Teorie a didaktika úpolů SEBS Informace o předmětu • Ukončení: zkouška – Obecná TaD úpolů – TaD zadaného úpolového sportu • Vyučující: – PhDr. Michal Vít, Ph.D. – Doc. PhDr. Zdenko Reguli, Ph.D. Předpoklady studia Student: • Zná systematiku průpravných úpolů a umí charakterizovat jednotlivé skupiny cvičení • Orientuje se v základních historických meznících úpolových sportů Osnova • Systematika úpolů – Průpravné úpoly – Úpolové sporty – Sebeobrana • Osobní sebeobrana – Sebeobrana dětí a mládeže » Sebeobrana ve školním vzdělávání – Sebeobrana seniorů – Sebeobrana žen • Profesní sebeobrana • Determinanty didaktiky úpolů – Fylogeneze – Ontogeneze – Sociální – Psychologické • Fyzický kontakt v úpolech Osnova • Nácvik a výkon úpolových dovedností – Nácvik • Didaktická omezení nácviku – Výkon • Sportovní – Soutěže – zkoušky • Sebeobranný • Bezpečnost cvičení úpolů • Úpolové aktivity ve vodě Osnova • Aplikace teorie a didaktiky sportu v úpolových sportech a sebeobraně – Složky tréninku • Kondiční – Pohybové schopnosti – Specifické testování • Technická – Pohybové dovednosti, motorické učení • Psychologická • Taktická • Teoretická • Regenerace – Cykly a plánování – Efekt tréninku – forma, přetrénování... Osnova – Aikidó – Box AIBA – Šerm – Džúdžucu JJIF – Džúdó – Karate WKF – Kendó – Kickbox – Muaithai – Sambo – Savate – Přetahování lanem – Přetláčení rukou – Sumo – Taekwondo WTF – Zápas – Wušu – Taekwon-do ITF – Box profi – Sanda – Brazilské džúdžucu – MMA – Capoeira – Eskrima/arnis /kali Teorie a didaktika vybraných úpolových sportů (definice úpolového sportu z hlediska sportovní klasifikace a struktury sportovního výkonu, rozšíření ve světě a v ČR, výstroj a výzbroj, technické prostředky, trénink, pravidla) Informační zdroje, literatura • Znalosti z absolvovaných obecných (např. antropomotorika, fyziologie, teorie sportovního tréninku atd.) i specifických (všechny úpolové) předmětů • Obecné publikace zabývající se sportovním tréninkem • Specifické publikace zabývající se tréninkem v jednotlivých úpolových sportech a sebeobraně Odborné časopisy a odkazy na články • http://inwr-wrestling.com/2011/03/international-journal- of-wrestling-science-vol-1-issue-1/ • http://www.martialstudies.com.hk/ • http://www.archbudo.com/ • http://smaes.archbudo.com/ • http://www.idokan.pl/ • http://combatsports.edu.pl/ • http://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/artesmarciales/in dex • http://www.jssm.org/combat.php • http://upoly.sk/index.php Informační zdroje: e-learning http://is.muni.cz/ → E-LEARNING → ELPORTÁL → e-PUBLIKACE → Výběr podle fakult → Fakulta sportovních studií: Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu http://is.muni.cz/elportal/?id=887088 Aplikované úpoly http://is.muni.cz/elportal/?id=919711 Metodika džúdó http://is.muni.cz/elportal/?id=919706 Základy osobní sebeobrany http://is.muni.cz/elportal/?id=970733 Teorie a didaktika úpolů http://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-upolu-ve-skolni-telesne-vychove/ http://www.fsps.muni.cz/impact/antropomotorika/ visitor p1l0t Systematika úpolových sportů Struktura, teorie a didaktika jednotlivých úpolových sportů Všechny sporty představené na World Combat Games SportAccord + ty, kterých prezentace jsou v odevzdávárně předmětu bp/bk 2117 Úpoly ve sportu Definice sportu - dvojí chápání – Sport jako činnost zaměřená na vrcholný výkon prezentovaný na soutěži – Sport jako jakákoliv zájmová pohybová činnost (Evropská charta sportu, 1992) Evropská charta sportu – 1992 „všechny formy tělesné činnosti, které ať již prostřednictvím organizované účasti či nikoli, si kladou za cíl projevení či zdokonalení tělesné i psychické kondice, rozvoj společenských vztahů nebo dosažení výsledků v soutěžích na všech úrovních.