„angl., hra, zábava, značí po výtce nezištnou zábavu spojenou s vynikajícím nějakým cvikem tělesným a provozovanou většinou pod širým nebem, jako jsou jízda na koni a na kole, automobilismus, lov a různé jeho druhy, plování, veslování, yachting, tělocvik v širším slova smysle (athletika lehká i těžká), šermířství, bruslení, jízda na lyžích a na sáňkách, hry míčem, střelba, turistika horská a pod. (...)“ Úpolové sporty biosféra sociosféra psychosféra noosféra Celoživotní cesta „budó“ Konkrétní zkušenost Pozorování, přemýšlení, reflexe Abstraktní představa, vytvoření pojmu Aktivní experiment- ování, testování Antoine de Saint Exupéry 100 % energetických zásob Zatížení Štěpení Resyntéza Zotavení 1-1-7 1-7-1 7-1-1 Motorická schopnost Motorická dovednost Vymezení: Částečně geneticky podmíněný (obecný) předpoklad - pohybové činnosti - potencionální dispozice k efektivnímu vykonávání činnosti a dosahování výkonu Vymezení: Učením získaná (specifická) pohotovost k - pohybové činnosti - potencionální dispozice k efektivnímu vykonávání činnosti a dosahování výkonu Rozlišení: - týká se rozsahu kapacity - částečně vrozená - generalizovaná - relativně stabilní a trvalá - podkládá mnoho různých dovedností a činností - počet omezený Rozlišení: - týká se využití kapacity - vytvořená praxí - úkolově specifická - snadněji modifikovatelná praxí - závislá na několika schopnostech - počet nevyčíslitelný Příklady: schopnosti silové, rovnováhové, … Příklady: dovednost smečovat, řídit auto, … Základní rozdělení: Kondiční - koordinační Základní rozdělení: Otevřené - uzavřené Proces rozvoje: Trénink (tělesná příprava) Proces rozvoje: Nácvik, výcvik (technická příprava) Cílem je zvýšení účinnosti ostatních složek sportovního tréninku Celodenní pohybová aktivita – chlapci Celodenní pohybová aktivita – dívky Vztah mezi všeobecnou a specializovanou zátěží Schéma dynamiky nácviku pohybových činností (v letech)