Ergoterapie v rámci speciálně pedagogických disciplín. Mgr. Marie Krejčová ERGOTERAPIE U DĚTÍ • usilovat o spolupráci, je potřeba si dítě získat, navázat s ním kontakt, aby terapii akceptovalo. • přirozenou dětskou aktivitou (+ do určitého věku i hlavní náplní dne) je hra • Využíváme ji i v rámci ET jako prostředek i cíl. Dítě pomocí ní získává zkušenosti, osvojuje si nové dovednosti, experimentuje, orientuje se v okolí, učí se navazovat vztahy s vrstevníky, rozvíjí hrubou a jemnou motoriku a učí se, jak řešit problémy a přizpůsobit se změnám. • v rámci terapie potřeba respektovat vývojový stupeň dítěte. • Dále znát charakteristické druhy her dle vývojových stádií a zvolit odpovídající aktivitu s cílem podpořit správný senzopsychomotorický vývoj. ERGOTERAPIE U DĚTÍ • Riziko: Pokud se dítěti, zejména v raném věku, nedostává dostatek podnětů - stimulů, pak zaostává ve svém psychomotorickém vývoji! • Každé dítě, pokud je vlivem úrazu či jiné závažné poruše zdraví upoutané na nemocniční lůžko, prožívá útrapy onemocnění či úrazu a narůstá u něj stres z cizího prostředí, z neznámých lidí a léčebných zákroků. • Dnes v některých případech existuje možnost umožnit pobyt s matkou nebo jinými blízkými členy rodiny. Personál na těchto odděleních již nenosí bílé ochranné oděvy. Interiéry jsou plné barev a dětských motivů pro navození příjemnější atmosféry v rámci možností. Tato zařízení mohou navštěvovat herní terapeuti, klauni nebo dobrovolníci z řad studentů. • Pokud je dítě již mimo ohrožení života nebo je v postakutním stavu, pomalu a postupně jej ovlivňujeme pozitivními impulzy, které přispívají k harmonizaci jeho psychického stavu, uspokojování potřeb a postupné aktivizaci. • Podněty bychom měly postupně dávkovat s přihlédnutím na zdravotní stav a individuální potřeby malého pacienta (věk, přání). • Nejdůležitější je osobní kontakt (rozhovor, hlazení, chování, zpěv) a hry. • Přiměřená hra účelně doplní požadovaný denní režim. Ergoterapie je vhodná pro děti: • s neurologickým postižením (např.DMO) • nejčastější hybná poruchav dětství • vzniká následkem poškození mozku v období kolem porodu • ET se podílí na hybném vývoji ovlivněním svalového tonu při péči o malé děti. • Později podporujerozvoj hraní a nácvik činností z oblasti ADL. • důležité období dospívání: optimum = ze závislého dítěte se stává zcela samostatný dospělý • nutno zvážit podmínky pro samostatné bydlení, další vzdělání, perspektivní pracovní uplatnění, řízení auta, možnost partnerských vztahů... • s poruchou smyslového zpracování (senzorické integrace) • se specifickými poruchamiučení (např.dyslexie, dysgrafie) • se sníženou schopností koncentrace pozornosti a hyperaktivitou • s dyspraxií • s vývojovou dysfázií • s poruchou autistického spektra (PAS) • s nerovnoměrným psychomotorickým vývojem • rozvoj hry, nácvik soběstačnosti, dosažení vzdělání a pracovního uplatnění. • spolupodíl na rhb v rámci škol a sociálních ústavů • s Downovým syndromem a jinými genetickýmivadami • po úrazech Používané ergoterapeutické přístupy: Využití vývojových přístupů • Koncept Senzorické integrace – evidence-based přístup, který se využívá k optimalizaci smyslových vjemů • Bazální stimulace – koncept, který využívá rehabilitační techniky k podpoře vnímání tělesného