“ Znaky úpolových sportů • název • vývoj (každý se zrodil v jistých historických souvislostech) • prostředky (technické, taktické, materiální) • členskou základnu a její vnitřní hierarchii • zastřešující organizaci a systém národních a regionálních organizací • metody a formy výcviku, vzdělávání a výchovy (vzájemně více, či méně odlišné) • soutěžní sporty i systém soutěží a pravidel • nesoutěžní sporty systém zkoušek, titulů a hodností Vztah k soutěži Soutěžní úpolové sporty, ve kterých se pořádají soutěže, většinou na různých úrovních. Nesoutěžní úpolové sporty, ve kterých se nepořádají soutěže Zaměření úpolových sportů • soutěžní úpolové sporty (systém soutěží a příprava na ně) • sebeobranné úpolové sporty (zaměření na aplikaci úpolového sportu pro potřeby sebeobrany) • komplexně rozvíjející úpolové sporty (celoživotní rozměr a mnohodimenzionální rozvoj člověka v oblasti tělesné, duševní, sociální i spirituální) Podle technických prostředků Používající zejména zbraně: šerm, kendó, iaidó aj. Používající zejména kontakt částmi těla: • s použitím zejména úderů a kopů: box, karate, taekwondo, kickbox aj. • s použitím zejména hodů a znehybnění: zápas, džúdó, galhofa, sumó Podle kulturních konotací Evropské (šerm, zápas, savate…) Americké (wrestling, karate kempo Gracie džúdžucu, capoeira…) Asijské  čínské (tchai ťi, pakua, hunggar…)  korejské (taekwondo, hwarangdo, hapkido…)  japonské (aikidó, džúdó, sumó, kendó…)  indické (vadžrámušti, kalaripajattu…)  thajské (muai thai) Sebeobrana jako aplikace úpolů Mládež a sebeobrana, násilí a zneužití síly. Verbální sebeobrana, metody předcházení konfliktním (sebeobranným) situacím. Taktika sebeobrany, úvod do právní úpravy nutné obrany. Úvod Otázky • společenská potřeba výuky sebeobrany ? • důvod pro zařazení do RVP ? • nápad trestné činnosti ? • kriminalita mládeže ? Odpovědi • preventivní účinek • systém pro řešení krizových situací • vědomí příčin a následků jednání Zakotvení sebeobrany v RVP G 5. 7 Člověk a zdraví 5. 7. 2 Tělesná výchova • Taxativní výčet: úpoly – sebeobrana; základy džudo; základy aikido; základy karatedo (základem je sebeobrana, rozsah ostatních činností je stanoven v návaznosti na připravenost vyučujícího a zájem žáků) • Sebeobrana = cíl výuky Moderní pojetí sebeobrany • multifaktoriální povaha sebeobranné situace • řešení vyžaduje znalosti a dovednosti z více oblastí vzdělávání • překrývání vzdělávacích oblastí, oborů a jednotlivých předmětů • sebeobrana – interdisciplinární předmět • cíl = doplnění informací o sebeobraně z jiných oborů než jen tělesné výchovy Vzdělávací oblasti a obory RVP G se vztahem k sebeobraně Primární vztah Sekundární vztah 5. 7 Člověk a zdraví 5. 7. 1 Výchova ke zdraví 5. 3. 4 Geografie 5. 3. 1 Fyzika 5. 7. 2 Tělesná výchova 5. 3. 3 Biologie 5. 3. 4 Geografie 5. 4. Člověk a společnost 5. 4. 1 Občanský a společensko vědní základ 5. 4. Člověk a společnost 5. 4. 2 Dějepis 6. Průřezová témata 6. 1 Osobností a sociální výchova 5. 7 Člověk a zdraví • získání schopnosti aktivně podporovat a chránit zdravíchránit zdraví • sledovat, hodnotit a v daných možnostech řešit situace související se zdravím ařešit situace související se zdravím a bezpečnostíbezpečností • uvědomění hodnoty lidského života a zdraví, povinnosti člověka k jeho ochranněochranně a v případě nutnosti i aktivnímu vystoupeníaktivnímu vystoupení proti bezprávní a násilíproti bezprávní a násilí 5. 7. 