SPECIALIZACE TRENÉRSTVÍ 1. LEDNÍ HOKEJ FSpS BRNO Přednášky 1 ročník: specializovaný trénink obránců Mgr. Jan Konečný, Ph.D. Brno 2020 Trénink obránců V současném trendu „moderního hokeje“ je výborná a kvalitní hra brankáře, obránců a útočníků z pohledu specializace jejich postů, jedním z důležitých předpokladů úspěchu hry celého družstva. Specializovaný trénink obránců a útočníků je vhodné zařazovat do tréninku až v žákovských kategoriích. Důležité je však střídání hráčů na všech postech. Prototyp současného obránce klade vysoké nároky na jeho individuální výkon. Především zde nejsou vidět velké rozdíly mezi útočníky a obránci… V praxi se setkáváme se dvěma typy obránců- A. defenzivním /obranným/ typem a ofenzivním /útočným/ typem. V dnešním pojetí hry a vyspělostí jednotlivých špičkových obránců jsou rozdíly minimální… Trénink obránců-obsahová stránka Obsah specializovaného tréninku obránců: 1. Bruslení /bruslařská mobilita, obratnost/  Hokejový postoj, jízda na jedné P,L noha /vpřed i vzad/,jízda vpřed a vzad, laterální pohyb  Změny směru  Starty 2. Koordinační cvičení 3. Obranné herní činnosti  Rychlý přístup k soupeři - napadání  Osobní souboj  Obsazování soupeře bez kotouče a krytí prostoru  Herní kombinace a spolupráce  Řešení herních situací / rovnovážných a nerovnovážných/ 4. Útočné herní činnosti  Uvolňování s kotoučem  Přihrávání  Střelba 5. Transition Bruslení s celkovou bruslařskou obratností je základním článkem veškeré činnosti, kterou musí obránce zvládat. Správná a dobrá bruslařská technika spolu s obratnostním bruslením podmiňuje dobrou hru obránců. Hlavní pozornost věnujeme bruslení bez kotouče, teprve následně provádíme některé cvičení s kotoučem. Pro bruslařskou obratnost jsou důležité přechody z jízdy vzad do jízdy vpřed a naopak a odrazy stranou. /příklady cvičení – vyjíždění osmiček-pylony, kužele…př. Od modré mezi kužely zakončené střelbou…př. cvičení…./ Příklady cvičení na bruslařskou dovednost obránců- dlouhý bruslařský krok, jízdy vzad přímo, jízda vzad v obloucích, překládání vpřed a vzad, vyjíždění oblouku na vnitřní, vnější noze vzad a vpřed, půlobraty v jízdě vpřed i vzad, plynulé přechody z jízdy vzad do jízdy vpřed a opačně, obraty z jízdy vzad za pronikajícím hráčem, střídavé obraty vpravo i vlevo v jízdě vpřed i vzad, brzdy z jízdy vpřed i vzad, starty s brzdou vpřed i vzad, vybruslená brzda s půlobratem v jízdě vpřed do jízdy vpřed a z jízdy vzad do jízdy vzad, pokleky v jízdě vpřed i vzad /střídavě na obě kolena/, pády z jízdy vpřed i vzad, bruslení ve dřepu na obou a na jedné noze, běh vpřed, stranou i vzad, různé bruslařské či obratnostní dráhy- zařazujeme průběžně během celého ročního makrocyklu na ledě… Příklady cvičení…. 1. Bruslení obránců Cvičení s vyšší koordinační náročností rozvíjí u obránců ve speciálním tréninku nejen obratnostní /koordinační/ schopnosti, ale působí i pozitivně na myšlení, čtení hry a v neposlední řadě také na individuální činnosti jednotlivce. Z těchto důvodů by měla být tato cvičení součástí specializovaného tréninku obránců. Doporučuje se zadávat tato cvičení na konci předzávodního a v průběhu závodního období. Příklady na koordinační cvičení na ledě – přihrávky se dvěma kotouči, bránění hráčů na signál, přihrávání a současné přijímání kotouče ve spolupráci s jinými dvěma hráči, nácvik rozehrávky až podle najetí spoluhráčů, střelba a přihrávka po dodatečné informaci v průběhu cvičení, bruslařské prvky s přihrávkami s dráhou jízdy, přihrávky na hráče, který je nejblíže a nejdále, provádění veškerých činností v jízdě vzad a při laterálním pohybu … Příklady cvičení…. 