Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 1 np/nk4121 – Reflexe praxe 1 Stručné teoretické východisko – abecední slovník základních pojmů Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 2 Akční výzkum ve vzdělávaní ̶reflektivní zpětnovazební proces, v němž účastníci systematicky zkoumají a hodnotí svou vlastní vzdělávací praxi využitím technik kvalitativního výzkumu Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 3 ALACT model ̶metodický postup pro reflektování výuky a navrhování alternativ postupu ̶zkratka pojmů Action (jednání), Looking back (zpětný pohled na jednání), Awareness (uvědomění si podstatných aspektů), Creation alternatives (vytvoření alternativních postupů jednání), Trial (vyzkoušení); tyto pojmy popisují jednotlivé fáze procesu reflexe při reflektivní praxi ̶dle Korthagen, 2011 Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 4 Alterace ̶třetí fáze metodického postupu metodiky 3A ̶varianta didaktického řešení určité výukové situace navržená s cílem zlepšit kvalitu původního řešení ̶při jejím hodnocení lze posoudit jako zlepšující (úspěšnou), zhoršující (neúspěšnou) či neutrální (bez kvalitativního důsledku) Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 5 Analýza ̶druhá fáze metodického postupu metodiky 3A ̶rozpoznání nejdůležitějších strukturních součástí či vlastností výuky ̶vedena cílem uvědomění si těch složek výuky, které by bylo možné měnit s důsledkem zvýšení kvality výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 6 Anotace ̶první fáze metodického postupu metodiky 3A ̶základní popis výuky a jejich kontextů; vedena cílem zaznamenat výchozí myšlenkový obraz výuky a jeho podstatné vnitřní a vnější souvislosti (Slavík et al., 2020) ̶stručný výstižný popis, který shrnuje nejdůležitější poznatky o pozorované výuce a přináší tím základní informace o kontextu probíraných situací; cílem je umožnit vnímat výuku jako celek, aby bylo možné porozumět analýze a alteraci výukových situací (Janík et al., 2016) Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 7 Determinanty výuky ̶vnější nebo vnitřní faktory, které spolurozhodují o kvalitě výuky a při pozorování jsou bezprostředně nebo nepřímo rozpoznatelné v reálné podobě výukových situací ̶charakteristiky výuky – determinanty přímo vymezující určitou kvalitu, kterou může výuka vykazovat (struktura, integrita výuky) ̶komponenty výuky – determinanty, které vytvářejí podmínky pro kvalitu výuky (organizační formy, fáze výuky ̶hlavní determinanty výuky: a) vzdělávací obsah (dle oboru) b) způsob tematizace vzdělávacího obsahu v činnosti a komunikaci ve výuce c) cíle vzdělávání v a výchovy Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 8 Didaktická analýza výuky ̶rozčlenění reflektované výuky na její strukturní části charakterizované pojmenováním a popisem jejich didakticky důležitých vlastností a jejich vztahů jak mezi sebou navzájem, tak k nadřazeným celkům Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 9 Didaktická kazuistika ̶diagnosticky zaměřený didaktický popis a výklad konkrétního případu výuky, který prostřednictvím využití teoretických znalostí charakterizuje průběh výuky a rozebírá její determinanty ̶vypovídá o kvalitě výuky a přináší poznatky o didakticky důležitých jevech ̶analogií didaktické kazuistiky v širším kontextu kvalitativního výzkumu je případová studie Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 10 Didaktický výzkum výuky ̶hluboce promyšlený, teoreticky zdůvodněný způsob profesní reflexe výuky spojený s hodnocením kvality výuky, jímž se zabývají výzkumníci v nejtěsnější spolupráci s učiteli Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 11 Didaktická znalost obsahu ̶projevuje se v učitelově dovednosti rozumět vzdělávacímu obsahu z hlediska žáků a podle toho s obsahem didakticky zacházet tak, aby učitel své žáky motivoval k učení a podporoval je při zvládání vzdělávacího obsahu (Slavík et al., 