1 Výchova ke zdraví •• psychohygienapsychohygiena: předcházení stresům v mezilidských vztazích, zvládání stresových situací, efektivní komunikace, hledání pomoci •• komunikační strategiekomunikační strategie • ovládání vlastních emocí • hledání odborné pomoci •• zvládání posttraumatického stresuzvládání posttraumatického stresu •• snížení rizika sekundární viktimizacesnížení rizika sekundární viktimizace Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence • odmítavé postoje studentů ke všem formám rizikového chování • znalost důsledků porušování paragrafů trestního zákona • schopnost vyvozovat z nich osobní odpovědnost • rozhodovat podle osvojených modelů chování a konkrétní situace o způsobu jednání v situacích vlastního nebo cizího nebezpečí •• modelové sebeobranné situacemodelové sebeobranné situace 5. 7. 2 Tělesná výchova • převážná část výuky v tělocvičně • složky: strategická, taktická, technická, psychologická a kondiční • pozitivní vztah k úpolovým činnostem • praktické využití v životě • pádová technika – protiúrazová zábrana • upevňování vazeb: zdraví – tělesná, duševní a sociální pohoda (zdatnost) – péče o zdraví a bezpečnost – odpovědnost – vzájemná pomoc 5. 4. Člověk a společnost 5. 4. 1 Občanský a společensko vědní základ • kriticky reflektovat společenskou skutečnost, včetně patologických jevů ve společnosti • kriminalita a extremismus • vědomí neopakovatelnosti a jedinečnosti života Občan ve státě, Občan a právo • způsobu obhajování lidských práv • uvážlivé vystupování proti jejich porušování • rozlišování trestného činu a přestupku • vymezení podmínek trestní postižitelnosti •• znalost a aplikace paragrafu 29 Nutnáznalost a aplikace paragrafu 29 Nutná obrana Trestního zákonaobrana Trestního zákona Úvod do filozofie a religionistiky • zamyšlení nad etickými a morálními souvislostmi svého jednání • rizika abusu informačních technologií (kyberšikana) • snížení významu běžné i taktilní komunikace mezi lidmi • přetrhání sociálních vazeb 5. 4. 2 Dějepis • historické události bojového charakteru (středověké bitvy, povstání, moderní válečné konflikty) • exkurze do muzeí, hradů a pevností • výklad o použitých válečných technologiích v historii lidstva • pochopení historické zkušenosti lidstva s bojovými činnostmi a nesmyslnou eskalacínesmyslnou eskalací násilínásilí • uvědomění si podmínek současné sebeobrany 5. 3 Člověk a příroda 5. 3. 1 Fyzika Doporučená témata výuky sebeobrany na fyzikálním základě: • biomechanické faktory stability • biomechanika zvedání živého břemene • biomechanika pádové techniky • hody a jejich využití v sebeobraně • páky a jejich využití v sebeobraně • údery a kopy v sebeobraně • zbraně v sebeobraně 5. 3 Člověk a příroda 5. 3. 3 Biologie • stavba lidského těla • slabá a zranitelná místa • ochrana očí, hlavy, solar plexu, genitálií, páteře, jater a ledvin • znalost rizik poranění = prevence jejich vzniku • zamezení nejvážnějším poraněním 5. 3 Člověk a příroda 5. 3. 4 Geografie • vývoj metod boje od původně loveckých dovedností k boji proti nepříteli • Vznik úpolových systémů na základě místních geografických a klimatických podmínek (hornatost terénu, vlhkost, povrch, střídání ročních období aj). Slepá mapa Box Arnis Galhofa Kaliripajat Capoera Savate Sambo 6. Průřezová témata 6. 