Hodnocení v ergoterapii Simona Kolaříková Co hodnotíme v ergoterapii? • hodnotí se především člověk jako individualita a jeho – potřeby, zájmy a motivace • hodnocení zahrnuje funkční dovednosti a dále oblast psychickou, emoční a sociální • metody hodnocení jsou specifické- dle klinického oboru Testy jsou dle oboru (neurologie…) nebo vytvořené daným pracovištěm (nemocnice, RHB ústavy…). V čem nám mohou pomoci testy v ergoterapii? • ergodiagnostika – zjišťujeme původ a rozsah obtíží v jednotlivých oblastech života (soběstačnost, pracovní aktivity, hra…) • zjištění individuálních potřeb klienta • plánování dlouhodobého a krátkodobého ergo plánu a stanovení cílů terapie • sleduje vývoj v čase zdravotního stavu klienta • sleduje účinnost ergoterapeutické intervence a sledování její efektivity v léčbě • zajištění kompenzačních pomůcek, adaptace prostředí Metody hodnocení v ergoterapii • rozhovor • pozorování • testové metody • dotazníky, posuzovací škály Rozhovor • nejčastější metoda sběru dat • kontakt terapeut- pacient/klient • terapeut získává náhled do klientova světa Základní dělení rozhovorů • neřízený – nestandardní, klient má možnost volby tématu, není předem naplánován, terapeut do jeho průběhu zasahuje nenápadně (první kontakt na lůžku- jak se vám daří...?, potřebujete něco...?) • řízený – informace od klienta získáváme zaměřeným a organizovaným způsobem, vymezení tématu, formulace a pořadí otázek (jaké máte potíže...?, kde vás to bolí...?) Fáze rozhovoru s klientem • příprava – vše co se děje před rozhovorem s klientem, terapeut řeší otázky svého poslání, co potřebuje umět, jaké má cíle, zdroje a východiska o co se opírá apod. Úkolem terapeuta v této fázi je, aby si ujasnil čím pomáhá. • otevření společné práce s klientem – sjednání schůzky, uvedení do pracovny, začátek rozhovoru, získávání důvěry klienta, součástí úvodní fáze dialogu je dojednávání pozice pracovníka (a jeho nabídky) a objednávky klienta. Cílem je, aby bylo oběma jasné, co pracovník může nabídnout a co si klient přeje. • průběh rozhovoru – dosahování společného cíle a řešení problémů • ukončení rozhovoru – ověření úspěchu a zhodnocení společné práce • další příprava – vzdělávání, seberozvoj, supervize atd. Pozorování Začíná při prvním kontaktu s pacientem! Strukturované pozorování – terapeut se zaměřuje na specifické oblasti. Dotazníky a posuzovací škály •obecné •specifické Hodnocení Zhodnocení funkčních dovedností v různých oblastech, provádí se za pomoci klinického pozorování, testů a rozhovorů s klientem. Slouží k vytvoření krátkodobých cílů popř. úpravě léčebného postupu, hodnocení pro lékaře... Jedná se o kontinuální proces, hodnocení klienta probíhá během jednotlivých terapií. Test Nástroj k získání informací ze specifických oblastí výkonu klienta. Je nedílnou částí hodnocení, využívá se dle potřeby v procesu hodnocení. Typy standardizovaných testů výkonové testy – testy schopností jsou zaměřeny na výkon testovaného klienta testy osobnosti – temperamentové, charakterové, adaptační atd. Testy běžných denních činnosti ADL Nejvyužívanější testová metoda v ergoterapii, slouží k hodnocení zvládání běžných denních aktivit (sebeobsluha). Jsou to činnosti, které provádíme každodenně, běžně, rutinně. pADL – personální ADL • Příprava jídla • Koupání a sprchování • Osobní hygiena a péče o vzhled (holení, péče o vlasy, nehty, čištění zubů atd. • Oblékání • Použití toalety (zahrnuje katétry, péči o kolostomii atd.) • Péče o osobní pomůcky (berle, vozík...) • Přesuny iADL – instrumentální ADL • Vedení a údržby domácnosti (zahrada, údržba a oprava osobních věcí, příprava jídla) • Hospodaření s penězi a vedení rozpočtu (použití kreditní karty, platba přes internet, plánování finančních výdajů) • Mobilita (MHD, auto, taxi) • Péče o druhé, domácí zvířata • Péče o vlastní zdraví (užívání léků atd.) • Komunikace (telefonování, pošta, email) Příklady dalších testových metod • Barthel Index (BI) – test pro pacienty s neuromuskulárním onemocněním, test osobní nezávislosti, hodnotí deset oblastí činností sebeobsluhy, neměří ale psychické funkce a sociální adaptibilitu. • FIM – Functional Independance Measure –(funkční míra nezávislosti) • (u dg. CMP) • vznik v r. 1986 v USA • vychází ze základního hodnocení indexu dle Barthelové. Proti testu Barthel je FIM doplněn sledováním kognitivních funkcí. Jeho principem je hodnocení 18 činností v 7 úrovních • fyzické položky 13, psychické 5 Ergodiagnostika Využívá se pro zhodnocení pracovních aktivit a pracovního potenciálu. U nás pouze nestandardizované. V ČR má většina pracovišť vlastní ergo testy, které mají však odlišné nároky. The Jacobs Prevocationals Skills Assessment Jedná se o hodnocení předpracovních dovedností dle Jacobsové. Test pro zhodnocení pracovního potenciálu u klientů s lehkým mentálním postižením. Tento test přeložil a zavedl do praxe Jan Pfeiffer The Jacobs Prevocationals Skills Assessment Výsledkem testu je získání přehledu o schopnostech klienta ve třech oblastech: • fyzické dovednosti • pracovní schopnosti • pracovní chování • Fyzické dovednosti – koordinace pohybů, koordinace oko-ruka, motorický plán činností, schopnost používat nástroje • Pracovní schopnosti – schopnost soustředit se na úkol, pracovat podle instrukcí (verbálních, psaných, vizuálních, organizační schopnosti, schopnost dělat rozhodnutí) • Pracovní chování – schopnost udržet pozornost, řešit problémy a další praktické znalosti (rozeznávání písmen, čísel, hodnoty peněz) Co by měl klient vědět před testem? • proč bude testován • seznámit ho, že bude testován • délku testu a důležitosti jeho výsledku • místo konání testování • dostatek informací týkajících se požadavků nutných ke zvládnutí testu a možnost dotázat se před samotným testem • informace týkající se zpětné vazby Děkuji za pozornost!