2. Koordinační cvičení pro obránce 3. Obranné herní činnosti bez kotouče Herní činnosti obránců bez kotouče jsou základními dovednostmi vyplývající z jejich specializovaného postu. Technika obranných činností je silně závislá na bruslařských dovednostech ve spojení s kondicí. Veškeré obranné činnosti bychom měli nacvičovat a zdokonalovat ve všech pásmech a prostorách hřiště, jak se se nejvíce vyskytují ve hře. Při všech těchto obranných činnostech, při hře bez kotouče, bychom měli vycházet z hlavních cílů individuální taktiky, které lze stanovit:  Omezit soupeři čas a prostor pro držení kotouče  Zpomalit útočnou akci soupeře  Donutit soupeře zaujmout takovou pozici a postavení, které je pro něj nevýhodné  Získat kontrolu nad kotoučem  Zabránit soupeři vstřelit branku Herní obranné činnosti obránce můžeme rozdělit dále na další oblasti:  Rychlý přístup k soupeři  Osobní souboje  Obsazování soupeře bez kotouče  Krytí prostoru  Obranné kombinace a spolupráce  Herní situace rovnovážné a nerovnovážné Obranné herní činnosti bez kotouče /obecné zásady v žákovských kategoriích/ Obecné hlavní zásady v žákovských kategoriích ke hře obránce:  Obránce by měl být neustále koncentrován na hru a sledovat pohyb soupeře s kotoučem a bez kotouče a mít kontrolu nad svým tělem.  Postavení obránce by mělo být vždy mezi soupeřem a vlastní brankou.  S pomocí dobře zvládnuté techniky bruslení by měl mít obránce natočený hrudník k místu, kde se nachází kotouč.  Čím lepší techniku bruslení obránce má, tím blíže k soupeři by měl být /větší šance na získání kotouče, zamezit přihrávce…/.  Obránce má bránit vždy s osy hřiště směrem k hrazení. Hrazení by měl využívat jako svého spoluhráče, zejména v situacích, kdy vyrazí a blíží se k soupeři…  Držet hůl v jedné ruce, avšak vyžaduje-li to situace, používat k držení obě paže… Obranné herní činnosti bez kotouče /rychlý přístup k soupeři s kotoučem a bez kotouče/ Obranné herní činnosti obránce :  Rychlý přístup k soupeři s kotoučem a bez kotouče: Rychlost v reagování, startovní a akcelerační rychlost ve spojení s celkovou herní obratností jsou nezbytnými podmínkami pro zachycení soupeře a pro navázání osobních soubojů. Zdůrazňujeme, že pokud má obránce možnost provést rychlý přístup k soupeři a vytvořit na něj tlak /časoprostorový tlak/, měl by rychle pracovat nohama, být připraven na překládání a laterální pohyb. Vždy se musí nacházet v tzv. obranném postavení… Učíme hráče, že pokud obránce vytváří tlak na soupeře s kotoučem, není to jen z důvodu vlastního osobního souboje, ale i proto, aby zamezil soupeři přihrát. V tréninku orientujeme cvičení do všech pásem a prostorů hřiště –OP,SP,ÚP. S těmito činnostmi bez kotouče souvisí pojmy forčekink, pinčink a bekčekink. ÚP- se zaměřujeme na pinčink, kdy obránce napadá soupeře s kotoučem podél hrazení…, Dále uplatňování rychlého přístupu ve volném prostoru, zejména na ose hřiště…V obou případech zdůrazňujeme nutnost zajišťování. Př. cvičení… SP- zaměřujeme se na napadání hráče s kotoučem s rychlým přístupem jak na ose hřiště, tak podél hrazení…Procvičujeme vytváření tlaku na soupeře s kotoučem rychlým přístupem v jízdě vpřed i vzad / hráč vyjíždí s kotoučem za druhý kužel, bránící ho najíždí před prvním kuželem- jízdou vpřed, nebo s přechodem do jízdy vzad…Př. cvič… OP –orientujeme cvičení do rohu hřiště- kdy zvolit rychlý přístup nebo poziční bránění, za brankovou čáru, k postrannímu hrazení, za brankou, do předbrankového prostoru, střeleckého prostoru a do prostoru za modrou čárou… Př. Cvičení… Obranné herní činnosti bez kotouče /osobní souboj/  Osobní souboj: Osobní souboje rozhodují o úspěšnosti dané herní situace, a tím přímo o výsledku utkání…Určují míru tlaku na soupeře a stupeň těsnosti obran. Je to činnost, která bezprostředně navazuje na napadání /přístup k soupeři/. Představuje fyzický kontakt se soupeřem, který má v držení kotouč… Hlavním cílem obránce v situaci 1-1 je