Tchoukball zajímavá pohybová hra pro chlapce i dívky a muže i ženy pro malé i velké (postavou i duchem) pro mladší i starší (vnoučata a výše) pro sportující zájemce i nesportující nadšence pro úspěšné i na úspěch dosud čekající pro ty, kteří chtějí zkusit něco nového zkrátka pro Tebe a pro Vás O čem je vlastně řeč? Vznik termínu „tchoukbalF se vysvětluje jako spojení dvou slov - „balľ a citoslovce „tchouk" vyjadřujícího zvuk dopadu prudce hozeného mičc na napjatou síť a jeho zpětného odrazu. To je základní charakterizující prvek hry vytvořené na počátku sedmdesátých let jedním ženevským lékařem - Dr, Hermannem Brandtcm. Jeho práce jej přivedla k analýze sportovních odvětví a uvědomění si narůstajícího počtu zranění způsobených v p ni bohu pohybových činností (zejména ve sportovních hrách) projevy agresivity a unfair jednání. Tyto jevy vnímal jako nebezpečné pro správné chápáni sportu ve společnosti a reagoval na nč vytvořením originální hry vyznačující se házením míče, odstraněním vzájemných kontaktů soupeřů, usmernením agrese a prohloubením spolupráce v týmu. Konstrukce hry odbourává různé formy „faulů" - zákroků s omezujícím nebo dokonce likvidačním účinkem. Pro své přednosti se tato hra dočkala příznivého přijeti také u pedagogické veřejnosti v řadč zemí, Tchoukball je míčová lira využívající prvky házené, volejbalu a baskické peloty. Družstva se snaží překonat soupeře rozdílem bodů přidělovaných za bodované činnosti. Lze jej hrát prakticky všude v halách i ve venkovním prostředí s různým povrchem, K základnímu vybavení náleží jedna nebo ještě lépe dvč odrazové konstrukce umístěné za středem koncových čar. Mezi nimi a částí hřiště určenou pro pohyb hráčů jsou půlkruhové třímetrové zakázané zóny (obr. 1), za jejichž hranicemi je možné chytat odražený míč od konstrukcí podobných malým nakloněným trampolinkám. V odborné literatuře lze najít různé hodnoty vztahujících se k jejich rozměrům ( Scheideckcr, 1987, Favrc, 1975 ). Obr, 1 Hřiště na tchoukball zakázaná zóna Stručná pravidla Hrací noie. počet hráčů: Varianta podle počtu odrážedel: Velikost hřiště: Počet hráčů: Bípolární tchb. - dvě odrážedla 40 x 20 m 2x9 Bipolární tchb. - dvč odrážedla 20 x 15 (12) m 2x6(7) Monopolár. tchb. —jedno odrážcdlo 20 x 15 m 2x6 Hra může začít, pokud počet hráčů družstva dosáline čtyř, přičemž během utkání lze tento nízký stav doplnit. Klesne-li počet hráčů družstva na tři, hra se přeruší popř. ukonči. Zcela početné družstvo v sobě zahrnuje ještě tři náhradníky. Hrací doba: • Muži - junioři / senioři..................3 x 15 minut • Ženy - juniorky / seniorky.............3 x 12 minut • Dorostenci ...........................3 x 12 minut • Dorostenky ...........................3 x 10 (7) minut Mezi třetinami je vždy pětiminutová přestávka. Materiálni vybaveni: Pro muže se používá míč o obvodu 58-60 centimetrů a hmotnosti 425-475 g, pro ženy míč o obvodu 54-56 a hmotnosti 325-400 g. Ve školních podmínkách se osvědčuje i použili volejbalového míče. Odrážcdla jsou podobná malým nakloněným trampolínkám. Pro školní podmínky doporučujeme odrážedla s nastavitelným úhlem 45-60 stupňů ve vztahu k podložce. Cíl družstev. Cílem je získat v průběhu vymezeného času vyšší počet bodů než soupeřící družstvo. Princíp. hrv aneb o hře obecně: Snahou hráčů je během maximálně tří nahrávek vytvořit si výhodné postaveni pro střelbu na odrážedlo a vystřelil míč tak, aby po odrazu dopadl na zem do hřišlĚ vně zakázané zóny, aniž by sc jej před dopadem podařilo soupeři zachytit. Prvkem zcela odlišným od jiných sportovních her jc nemožnost bránění soupeři v prihrávaní, chytáni a zaujímání postaven! na hřišti. Prohřeškem obránce je také pokus omezit hráče píí střclbč. Útočníkům jc tak zcela