schématu, komunikaci a pohybové schopnosti klienta ke zlepšení kvality života • Neurovývojová stimulace – program, který vychází z psychomotorického vývoje a pomáhá integrovat primární reflexy, které mohou ovlivnit neurologický vývoj dítěte, což má vliv na smyslové vnímání, komunikaci, rovnováhu, koordinaci pohybu a schopnost učení • Prvky Bobath konceptu – celodenní přístup na neurovývojovém podkladě, podporující denní péči o dítě i hru • PANat vzduchové dlahy – dlahy, které se využívají k fyziologickému polohování končetin k eliminaci patologických souhybů a podporu plynulého a vědomého pohybu, což lze využít při nácviku různých dovedností • Prvky Handle přístupu – holistický přístup, který nabízí jednoduché pohybové aktivity, které pomáhají zlepšit fungování nervového systému a proces učení • Prvky DIR – Floortime – specifická forma terapeutické hry, při které se dítě učí regulovat emoce, navazovat vztahy, komunikaci, tvořivost a logické uvažování, které by se nevyvinuly běžným způsobem • Orofaciální stimulace – terapie v oblasti obličeje, jejíž cílem je snížení salivace, aktivizace polykání, normalizace svalového napětí a podpora verbálních a neverbálních schopností Ergoterapeutický proces: Ergoterapeut zhodnotí stav dítěte a jeho silné a slabé stránky Nástroje: vývojová diagnostika,test klinického pozorování,smyslový profil,strukturovaný rozhovor s rodinnými příslušníky a klientem. Na základě vstupního vyšetření, je individuálně navržena frekvence terapií ve spolupráci s lékařem tak, aby vyhovovala klientovi i rodinným příslušníkům. Ergoterapeut spolupracuje s rodinou, asistenty a učiteli v plánování terapeutického cíle a vytvoření rehabilitačního plánu do domácího a školního prostředí,což podporuje učení nových dovedností k dosažení plného potenciálu klienta. ERGOTERAPIE U DĚTÍ Dětská ergoterapie rozvíjí: • grafomotoriku • jemnou motoriku • koordinaci pohybu a rovnováhy • psychomotorický vývoj • soběstačnost v domácím i venkovním prostředí • paměť • učení a pozornost ERGOTERAPI E & VYUŽITÍ HRY U DĚTÍ • podpora psychomotorického vývoje dítěte, zlepšení jemné motoriky a rozvoji činnosti mozku • využití velkého množství pomůcek • Hra je hlavní činností u dětí. Tedy prostředek i cíl terapie. • = spontánní aktivita, ve které dítě získává zkušenost, experimentuje, opakuje si nové dovednosti a orientuje samo sebe v okolí. Hra přináší potěšení, obsahuje vnitřní motivaci a odměnu (výhra, uspokojení). • Důležitá role ve vývoji dítěte: • Navazování vztahů s vrstevníky • Rozvíjení jemné & hrubé motoriky • Přizpůsobování se změnám = adaptace ERGOTERAPIE & VYUŽITÍ HRY U DĚTÍ • každé vývojové období dítěte = preference jiných charakteristických druhů her pro zdokonalování jeho vnímání (senzorická, pohybová a psychická schopnost dítěte) Pohybová hra: • umožňuje lepší vnímání sebe samého prostřednictvím vlastního těla. • tělesný prožitek umožňuje pochopit sebe sama a tím dává smysl vlastní existence. Umožňuje vytvořit prostor k vytvoření „já“ a jeho hranic. • Na základě změny prožívání jsou vyvíjeny nové způsoby jednání. • jako zaměstnávání (nespecifická, kondiční, psychologická ET) harmonizuje a odvádí pozornost od negativních vlivů ( snaha o dosažení pohodové a radostné atmosféry ) souvisejících se změnou zdravotního