která se zaměřuje na podporu zdraví a celkovou pohodu jedince prostřednictvím zaměstnávání. Primárním cílem ergoterapie je umožnit lidem účastnit se smysluplných a účelných aktivit každodenního života a zlepšit kvalitu jejich života. Ergoterapeuté tohoto dosáhnou umožněním lidem dělat činnosti, které zlepšují jejich schopnost participace nebo úpravou prostředí tak, aby byla participace podpořena”. (WFOT- Světová federace ergoterapeutů 2004) Participace “ Pro malé děti je prvotní participace hra”. Beukelman and Miranda, 1998, p. 269 Co děti prožívají prostřednictvím hry? ▪ radost ▪ přirozenost ▪ objevování ▪ mistrovské ovládání- díky hře zjistí, že může ovlivnit svoje okolí ▪ sebevyjádření- vlastní svět a emoce i beze slov ▪ kreativitu- děti si mohou určit co je realita a hru přetvořit a adaptovat ▪ zábavu BÝT DÍTĚTEM!!! Děkuji vám za pozornost!