oddělit protivníka od kotouče se snahou tento kotouč získat, či nedovolit soupeři přihrát…Vyhrát osobní souboj, získat kotouč a mít respekt u soupeře, má z psychologického hlediska velký význam… Při vedení osobního souboje by měl obránce dodržovat hlavní zásady, které jsou jedním z předpokladů úspěchu. Mezi základní patří:  Vždy sledovat hruď soupeře – nesnažit se nejdřív hrát kotouč…  Mít dobrou stabilitu – snížení těžiště s pokrčením v kolenou a širší stoj rozkročný  Držet hlavu vzpřímeně, nikdy se hlava nesmí dostat pod úroveň ramen…  V osobním souboji být vždy na obranné straně – tzv. mezi kotoučem a vlastní brankou  Nikdy neatakovat soupeře nedovoleným způsobem zezadu, v situacích, kdy je hráč čelem k hrazení / krosček, narážení…/ Technika soubojů – viz detailně popsána v HČJ-obranných… Př. cvičení … Obranné herní činnosti bez kotouče /obsazování soupeře bez kotouče a krytí prostoru/  Pro obsazování soupeře bez kotouče obráncem je rozhodující, ve kterém pásmu a prostoru hřiště se tato činnost uskutečňuje. V žákovských kategoriích se doporučuje soustředit na následující herní situace:  Obsazování hráčů v prostoru podél hrazení a na ose hřiště ve SP  Dobruslování /bekčekink/ soupeře obráncem ve SP  Obsazování soupeře v prostoru před vlastní brankou a ve střeleckém prostoru lavní zásadou pro obsazování soupeře bez kotouče je správné obranné postavení. Obránce by měl být vždy v postavení mezi soupeřem a vlastní brankou. Tato činnost je však vždy spojena se správným čtením hry a je založena na vzájemné spolupráci s druhým obráncem či bránícím útočníkem s ohledem na soupeře s kotoučem… SP- obsazování ve SP nacvičujeme jak v jízdě vzad, tak i vpřed, nejlépe v situacích 2-2, 3-3, poté provádíme činnost v celém herním bloku… OP- velkou pozornost věnujeme obsazování soupeře před vlastní brankou - 2 cíle obsazování: 1. Obsazování s cílem zamezit uvolnění soupeře pro příjem přihrávky s následnou střelbou 2. Zaměřujeme na obsazování soupeře, kdy soupeř se snaží tečovat či dorážet vystřelený kotouč a clonit brankáři ve výhledu /zde padá nejvíce branek…../. Základním prvkem, na který musíme mladé hráče upozornit je, že ne tělo soupeře střílí nebo tečuje, ale hůl je potřeba eliminovat / zvedne ji, přitlačí…./. Dále dbáme na krytí hráče v prostoru, snažím se, aby obránce vytlačoval se střední osy či před brankou… Př. cvičení před brankou – 1-1,2-2… Obranné herní činnosti bez kotouče /obranné kombinace a spolupráce/  Obranné kombinace a spolupráce- vzájemná spolupráce obránců vychází ze základních znalostí jednotlivých obranných kombinací, na jejichž principu jsou mnohé situace řešeny. Dále s taktických znalostí hry jednotlivce a celého týmu. Prioritní je obranné myšlení… Neustálá komunikace mezi obránci /samozřejmě i ostatními hráči včetně brankáře/ je základem úspěchu hry družstva v obraně. Ve všech pásmech by měli obránci vycházet ze zásady, že napadá-li jeden z nich, druhý je na ose hřiště, vždy v postavení blíže brance, tak, že zajišťuje činnost svého spoluhráče. Ovšem máme na paměti, že učíme hráče, aby neustupovali a snažili se být v kontaktu bránícím tzv. bloku…. ÚP- především pinčink obránce- napadá, pokud přijímá protihráč kotouč, to je nejzranitelnější a musí být zajištěn jedním bránícím útočníkem…Obránce vidí hru před sebou… SP-neměli by ustupovat a držet co nejdéle modrou čáru, druhý obránce mírný odstup a zajišťuje obránce, který šel napadat protihráče s kotoučem… Samozřejmě musí následovat dobruslení útočníků… OP- vycházíme ze zásady, že prvořadou povinností obránců je obsazovat soupeře s kotoučem i bez kotouče, a to nejdříve před brankou. Teprve následně je možné napadat a obsazovat hráče v rohu, za brankou, či u hrazení. Vždy se soustřeďujeme na zesílení tlaku na hráče s kotoučem pronikajícího k brance… Obranné herní činnosti bez kotouče /obranné kombinace a spolupráce/ pokrač.  