2016) ̶složka učitelovy profesní výbavy, která mu umožňuje vyučovat obsah tak, aby byl pro žáky dostupný a motivující; v obsahově zaměřeném přístupu je hlavní složkou profesní kompetence, která by měla být u učitelů rozvíjena (Janík et al., 2020) Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 12 Integrita výuky ̶klíčová determinanta výuky, který vypovídá o míře didakticky funkčního souladu mezi vzdělávacím obsahem výuky, zamýšlenými cíli výuky a společnými aktivitami učitele a motivovaných žáků ̶pro obsahově zaměřený přístup je to jedna z klíčových charakteristik výuky sloužící při hodnocení jako kritérium kvality výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 13 Intuice ̶praktické vědomí ̶usuzování a rozhodování opřené o tacitní znalosti ̶provází a kontroluje aktivity v praktických situacích a projevuje se víceméně automaticky bleskurychle během jednání nebo v okamžitých spontanních soudech a úsudcích ̶primární intuice je nepoučená profesním výcvikem či speciálními odbornými znalostmi ̶sekundární intuice je rozvinutá, obohacená profesním výcvikem a speciálními odbornými znalostmi Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 14 Klíčové situace výuky ̶jsou při reflexi vyhodnoceny jako relativně nejdůležitější pro utváření učebního prostředí a pro dosažení cílů pedagogického díla Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 15 Kontext výuky ̶vnější kontext představují různé okolnosti z oborů nebo oblastí, z nichž výuka čerpá svůj vzdělávací obsah, tyto okolnosti mají či mohou mít vliv na kvalitu výuky ̶vnitřní kontext jsou různé okolnosti uvnitř posuzované výuky, které mají či mohou mít vliv na kvalitu výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 16 Kritérium kvality výuky ̶měřítko kvality komponent výuky ̶hodnotící pojmenování pro charakteristiky výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 17 Kritické situace výuky ̶ty klíčové situace, které vyžadují zlepšující změnu, protože jsou zdrojem problémů v tvorbě učebního prostředí a vedou ke zhoršení kvality výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 18 Kurikulum ̶obsah vzdělávání orientovaný vzdělávacími cíli, záměrně nebo nezáměrně osvojovaný žáky v učebním prostředí a textově zakotvený v kurikulárních dokumentech ̶dosažené kurikulum – obsah, který si žák ve výuce osvojil a umí jej užívat a zvládat ̶realizované kurikulum – obsah uskutečňovaný ve výuce v interakcích učitele a žáků ̶zamýšlené kurikulum – obsah určený pro výuku a zaznamenaný v kurikulárním programu, v učitelově přípravě na výuku, atd. Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 19 Kvalita výuky ̶souhrn všech vlastností výuky, které podmiňují dosažení jejich cílů; čím je kvalita výuky vyšší, tím lépe jsou plněny její cíle ̶míra kvality výuky je dána mírou přínosu jejího učebního prostředí pro rozvoj žákovských znalostí obsahu a pro dosažení cílů výuky ̶ ̶komplexní strukturované kritérium odvozené z cílových požadavků na výuku, jehož stav určuje pozici výuky na hodnotové škále a poukazuje na ty determinanty výuky, které vyžadují zlepšení Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 20 Metodika 3A ̶metodický postup pro zkvalitňování výuky na základě hodnocení její kvality ̶3A jako zkratka prvních písmen pojmů, které vystihují tři navazující fáze metodického postupu (anotace-analýza-alterace) ̶cílem je: a) poznávání (anotace), didaktické zhodnocení (analýza) a navržení alternativ (alterace) profesních praktik učitelů při utváření učebního prostředí a podpoře učení žáků b) využití získaných poznatků pro podporu učitelů při zvyšování kvality výuky prostřednictvím rozvíjejících hospitací Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 21 Myšlenkový obraz výuky ̶souhrn všeho, co si pozorovatel zapamatuje z pracovního pole výuky, co si zpětně dokáže v představě vybavit a vypovídat o tom s uvážením nejdůležitějších momentů a jejich