1 Osobností a sociální výchova • zdravý a zodpovědný život jako jednotlivcům i členům společnosti • sebeúcta, sebedůvěra a schopnost přebírat zodpovědnost za své jednání v různých životních situacích •• respektovat názory a práva ostatníchrespektovat názory a práva ostatních •• strategie zátěžových situací tak, aby co nejméněstrategie zátěžových situací tak, aby co nejméně ublížilyublížily Mezioborové přesahy • aplikace mezioborových přesahů v pedagogické praxi závisí na motivaci a přípravě každého pedagoga • sebeobrana je jistě vážné téma, které by nemělo být v povinném vzdělávání opomíjeno • sebeobrana se týká nás všech jako učitelů, rodičů a občanů Determinanty didaktiky úpolů • fylogeneze lidstva • ontogeneze pohybu člověka • sociální faktory • psychologické faktory Fylogeneze lidstva • Čerpáme z paleoarcheologie, fyzický boj byl na počátku existence člověka • Význam boje (nadřazeného úpolům) v kritických fázích vývoje lidstva • Odraz v umění a společenských normách Fylogeneze lidstva • Zachovaly se archetypy hrdinů – jsou spojeny s úpolovými aktivitami • Kontaktní překonání člověka je hluboko v podvědomí, je součástí vnitřní výbavy zdravého jednotlivce Ontogeneze pohybu • Dotyk je prvním komunikačním prostředkem dítěte • Děti spontánně jednají úpolově – v kontaktu (nemají jiné prostředky aktivní obrany) Ontogeneze pohybu • Spontánní aktivity dětí v různých obdobích zahrnují úpolové aktivity • Pro didaktiku úpolů je kritické období 8 – 9 let, dítě začíná chápat vztah mezi příčinou a následkem Sociální faktory • Úpoly nelze (dlouhodobě) provádět osamotě, předpokládají fyzickou přítomnost druhého člověka a jeho aktivitu • Budují se sociální vazby (silněji v bojových uměních) Sociální faktory • Cvičenci úpolů působí na společnost a opačně • Cvičení úpolů musí být spojeno s přísným dodržováním spoločenských norem (etiketa) Fyzický kontakt v úpolech • dotek je (v ontogenezi i fylogenezi) prvním a univerzálním komunikačním prostředkem člověka • moderní, informační společnost znehodnocuje komunikační funkci doteku • tělesná výchova a sport umožňuje znovuobjevování doteku • cvičení je emotivní, cvičenci „zapomínají“, že se stydí Fyzický kontakt v úpolech Kontakt jako stresor • mediátor kontaktu • doba trvání kontaktu • velikost plochy kontaktu • intenzita kontaktu • taktilní zóna Fyzický kontakt v úpolech Mediátor kontaktu • oděv – oděv, náčiní (např. přetláčení zády) • oděv – pokožka (např. vytahování partnera za rukáv) • pokožka – pokožka (např. přetláčení rukama) Fyzický kontakt v úpolech Doba trvání kontaktu • cvičení s krátkodobým kontaktem (dotknout se soupeřova ramena) • cvičení s delší dobou nevyhnutelného kontaktu (udržet co nejdéle soupeřovo zápěstí) Fyzický kontakt v úpolech Velikost plochy kontaktu • v kontaktu jednou částí těla (nejčastěji ruka) • v kontaktu s více částmi těla • v kontaktu trupem Fyzický kontakt v úpolech Intenzita kontaktu • letmý dotyk • úchop nebo objetí • úder Fyzický kontakt v úpolech Taktilní zóna • v kontaktu rukama • v kontaktu zády nebo dolními končetinami • v kontaktu přední části trupu, obličejem, vnitřní stranou stehen Fyzický kontakt v úpolech Respektujeme také • věk cvičenců (některá kritická období psychosexuálního vývoje) • pohlaví cvičenců (zejména u koedukované výuky) • individuální zkušenost s dotykem (zejména negativní) Psychologické faktory • Ztráta vědomé sebekontroly po dobu cvičení • Práce s fyzickou (totální) porážkou, nebo vítězstvím • Práce s bolestí • Agresivita ano, ale konstruktivní (benigní) Nácvik a výkon úpolových dovedností Metodika nácviku technik úpolových sportů, aplikace motorického učení v úpolech Rozvoj úpolových pohybových dovedností • Způsoby projevu dovedností – Nácvik – Výkon Nácvik dovedností Je zaměřen na učení se pohybovým dovednostem • s určením obránce a útočníka: • bez určení obránce a útočníka: Nácvik dovedností • s určením obránce a útočníka: – s určením dopředu dohodnutých technik – s volným