Obranné herní kombinace založené na principu zajišťování, přebírání, zdvojování a odstupování, napomáhají vytvářet součinnost mužstva v obraně. Jejich správné provádění a volba vhodného řešení situace určuje kvalitu hry mužstva v obraně, především hry obránců… Zajišťování- se soustřeďujeme především na zesílení tlaku na hráče s kotoučem tím, že nejbližší obránce zajišťuje prostor, kterým by mohl útočící hráč pronikat k brance.. Př. cvič… Přebírání – je nedílnou součástí řešení herních situací, zejména rovnovážných. Této kombinaci je třeba věnovat dostatek času / např. v OP – v rohu, za brankou, na modré, ve SP na modré…/… Př. cvič… Zdvojování – snažíme se uplatňovat v tréninku již při nácviku osobních soubojů. Zde se zaměřujeme na situace 2-2, ve kterých je jeden obránce v osobním souboji se soupeřem s kotoučem. Druhý obránce musí na základě zhodnocení situace včasně a správně reagovat a teprve v okamžiku, kdy je jasné, že soupeř je zablokován a nemůže přihrát, provádí zdvojení. V opačném případě vzniká velké nebezpečí ohrožení branky… Př. cvič… Odstupování – důležitá je taktická příprava a určitá posloupnost a trpělivost. Obránce vedeme postupně k činnostem se zaměřením na změny v těsném a volném obsazování soupeře. Odstupování z důvodu zesílení krytí prostoru…Př.cvič… Obranné herní činnosti bez kotouče /řešení rovnovážných a nerovnovážných herních situací/ pokrač.  Řešení rovnovážných herních situací- je důležitým prvkem v tréninkovém procesu nejenom žákovských kategorií. Zařazujeme jak prioritní v tréninkovém procesu… V předzávodním období volíme cvičení jednodušší, v situacích 1-1, ale i 2-2..… V závodním období zařazujeme více 2-2,3-3… Př. cvič… Učíme obránce především při řešení 1-1 dle postavení útočícího hráče, kdy jít aktivně či pozičně…Vysvětlujeme a využíváme videa… Důležité je správný přístup, postavení…Př.cvič…  Řešení nerovnovážných herních situací- nerovnovážné situace a jejich řešení v utkání závisí vždy na dané herní situaci. Řešení vychází z okamžitého postavení nejen bránícího hráče a soupeřů, ale i z postavení ostatních bránících hráčů, kteří se snaží nerovnovážnou situaci dobruslit a vytvořit tak situaci rovnovážnou…Velmi důležitá je i spolupráce s brankářem… Určité platné zásady- vždy by se měl obránce snažit zpomalit útočnou akci soupeře a vytlačit hráče s kotoučem z osy hřiště. Měl by být připraven na obranný zákrok proti kotouči v okamžiku, kdy to situace umožňuje. Svým pohybem, holí a klamnými pohyby by měl donutit soupeře k nepřesné přihrávce… V mladších kategoriích se zaměřujeme na jasně čitelné situace 2-1 – při pohledu obránce je vhodné, aby řešil tuto situaci až do poslední chvíle, se snahou zabránit přihrávce nebo střelbě… Postupně měníme cvičení složitější, do kterých zapojujeme dobruslující hráče… V kategorii starších žáků volíme cvičení ve kterých se mění nerovnovážné situace v rovnovážné a naopak 2-1 na 3-1, na 3-2.. Př. Cvičení… 4. Útočné herní činnosti obránce Současná hra na nejvyšší úrovni klade vysoké nároky na obránce nejen v obranných činnostech bez kotouče, ale i na útočné činnosti s kotoučem. Hlavním cílem specializovaného tréninku obránců v žákovských kategoriích by měla být snaha naučit obránce rychle as právně jednat v okamžiku, kdy má kotouč. Snažíme se o to, aby obránce byl kreativní, snažil se podporovat útok, rychlé rozhodování, včasná přihrávka, nestát po odehrání kotouče, ale bruslit a podporovat útok, pracovat s kotoučem- změny směru, rychlá střelba z modré… Ve specializovaném tréninku obránců se zaměřujeme na: A. Přihrávání B. Uvolňování s kotoučem C. Střelbu A. Přihrávání- základní herní činnost obránce pro založení útočné akce- přihrávka