Rysy soudobé edukace > RYSY EDUKACE nMůže být: npřímá – intencionální - bezprostřední a přímé působení pedagoga - řízené učení, facilitace učení nnepřímá – funkcionální - působení upraveným prostředím - pedagogizované materiální a sociální prostředí nheteroedukace (výchova druhým jedincem = intencionální edukace) nautoedukace (sebevýchova) – cíl = její rozvoj > RYSY EDUKACE nMěla by být: ndemokratická – rovnost šancí na vzdělání - zajištění rovných příležitostí ve vzdělávání - vyrovnávání „startovní čáry“ (u znevýhodnění) nhumanistická – dílna lidskosti - orientace na dítě, žáka, studenta, klienta, sportovce, … nuniverzální – týká se každého a všude - např. rozvoj environmentální gramotnosti npluralitní (iniciátoři, cíle, obsah, pojetí) + nintegrující = základní hodnotová orientace (škola + rodina + sport + …) nglobální + teritoriální + lokální + individuální > RYSY EDUKACE nMěla by být: ninterkulturní (multikulturní) nkomplexní a mnohostranná – rozvoj - všech kvalit jedince + - sociálních rolí (edukace pro život) + - ve všech oblastech kultury npermanentní = “long life education” - prvotní rodina + škola + další instituce + … nspjatá se životem n… > Edukace může mít rysy: nformálního vzdělávání – ve formálních vzdělávacích institucích (např. školní výuka, …) nneformálního vzdělávání – organizované mimo formální vzdělávací systém (sportovní a volnočasové organizace, ...) ninformálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost – práce, sport, VČ, masmédia, známí, ...) >