použitím technik (nebo skupiny technik) • bez určení obránce a útočníka: – s určením dopředu dohodnutých technik – s volným použitím technik (nebo skupiny technik) Didaktická omezení nácviku • podle úkolů • podle počtu účastníků • podle zaměření na jednotlivé části těla • podle použití nářadí a náčiní • podle času cvičení • podle použitých technických prostředků • podle prostoru Didaktická omezení nácviku Podle rozdělení úkolů: • s rozdělením úkolů (na obránce a útočníka, jeden z cvičenců je po dobu jednoho cvičení vždy jen obráncem nebo jen útočníkem, jejich pohybové (úpolové) úlohy se liší) • bez rozdělení úkolů (cvičenci jsou současně obránci i útočníky, úkoly zúčastněných jsou zpravidla stejné) Didaktická omezení nácviku Podle počtu účastníků (mohou mít rozdílné nebo stejné úkoly): • dvojic, • skupin (za skupinu považujeme už triádu a každý další větší celek): – každý proti každému – každý člen skupiny bojuje proti všem ostatním sám za sebe – skupina proti skupině – cvičenci bojují společně, rozdělení ve skupinách, členové každé skupiny navzájem kooperují – jednotlivec proti skupině – cvičenec bojuje proti skupině jako celku, nebo postupně proti jednotlivcům ze skupiny Didaktická omezení nácviku Podle části těla: • paží • nohou • trupu • hlavy • kombinované Didaktická omezení nácviku Podle použití nářadí: • bez nářadí, • na nářadí Podle použití náčiní: • bez náčiní, • s náčiním Didaktická omezení nácviku Dynamizace cvičení omezením času, prostoru a prostředků: Čas: • bez časového omezení (cvičení se končí splněním úpolového úkolu) • s časovým omezením (cvičení končí po uplynutí určeného času) Didaktická omezení nácviku Dynamizace cvičení omezením času, prostoru a prostředků: Prostor: • bez prostorového omezení (cvičenci využívají všechen dostupný prostor) • s prostorovým omezením (cvičenci mohou využívat jen omezený prostor) Didaktická omezení nácviku Dynamizace cvičení omezením času, prostoru a prostředků: • Prostředky (zejména u odporů): – bez omezení prostředků (cvičenec může použít ke splnění úkolu jakýkoliv pohybový prostředek v souladu s druhem cvičení), – s omezením prostředků. Nácvik úpolových dovedností • Jedná se o aplikaci procesu motorického učení • V úpolech vycházíme z obecných znalostí teorie sportu • Nácvik – zdokonalení – stabilizace • Generalizace – diferenciace – automatizace – tvořivá koordinace Motorické učení • Tradiční a moderní metody – Drilování – Ritualizace – Ideomotorická metoda – Zkušenostní učení . . – Modelování (řešení modelových situací) Proces motorického učení • Podmínky – Vnitřní • Kondiční • Dovednostní • Psychologické • atd. – Vnější • Prostředí • Učitel • Metody a formy • Didaktické pomůcky • atd. Proces motorického učení Výkon v úpolech • Cílová kategorie • Někdy sleduje i didaktické cíle (součást nácviku) • Výkon – Sportovní – Sebeobranný Sportovní výkon • Soutěže – Podle soutěžních řádů jednotlivých sportů • Různé kategorie soutěží – Výkon na soutěži je výsledkem přípravy v některých úpolových sportech • Zkoušky – Stupně v bojových uměních Sebeobranný výkon • Skutečná reálná situace • Není možné ji plně nacvičit – Modelové situace • Ideálně nedojde k takovéto situaci (paradox v sebeobraně) Bezpečnost u cvičení úpolů • Cvičení úpolů není nebezpečnější, než jiné pohybové aktivity • Dodržování didaktických zásad • Respektování specifika úpolů (kontakt) Bezpečnost u cvičení úpolů • Připravenost cvičenců – Kondiční – Psychická – Úpolová • Průpravné úpoly – Základní úpoly – Základní úpolová technika Bezpečnost u cvičení úpolů • Hygiena – Osobní hygiena – Správné ustrojení • Vhodný cvičební