souvislostí Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 22 Obsahová jádra výuky ̶základní obsahové složky, jímž mají žáci rozumět a naučit se je zvládat ̶jsou tvořena strukturou jádrových konceptů, které poskytují výuce vzdělávací obsah ̶kolem obsahových jader výuky se soustřeďuje komunikace a hlavní aktivity žáků v učebním prostředí výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 23 Pedagogické dílo ̶je výukový celek organizovaný učitelským záměrem tvořit se žáky učební prostředí a tak dosáhnout stanoveného cíle, jemuž jsou podřízeny dílčí výukové situace Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 24 Profesní kompetence ̶způsobilost (oprávnění), kterou učitel prokazuje při plánování a přípravě výuky, při realizaci kurikula ve výuce, při hodnocení žáků i během reflexe a evaluace výuky a)dovednosti či způsobilosti pro vlastní pedagogickou činnost – projevují se v klíčových oblastech profesní činnosti: plánování výuky, řízení a organizace procesu učení žáků, vytváření učebního prostředí, hodnocení procesů i výsledků učení žáka, systematické reflektování výuky b)osobnostní předpoklady a profesní etika – projevují se při interakci a komunikaci se žáky, s jejich rodiči a ostatními účastníky vzdělávacího procesu c)profesní znalosti – znalosti cílů a kontextů vzdělávání, znalosti kurikula, didaktické znalosti vzdělávacího obsahu, pedagogicko-psychologické znalosti o žácích Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 25 Reflektivní kompetence učitele ̶součást učitelské profesní kompetence ̶nutná podmínka odborné komunikace v profesi ̶projevuje se v empirické, teoretické a odborné rovině soudů a úsudků, které učitel formuluje při výpovědích o své profesní činnosti ve výuce či v souvislosti s ní ̶složky: a) shromažďování informací o výuce b) analýza a hodnocení výuky c) zdůvodňování výukových postupů d) návrhy na zlepšení výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 26 Reflektivní praktik ̶vykonavatel výuky vyznačující se kompetencí využívat reflexe ke zkvalitňování vlastní činnosti ̶profesionál, který umí zpětně analyzovat, zdůvodňovat a vyhodnotit vlastní profesní činnost s cílem udržovat její kvalitu na vysoké úrovni nebo ji zlepšovat Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 27 Reflektivní praxe ̶model vykonávání praxe v učitelské profesi, který odborně, cíleně a systematicky využívá reflexi k porozumění a zkvalitňování profesního jednání ̶pojetí profesního vzdělávání, v němž je reflexe praktické činnosti východiskem pro hlubší analytické porozumění profesnímu výkonu, pro vysvětlování a zdůvodňování jeho postupů, pro jejich hodnocení a zlepšování s oporou v teorii ̶model reflektivní praxe – specifické pojetí profesního vzdělávání, v němž je profesní výkon chápán jako součást reflektivního procesu nabývání znalostí a rozvoje kompetencí prostřednictvím tvořivého řešení problémů praxe; učitel opírá svoji profesní činnost o zvažování alternativ, o rozhodování, co v dané pedagogické situaci dělat a vyhodnocení úspěšnosti rozhodnutí prostřednictvím reflexe v akci a po akci Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 28 Reflexe po akci ̶probíhá v době mimo přímou výuku a umožňuje promyšlenou verbalizovanou analýzu reflektovaných situací a reflektivní dialog o nich (v profesní skupině) Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 29 Reflexe v akci ̶probíhá bezprostředně během činnosti učitele ve třídě a průběžně zabezpečuje kvalitu výukových situací ve prospěch pedagogického díla Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 30 Reflexe výuky ̶zpětnovazební činnost, která analyticky interpretuje výuku a přispívá k její evaluaci s cílem výuce profesionálně porozumět a navrhovat její alterace ̶formami reflexe výuky jsou: a)hospitace – přímá nebo technicky zprostředkovaná pozorovatelská účast ve výuce s cílem získat informace o vzdělávacím procesu, hodnotit jeho kvalitu, poskytnout hospitovanému