METODICKÝ LIST PRO VÝUKU TV na 2. stupni ZŠ/SŠ, konkrétně: 8.-9.ročník ZŠ Téma: Vedení míče za přítomnosti soupeře Cíl: Zvládnutí techniky základní herní činnosti jednotlivce ve vysoké intenzitě a za přítomnosti soupeře. Popis v RVP: Činnosti ovlivňující zdraví · Učivo – prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí – průpravná, kompenzační, vyrovnávací Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností · Učivo –herní činnosti jednotlivce Zařazení do výuky TV (hlavní část…): Rozcvička i hlavní část Počet výukových jednotek pro realizaci: 3 Pomůcky: fotbalové míče, kužely/různé překážky, rozlišováky Popis činnosti: „Vedení míče je útočná herní činnost jednotlivce charakterizovaná plynulým nebo přerušovaným pohybem hráče s míčem zvoleným směrem, přičemž má míč neustále pod kontrolou.“ Votík (2003) Nákres, fotografie (je-li potřeba): Metodická řada: · Nácvik vedení míče pomocí periferního vidění a při současném sledování okolí · Nácvik vedení míče v co nejvyšší rychlosti · Nácvik vedení míče za účasti protihráče · Postup v souladu s metodicko-organizačními formami = Průpravná cvičení -> Herní cvičení -> Průpravné (pohybové) hry Votík (2003) a Večeřa & Nováček (1995) Zásadní body: · Žák vnímá postavení a pohyb spoluhráčů a protihráčů · Žák si míč kryje tělem před protihráčem a zároveň vede míč vzdálenější nohou od soupeře · Žák je schopen na vedení míče plynule navázat dalšími herními činnostmi – přihrávka, střelba… Didaktická hra pro žáky · Piškvorky s vedením míče a zastavením – Žáky rozdělíme na dvě družstva a z kuželů/značek postavíme pole pro piškvorky (3x3). První žák z družstva má míč u nohy a zároveň první tři žáci z každého družstva mají rozlišovák stejné barvy, který pokládá do pole pro piškovrky. Žáci mají za úkol s míčem u nohy doběhnout k poli pro piškvorky, položit rozlišovák a s míčem u nohy běžet zpět do svého zástupu, kde míč předávají a běží další. Nerozhodne-li se hra po úvodních třech položeních rozlišováku, běží čtvrtý s míčem u nohy a rozlišovák pouze přemisťuje v rámci pole pro piškovrky. Takto se postupuje až do doby, kdy jedno z družstev dosáhne 3 rozlišováků v řadě. · Honička tří družstev s míčem u nohy – žáky rozdělíme na trojice a každému z trojice dáme rozlišovák jiné barvy (červená-zelená-modrá). Začínají červení hráči, kteří mají za úkol předat babu zeleným, zelení pak honí modré, a modří následně červené. Míč přitom musí mít všichni neustále pod kontrolou a zároveň je třeba vyhýbat se ostatním trojicím. · Vykopávaná – každý žák má svůj míč. Ve vymezeném prostředí se vyhýbá překážkám a zároveň brání míč tělem před protihráči, kteří se mu snaží míč vykopnout ven z vyznačeného území. Každý žák si počítá množství ubráněných pokusů o vykopnutí. Při vykopnutí míče žák běží pro míč a vrací se do hry. Konkrétní ověření nabytých dovedností, znalostí: · Žák je schopen reagovat na pohyb protihráče změnou směru pohybu s míčem · Žák je schopen vést míč a zároveň jej krýt před protihráčem – krytí tělem + vedení vzdálenější nohou Další literární, internetové zdroje: · RVP (MŠMT – 2017) – 2.stupeň „sportovní hry (alespoň dvě hry podle výběru školy) – herní činnosti jednotlivce, herní kombinace, herní systémy, utkání podle pravidel žákovské kategorie“ · ŠVP ZŠ Měšťanka (6.-7. ročník) · Fajfer, Z. (2005). Trenér fotbalu mládeže (6-15 let). Praha: Olympia. · Večeřa, K., & Nováček, V. (1995). Sportovní hry III. Kopaná. Brno: Masarykova univerzita. · Votík, J. (2003). Fotbal: trénink budoucích hvězd. Praha: Grada. PRACOVNÍ LIST PRO ŽÁKY Učivo: Vedení míče za přítomnosti soupeře Cíl: Zvládnutí techniky základní herní činnosti jednotlivce ve vysoké intenzitě a za přítomnosti soupeře. Rozvoj v rovině: 1) U každého z následujících tvrzení rozhodni, zda je správné, či chybné: a. Vedení míče je charakteristické především pro post brankáře. b. Mám-li míč u nohy, protihráč se mě nemůže dotknout, jinak se píská faul. c. Vedení míče je nejrychlejší způsob přemístění míče po hřišti. d. Při vedení míče jsem k soupeři vždy čelem tak, abych na něj dobře viděl/a. 2) Na kterém obrázku je způsob vedení míče rychlejší? Proč? 3) Označ tu část nohy, kterou bys míč vedl ve vysoké rychlosti na velkou vzdálenost. Proč si označil/a právě tuto část? Jak se tato část nohy nazývá? 4) Který z obrázků nejméně vystihuje krytí míče před protihráčem? Podle čeho jsi to poznal/a? Jaké zásadní body krytí míče charakterizují?