SPECIALIZACE TRENÉRSTVÍ 1. LEDNÍ HOKEJ FSpS BRNO Přednášky 1 ročník: HK /herní kombinace/-útočné Mgr. Jan Konečný, Ph.D. Brno 2021 HK /herní kombinace/- útočné Herní kombinace=je vědomá spolupráce dvou a více hráčů, kteří se na dané herní situaci podílejí. Stejně jako u herních činností jednotlivce rozlišujeme kombinace útočné a obranné. Z nácvikem spolupráce na základě herních kombinací začínáme až v okamžiku, kdy chlapci dobře ovládají techniku bruslení a základní útočné a obranné herní činnosti jednotlivce. Poznámka: je vhodné provádět nácvik jednoduchých kombinací v přípravě na suchu. Útočná kombinace je cílesměrnná součinnost 2-3 hráčů při řešení určité herní situace v útoku HK /herní kombinace/- útočné Herní kombinace /HK/-ÚTOČNÉ: 1. Přihrej a jeď / přihrej a následuj/ 2. Křížení 3. Zpětné přihrávky 4. přenechání kotouče 4. Clonění 6. Najíždění do volného prostoru 1.Přihrej a jeď /přihrej a následuj/: Kombinace založená na principu přihrej a jeď je základní útočná kombinace, při níž hráč, který přihrával, najíždí do volného prostoru, kam může dostat přihrávku zpět. Při hře se vyskytuje ve všech pásmech hřiště /OP,SP,ÚP/. Metodika nácviku: Pomocí této kombinace se v nejmladších věkových kategoriích mohou řešit základní herní situace 2-0,3-0,2-1, 3-1. Předpokladem zvládnutí této kombinace je jistá úroveň HČJ, zejména přihrávání a zpracování kotouče v pohybu. Provádíme přihrávky z místa a z mírného pohybu, dále s odporem /pasivním, aktivním/… Nacvičujeme situaci 2-0 bez odporu, průpravná cvičení: příklady… Nejčastější chyby: Hráč se po přihrávce nedá do pohybu /stojí/. Najíždí bez vizuálního kontaktu se spoluhráčem. Příliš nepřesné přihrávky. HK - útočné: 1. přihrej a jeď HK-útočné: 2. Křížení 2. Křížení - významná kombinace založená na principu výměny míst. Z hlediska hry je využívána v situacích 2-1,3-2,2-2 a 3-3. Rozhodující úlohu má hráč bez kotouče, který najíždí proti kotouči. Tato kombinace se používá ve všech fázích útoku i při nátlakové hře v ÚP. Často se spojuje s dalšími kombinacemi, jako je zpětná přihrávka, přenechání kotouče a clonění. Jsou-li útočníci těsně obsazováni, např. v OP u modré čáry, výměnou míst /křížením/ se odpoutávají od soupeře na přihrávku. S výhodou se uplatňuje proti dobře pozičně bránícímu soupeři při přechodu přes modrou čáru / ze SP do ÚP/. Příklady cvičení… Metodika nácviku: Teoretický výklad spojený s ukázkou /praktická ukázka nebo video/. Průpravná cvičení pro kombinaci – je vhodné provádět cvičení na zpracování kotouče a přihrávání střídavě forhendem a bekendem výměnou míst, popřípadě i s přenecháním kotouče. Nácvik křížení bez odporu soupeře při zakládání útoku a při zakončení spojený s přenecháním kotouče. Nácvik s odporem /pasivním, aktivním/ Nejčastější chyby- hráči nemají vizuální kontakt, při křížení přestávají bruslit, hráč bez kotouče křižuje před hráčem s kotoučem. HK - útočné: 3. Přenechání kotouče 3. Přenechání kotouče – při nácviku je třeba naučit mladé hráče odlišovat přenechání kotouče a zpětnou přihrávku. Přenechání kotouče je rovněž kombinace založená na principu výměny míst. Rozhodující úlohu sehrává hráč s kotoučem, Na jeho pohyb reaguje hráč bez kotouče. Kombinace je náročná na přesnost provedení a správné načasování pohybu. Hráč s kotoučem nesmí nikdy přenechávat kotouč svému spoluhráči naslepo. Důležitá je další činnost hráče, který přenechává kotouč /clonění, najetí do volného prostoru…/. Typickým příkladem je situace 2-1, kdy hráč s kotoučem jako první najíždí přímo proti bránícímu soupeři. Těsně před ním nechává kotouč za sebou a buď cloní bránícího hráče nebo pokračuje v pohybu s výměnou míst. Důležitá je včasnost najetí hráče bez kotouče na místo přenechání kotouče. Příklady cvičení… Velmi často se přenechání kotouče praktikuje při zakládání útoku, je-li kotouč za brankou a bránící soupeř je před brankou. Za brankou dojde k přenechání kotouče a podle herní situace může nastat ještě kombinace se zpětnou přihrávkou. Příklady cvičení… Metodika nácviku: Předpokladem je dobré ovládání přihrávek po ruce a přes ruku a jejich zpracování. Hráč by měl