druhému obránci, útočníkovi… Důležitá podpora obránce po přihrávce. Z metodického hlediska dělíme přihrávky:  poziční, výpomocné, s využitím hrazení  Krátké vpřed /v pásmu/  Dlouhé vpřed /přes dvě pásma/ Po založení útoku je důležitá včasnost a správná volba přihrávky do nezformované obrany soupeře. Čtení hry a neustálá koncentrace na hru. Několik zásad, kdy nepřihrávat:  neví, kde se pohybuje jeho spoluhráč,  je-li spoluhráč obsazován tak, že se nemůže uvolnit,  přihrávka by směřovala před vlastní branku, kde se nachází soupeř,  jednalo by se o úhlopříčnou přihrávku v OP nebo ve SP, kde se nachází soupeř… Nácvik přihrávek- prudkost, přesnost, pod tlakem, bez tlaku…Př. cvič. 4. Útočné herní činnosti obránce pokrač. B. Uvolňování s kotoučem- individuální akce 1-1…Obránce, který se umí uvolnit v této situaci a následně včasně přihrát, vytváří výhodu pro celé mužstvo. Volba mezi okamžitou přihrávkou a individuálním uvolněním vychází vždy z herní situace… Snahou ve výchově obránce, je důležité, aby se nezbavoval kotouče a snažil se vyřešit hokejově, to znamená vzít na sebe odpovědnost za hru v situacích , kdy se družstvu nedaří, či je pod tlakem… Uvolňování s kotoučem souvisí samozřejmě s dobrou bruslařskou technikou a manévrovací schopností obránců- prudké změny směru, obraty, laterální pohyb, klamné pohyby, brzdou, dávají hráči naději být úspěšný…Rovněž krytí kotouče, tělem, rukou, či nohou je nedílnou součástí této činnosti… Př. cvič… C. Střelba- schopnost obránců rychle a přesně vystřelit od modré čáry v ÚP, zejména ve spojení s přemístěním, je jedním z ukazatelů jejich technické a taktické úrovně… Přemístění se provádí silovým odrazem bruslí do strany, laterálním /bočním/ pohybem nebo přechodem v jízdu vzad. Vlastní způsob přemístění je závislý na tom, jestli je obránce pravák nebo levák… Požadavek na ovládání jednotlivých technik střelby- střelba rychlá švihem, krátká, nahození, golfovým úderem- bez tlaku, pod tlakem-nácvik…Př. cvič… 4. Útočné herní činnosti obránce pokrač. D. Transition /přechod z obrany do útoku a naopak/ - plynulé přechody z útoku do obrany a naopak jsou nedílnou součástí dnešní hry. Obránce má myslet při obraně na útočnou fázi hry a naopak… Začínáme jednoduchými cvičeními a poté přidáváme složitější… Př. Cvič… Shrnutí-zásady ke hře obránce Na závěr, některé zásady při hře obránce:  Dokonalé zvládnutí techniky bruslení, včetně obratnostního bruslení…  Prvotní myšlení obranné, následně útočné….  Neustálá komunikace se spoluhráči, včetně brankáře…  Základem je dobrá spolupráce se svým partnerem v obraně…  Neustále udržovat obrané postavení…  Navázání kontaktu s protihráčem…  Vzhledem k soupeři s kotoučem udržovat vždy postavení dovnitř hřiště, útočícího hráče vytlačovat směrem k hrazení…  Při obranné akci svého spoluhráče na postu obránce být vždy v postavení blíže k ose a zajišťovat jeho činnost…  Nejdříve by měl být obsazován prostor před vlastní brankou a teprve následně napadat…  Při obsazování soupeře před vlastní brankou je nejdůležitější pokrytí jeho hole….  Přesilové situace řešit pozičně, snažit se zpomalit akci soupeře a umožnit dobruslování svých spoluhráčů… Zdroj informací Pavliš, Z., Perič, T., Novák Z., Beránek, J., (2002). Příručka pro trenéry ledního hokeje. I. část. Přípravka 1. – 3. třída. Příprava na ledě. Praha: Český svaz ledního hokeje. Pavliš, Z., Perič, T., Novák Z., Mazanec, M., (2000). Příručka pro trenéry ledního hokeje. II. část. Žákovská kategorie 4. – 5. třída. Příprava na ledě. Praha: Český svaz ledního hokeje. Pavliš, Z., Dovalil, J., Šindel, J., Pešout, M., Perič, T., Mazanec, M., … & Novák, Z. (2002). Příručka pro trenéry ledního hokeje. III. část. Žákovská kategorie 6. – 9. tříd. Příprava na ledě. Praha: Český svaz ledního hokeje.