úbor • NE: hodinky, náramky, piercing, náhrdelníky,…) – Úprava • Nehty • Drobná poranění • líčení Bezpečnost u cvičení úpolů • Didaktika – Vhodný výběr cvičení – Popis cvičení – Vymezení úkolů cvičenců – Jasné instrukce k začátku a ukončení cvičení (domluvené signály) Bezpečnost u cvičení úpolů • Zásady – Cvičenci přebírají odpovědnost za bezpečnost spolucvičence – Řízená sebekontrola (pohybová, emocionální) – Respektování determinantů didaktiky úpolů Úpolové aktivity ve vodě (příklady aplikace nácviku a výkonu) Úpolové aktivity ve vodě Bezpečnost • Zvýšená bezpečnostní opatření • Vysvětlení principu cvičení • Zásada vzájemné zodpovědnosti • Sledování cvičení ze břehu (druhý vyučující) Dělení úpolových cvičení ve vodě 1. Průpravné úpoly a úpolové hry 2. Základní úpolová technika (bez partnera) 3. Technické prostředky (s partnerem) 4. Boj ve vodě 5. Záchrana tonoucího (s využitím úpolových technik) Průpravné úpoly a úpolové hry • Rozmanité úpolové hry pro kondiční rozvoj, rozvoj koordinačních schopností, otužování, zlepšování pohybu ve vodním prostředí (v dosažné i hluboké vodě). a. Dvojice b. Skupina (všichni proti všem) c. Skupiny (proti sobě) Úpolové hry Úpolové hry Základní úpolová technika (bez partnera) • Princip: využití hydrodynamického odporu jako přirozené zátěže 1. Úderová technika (údery, seky, kopy) 2. Techniky hodů – tandoku renšů • Rozvoj kondičních předpokladů • Rozvoj technického provedení – špatné provedení vede k většímu odporu vody. Voda dává studentovi „zpětnou vazbu“ o správné či nesprávném provedení. • Rozvoj výbušnosti provedení Techniky úderů a seků Techniky kopů Techniky kopů Technické prostředky (s partnerem) • Princip: a. snížení adheze na těle (partner při provedením klouže, je těžké ho hodit) b. působení hydrostatického vztlaku, který oba partnery nadnáší • Provedení technik v dosažné vodě se proto liší od provedení na souši. Studenti se učí modifikovat provedení techniky tak, aby byli schopni je aplikovat při boji ve vodě. Boj ve vodě • Především pro účely profesní sebeobrany • Různé formy cvičného boje ve vodě s přihlédnutím k následujícímu dělení: a) Boj bez oblečení b) Boj s oblečení c) Boj v dosažné vodě d) Boj v hluboké vodě Boj ve vodě Boj ve vodě Boj ve vodě Boj ve vodě Záchrana tonoucího • Příslušník bezpečnostních složek může být rovněž účastníkem situaci, kdy je nutné zachránit tonoucího. Tato dovednost by měla být součástí jeho výcviku. • Jak je známo, v některých situacích se tonoucí snaží chytit nebo přemoci zachránce, který se může stát sám obětí situace. • Je vhodné nacvičovat základní strategie a technické prostředky vhodné pro záchranu tonoucího útočícího na zachránce. Sebeobrana • Osobní – Sebeobrana specifických skupin • Profesní • V mezinárodním právu – Kolektivní sebeobrana (sebeobrana státu) Sebeobrana specifických skupin • Sebeobrana žen • Sebeobrana dětí • Sebeobrana seniorů • Specifické – Hrozby – Prostředí – Prostředky – Didaktika Sebeobrana žen • Hrozby – Obtěžování, sexuálně motivované násilí • Prostředí – Známé prostředí (domácnost, práce, u přátel, …) • Prostředky – Obranné technické prostředky (chemické, elektrické,…) • Didaktika – Přesvědčení, že je nutné bojovat Sebeobrana dětí • Hrozby – Hloupé žerty, šikana, loupeže • Prostředí – Škola, kroužky, na rutinní cestě, s kamarády • Prostředky – Komunikace, práce se vzdáleností, únik, vyhledání pomoci, … • Didaktika – Hra, přesvědčení, že vždy není vhodné se prát Sebeobrana seniorů • Hrozby – Loupež, podvod, … • Prostředí – Známé prostředí (domácnost, obchod, veřejná doprava, …) • Prostředky – Komunikace, ochranné