učiteli zpětnou vazbu, a tím podpořit zavádění zlepšujících změn v jeho práci b)evaluace výuky – činnost, která zajišťuje stav kvality výuky na určitém místě a ve vymezeném čase c)výzkum výuky – nejnáročnější forma reflektování výuky; záměrná, systematická, plánovitá činnost získávání, interpretace a operacionalizace údajů z výuky, která v kontextu teorie poskytuje zpětnovazební informace s možností jejich využití pro zlepšování kvality výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 31 Struktura výuky ̶způsob uspořádání částí výuky k sobě navzájem i do nadřazených celků ̶strukturací výuky (vnitřními i vnějšími souvislostmi jejich složek) je ovlivněna kvalita výuky Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 32 Tacitní/implicitní znalosti ̶uplatňují a projevují se intuitivně během rozhodování při jednání ̶jednající člověk si tacitní znalosti může uvědomovat jen okrajově během reflexe v akci a případně je později verbalizovat (slovně vyjádřit) zpětně při reflexi po akci Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 33 Triangulace ̶v kontextu kvalitativního výzkumu nebo při reflexi výuky se jedná o způsob zvyšování objektivity soudů a úsudků prostřednictvím využití více hledisek na stejný předmět, zejména srovnání pohledů různých osob nebo použití různých metod Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 34 Učitelovo pojetí výuky ̶souhrn všech trvalejších osobních předpokladů, s nimiž učitel přistupuje k výuce, a které se bezděčně nebo vědomě promítají do jeho profesního rozhodování a jednání ̶vyvíjí se získáváním zkušeností z výuky a rozvíjí se prostřednictvím profesního vzdělávání spojeným s reflexí a hodnocením praxe Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 35 Výuka ̶časoprostorově vymezený souhrn interakcí mezi učiteli a žáky, v němž jsou s vysokou mírou intencionality (zaměření se na předmět, směřování k cíli) vytvářeny příležitosti k učení (se) prostřednictvím činností s určitým obsahem a s ohledem na sledované cíle Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 36 Výuková situace ̶součást procesu výuky vymezená časem, místem a obsahem výuky ̶jádrem je zpravidla učební úloha ̶jednotlivé výukové situace se podílejí na celkové kvalitě výuky v závislosti na své pozici ve struktuře výuky a na míře jejich vlivu na dosažení cílů výuky ̶míra této podpory je vyjádřena vymezením čtyř kategorií kvality výukových situací a)VS selhávající – bez zjevného přínosu pro žáky, nepřispívá k dosažení cílů výuky, potřeba alterací je velmi vysoká b)VS nerozvinutá – poskytuje žákům příležitost osvojovat si základní poznatky na základní úrovni kvality, potřeba alterací je vysoká c)VS podnětná – poskytuje žákům příležitost k učení na základě jejich vlastní činnosti a komunikace, ale neklade důraz na souvislosti a na náhled žáků na vlastní poznávací postupy, potřeba alterací je nízká d)VS rozvíjející – poskytuje žákům příležitost k učení na základě jejich vlastní činnosti a komunikace včetně kladení důrazu na souvislosti s náhledem žáků na vlastní poznávací postupy, alterace nejsou nutné Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 37 Záznam výuky a)dokumentační záznam – podrobný popis a výklad všech nejdůležitějších jevů a jejich vzájemných vztahů v pozorované výuce; vzniká postupným vlastním výběrem pozorovaných jevů a formulací soudů a úsudků o nich pozorovatelem; reflexe s ním spojená je následně strukturovaná; formou dokumentačního záznamu je didaktická kazuistika b)kriteriální záznam výuky – předem strukturovaný do kategorií-kritérií hodnocení; pozorovatel vybírá a označuje ty z nich, které ve výuce zjistil; reflexe s ním spojená je předběžně strukturovanéá Adobe Systems np/nk4121 – Jaro 2021/O. Janák 38 Literatura ̶Janík, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. ̶Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. ̶Slavík, J. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU. ̶