ponechán volný prostor pro tvorbu útoku a obrana se v této fázi hry soustřeďuje na výběr a zaujetí vhodného postaveni pro chycení odraženého míče (obr. 2). Chycený míč znamená pro obránce možnost přejít ve spolupráci s ostatními do útoku na libovolnou konstrukci, pokud se ovšem nejedná již o čtvrtý hod na stejné odrážedlo. Hra tím získává další kvalitu momentem překvapení takticky vedenými náhlými obraty směrů vedeného útoku. Princip hry ypřl odražený míč sc snaží před dopadem na zem zachytit hráči v obraně Zahájení hry: U monopolámí varianty po losování družstvo rozehrává ze základní čáry směrem proti odrážedlu, u verze na dvž odrážedla vede útoku ze zvolené koncové čáry liřištč. Povoleny způsob hry: • Hráč smí míč chytat a házet, odbít nebo udeřit s úmyslem popohnat či „vybrat" rukama, rameny, hlavou nebo trupem, • může se třikrát dotknout zemč bčhem držení mičc (stání na obou končetinách sc považuje za dva doteky), • míč lze držet po dobu tří sekund. • Během držení míče si jej hráč může předat z jedné ruky do druhé za splnění podmínek předcházejících dvou pravidel. • Povolena je lira v kleče nebo v lehu. Zisk bodu: Zatímco dobře vedený útok může znamenat zisk bodu, jeho chybně realizovaný závěr podpoří hodovým ziskem obránce. Bod je jím připsán za (obr. 3) • nezasažení trampolinky, • odraženi mičc od trampolinky zcela mimo hrucí plochu, • odražení mičc od trampolinky do zakázané zóny, • zasažení samotného střílejícího hráče odraženým míčem, • střet střílejícího hráče s konstrukcí, Pozn.: Pokud se odražený inld dotkne spoluhráče útočníka, za chybu se to nepovažuje. Zisk bodu Obr. 3: útočícím družstvem Rozehráni jo zisku bodu; Rozehrání po zisku bodu je v režii družstva, které ztratilo bod na soupeře. Míč je rozehrán přihrávkou zpoza koncové čáry, vedle konstrukce, kde došlo k bodování. Samotné uvedení míče do hry sc nezapočítává do povolené série tři přihrávek. U bipolární varianty je důležité, aby již prvni přihrávka zřetelné překročila středovou čáru (chodidla hráče chytajícího míč). Pop :5cní pravidel; • pád míče na zem jako důsledek chybné přihrávky nebo chybného chycení, • dotek míče dolní končetinou pod úrovni pasu, ve školních podmínkách doporučujeme tolerovat dotek dolních končetin nad úrovní kolen při chytání míče • dribling, • držení miče déle než tří sekundy, • vice než tři došlapy na zem v době jeho drženi, • vstup hráče do zakázané zóny, pokud se nejedná o došlap po střelbě a klamavé pohyby hráčů, které ovšem nijak nebrání v činnosti obránců, • více než tři přihrávky ve družstvu, • dotek předmětů nebo území vnč hrací plochy během držení míče, • vzetí míče soupeři během jeho rozehráni. • střelba najedno odrážcdlo více než 3 x za sebou (bipolámi varianta), • nevhodné verbální chování, • hod zřetelně zahraný proli soupeři, • bránění soupeři ve liře jakoukoli formou, pokud má soupeř v držení míč (v prihrávaní, ve střelbě, chytání míre nebo při pohybu s míčem) nebo pokud se snaží zaujmout obranné postavení, hráči je dovoleno stát klidně, bez pohybu paží v postavení, kterým by soupeři nepřekážel v jeho činnosti, • chyceni odraženého miče Členem útočícího družstva. Důsledky porušení pravidel: Porušení pravidel znamená předání míče soupeři, přičemž sc pokračuje volným hodem z místa přestupku. Případné úmyslné fauly jsou hráčům zaznamenávány, dosáhne-li jejich počet tří, je hráč vyloučen do konce utkání a ve hře zastoupen náhradníkem. Ačkoli formální pravidla samotná práva a omezení hráčů jasně vymezují, považovali tvůrci hry za vhodné upravit „sociální" stránku hry „Chartou tchoukballu" - dokumentem, orientujícím sc na oblast sféry prožívání hry, smysl pro fair-play a partnerství'. Volný hod: Volný hod umožňuje navázání hry po