Test – pedagogika – ukázka Jméno a příjmení: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . UČO: . . . . . . . . . . . . . . . 1 Příkladem neformálního vzdělávání je A školní výuka v muzeu B zájmový klub v muzeu C příměstský tábor v muzeu 2 Mezi vyšší sekundární úroveň vzdělávání v ČR nepatří A prima – tercie 8letého gymnázia B 5.–8. ročník gymnázia C SOU 3 Sociální pedagogika nezkoumá A vlivy komunitního prostředí B hodnocení ve výuce C multikulturní výchovu 4 Pojem pluralitní výchova vyjadřuje edukační A trvalost B různost C kvalitu 5 Duchovědná (klasická, normativní) pedagogika vychází především z A výzkumu edukačních procesů B sebereflexe edukačních procesů C filozofických determinant výchovy 6 Výchova (v užším pojetí) se zejména zaměřuje na rozvoj A zájmů a postojů B vědomostí a dovedností C schopností a návyků 7 Mezi vyšší sekundární úroveň vzdělávání v ČR nepatří A čtyřletá gymnázia B 1.–4. ročník 8letého gymnázia C SOŠ 8 Empirická pedagogika vychází především z A etických norem B zkoumání edukační praxe C sociologických analýz 9 Mezi explorativní výzkumné metody patří A analýza dokumentů B rozhovor C pozorování 10 U kvalitativní strategie empirického šetření se A vždy formulují hypotézy B v některých případech formulují hypotézy C neformulují hypotézy 11 Otevřená položka v dotazníku předpokládá odpověď, v níž respondent A vyjadřuje svůj postoj na škále (např. od 1 po 5) B vybírá odpověď z nabídky (např. a, b, c, …) C disponuje volným prostorem k vyjádření 12 Základní výzkum se zaměřuje na A řešení praktických problémů B určení kvality a významu intervence C vytváření základních poznatků 13 Pro kvalitativní strategii empirického šetření je typické A vytváření hypotéz B testování hypotéz C negování hypotéz 14 U kvalitativní strategie empirického šetření bývá kontakt s respondenty A anonymní B osobní a dlouhodobý C zprostředkovaný 15 U kvalitativní strategie empirického šetření je generalizace výsledků A možná B měřitelná C nemožná 16 Pro kvalitativní strategii empirického šetření je typický A induktivní postup B deduktivní postup C synchronní postup 17 Výchovu k tzv. přímé sebezáchově zdůraznil A H. Spencer B J. A. Komenský C J. J. Rousseau 18 Komenského národní škola by v současnosti tvořila A primární stupeň vzdělávání B vyšší sekundární stupeň vzdělávání C nižší sekundární stupeň vzdělávání 19 J. Dewey ve vzdělávání zdůraznil postup A od teorie k praxi B od praxe k teorii C od praxe k teorii a zpět k praxi 20 Aristoteles se nezabýval výchovou A environmentální B rozumovou C tělesnou 21 Komenský našel útočiště pro svoji práci v A Španělsku B Norsku C Holandsku 22 John Locke na první místo klade A mravní výchovu B rozumovou výchovu C tělesnou výchovu 23 Do speciální pedagogiky nepatří A somatopedie B surdopedie C axiologie 24 U kvantitativní strategie empirického šetření je generalizace výsledků A měřitelná B spíše nevhodná C nemožná 25 Hypotéza A musí vyjadřovat vztah mezi dvěma proměnnými a musí být empiricky ověřitelná B nemusí vyjadřovat vztah mezi dvěma proměnnými a nemusí být empiricky ověřitelná C musí vyjadřovat vztah mezi dvěma proměnnými a nemusí být empiricky ověřitelná 26 Pro kvalitativní strategii empirického šetření je typický A deduktivní postup B synchronní postup C induktivní postup 27 Jádrem rozhovoru je A dvoustranná komunikace B vizuální komunikace C jednosměrná komunikace 28 Experiment znamená A připravenost žáka k činnosti B badatelský přístup k realitě C kooperaci žáků při konkrétní činnosti 29 Funkční gramotnost se týká A analýzy textu B matematických operací C statistických funkcí 30 Pokud se edukační cíle zaměřují na rozvoj konkrétních vědomostí, hovoříme o cílech A formativních B anticipačních C materiálních 31 Psychomotorické cíle se zaměřují na A rozvoj (sebe)hodnocení B formování žáků v oblasti citové C koordinaci pohybů 32 Žákův styl učení můžeme vymezit jako A převládající postup při učení žáků dané třídy B svébytný a preferovaný postup při učení C postup učení doporučený pedagogem 33 Kognitivní cíle se zaměřují na A vytváření postojů B rozvoj spolupráce mezi vychovávanými jedinci C porozumění učivu 34 Princip cílevědomosti spočívá v tom, A že pedagog cílevědomě pracuje na svém osobním rozvoji B že pedagog stanovuje různé cíle, se kterými však nemusí seznamovat vychovávané jedince C že pedagog jasně stanovuje konečné i dílčí cíle vychovávaným jedincům 35 Výklad nového učiva podle Herbarta patří do fáze A jasnost B vedení C syntéza 36 Syndrom burnout může zejména postihnout A mladé jedince v pracovním poměru B žáky a studenty C pomáhající profese 37 Mezi primární zdroje motivace řadíme A pocit moci B zájmy C možnost vzdělávání 38 Verbální komunikace zahrnuje A gesta B grafomotoriku C slova 39 Příznaky syndromu burnout se mohou projevit v A psychické, fyzické, sociální úrovni B fyzické, sociální, rodinné úrovni C psychické, sociální, dovednostní úrovni 40 Edukační aktivity pro seniory A nemají již vliv na udržení tělesných a intelektuálních sil B mají kladný vliv pouze na seniory, kteří netrpí stařeckou demencí C působí kladně na udržení tělesných a intelektuálních sil 41 Kterými oblastmi edukace se zabýval Aristoteles? 42 Z jakých důvodů je významné formální vzdělávání? 43 Které hlavní úkoly (funkce) musí plnit pedagog? 44 Jaké jsou hlavní rysy kvantitativních výzkumů edukace?