Adobe Systems 1 Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle Adobe Systems 2 Prvky edukačního procesu edukátor pedagog edukant vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace Adobe Systems 3 Cíle a efekty edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro člověka i celou společnost) ? Adobe Systems 4 Cíle edukace (výchovy a vzdělávání) ̶určují zaměření (směřování, „horizont“) edukační činnosti = ̶představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností, jež lze edukací získat ̶i negace cíle = cíl („tady a teď) ̶historická kategorie: - mění se s epochou, státem a národem - s filozofií a kulturou → dnešek? ̶autonomní a samostatně myslící člověk (méně manipulova-telný) a spoluobčan (státu, EU, světa) přispívající k rozvoji pluralitního, demokratického a udržitelného světa Adobe Systems 5 Aktuální zaměření cílů edukace ̶udržitelný rozvoj (environmentální gramotnost) ̶multikulturnost (interkulturnost) ̶irenismus (Eiréné = bohyně míru, Řím = Pax) ̶řešení problémů (např. láska – sex – odpovědnost) ̶schopnost argumentovat – kritika, kooperace ̶rozvoj zájmů (obrana proti drogám ap.) ← sportovní, umělecké, … ̶informační gramotnost ̶finanční gramotnost ̶pohybová + zdravotní gramotnost ̶... Adobe Systems 6 Alternativy edukačních cílů ̶individuální a sociální (pro jedince – pro společnost) ̶obecné a specifické (společné veškeré výchově, tj. plný rozvoj jedince – dané oborem, profesí, zájmy, …) ̶materiální a formální (informativní a formativní) – (osvojení konkrétní látky, vědomostí a dovedností – rozvoj schopností – komplex = rozvoj kompetencí) Adobe Systems 7 Alternativy edukačních cílů ̶adaptační a anticipační (zaměřené k přítomnosti – k budoucnosti) ̶teoretické a praktické (těžiště ve vědomostech – v dovednostech – + postoje = kompetence) ̶autonomní a heteronomní (stanoví si jedinec sám – určují je druzí: rodič, pedagog, skupina, společnost, …) Adobe Systems 8 Alternativy edukačních cílů ̶cíle jednotlivých oblastí výchovy: - jazykové a vědecké - mravní a estetické - tělesné, pracovní, dopravní, ... ̶… ̶ ̶ mnohostranný rozvoj, zdravá osobnost, moudrý a dobrý člověk, ... Adobe Systems 9 Vzdělávací (didaktické) cíle ̶nejčastěji ve formě cílů výuky ̶vymezují: záměr i výsledek výuky ̶současné vymezení – dosahované kompetence = způsobilosti = komplex vědomostí, dovedností, schopností a postojů ̶typy vzdělávacích cílů: - oborové - předmětové, ročníkové, pro témata, výukové situace, ... - … Adobe Systems 10 Cíl edukace = příprava k sociálním rolím Sociální role ̶= očekávaný způsob chování, které se váže k určitému sociálnímu statusu ̶sociální status = pozice v sociální struktuře ̶každý zastává ve svém životě řadu sociálních rolí ̶typy rolí – nadřízené (pedagog), podřízené (žák), souřadné (kolega), ... Edukace = příprava na život = příprava k sociálním rolím = rozvoj adekvátního chování Adobe Systems 11 Cíl edukace = příprava k sociálním rolím Pohled do historie ̶Platón – společná role – občan (viz řecká demokracie), oddělené role – filozofové + strážci + výrobci ̶středověk – společná role křesťan, oddělené role – rytíř, kněz – vzdělanec, poddaný, měšťan ̶Rousseau – Člověk + profese Adobe Systems 12 Cíl edukace = příprava k sociálním rolím Pohled do historie – rozvoj liberální společnosti 19. století Herbert Spencer (1820–1903) britský sociolog, filozof a pedagog ̶cíl výchovy = příprava k životu ̶život = životní funkce (role) → edukace pro: - přímou sebezáchovu („přežití“) - nepřímo sebezáchovu (příprava na profesní činnosti) - rodičovskou roli - sociální (občanskou) roli - volný čas (koníčky a záliby – umění) Adobe Systems 13 Cíl edukace = příprava k sociálním rolím ̶edukace = rozvoj jedince pro ty sociální role, které má ve společnosti zastávat ̶selhání jedince stále více postihuje celou společnost (dopravní katastrofy, ekologické katastrofy – Černobyl, vadné potraviny, politické i sportovní aféry, ...) ̶úkol dlouhodobý, celoživotní, permanentní: - děti bezděčně cítí potřebu připravovat se pro život – viz spontánní dětské hry - senioři a nové úkoly (IT gramotnost, …) Adobe Systems 14 Cíl edukace = příprava k sociálním rolím ̶příprava jedince jako občana (např. analýza nástupu fašismu = selhání demokratických občanských mechanismů) ̶role kvalifikovaného a úspěšného pracovníka ̶ochránce a tvůrce životního prostředí (udržitelný rozvoj, upřednostnění duchovních hodnot před konzumním stylem života, dobrovolná skromnost, …) ̶odpovědné partnerství = tolerance, pochopení, podpora, … ̶role rodičovská – nenahraditelná výchovná péče rodiny, … Adobe Systems 15 Cíl edukace = příprava k sociálním rolím ̶úloha jedince jako účastníka kulturního života → ̶člověk jako uživatel hodnot = rozvážný a odpovědný uživatel hodnot materiálních, kulturních, duchovních, … ̶účastník dopravy – jako chodec, pasažér, řidič, cyklista, ... ̶jedinec jako uživatel volného času = rozvoj zájmové orientace = kulturní či sportovní potřeby, záliby a koníčky = obrana proti drogám, gamblerství, manipulaci (reklama, sekty, sociální sítě, …) = primární prevence ̶ ̶ obecný edukační cíl – komplexní rozvoj osobnosti ̶