přestupcích. Před vystřelením na odrážcdlo musí dojít k minimálně jedné přihrávce. Tchoukball umožňuje vést zájem hráčů ke splnění cílů hry - soutěže, ale nedovoluje, aby cesta k těmto cílům vedla přes projevy agresivity, výskytu nedovolených zákroků a na školách přes ústrky a omezování tělesně slabších a ménč zdatných,. Charta tchoukballu upravuje ve liře vznikající vztahy a vazby. Do popředí se dostává korektnost, ohleduplnost, smysl pro společenství a respektování soupeře jako partnera - vždyť bez nčho hrát nemohu! Na výsledku hry a její kvalitě mají zásluhu všichni zúčastnění. A otázka vítěze - je to vždy „ten lepší" a nebo ten, který sc lépe připravil? Podobně jako v jiných pohybových lirách se činnosti hráčů v tchoukballe dělí na obranně a útočné. Přechod mezi nimi je velmi zřetelně ohraničen. Zatímco v „tradičních" hrách je cílem zasažení branky, koše apod , v tchoukballe střelecký pokus „trvá déle", neboť ukončen je vlastně teprve tehdy, dopadne-li odražený míč do vybraného prostoru nebo je-li zachycen obránci. „Trampolínka" se stává prostředníkem na cestě míče k cíli. Problematika střelby se tak ze strany útočníků rozrůstá o dimenzi zasaženi odrážedla v potřebném úhlu a rychlosti, aby odražený míč dopadl do prostoru hřištČ vně zakázané zóny. ÚKOL PRO ÚTOČNÍKY: 1. dostaň sc do střelecké pozice z vhodného úhlu a vzdálenosti 2. využij momentu překvapení k vedeni útoku na méně chráněné odražedlo 3. využij principu „zrcadlového efektu" pro střelecké pokusy (úhel dopadu -úhel odrazu) 4. veď se spoluhráči útok přesnými a překvapivými přihrávkami 5. umis vůbec chytit míč? To je totiž předpoklad hry! Činnost hráčů v obraně je podřízena cíli nepřipustit dopad odraženého míče do bodovaného prostoru hřiště (obr. 4). ÚKOL PRO OBRÁNCE: 1. zaujmi výhodné postavení podle předpokládané křivky letu odraženého míče, 2. zvol optimální postoj s možností korekci, dovolující cvent rychlý přesun nebo na vyšších úrovních až anticipované „vybrání" míče podobně jako smečované údery ve volejbale, 3. podle letu míče jej přímo chyť nebo se jej pokus udržet ve hře způsobem umožňujícím jeho další zpracování (např. odbitím). Obr. 4: Tyto úkoly vedou k rozvíjení smyslu pro pochopení principu „odrazu v zrcadle", Ij. očekávané směrování odraženého míče podle předcházejícího letu na odražedlo. Vedle toho se jeví nutností dostatečně zvládnutá dovednost doslat míč pod svoji kontrolu - ve školních podmínkách pak zejména chytání. Jako velmi pozitivní se nám jeví široký prostor poskytovaných možností rozvíjet dovednosti spojené svedením útoku i uplatňovaných v obranné fázi hry často během jednoho průpravného nebo herního cvičení. Některá z nich je možné získat na kontaktních adresách nebo podle soupisu bibliografických citací. Podmínkou provozování cvičeni a hry je minimálně jedno, nejlépe však dvě a více odrážedla. Cvičení doporučujeme provádět s míči na házenou nebo volejbal. Soupis bibliografických citací: BLAHA, Ladislav. Tchoukball - jedna z cest proti agresivita ve sportovních hrach. Til. Vých. Sport. Mlád. 1998, roč. 64, č. 6, s. 32- 36. FA VRH, Michel. Jour avi tchouk-ball. Education physique et sport 1975, č. 4, s. 15-16. SCHE1DECKĽR, Yves, MA1LFERT, Didier. Le tchouk-ball. E.P.S. - Education physique et sport. 1987, č. 6,s. 32-37. Co na závěr? Sluší se popřát mnoho úspěchů bčhcm hry, jen v dobré atmosféře hry propocená trika, spoustu zábavy a tím i příjemně prožitých chvil! Možnost k diskusím, doporučeni, odkazům, seminářům, metodice atd.: Kontakt: tel.: 17 521 44 17 kl. 23Ě PaedDr. Ladislav Bláha KTV PF UJEP České mládeže 8 Ústí nad Labem 4 0 0 9 6 E-mail: blalia@pf.ujep.cz Kde lze sehnat potřebné materiální vybavení? Kontakt: www.kantorsport.cz Sportovní vybaveni ^ i