stavu, pomáhá v adaptaci a odloučení od nejbližších. HLAVNÍ ZÁSADY ERGOTERAPIE V DĚTSKÉM VĚKU • postupovat dle stupně psychomotorického vývoje dítěte • volit priority každého věkového období: smysly, motorika, řeč, herní dovednosti, grafomotorika, sociální vazby, samostatnost • podporovat všestranný senzo-psycho- motorickývývoj • rozvíjet částečně zachovalé a neporušené funkce • spolupracovat s rodiči a ostatními členy terapeutickéhotýmu • navázat včas a ve správnou chvíli na sociální a pracovní rehabilitaci HODNOCENÍ HRY • vhodné dělat v přirozeném prostředí člověka • formou rozhovoru, dotazníku, pozorováním, specifické hodnocení a testy • prostřednictvím hry sledujeme (min. 30 minut!) dovednosti a schopnosti dítěte, např. jemnou motoriku, konverzaci a komunikaci, oční kontakt, pohyblivost, relaxaci,kreativitu atd. • 5 faktorů, na které se můžeme zaměřit: • herní aktivita – co dítě dělá • preference – proč se mu daná herní aktivita líbí • jakým způsobem ke hře přistupuje • schopnost dítěte hrát si • vliv prostředí, ve kterém si dítě hraje • specifické testy – spíše v zahraničí, v ČR minimálně – např. Adult Playfull Scale, Pediatric Interest Profiles, Test hravosti (Test of Playfulness) + nová verze: Předškolní škála hry dle Knoxové (Revised Knox Preschool Play Scale). Předškolní škála hry dle Knoxové = popis vývoje typický pro herní chování u dětí ve věku od narození do 6 let Hodnotí se 4 oblasti: Zvládnutí prostoru (hrubá motorika): zapojení celého těla, zájem o prostor Práce s materiálem (jemná motorika): manipulace,pozornost Symbolika (pochopení okolního světa): imitace, dramatizace Zapojení do hry: množství a typ sociálních interakcí, spolupráce, použití humoru a jazyka při hře... TEST HRAVOSTI Pro děti od 3 měsíců do 15 let Hodnotí se 24 položek ve hře, kdy se posuzuje na čtyřbodové škále (0-3): • rozsah • Intenzita • zručnost Posuzují se 3 prvky hravosti: •vnímání kontroly(vnitřní/vnější) •zdroj motivace (vnitřní/vnější) •oproštění se od reality Příklady položek: aktivní účast ve hře, samostatnost v rozhodování,pocit bezpečí, veselost,snaha o pokračování v aktivitě ROZDĚLENÍ VÝVOJOVÝCH EPOCH HER • Senzomotorická: Od narození do 2 let • Prozkoumáváníprostoru • Manipulace s předmětya osobami v bezprostřednímokolí • Senzorická + motorickázkušenost • Poznávání senzorických vlastností předmětů alidí • Symbolická & jednodušekonstruktivní: 2-4 roky • Objevení jazykovýchdovedností: rozvojsymbolů • Rozvoj jemnéa hrubémotoriky • Senzomotorickázkušenost + představivost • Dramatická, komplexněkonstruktivní & předherní: 4-7 let • Začátek porozumění základnímpravidlůmčinnosti • Dramatickáhranahrazuje představivost • Přechod z průzkumné do způsobiléhry • Herní: 7-12 let • Naléhavostkontrolovat činnostipředmětů a událostí • Růst smyslu pro kontrolu a ovládání • Způsob jak zvýšit své kompetence (soutěživé hry) • Rekreační: 12-16 let • Zlepšení dovedností a interakcí jedince k chování v roli dospělého • Role funkcí,pravidel & vzorců spolupráces týmem či skupinou ROZDĚLENÍ HER DLE VĚKU Tyto typy her jsou typické pro kojenecký a batolecí věk. Druhy her a její uplatnění v rehabilitaci:dětská,společenská, divadelní,psychologická, pohybová... Funkční hra: jsou to pohyby a spontánní procvičování pohybů, kdy se opakovaný