bariéry, technické zabezpečení domácnosti • Didaktika – Schopnost rozeznat nebezpečí, nácvik i triviálních bezpečnostních opatření Profesní sebeobrana • Profesní sebeobrana = osobní sebeobrana • Boj z blízka • Použití donucovacích prostředků Profesní sebeobrana • Použití donucovacích prostředků (policie) • Boj z blízka (armáda) • Osobní sebeobrana (různé profese mimo silových rezortů) Aplikace teorie sportu v úpolových sportech a v sebeobraně • Složky tréninku – Kondiční – Technická – Psychologická – Taktická – Teoretická – Regenerace • Cykly a plánování • Efekt tréninku – forma, přetrénování Struktura sportovního výkonu • Amatérská soutěž * • Profesionální soutěž * • Ne zcela legální soutěž * • Osobní sebeobrana • Profesní sebeobrana * Kondiční příprava • Vycházíme ze struktury sportovního výkonu v jednotlivých úpolových sportech • F=m*a – Vysoká zátěž, nízká rychlost – Střední zátěž a střední rychlost – Nízká zátěž, vysoká rychlost Kondiční příprava Příklady: – Vysoká zátěž, nízká rychlost (držení, páky, škrcení, zvedání, …) – Střední zátěž a střední rychlost (hody, strhy, …) – Nízká zátěž, vysoká rychlost (údery, kopy, boj se zbraněmi) Kondiční příprava • Obecná kondiční příprava – Obecný rozvoj pohybových schopností – Základní (vícekloubové) cviky – Rozvíjí se v přípravném období • Speciální kondiční příprava – Energetické krytí blízké výkonu – Specifická pro jednotlivé sporty/sebeobranu – Specifické metody, prostředky, programy,… – Kondiční programy v sebeobraně Kondiční programy v sebeobraně příklady • CrossFit * • TacFit Commando Program * • 300 - Spartan workout * • 300 - Kettlebell challenge * • Caveman Training™ System * • TacGym Spartan Challenge • Tactical Gymnastics * • TacFit R.O.P.E. * • Naked warrior * • Russian Kettlebell Challenge * • Convict conditioning * • Viking warrior * • Gymnastic bodies * • a mnohé další… * Kondiční příprava • Posilování specifických svalových skupin * • Tradiční trénink sovětského typu *: porovnejte s moderními komerčními programy • Používání specifického náčiní * * * * • Otužování úderových ploch * • Otužování těla * • Drilování * Technická příprava • Přímý vztah mezi technikou a kondicí (technika=síla, vytrvalost…) • Ritualizace * • Drilování * • Stínování • Sparring • Modelové situace Psychologická příprava • Odlišná v: • Úpolových sportech * * * • Bojových uměních • Sebeobraně Psychologická příprava • Implicitní – Nespecifická – Psychologická příprava je součástí všech cvičení • Explicitní – Specifické prostředky – Specifické cíle Cykly a plánování • Jak skloubit zvyšování výkonu v různých, vzájemně si odporujících parametrech? • Jak optimalizovat superkompenzační efekt? – Pro výkon sportovní (potřeba načasování formy na dopředu známý okamžik) – Pro výkon sebeobranný (potřeba udržení formy pro jakýkoli okamžik) • Osobní sebeobrana • Profesní sebeobrana Superkompenzace • Těžký trénink (až do vyčerpání, např. 4 série, 8 – 12 opakování, 75-80% maxima) – Například HIT (High Intensity Training) – vysoká superkompenzace – dlouhý čas regenerace(2-3 dny) • Lehký trénink (nikdy do vyčerpání, např. 6-8 sérií (s dlouhým odpočinkem), 3-5 opakování 85-90% maxima) – Například HFT (High Frequency Training), PT (Permanent Training) – Nízká superkompenzace – Krátký čas regenerace (do 24 hodin) Organizační formy • Způsob uspořádání tréninkového procesu (vzdělávání) v konkrétních podmínkách instituce • Uspořádání tréninkového procesu (vzdělávání), vzájemné uspořádání v čase a prostoru, určení vazby mezi osobami Organizační formy • Dle času – Tréninková jednotka – Mikrocyklus – Mezocylkus – Makrocyklus – Soustředění – Seminář Organizační formy • Dle místa – V tělocvičně – V posilovně – ….. – ….. – V přírodních podmínkách Organizační formy • Dle studentů – Hromadná (frontální) – Skupinová – Individuální – Individualizovaná Organizační formy • Dle trenéra/instruktora – Prezenční – Absenční (videokonference, skypecoaching,…) – E-learning – Sebevzdělávání (autodidaktické formy) Organizační formy • Dle stupně inovace – Přednáška, cvičení, drilování – Týmová práce – Projektová výuka (zejména v sebeobraně) Geneze sportovního výkonu Efekt sportovního tréninku • Momentální tréninkový efekt • Zpožděný tréninkový efekt • Kumulativní tréninkový efekt • Výkonnost • Trénovanost • Sportovní forma • Přepětí • Přetrénování Sportovní výkonnost • Sportovní výkonnost – výsledek dlouhodobé záměrné adaptace organismu sportovce na konkrétní požadavky daného sportu, disciplíny. • Růst sportovní výkonnosti • Fáze tvorby předpokladů (růst sportovní výkonnosti). • Fáze dosažení individuálního maxima • Fáze stabilizace sportovní výkonnosti. • Fáze dočasného poklesu sportovní výkonnosti. • Genetická podmíněnost • Dynamika dlouhodobého vývoje sportovní výkonnosti TRÉNOVANOST • Specifický funkční stav organizmu, který zajišťuje vykonávání sportovní činnosti na vysoké úrovni, jako výsledek adaptace na tréninkové zatížení pro určitou sportovní specializaci, vyjádřené stavem faktorů sportovní výkonnosti. • Je to aktuální stav sportovce, který se mění v čase a lze jej ovlivňovat. • Parametry trénovanosti: - kondiční připravenost - technická připravenost - taktická připravenost - psychická připravenost Trénovanost rozlišujeme: celkovou – lokální obecná - speciální • Obecná trénovanost: - stav funkčního základu jako předpoklad k vyšší úrovni trénovanosti • Speciální trénovanost: - rozvoj jednotlivých složek trénovanosti ve vztahu k závodnímu výkonu • Trénovanost se formuje – fázově: • V dlouhodobém sportovním tréninku. • V roční stavbě sportovního tréninku. • První fáze má analytický charakter (v prvních letech dlouhodobého tréninku a první části přípravného období). • V druhé fázi dochází ke sladění všech faktorů připravenosti (v pozdějších letech tréninku a druhém přípravním období). SPORTOVNÍ FORMA • Stav optimální specializované připravenosti, projevující se dosahováním maximálních sportovních výkonů • Je vyšší kvalitou výkonnosti. • Jedná se o dokonalé sladění všech oblastí připravenosti: -kondiční, technické, taktické, psychické. • Schopnost sportovce mobilizovat své fyzické a psychické síly • Sportovní forma týmu (zvlášť v profesní činosti) • Znaky SF: - zvýšená mobilnost organismu sportovce - vysoká stabilita nervových procesů • Fáze tvorby sportovní formy v ročním cyklu přípravy: • První fáze je budováním základů sportovní formy (přípravné období). • Druhá fáze je laděním sportovní formy (konec přípravného resp. předzávodního období). • Třetí fáze je udržením formy (závodní období). • Jakým způsobem aplikujeme fáze tvorby sportovní formy v osobní a profesní sebeobraně? PŘEPĚTÍ • Dočasný, většinou krátkodobý stav jako důsledek jednorázového narušení normální činnosti jednotlivých funkcí organismu. • Hrozí u nevhodného tréninku, ale i v sebeobranném výkonu • Projev - enormní vyčerpání (dlouhá doba uklidňování - SF, snížení TK, výskyt extrasystol, i důsledek kumulace faktorů, podmínek) • Možné následky • Odstranění PŘETRÉNOVÁNÍ Komplexní negativní stav organismu, jako důsledek jeho dlouhodobého přetěžování. Příčiny: - kumulace únavy ze soutěží, krátký odpočinek - vyšší zatěžování neadekvátní výkonnosti, nebo nedostatečné zotavování Příznaky přetrénování Odstranění