použít zpětné přihrávky jen v případě, kdy může svému spoluhráči přihrávat a ví o něm /nikdy nepřihrávat naslepo/. Nácvik začínáme jednoduchými průpravnými cvičeními. Nácvik v nižší rychlosti bez soupeře. Provádíme v rychlosti s pasivně bránícím soupeřem. Nácvik a zdokonalování v herních cvičeních a ve hře. Nejčastější chyby: Chybí vizuální kontakt. Hráč přihrává naslepo. Nepřesná přihrávka nebo přenechání kotouče/kotouč nepřenechá/. Hráč, který přihrával nebo přenechal kotouč, se nezapojuje dále do hry. HK - útočné: 4. Zpětné přihrávky 4. Zpětné přihrávky - zpětná přihrávka má pro hru velký taktický význam. Lze ji praktikovat při zakládání a rozvíjení útoku, při reorganizaci či přeměně a při zakončování útočných akcí. Z hlediska techniky je důležité provést tuto přihrávku překvapivě, přesně a hlavně v posledním okamžiku. Rovněž je důležité, aby hráč, který přihrával, se opětovně zapojil do hry. Tato kombinace založená na zpětné přihrávce se velmi často spojuje s dalšími útočnými kombinacemi, zejména s křížením a cloněním. Příklady cvičení… HK - útočné: 5. Clonění 4. Clonění - z hlediska posloupnosti výuky je řazena až do vyšší věkové kategorie. Je součinnost hráčů, kdy hráč bez kotouče svým pohybem a postavením dovoleným způsobem omezuje činnost bránícího soupeře a tím usnadňuje svému spoluhráči kontrolu nad kotoučem. Využívá se při hře 5-5, při přesilové hře 5-4 a při vhazování prakticky ve všech prostorách hřiště a při řešení různých herních situací v jakémkoli početním stavu. Tato kombinace v přesilových situacích 2-1,3-2 a v rovnovážných 2-2,3-3 společně s kombinacemi založenými na přenechání kotouče, zpětné přihrávce a na křížení, vytváří možnost jejich řešení. Clonění, které je někdy označováno jako blokování, je taktický prvek, který vytváří hráči s kotoučem prostor pro jeho vedení. V žádném případě se nejedná o osobní souboj. Technika provedení je limitována pravidly LH. Důležité pro clonícího hráče je udržet pohyb ve vztahu k soupeři a ke svému spoluhráči s kotoučem a svým pohybem, respektive postavením, vytvořit ve vhodném okamžiku překážku v dráze pohybu bránícího soupeře. Technika clonění by se měla zaměřovat nejen na clonění soupeře, ale i na clonění jeho hole, což v některých situacích je daleko jednodušší a účinnější. Hráč provádějící clonění by měl být připraven obdržet případnou přihrávku v závislosti na reakci bránícího hráče. Metodika nácviku: vysvětlení této činnosti s důrazem na pravidla LH. Praktická ukázka na ledě /video/. Průpravná cvičení s pasivním odporem soupeře. Nácvik s odporem soupeře. Provádíme cvičení v různých pásmech a prostorách hřiště-při založení, rozvíjení a zakončení útoku-zleva, zprava. Nácvik různých herních variant. Nejčastější chyby: hráč nemá vizuální kontakt se soupeřem a se svým spoluhráčem. Příliš brzo cloní- bránění ve hře nedovoleným způsobem. HK - útočné: 5. Clonění /pokrač./ Cloní příliš pozdě-umožnuje soupeři obranný zákrok. Předčasně ztrácí kontakt se soupeřem – dovoluje znovu atakovat hráče s kotoučem. Hráč se soustřeďuje pouze na soupeře, chybí clonění hole. HK - útočné: 6. Najíždění do volného prostoru 6. Najíždění do volného prostoru – uplatňuje se ve všech pásmech hřiště. Hráč bez kotouče se snaží uvolnit, případně nabízet /najíždět/ do volného prostoru a dává svým pohybem možnost dostat přihrávku od spoluhráče s kotoučem. Důležitá je i komunikace … Př. cvičení… Zdroj informací Pavliš, Z., Perič, T., Novák Z., Beránek, J., (2002). Příručka pro trenéry ledního hokeje. I. část. Přípravka 1. – 3. třída. Příprava na ledě. Praha: Český svaz ledního hokeje. Pavliš, Z., Perič, T., Novák Z., Mazanec, M., (2000). Příručka pro trenéry ledního hokeje. II. část. Žákovská kategorie 4. – 5. třída. Příprava na ledě. Praha: Český svaz ledního hokeje. Pavliš, Z., Dovalil, J., Šindel, J., Pešout, M., Perič, T., Mazanec, M., … & Novák, Z. (2002). Příručka pro trenéry ledního hokeje. III. část. Žákovská kategorie 6. – 9. tříd. Příprava na ledě. Praha: Český svaz ledního hokeje. Lener, S., Přerost, M., Studnička, P., Vojta, Z., čermák D., (2016) Hokejový trénink mládeže AZ 2.