pohyb stává cíleným. hra dítěte bez hračky, slouží k rozvoji poznání vlastníhotěla a jeho hranic postupně se ze spontánního nekoordinovaného pohybu stává uvědomělý a ovládaný jedná se o hru rukama, nohama, plazení, překulování, broukání. Manipulační hra:tzn.manipulaces hračkami a jinými předměty. učí se s nimi zacházet poznává jejich vlastnosti využívá hmat, sluch, zrak ROZDĚLENÍ HER DLE VĚKU Tyto typy her jsou typické od konce batolecího věku. Napodobovací hry: od konce kojeneckéhověku.Dítě napodobuje: mimiku pohyby (paci paci, jak jsi veliký, apod.) zvuky (zvířat – haf, motorů – brrm) pomáhají při zdokonalování a rozvíjení řeči. Úlohovéhry: hry na něco,od staršího batolecího věku.Hryzačínají být: komplexnější procvičují pohybové i psychické funkce uplatní se jemná motorika, pohyb z místa, změny poloh nacvičuje skutečné pracovní úkoly (jako maminka vaří, žehlí, krmí miminko, apod.). tento typ her pomáhá rozvíjet rozumové funkce a sociální vztahy. Konstrukčníhry: již od batolecíhověku skládání jednoduchých prvků navlékání, vystřihování, malování práce se stavebnicí, skládačkami, modelínou, v písku. přechod k pracovní činnosti rozvoj a zdokonalování hrubé a jemné motoriky, obratnosti, vytrvalosti, koordinaci rozvoj rozumových a psychických funkcí ROZDĚLENÍ HER DLE VĚKU Pohybovéhry: hry s nářadím a náčiním tancování, rytmická cvičení s hudbou a zpěvem využití velkého množství technik v závislosti na typu postižení Receptivní hry: činnosti, kdy dítě přijímá podněty, zpracováváje a rozvíjí tím svoje schopnosti a vlastnosti sleduje divadelní hru poslouchá pohádku využití zejména ve výchově a rehabilitaci psychických funkcí. Didaktickéhry: rozvíjejípoznávací procesy a vědomosti. učení prostřednictvím hry využívají se v rehabilitaci psychických funkcí při procvičování jemné motoriky, koordinaci okoruka, ruka-ruka. CÍL ERGOTERAPIE U DĚTÍ • Dosažení pohody, radostné atmosféry a zabránění negativních vlivů hospitalizace • U dlouhodobé léčby: zajištění všestranného rozvoje dítěte • zamezuje patologickým sociálním vztahům v rodině • Péče o psychomotorický vývoj dětí s vrozenými vadami (zrakové, sluchové, mentální...) cílem je DOSAŽENÍ INTEGRACE. ERGOTERAPIE U PORUCH GRAFOMOTORIKY • = je pohybová schopnosta dovednost,kterou potřebujemeke psaní,kresbě či jiným grafickým úkonům • Tato schopnost je podmíněná mentální úrovní. • Psaní je vysoce koordinovaná činnost nervosvalového systému. Je závislá na funkci dominantní HK a CNS, včetně posturálních funkcí. • Poruchy psaní řeší ergoterapie. • Postupy: individuální dle charakteru a rozsahu postižení. • Vyšetření: • funkce dominantníkončetiny • schopnost úchopu • vedení končetiny ve směru písma • koordinace • senzitivní funkce • postury POŽADAVKY NA HRAČKU • hygienické, funkční a bezpečnostní požadavky • velká role estetiky (tvar, barva, materiál) • musí korespondovat se stupněm vývoje dítěte a rozvíjet motorické schopnosti, smyslové vnímání, sociální vztahy, myšlení, fantazii a city. DĚKUJI ZA POZORNOST! LITERATURA • Brabencová,M., Neverišová,K. (2014). Základní pojmy a oblasti působení v ergoterapii.Brno, FSpS MUNI. • Klusoňová, E. (2011). Ergoterapie v praxi. Brno, Czech Republic: NCONZO. • Krivošíková,M. (2011). Úvod do ergoterapie.Praha, Czech Republic: Grada a.s.